Pembongkaran Gudang Kartel Proses Daging Babi



PEMBONGKARAN secara eksklusif berkaitan kegiatan kartel daging sejuk tidak halal sejak beberapa hari lalu menemui satu lagi kejutan menggemparkan. Siasatan pihak berkuasa mendapati gudang haram yang dikenakan tindakan sita dalam serbuan pihak berkuasa kelmarin bukan sahaja membungkus semula daging sejuk beku dari sumber yang tidak sah malah turut menerima kemasukan daging babi di situ.
Perkara itu terbukti apabila siasatan Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAINJ) dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) menemui resit penghantaran pesanan (delivery order) bagi membawa keluar organ dalaman iaitu perut babi daripada premis berkenaan yang bertarikh 5 November 2020.
Difahamkan dokumen berkenaan ditemui ketika pemeriksaan rapi dilakukan ke atas beberapa dokumen penting syarikat itu.
Tulisan berkenaan ditulis dalam bahasa Mandarin serta tertera perkataan dalam bahasa Melayu bertulis ‘perut babi’ berjumlah 50 kotak dengan anggaran keseluruhannya seberat satu tan.
Sumber JKDM berkata, siasatan lanjut terus dilaksanakan ke atas pekerja syarikat sebaik sahaja resit penerimaan daging babi itu ditemukan.
“Bagaimanapun, soal siasat terhadap pekerja asing yang ditemui di asrama pekerja gudang terbabit tidak mengaku bahawa mereka terlibat menulis dan mengesahkan penerimaan daging babi berkenaan berdasarkan tanda tangan pada dokumen itu.
“Bila kita rujuk semula dengan penyelia gudang, dia mengatakan bahawa ia ditulis oleh pekerja warga asing di situ. Itu amat mencurigakan.
“Kita sendiri telah panggil pekerja warga Bangladesh dan Indonesia di situ dan mereka sendiri kata mereka tidak pernah buat kerja dokumentasi, hanya ditugaskan kerja-kerja seperti pemunggahan, mengangkat dan susun daging,” katanya kepada Sinar Harian semalam.
Kartel tukar daging haram jadi halal

Jabatan Kastam Diraja Malaysia menyoal siasat pekerja warga asing gudang terbabit berkenaan dakwaan mengatakan mereka menulis dan mengetahui tempahan perut babi seperti di dalam catatan buku delivery order tersebut. Jabatan Kastam Diraja Malaysia menyoal siasat pekerja warga asing gudang terbabit berkenaan dakwaan mengatakan mereka menulis dan mengetahui tempahan perut babi seperti di dalam catatan buku delivery order tersebut.
Menurut sumber itu lagi, adalah mustahil pekerja asing yang tidak tahu berbahasa Mandarin dan Melayu menulis di buku terbabit.
“Ada sesuatu yang cuba disembunyikan,” katanya.
Sementara itu, salah seorang pekerja warga Indonesia yang disiasat berkata, mereka hanya melakukan tugas membawa forklift sahaja.
“Kami semua tidak tahu tentang buku itu. Bukan kami yang tulis. Kerja kami di sini hanya membuat kerja-kerja berat sahaja,” katanya.
Tiada pemilikan sijil halal JAINJ juga mengesahkan, gudang pembekal daging sejuk beku di Senai, di sini tiada pemilikan sijil halal yang sah.
Sumber JAINJ berkata, selepas pemeriksaan, pihaknya mendapati syarikat terbabit memalsukan kotak, pelekat dan logo halal sekali gus status daging yang terdapat di gudang terbabit adalah diragui.
“Bila kita periksa di dalam tempat simpanan daging sejuk beku itu, kita jumpa beberapa kotak berisi organ dalaman iaitu organ perut yang dipercayai menggunakan logo halal palsu.
“Syarikat itu sememangnya mengelirukan pengguna Islam terutamanya kononnya daging itu adalah sah.
“Kita akan bekerjasama dengan pihak berkuasa berkaitan seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) untuk tindakan lebih tegas,” katanya.
Filem Baru Namewee, ada perkataan ‘Melayu’ selepas tajuk ‘Babi’

Seludup kaki itik dan kaki angsa Sementara itu, pemeriksaan Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (Maqis) mendapati terdapat daging sejuk beku membabitkan daging itik dan kaki angsa.
Dipercayai daging itik itu dibawa masuk dari Perancis manakala terdapat daging-daging sejuk beku yang lain dibawa masuk dari negara seperti United Kingdom, Itali, Belgium dan Sepanyol berdasarkan tag dan label pada kotak.
Pihak berkuasa menemui buku delivery order yang memaparkan penerimaan organ berupa perut babi sebanyak 50 kotak di gudang itu.
Pengarah Bahagian Dasar dan Perancangan Maqis, Siti Nur Ahmad berkata, pemeriksaan lanjut pihaknya mendapati gudang berkenaan memiliki beberapa penama syarikat yang mencurigakan.
“Salah satu nama syarikat terbabit mengaitkan nama pengusaha industri buah-buahan.
“Dipercayai ia adalah sebagai dummy. Kita juga dapati alamat syarikat yang tertera menggunakan alamat rumah, alamat syarikat lain serta alamat tidak wujud,” katanya.
Semalam, pihak berkuasa memantau 24 jam gudang kartel daging sejuk beku berkenaan bagi mengelakkan bahan bukti utama tersebut hilang atau dilarikan kumpulan sindiket berkenaan.
Daging sejuk beku yang diseludup masuk tanpa pengesahan halal tersebut masih dalam proses dokumentasi sebelum dibawa keluar untuk tindakan lanjut.
Difahamkan proses tersebut mengambil masa yang agak panjang kerana jumlah sitaan yang begitu besar.
Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay mengesahkan menerima laporan berhubung pembongkaran itu.
Kelmarin, Ketua Pengarah Maqis, Saiful Yazan Alwi mendedahkan kegiatan penyeludupan masuk daging sejuk beku dari Ukraine, Brazil, Argentina dan China itu dilakukan sindiket dipercayai menggunakan dokumen palsu termasuklah borang kastam, permit import, sijil halal dan resit bayaran.
The post PEMBONGKARAN Gudang kartel proses daging BABI appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/04/pembongkaran-gudang-kartel-proses-daging-babi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6130 Gudang Kartel Proses Daging Babi Sinar Harian 04 12 2020

6130 Gudang Kartel Proses Daging Babi Sinar Harian 04 12 2020

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 411 hits
LAPORAN KHAS PEMBONGKARAN secara eksklusif Sinar Harian berkaitan kegiatan kartel daging sejuk tidak halal sejak beberapa hari lalu menemui satu lagi kejutan menggemparkan Siasatan pihak berkuasa mendapati gudang haram yang dikenakan tindak...
6129 Proses Dokumentasi Lemah Punca Penyeludupan Daging Haram Sinar Harian 04 12 2020

6129 Proses Dokumentasi Lemah Punca Penyeludupan Daging Haram Sinar Harian 04 12 2020

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 310 hits
SHAH ALAM Kelompongan dalam sistem pemantauan dan pengurusan daging import oleh pihak berkuasa dikenal pasti antara punca berlakunya penyeludupan daging haram ke negara ini Ketua Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan berkata ...
Kartel Daging Haram Ini Penipuan Perniagaan Golongan Tamak

Kartel Daging Haram Ini Penipuan Perniagaan Golongan Tamak

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 259 hits
BANGI 17 Rabiualkhir 1442H Khamis Tindakan tegas perlu disegerakan terhadap kartel yang menyeludup daging sejuk beku dengan memalsukan dokumen serta logo halal untuk pasaran di negara ini Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia Prof Dr Zainu...
Kartel Tukar Daging Haram Jadi Halal

Kartel Tukar Daging Haram Jadi Halal

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 519 hits
Taktik jahat kartel yang menyeludup daging sejuk beku dari China Ukraine Brazil dan Argentina sebelum membungkus semula daging tersebut dengan logo halal dan menjualnya ke pasaran seluruh Malaysia terbongkar dalam serbuan bersepadu pihak be...
Tiada Daging Babi Dalam Mi Kari Restoran Terkenal

Tiada Daging Babi Dalam Mi Kari Restoran Terkenal

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 154 hits
Hasil analisis makmal dapati hanya ada unsur DNA ayam BANGI Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengesahkan sampel daging yang diambil dari restoran terkenal yang didakwa menjual mi kari mengandungi daging babi seben...
Istilah Lain Nama Daging Babi

Istilah Lain Nama Daging Babi

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 370 hits
Dewasa ini kerap kita mendengar orang Muslim termakan daging babi Termakan dengan tidak sengaja dek kerana keliru dengan istilah serta nama nama lain daging babi Nama nama tersebut wujud dengan 2 sebab yang pertama kerana jenis masakan ters...
Didakwa Guna Daging Babi Dalam Mee Kari Kpdnhep Sahkan Tiada Dna Babi Ditemui

Didakwa Guna Daging Babi Dalam Mee Kari Kpdnhep Sahkan Tiada Dna Babi Ditemui

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 203 hits
Sebelum ini kecoh di media sosial apabila seorang pengguna TikTok mendakwa mee kari di sebuah restoran terkenal berstatus halal telah menggunakan daging babi dalam masakannya Lantaran itu pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal E...
Bongkar Kartel Daging Telah Diedarkan Dan Label Halal Palsu Mungkin Ada Ketirisan Berlaku

Bongkar Kartel Daging Telah Diedarkan Dan Label Halal Palsu Mungkin Ada Ketirisan Berlaku

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 605 hits
BONGKAR Kartel Daging telah diedarkan dan Label Halal Palsu Mungkin ada Ketirisan Berlaku Memetik di dalam banyak berita dan viral hari ini berlaku isu halal haram ini amat penting dan berat untuk umat islam Terutama di Malaysia masih ramai...
Etnik Uighur Islam Dipaksa Makan Daging Babi Setiap Jumaat

Etnik Uighur Islam Dipaksa Makan Daging Babi Setiap Jumaat

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 199 hits
BEIJING Seorang doktor etnik Uighur mendedahkan pihak berkuasa China memaksa tahanan pusat latihan Xinjiang yang beragama Islam memakan daging babi setiap hari Jumaat Sayragul Sauytbay dalam temu bual dengan Al Jazeera berkata kerajaan Chin...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan