Pembela Hantar Memorandum Bantahan Isu Pencerobohan Tanah Haram Di Negeri Pahang


 

KUANTAN - NGO Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) telah menghantar memorandum bantahan terhadap isu pencerobohan tanah di Pahang di pejabat Menteri Besar, Wisma Sri Pahang dekat sini semalam.
Memorandum telah disampaikan oleh Pengerusi PEMBELA, Tuan Hj Aminuddin Yahya kepada Setiausaha Politik Menteri Besar, Datuk Tajul Razi Abdul Aziz di perkarangan pejabat Menteri Besar.
Pada sidang media selepas itu, Aminuddin meluahkan kekecewaan kerana Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail hanya menghantar wakilnya untuk bertemu dengan mereka. Itu pun hanya di bawah kanopi, tempat rehat dan makan ketika sidang dewan yang sedang berlangsung sekarang.
Difahamkan sebelum itu, NGO terbabit telah menghantar memorandum yang sama ke pejabat Jabatan Perhutanan Negeri Pahang dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Pahang dan Putrajaya.
Hadir sama ialah Naib Pengerusi PEMBELA Ustaz Masridzi Sat, Keua PEMBELA Pahang Datuk Syed Nasaruddin Syed Abd Hadi dan NGO lain seperti Veteran Tentera, ISMA, PEKIDA dan lain-lain lagi. 
Sementara itu mengulas lanjut antara beberapa  perkara penting yang terkandung dalam memorandum tersebut ialah :
PERTAMA; Bersama kerajaan negeri mendesak supaya Jabatan Perhutanan, Jabatan Alam Sekitar,, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan seterusnya bertindak tegas tanpa kompromi dan 'double standard' kepada pengkhianat penceroboh tanah kerajaan.
KEDUA; Bersama kerajaan negeri  mendesak Jabatan Perhutanan bertindak tegas  merampas kembali tanah-tanah yang telah diceroboh tanpa memberikan sebarang ganti rugi seperti yang dituntut oleh pihak penceroboh berpandukan undang-undang.
KETIGA; Bersama kerajaan negeri menyokong memperkasakan program pemutihan tanah oleh syarikat Cerah Plantation Sdn Bhd tanpa campurtangan orang-orang politik dan pihak-pihak yang berkepentingan.
KEEMPAT; Bersama kerajaan negeri agar membatal atau menyemak serta mengkaji semula semua perjanjian konsesi syarikat-syarikat korporat yang telah ditubuhkan sebelum ini, yang bersubahat bersama penceroboh dan mengaut keuntungan kepada segelintir pihak yang berkepentingan sahaja.
KELIMA; Bersama kerajaan negeri membatalkan serta merta pemberian rundingan pajakan tanah kepada syarikat Royal Pahang Durian Produce (PKPP) Sdn Bhd, dan diserahkan kembali kepada kerajaan negeri. (Tidak mahu diberikan kepada pihak ketiga)
KEENAM; Bersama kerajaan negeri mendesak untuk mengembalikan semula hak tanah kerajaan kepada rakyat pribumi Melayu terutama kepada golongan yang berjasa kepada negeri dan negara seperti veteran ATM (angkatan tentera), PDRM, NGO Islam, institusi agama dan rakyat marhaen yang dianaktirikan dan ditindas selama ini.
KETUJUH; Bersama kerajaan negeri memohon Jabatan Perhutanan menggantikan semula tanah-tanah rizab Melayu dan hutan simpan yang diceroboh atau diteroka oleh mana-mana syarikat pemaju yang mencari keuntungan projek Kerajaan Negeri Pahang selama ini.
Aminuddin juga berkata, beliau sudah berbincang dengan rakan-rakan bahawa tindakan ini adalah langkah yang pertama dilakukan oleh PEMBELA. Katanya lagi, selepas ini ada langkah-langkah lain yang akan menyusul jika mereka mendapati tidak ada tindakan yang dibuat.
Beliau turut mendakwa, mereka minta semua ini perlu dilakukan berlandaskan kepada  undang-undang, ini bukan berkauman tetapi berdasarkan undang-undang bahawa tanah ini (Musang King, Raub) adalah tanah kerajaan tetapi telah diceroboh masuk secara tidak sah diatas tanah-tanah yang menjadi milik kerajaan. Sebab itu katanya, atas permintaan rakyat mereka terpaksa bersuara untuk memberikan satu memorandum kepada menteri besar, supaya tindakan yang sewajarnya diambil.
"Kita tidak mahu ada campurtangan, unsur-unsur lain. Kita juga ada dengar-dengar mungkin ada campurtangan dan usaha untuk memberikan hak ini (tanah kebun Musang King) kepada penceroboh. Ini yang kita tak mahu berlaku, dan saya ingin mengatakan di sini.. kepada semua rakyat bahawa kita (PEMBELA) akan perjuangkan isu ini, kita akan cari hingga isu ini selesai.. Kalau ada yang terlibat dalam apa-apa bentuk yang akhirnya memberi kepada penceroboh..kita akan cari mereka ini. Itu janji kita Insya Allah berdasarkan kemampuan peribadi kita, " katanya.
"Kita akan bertindak, dengan penasihat undang-undang yang ada disini... berlandaskan undang-undang... bukan kita nak lawan undang-undang. Bukan kita nak jatuhkan kerajaan.. jangan salah faham. Kita sebenarnya  nak memberitahu kerajaan bahawa rakyat menyokong usaha kerajaan untuk membuat pemutihan, asalkan tidak ada campurtangan daripada pihak-pihak yang lain, yang cuba nak menggagalkan proses ini, " tambah beliau lagi.
Ketika ditanya, apa yang dimaksudkan oleh beliau mahu mencari pihak yang berkenaan dan untuk apa. Beliau mendakwa, kalau ada mana-mana salahlaku, penyelewengan dan sebagainya, mereka ini perlu  dan wajib dibawa ke muka pengadilan.
"Saya yakin, mana logik orang dan ceroboh puluhan tahun... tak ada orang tahu. Fail dah ada, bukan tak ada. Cuma memerlukan tindakan.. sama ada orang politik ke, pihak enforcement ke atau sebagainnya untuk mengambil tindakan, "
"Jadi perkara ini bukan baru... fail itu kita dimaklumkan dah ada.. cuma  nak ambil tindakan sahaja. Saya harap, jangan politikkan perkara ini.. Ini hal rakyat.. Ini dia tak sama dengan bangunan.. tanah ini tempat kita duduk.. kita boleh hilang bangunan.. tapi hilang tanah ni..  luar biasalah,"
"Memang orang sanggup mati hilang tanah.. bangunan tak apa... orang tak berani mati  Tanah ni tempat kita berpijak.. tempat kita dikebumikan.. mana boleh kita hilang begitu saja tanpa ada apa-apa  tindakan oleh pihak kerajaan," tambah beliau lagi.
Diakhir sidang media luar pagar Wisma Sri Pahang semalam beliau juga ditanya apakah pandangannya kerana difahamkan DAP dan MCA ada dikalangan pekebun-pekebun haram (Musang King), beliau menjawab;
"Kita tak kira siapa pun, DAP ke, MCA ke, UMNO ke, PAS ke atau what ever... kita bukan politik.. siapa yang salah tetap salah... tak kira siapa pun. Saya kalau salah pun.. ambillah tindakan.. sama sendiri kalau salah pun, kami ambillah tindakan. Tak ada masalah.. ini bukan isu politik. Sama ada orang politik nak main isu ni sebagai politik, itu hak dia sebab dia orang politik. Kita (PEMBELA) bukan politik, kita NGO.. so we move as an NGO.. no partisan what ever.. kita suara rakyat... suara marhaen, " kata Aminuddin Yahya lagi. #pahangdaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/11/pembela-hantar-memorandum-isu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ceroboh Tanah Haram Pembela Akan Serah Memorandum Kepada Menteri Besar Pahang

Ceroboh Tanah Haram Pembela Akan Serah Memorandum Kepada Menteri Besar Pahang

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 243 hits
CYBERJAYA Pertubuhan Pembela pembela Islam Malaysia akan menyerahkan satu memorandum kepada Menteri Besar Pahang Rabu ini sebagai bantahan terhadap pencerobohan tanah haram khususnya yang berlaku di negeri itu Pengerusinya Aminuddin Yahaya ...
Isu Pencerobohan Hutan Di Pahang Pembela Tuntut Tindakan Tegas Sprm Jabatan Hutan

Isu Pencerobohan Hutan Di Pahang Pembela Tuntut Tindakan Tegas Sprm Jabatan Hutan

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 424 hits
KUANTAN Pihak berkuasa dituntut untuk bertindak tegas terhadap isu pencerobohan tanah dan hutan secara haram di negeri ini Perkara itu ditegaskan Ketua Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam Pahang Datuk Syed Nasarudin Syed Abd Hadi sebaik sel...
Pertubuhan Suara Anak Pahang Yakin Menteri Besar Cakna Memorandum Dihantar Pembela

Pertubuhan Suara Anak Pahang Yakin Menteri Besar Cakna Memorandum Dihantar Pembela

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 359 hits
KUANTAN Pertubuhan Suara Anak Pahang hari ini mendakwa yakin Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail akan mengambil perhatian dan cakna terhadap memorandum yang dihantar oleh NGO Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam baru baru in...
Covid 19 Adun Tanah Rata Gesa Kerajaan Buka Semula Luar Bandar Di Negeri Pahang

Covid 19 Adun Tanah Rata Gesa Kerajaan Buka Semula Luar Bandar Di Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 212 hits
nbsp KUANTAN Seorang Adun DAP menggesa Putrajaya membuka semula sekolah di kawasan luar bandar Pahang dan mengkaji semula keputusan menutup semua sekolah di seluruh negara bagi membendung penularan Covid 19 ADUN nbsp Tanah Rata Chiong Yoke ...
Ada Banyak Lagi Tanah Di Pahang Diceroboh Secara Haram

Ada Banyak Lagi Tanah Di Pahang Diceroboh Secara Haram

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 225 hits
Tahun ini sahaja sebanyak 4 kes besar berjaya didedahkan BANGI Jangan sangka kes pencerobohan tanah secara haram hanya berlaku di Raub Pahang sahaja dakwa Pertubuhan Pembela Pembela Islam Badan bukan kerajaan itu mendakwa masih banyak lagi ...
Pac Akan Siasat Isu Tukar Tanah Mindef Aes 1bestarinet

Pac Akan Siasat Isu Tukar Tanah Mindef Aes 1bestarinet

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 287 hits
Pengerusi PAC Wong Kah Woh berkata terdapat merit untuk mengadakan prosiding ke atas 3 isu itu PETALING JAYA Jawatankuasa Kira kira Wang Negara mengumumkan ia akan menyiasat 3 isu di bawah Kementerian Pertahanan Pengangkutan dan Pendidikan ...
Wan Rosdy Kerajaan Negeri Pahang Salurkan Bantuan Covid 19 Lebih Daripada Rm20 Juta

Wan Rosdy Kerajaan Negeri Pahang Salurkan Bantuan Covid 19 Lebih Daripada Rm20 Juta

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 248 hits
nbsp KUANTAN Kerajaan negeri Pahang membelanjakan RM20 27 juta termasuk RM16 081 juta khusus untuk membantu meringankan beban rakyat negeri ini yang terkesan dengan pandemik wabak Covid 19 sejak awal tahun ini Menteri Besar Datuk Seri Wan R...
Sidang Dun Pahang Lulus Usul Melantik Ahli Dewan Undangan Negeri Secara Lantikan

Sidang Dun Pahang Lulus Usul Melantik Ahli Dewan Undangan Negeri Secara Lantikan

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 175 hits
KUANTAN Usul Pindaan Enakmen Undang undang Tubuh Kerajaan Negeri bagi melantik Ahli Dewan Undangan Negeri secara lantikan diluluskan dengan sokongan majoriti pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Pahang Ke 14 di Wisma Sri Pahang di sini ha...
Royal Pahang Durian Group Nafikan Alami Isu Masalah Kewangan Laporan Polis Dah Di Buat

Royal Pahang Durian Group Nafikan Alami Isu Masalah Kewangan Laporan Polis Dah Di Buat

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 332 hits
SHAH ALAM Royal Pahang Durian Group menafikan syarikat itu kini sedang mengalami masalah kewangan dan berlaku perbezaan pendapat dalam kalangan pemegang saham Pengerusinya Tengku Puteri Raja Tengku Puteri Iman Afzan Al Sultan Abdullah Ri ay...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Importance Of Drinking Water

The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar