Sidang Dun Pahang Lulus Usul Melantik Ahli Dewan Undangan Negeri Secara Lantikan


 


KUANTAN - Usul Pindaan Enakmen Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri bagi melantik Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) secara lantikan diluluskan dengan sokongan majoriti pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang Ke-14 di Wisma Sri Pahang di sini hari ini.
Usul yang dikemukakan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail disokong semua ADUN dari BN dan Pas, namun dibantah ADUN pembangkang.
Wan Rosdy yang juga ADUN Jelai berkata, kerajaan negeri mencadangkan pindaan itu bertujuan mewujudkan ADUN (dilantik) tanpa melalui proses pilihan raya bagi menduduki dan menyertai Dewan Negeri.

"Bilangan yang dicadangkan tidak lebih lima orang menjadikan keseluruhan Ahli Dewan Negeri tidak lebih 47 orang termasuk 42 ADUN sedia ada menerusi proses pilihan raya," katanya.
Menurutnya, pindaan yang dicadangkan bagi pelantikan ADUN secara lantikan itu bukan sesuatu perkara luar biasa sebaliknya ia sudah dilaksanakan kerajaan Sabah dan Terengganu.
"Cadangan pindaan ini diangkat ke mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) Ke-29/2020 pada 22 Julai lalu yang kemudian memberi persetujuan supaya ia diperhalusi Penasihat Undang-undang Negeri.
ADVERTISEMENT

"Pada 3 Ogos 2020, Mesyuarat Pasca MMK yang dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Dr Sallehuddin Ishak bersetuju beberapa justifikasi dan implikasi dilakukan," katanya.
Katanya, pada 2 Oktober 2020, Mesyuarat Penyelarasan Cadangan Penambahan Ahli Dewan Negeri yang dipengerusikan Penasihat Undang-undang Negeri memperincikan justifikasi dan implikasi tersebut.
"Kemudian ia dibentangkan pada persidangan DUN Pahang hari ini untuk mendapat sokongan dan kelulusan. Pindaan dibuat berdasarkan beberapa justifikasi atau pertimbangan.
"Pelantikan ADUN (dilantik) ini dipercayai dapat meluaskan perkhidmatan kerajaan negeri kepada rakyat terutama dalam situasi politik dan sosio ekonomi yang mencabar akibat penularan wabak pandemik koronavirus (Covid-19) yang belum pasti bila kesudahannya.
Wan Rosdy berkata, lantikan akan dibuat dalam kalangan mereka yang berkaliber, profesional dan berkemahiran tertentu untuk berganding bahu bersama ADUN sedia.
"Kerajaan melihat pelantikan tambahan melibatkan ADUN lantikan ini mampu mengurangkan kadar atau ‘ratio’ secara keseluruhan seorang ADUN kepada jumlah penduduk yang diwakili," katanya.
Menurutnya, kerajaan negeri sudah berfikir semasaknya sebelum mencadangkan pindaan itu.
"Bukanlah hari ini cadangan diluluskan, kita terus lantik sebaliknya bergantung kepada rasional dan keperluan kerana ia akan melibatkan implikasi kewangan.
"Lantikan ini juga bukan bermotif politik sebaliknya sebagai langkah mewujudkan wakil kepada golongan tertentu atau golongan minoriti yang mungkin tiada dalam dewan ini ketika ini," katanya.
Dalam sesi perbahasan pindaan enakmen itu, ADUN Bilut, Lee Chin Chen (DAP) menyifatkan keputusan itu sebagai melanggar prinsip demokrasi dan melabelkan mereka yang bakal dilantik sebagai ADUN pintu belakang.
ADUN Tras, Chow Yu Hui (DAP) pula menganggap pelantikan ADUN lantikan tidak adil kepada ADUN yang dipilih rakyat melalui pilihan raya.
Beberapa ADUN dari DAP antaranya, Young Syefura Othman (Ketari), Woo Chee Wan (Mentakab), Chiong Yoke Kong (Tanah Rata) dan D Kamachee (Sabai) turut membantah dengan hujah masing-masing sebelum bertindak keluar dewan sebagai tanda bantahan #sumber


http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/11/sidang-dun-pahang-lulus-usul-lantik.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dun Pahang Lulus Usul Lantik Lima Adun Tanpa Pilihan Raya

Dun Pahang Lulus Usul Lantik Lima Adun Tanpa Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 268 hits
Dewan Undangan Negeri Pahang hari ini meluluskan usul untuk meminda Undang Undang Tubuh Kerajaan Pahang bagi melantik lima Ahli Dewan Undangan Negeri tanpa melalui proses pilihan raya Usul tersebut dicadangkan Menteri Besar Datuk Seri Wan R...
Di Saat Rakyat Sengsara Dun Kelantan Lulus Usul Naik Gaji Di Saat Rakyat Sengsara

Di Saat Rakyat Sengsara Dun Kelantan Lulus Usul Naik Gaji Di Saat Rakyat Sengsara

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 333 hits
Di saat rakyat Kelantan sengsara dengan kemiskinan dan kesan COVID 19 serta masalah air yang tidak pernah selesai hari ini Dewan undangan negeri Kelantan sebulat suara meluluskan rang undang undang saraan anggota pentadbiran dan ahli ahli d...
Covid 19 Adun Tanah Rata Gesa Kerajaan Buka Semula Luar Bandar Di Negeri Pahang

Covid 19 Adun Tanah Rata Gesa Kerajaan Buka Semula Luar Bandar Di Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 212 hits
nbsp KUANTAN Seorang Adun DAP menggesa Putrajaya membuka semula sekolah di kawasan luar bandar Pahang dan mengkaji semula keputusan menutup semua sekolah di seluruh negara bagi membendung penularan Covid 19 ADUN nbsp Tanah Rata Chiong Yoke ...
Tahniah Pahang Negeri Lain Bila Nak Kuat Kuasakan Jawi

Tahniah Pahang Negeri Lain Bila Nak Kuat Kuasakan Jawi

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 265 hits
Pelik kenapa ultra kiasu menentang hingga cabar di mahkamahNEGERI lain selain Kelantan dan Terengganu bila nak ikut kuat kuasakan Jawi berani tak Saya nak tengok Kuala Lumpur dan Selangor selepas ini Tahniah kepada kerajaan negeri Pahang ke...
Kejayaan Pinda Undang Undang Tubuh Negeri Pahang Serlahkan Kekuatan Muafakat Nasional Umno Pas Di Pahang

Kejayaan Pinda Undang Undang Tubuh Negeri Pahang Serlahkan Kekuatan Muafakat Nasional Umno Pas Di Pahang

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 235 hits
1 Alhamdulillah hari ini kerjasama UMNO dan PAS melalui ikatan MUAFAKAT NASIONAL terserlah apabila RUU untuk meminda Undang Undang Tubuh Negeri Pahang berjaya dilaksanakan sehingga ADUN ADUN DAP bertindak keluar Dewan kerana kalah dalam und...
Isu Hadkan 80 Orang Sebelum Ini Pun Bukan Semua Ahli Parlimen Yang Ada Dalam Dewan

Isu Hadkan 80 Orang Sebelum Ini Pun Bukan Semua Ahli Parlimen Yang Ada Dalam Dewan

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR Speaker Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun pelik apabila keputusan membenarkan 80 Ahli Parlimen memasuki dewan pada satu satu masa bermula dengan waktu persidangan dipendekkan dari 10 pagi hingga 2 petang bermula hari ini ti...
Pkpb Seluruh Negeri Di Semenanjung Kecuali Perlis Pahang Kelantan

Pkpb Seluruh Negeri Di Semenanjung Kecuali Perlis Pahang Kelantan

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 358 hits
Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat PKPB dilaksanakan di seluruh negeri di Semenanjung kecuali Perlis Pahang dan Kelantan selama selama 4 minggu bermula 9 Nov 6 Disember 2020 PKPB di Selangor Kuala Lumpur Putrajaya Sabah dan Labuan secara...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan