Pembangkang Tidak Minat Kestabilan Bn Umno Perlu Keluar Dari Kerjasama Presiden Umno



Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menganggap kegagalan usul kerajaan mahu melanjutkan pelaksanaan tempoh tahanan 28 hari di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 – atau Sosma – sebagai mengaibkan kerajaan.
Katanya, ia menjadi bukti mengapa kerajaan perlu mempunyai majoriti tersendiri dan mengesahkan gesaan Umno untuk menyegerakan pilihan raya umum (PRU).
Dia mendakwa langkah pembangkang tidak menyokong usul itu di Dewan Rakyat semalam jelas melanggar perkara ketiga memorandum persefahaman (MOU) di antara kerajaan dan Pakatan Harapan (PH) iaitu pembangkang hendaklah bersetuju atau berkecuali dalam apa-apa usul yang dibawa kerajaan.
Dengan kegagalan itu, dakwa Zahid, pembangkang bukan sahaja mungkir janji dan mengabaikan komitmen mereka, bahkan tidak berminat untuk mewujudkan kestabilan politik – yang merupakan matlamat MOU berkenaan.
“Tidak ada gunanya untuk kita terus berpegang pada janji mereka.
“Kerajaan mesti mempunyai majoriti tersendiri. Majoriti yang kuat dan tidak mengharapkan ihsan serta budi bicara pembangkang,” katanya di Facebook.
Hanya untuk usul tertentu
Tambah ahli parlimen Bagan Datuk itu, kerajaan kini seperti dalam kedudukan tidak akan dihormati, tidak stabil dan tidak berupaya untuk mengemuka dan menjayakan dasar yang baik dengan lancar.
“Pada saya, kedua-dua perkara ini adalah bukti jelas bahawa kerajaan sedia ada sudah tidak dihormati. MOU di antara kerajaan dan (PH) juga nampaknya sudah tidak lebih dari sekadar janji di atas kertas,” katanya.
Tambah Ahmad Zahid, perkembangan itu juga jelas menunjukkan bahawa pendirian Umno semasa Perhimpunan Agung Umno minggu lalu – untuk menyegerakan pilihan raya umum (PRU) – adalah rasional dan berasas.
Katanya ia juga menjadi pengajaran kepada Umno-BN untuk bangkit kembali menjadi kuasa politik yang kuat, agar dasar dan usul “yang baik” tidak perlu bergantung kepada sokongan pihak lawan yang “suka menangguk di air keruh”.
“Saya harap, masyarakat di luar sana dapat melihat betapa rapuh dan berisikonya bentuk kerajaan yang ada.
“Yang pasti, apa yang berlaku ini (kegagalan usul Sosma 2012) adalah sesuatu yang memalukan kerajaan. Ia adalah aib yang menuntut kita untuk mengukuhkan diri dengan cara yang strategik dan segera,” katanya lagi.
Semalam, usul bagi melanjutkan penguatkuasaan subseksyen 4(5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) gagal mendapat sokongan mencukupi Dewan Rakyat dalam undi belah bahagi, apabila hanya 84 bersetuju manakala 86 tidak bersetuju, manakal 50 lagi tidak hadir.
Ini bermakna, subseksyen berkenaan – yang membenarkan seseorang suspek ditahan sehingga 28 hari tanpa perlu dihadapkan di hadapan majistret – tidak akan lagi berkuat kuasa selepas ia luput pada 31 Julai 2022.
Namun kerajaan boleh membentangkannya semula setelah yakin mempunyai sokongan cukup di parlimen.
Perkara 3 MOU yang disebutkan Zahid – secara spesifik Perkara 3.3 (b) – mengandungi beberapa syarat, dan hanya terpakai untuk usul atau rang undang-undang kerajaan yang mana kegagalan dalam meluluskannya akan menjadi suatu bentuk ketidakpercayaan kepada kerajaan.
Perkara 3.3(b) menyatakan:
Tertakluk kepada penunaian dan pelaksanaan Transformasi di dalam Memorandum Persefahaman ini, mengambil pendirian menyokong atau berkecuali dalam proses meluluskan apa-apa usul kerajaan atau rang undang-undang lain yang kegagalan meluluskannya merupakan suatu bentuk ketidakpercayaan atau tiada keyakinan kepada Kerajaan, selepas proses penggubalan rang undang-undang tersebut dirundingi dan dipersetujui secara bersama pada dasarnya.
Pembangkang tidak minat kestabilan, BN-UMNO perlu keluar dari kerjasama – Presiden UMNO
 
 
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
KMahathir mahu tubuh Gerakan Pejuang Nasional? Boo Cheng desak Guan Eng undur diri Kenapa Petronas Perlu Ambil Alih Sapura Energy Kisah sukses dua jutawan wanita Diskriminasi agama di India, pelajar berhijab dilarang ambil peperiksaan China semakin galak Sapura Energy: Rafizi kutip fakta dari longkang Perompak kedai emas lari, ‘kecut’ dengar jeritan wanita Nurul, Nik Nazmi, Rodziah antara nama besar dalam ‘cai’ Rafizi Tak serik walau dah curi hampir 100 telefon bimbit Zul Ariffin boleh tolak, tetapi dia pilih sedap – Awie Datuk Adly tipu projek RM3.8b didenda RM3 juta Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Cara Mudah Trace Semula Password

3 jahanam PAS: Surat terbuka buat Tuan Ibrahim

Segalanya Tentang Perempuan Itu, Zul Ariffin Dan Siti Hariessa

The post Pembangkang tidak minat kestabilan, BN-UMNO perlu keluar dari kerjasama – Presiden UMNO appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/24/pembangkang-tidak-minat-kestabilan-bn-umno-perlu-keluar-dari-kerjasama-presiden-umno/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ikut Tertib Formula Kestabilan Sebenar Ialah Pm Mesti Jadi Presiden Umno

Ikut Tertib Formula Kestabilan Sebenar Ialah Pm Mesti Jadi Presiden Umno

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 83 hits
Melihat kepada kemelut yang sedang berlaku dalam UMNO sekarang ini tidak dapat dinafikan bahawa punca utamanya tidak lain adalah kerana Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tidak memegang jawatan Presiden UMNO Lebih buruk lagi kerana Preside...
Tiada Kerjasama Umno Pas Selagi Ada 3 Jahanam

Tiada Kerjasama Umno Pas Selagi Ada 3 Jahanam

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 144 hits
malaysiakini comPAU 2021 Perwakilan Umno Kelantan menganggap parti itu tidak boleh bekerjasama dengan PAS selagi ada tiga jahanam yang memimpin parti itu Menurut Zawawi Othman tiga pemimpin terbabit digelarkan begitu kerana bermulut celupar...
Prn Johor Amerika Maju Kerana Tiada Umno Juga Presiden Umno

Prn Johor Amerika Maju Kerana Tiada Umno Juga Presiden Umno

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 132 hits
TANGKAK Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menempelak kenyataan yang dikeluarkan Naib Presiden Pas Datuk Mohd Amar Nik Abdullah yang mendakwa Singapura maju kerana tiada UMNO Menurut Ahmad Zahid dakwaan itu sama sekali tidak berasa...
Agenda Hudud Tak Dapat Diteruskan Kerana Kekangan Perlembagaan Tiada Sokongan Umno Presiden Pas

Agenda Hudud Tak Dapat Diteruskan Kerana Kekangan Perlembagaan Tiada Sokongan Umno Presiden Pas

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 171 hits
Baru baru ini Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dan Presiden Gerakan Dominic Lau mengesahkan PAS tidak lagi bersuara mengenai agenda hudud selepas menjadi kerajaan Presiden PAS Abdul Hadi Awang bagaimanapun memberikan alasan agenda hudud ya...
Ketua Pembangkang Dunggu Punya Pasal Umno Bn Kalah Undi Majoriti Tetapi Menang Atas Undi Minoriti

Ketua Pembangkang Dunggu Punya Pasal Umno Bn Kalah Undi Majoriti Tetapi Menang Atas Undi Minoriti

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 210 hits
UMNO sebenarnya telah KALAH undi majoriti pengundi di PRN Johor pada 12 Mac 2022 Yang berikut adalah sedikit analisa oleh seorang penulis sdra Saiful Bahar yang menunjukkan bahawa di 17 kerusi DUN Johor jumlah undi yang diberi kepada parti ...
Umno Bn Tak Menang Prn Johor Pembangkang Yang Kalah

Umno Bn Tak Menang Prn Johor Pembangkang Yang Kalah

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 153 hits
Ramai berkata walau pun menang satu kerusi pun masih menang Hakikatnya Umno BN tidak menang PRN Johor tapi pembangkang yang kalah Kemenangan atas kesilapan atau kelemahan orang lain tidak bermaksud kita kuat We were just lucky
Provokasi Melampau Sebar Berita Palsu Kononnya Dari Presiden Umno

Provokasi Melampau Sebar Berita Palsu Kononnya Dari Presiden Umno

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 131 hits
Provokasi Melampau Sebar Berita Palsu Kononnya Dari Presiden UMNO Menjelang beberapa jam lagi proses membuang undi bagi PRN Johor UMNO terus menerima provokasi apabila tersebar kenyataan palsu kononnya dari Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ...
Pengeluaran Khas Kwsp Presiden Umno Ucap Terima Kasih Kepada Pm

Pengeluaran Khas Kwsp Presiden Umno Ucap Terima Kasih Kepada Pm

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 114 hits
KUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan perwakilan parti itu menzahirkan tahniah dan terima kasih kepada Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kerana meluluskan pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerj...
Apa Tujuan Presiden Umno Berterusan Desak Pru Awal Lagi

Apa Tujuan Presiden Umno Berterusan Desak Pru Awal Lagi

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 127 hits
agendaily com23 3 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi masih membangkitkan isu PRU 15 perlu disegerakan Selepas berakhir Perhimpunan Agung UMNO 2021 baru baru ini nampaknya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi masih tidak berhenti mener...
Pet Expo Midvalley 2024

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Flexibility In Business Operations

Aktiviti Kunjungan Hormat Grt Dan Ppim Ke Atas Tun M Ppim 20 05 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Bacaan Rukuk Cara Rukuk Yang Afdhal

Nyoman Paul Mundur Perlahan Chord

Tidak Termasuk Ummat Nabi Muhammad Orang Yang Tidak Menghormati Yang Tu