Pemakaian Pelitup Muka Di Kekalkan Sehingga Tahap Serius Jangkitan Covid 19 Itu Menurun




KUALA LUMPUR - Peraturan pemakaian pelitup muka dijangka dikekalkan sehinggalah tahap serius jangkitan COVID-19 menurun sehingga ia tidak lagi berbahaya dan hampir sama seperti demam selsema biasa.
Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, kajian menunjukkan kebanyakan wabak coronavirus sebelum ini akan bertukar menjadi tidak berbahaya selepas tempoh tertentu.
Jelasnya, virus COVID-19 masih belum sampai ke tahap itu, sekali gus pemakaian pelitup muka dilihat antara langkah pertahanan yang masih penting untuk melindungi orang ramai daripada dijangkiti wabak itu.
"Ada banyak coronavirus sebelum ini yang masih menular ketika ini, cuma kesan jangkitannya menjadi kurang mudarat serta kebanyakan orang sudah imun terhadapnya, atau varian virus tidak menyebabkan penyakit yang teruk.
"Kita harap akan ada varian COVID-19 yang mengurangkan keseriusan jangkitan, namun itu di luar kawalan kita kerana ia membabitkan proses evolusi virus.
"Kita mengkaji pelbagai jenis coronavirus, (yang menjadi) demam selsema biasa sebelum ini dan ia bertukar kepada sesuatu yang tidak berbahaya kepada kebanyakan orang ramai.
"Sebelum kita sampai ke tahap itu, Kementerian Kesihatan berpandangan masih perlukan pelitup muka," katanya pada program 'Kelab Perniagaan Kuala Lumpur (KLBC) - Pertemuan Komuniti Perniagaan Dengan Menteri Kesihatan' di sini, hari ini.
Pada program itu, Khairy hadir sebagai ahli panel bersama-sama Pengarah Bahagian Kawalan Penyakit KKM, Datuk Dr Norhayati Rusli; Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr Chong Chee Keong; Perunding Penyakit Berjangkit Hospital Sungai Buloh, Datuk Dr Suresh Kumar Chidambaram dan Pengarah Institut Penyelidikan Klinikal, Dr Kalaiarasu M Peariasamy.
Terdahulu, Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan mempersoalkan Khairy mengapa syarat pemakaian pelitup muka masih dikekalkan, sedangkan beberapa negara luar sudah mula menamatkan peraturan itu.
Mengulas lanjut, Khairy menegaskan pemakaian pelitup muka masih perlu kerana Malaysia belum dalam fasa endemik dan masih berada dalam zon pandemik, selaras Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).
"Kita baru ingin memulakan proses peralihan ke peringkat endemik. Pengisytiharan endemik juga perlu berpandu kepada kriteria digariskan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)," katanya.
Dalam pada itu, Khairy memaklumkan syarat pelaksanaan ujian COVID-19 di pintu masuk negara juga akan dicadang untuk ditamatkan sekiranya kadar positif pelawat yang masuk ke Malaysia adalah rendah.
Sebelum ini, katanya, kadar positif bagi pelawat yang di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) adalah sekitar lima hingga enam peratus, namun ia melonjak selepas umrah dibenarkan.
"Kita akan perhatikan kadar positif ini dan jika ia berada pada tahap yang boleh diterima, syarat pelaksanaan ujian di pintu masuk negara boleh ditamatkan," katanya.
Berhubung peralihan ke peringkat endemik, Khairy berkata antara faktor yang meyakinkan kerajaan untuk melaksanakannya bermula 1 April depan, adalah penurun kadar kematian kes COVID-19 yang ketara ketika ini, sehingga sama dengan penyakit endemik yang lain.
"Ketika ini, kadar kematian kes COVID-19 adalah sekitar 0.2 peratus. Denggi adalah endemik di Malaysia. Kadar kematian kes denggi sekitar 2017 adalah 0.2 peratus.
"Pada hari tertentu, kadar kematian kes COVID-19 adalah sama dengan denggi. Errinya, kadar kematian kes COVID-19 sudah menurun hingga sama dengan tahap penyakit endemik yang lain," katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/03/pemakaian-pelitup-muka-di-kekalkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nabila Razali Duta Pelitup Muka Baharu Himaya H99

Nabila Razali Duta Pelitup Muka Baharu Himaya H99

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 180 hits
NABILA RAZALI DUTA PELITUP MUKA BAHARU HIMAYA H99 Assalammualaikum semua Sejak pelancaran pelitup muka Himaya H99 pada 17 hingga 23 Januari 2022 yang lalu banyak maklumbalas positif yang Ruby baca di media sosial Ramai menantikan pelitup mu...
Satgas Ungkap Vaksinasi Covid 19 Lengkap Dan Booster Menurun

Satgas Ungkap Vaksinasi Covid 19 Lengkap Dan Booster Menurun

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 110 hits
Wiku meminta pemerintah daerah tidak ragu meningkatkan cakupan vaksinasi booster untuk memberikan proteksi yang lebih kuat kepada masyarakat Apabila ketersediaan vaksin mulai menipis pemerintah daerah harus segera berkomunikasi dengan Kemen...
Charmzone Jual Lebih 17 Juta Pelitup Muka Selepas Kai Exo Jadi Duta

Charmzone Jual Lebih 17 Juta Pelitup Muka Selepas Kai Exo Jadi Duta

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 204 hits
Tidak dinafikan bahawa Kai daripada EXO merupakan antara figura berpengaruh dalam dunia fesyen kini Bahkan idola itu sudah pun menjadi wajah untuk pelbagai jenama terkenal seperti Gucci Bobbi Brown Black Yak dan banyak lagi Terbaru Kai atau...
Pelitup Muka Hijab Pula

Pelitup Muka Hijab Pula

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 183 hits
PELITUP MUKA HIJAB PULA Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt DULU masa awal awal masing masing kelam kabut cari pelitup muka Harga mahal pun gigih beli dalam kuantiti yang banyak kerana keadaan memang ...
21 Tahanan Polres Salatiga Terpapar Covid 19

21 Tahanan Polres Salatiga Terpapar Covid 19

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 156 hits
Seperti di Salatiga kita periksa surat izin pinjam pakai senjata api oleh anggota Kita cek lagi dokumen administrasi penjagaan Mako ungkapnya
Menteri Bumn Erick Thohir Positif Covid 19

Menteri Bumn Erick Thohir Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 142 hits
Staf Khusus Menteri BUMN Arya Sinulingga membenarkan kabar tersebut dan Erick dalam kondisi baik
Positif Covid 19 Erick Thohir Tetap Bekerja Secara Virtual

Positif Covid 19 Erick Thohir Tetap Bekerja Secara Virtual

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 127 hits
Staf Khusus Menteri Badan Usaha Milik Negara Arya Sinulingga mengungkapkan Menteri BUMN Erick Thohir positif Covid 19 namun tetap bekerja secara virtual sambil menjalani isolasi mandiri
Dinyatakan Positif Covid 19 Rose Blackpink Batal Ke Luar Negeri

Dinyatakan Positif Covid 19 Rose Blackpink Batal Ke Luar Negeri

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 163 hits
Rose BLACKPINK dinyatakan positif Covid 19 saat akan pergi ke luar negeri
Simak Begini Strategi Terbaru Pemerintah Tangani Covid 19

Simak Begini Strategi Terbaru Pemerintah Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 113 hits
Strategi pertama adalah pemantauan data sebagai landasan untuk mengambil kebijakan Seluruh jajaran pemerintah di Indonesia diminta meningkatkan dan mengenali situasi pemantauan dinamika data dan kebijakan per regional nasional bahkan global...
Bank Negara Seeks To Overturn Unfair Dismissal Ruling

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Sindiket Ofu Bhai Tumpas Ubah Suai Maklumat Pasport

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation

Woorarra House By Rptecture Architects In The Yarra Valley Australia



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Raya Dikampung

Koleksi Poster

Drama Kiblat Ke Syurga

8 Jenama Pad Bersalin Terbaik Untuk Bakal Ibu

Sharifah Zarina Pernah Bahagia Chord

Nurbayan Feat Vivi Atika Tresno Waranggono Chord