Peluang Wanita Bekerja Dari Rumah



Program ini merujuk kepada “kerja-kerja yang ditawarkan oleh syarikat sama ada secara langsung atau melalui pihak ketiga yang dijalankan secara individu atau kumpulan di premis tertentu yang digunakan untuk menjalankan operasi pekerjaan.

Sebagai contoh seorang suri rumah boleh melakukan kerja-kerja menggosok atau melipat pakaian bagi sesebuah kilang. Bayaran dibuat berdasarkan kerja yang telah disempurnakan.

Program ini boleh membantu menyelesaikan masalah kekurangan tenaga kerja di pelbagai sektor. Program yang dirangka secara tersusun dan dilaksanakan secara menyeluruh akan dapat dijadikan sebagai salah satu langkah mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing.

Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) telah memberi perhatian terhadap perkara ini sejak tahun 1995 dan program ini telah dilaksanakan di negara-negara maju seperti Perancis, Jepun, United Kingdom dan Amerika Syarikat. Malaysia sebagai sebuah negara membangun perlu mengambil pendekatan yang sama ke arah mencapai matlamat menjadi sebuah negara maju.

Program homeworking yang dirangka secara tersusun dan dilaksanakan secara menyeluruh akan dapat dijadikan sebagai salah satu langkah mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing.

Kebanyakan kerja-kerja syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang merupakan kerja-kerja ringan seperti pembungkusan, kraftangan, tenunan, pemasangan produk, penghasilan produk makanan boleh dijalankan secara homeworking.

Bagi menggalakkan penyertaan golongan sasar menyertai pasaran buruh dan menjadikan kaedah bekerja lebih fleksibel, kerajaan telah memperkenalkan Peraturan Kerja Separa Masa di bawah Akta Kerja 1955.

Kaedah bekerja dari rumah dan separa masa atau masa anjal akan digalakkan. Di samping itu, penyertaan tenaga kerja tempatan dapat ditingkatkan dengan memanfaatkan sepenuhnya golongan wanita yang masih berada di luar tenaga kerja.

Jabatan akan mewujudkan kerjasama dengan para majikan dan menjalankan program promosi agar ditubuhkan Pusat Asuhan Kanak-Kanak (PAKK) berdasarkan keperluan industri. Langkah ini juga bersesuaian dengan tanggungjawab sosial korporat ke arah mewujudkan masyarakat yang prihatin.

Usaha menggalakkan penggajian pekerja separa masa akan menyumbang kepada kegiatan ekonomi negara. Pelaksanaan dasar dan amalan bekerja secara fleksibel dan separa masa akan turut menggalakkan rakyat Malaysia yang bersara untuk terus menyumbang kepada ekonomi, terutama dalam sektor dan pekerjaan yang memerlukan kepakaran mereka.

Jabatan akan terus menggiatkan aktiviti promosi dan kerjasama dengan majikan dan agensi kerajaan yang lain dalam menjayakan usaha ini.

Di negara maju, bekerja dari rumah atau konsep Small Office Home Office (SOHO) bukan perkara asing. Ia semakin diterima masyarakat, lebih-lebih lagi dengan kemajuan dan kecekapan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT).

Kajian dijalankan di Amerika Syarikat mendapati lebih 25 juta penduduknya menyertai program SOHO dalam pelbagai sektor. Begitu juga di Kanada (2.5 juta); United Kingdom (2.2 juta), Australia (778,000) dan New Zealand (200,000).

Di Malaysia pula, konsep berkenaan masih dianggap baru. Namun, ia semakin mendapat perhatian. Apa yang penting, program seumpama itu memberi peluang kepada warga kerja khususnya wanita untuk menyertainya dan terus bekerja menambah pendapatan berikutan waktu lebih anjal, kurang tekanan, bebas daripada kesesakan lalu lintas dan sebagainya.

Bagi wanita bekerja dari rumah banyak keuntungannya kerana mereka boleh merancang secara fleksibel mengikut kesesuaian waktu, dapat membahagikan masa lebih berkualiti menguruskan rumah tangga, menumpukan perhatian kepada kebajikan suami dan anak.


Hak mereka sebagai sebahagian daripada sumber tenaga manusia negara juga tidak terjejas. 

Kecekapan dan kemudahan akses kepada dunia siber tanpa sempadan, iaitu e-mel, blog, telepersidangan serta jaringan sosial lain umpamanya Facebook dan twitter membuka peluang lebih luas kepada warga kerja untuk melakukan sesuatu bidang tugas mereka secara lebih efektif, tanpa mengabaikan keluarga.

Konsep bekerja dari rumah yang diwujudkan Kementerian Sumber Manusia, antara lain bertujuan membantu Orang Kurang Upaya (OKU), ibu tunggal dan suri rumah serta mereka yang tidak mempunyai pekerjaan bagi melakukan kerja dalam bidang kraftangan atau berkaitan industri kecil sederhana (SMI).

Program bekerja dari rumah atau bekerja separuh masa memberi banyak keuntungan kepada wanita bagi mengelak tekanan antara tugas di pejabat dan mengurus rumah tangga.  Pogram seumpama itu amat diterima baik dan ia diharap dapat menggalakkan wanita untuk melaksanakan tugas dengan lebih cemerlang.

Wanita akan lebih tekun dan menjadi pekerja lebih bagus bagus kerana dapat memberi tumpuan kepada kerja dilakukan. Interaksi antara pekerja dan majikan perlu untuk melihat perkembangan kerja mereka berjalan lancar. 

Kebanyakan wanita hari ini lebih mementingkan keluarga selepas mempunyai anak. Tinjauan syarikat laman pekerjaan dalam talian, JobStreet.com menunjukkan hampir 64 peratus wanita berkata, kepentingan kerjaya dalam hidup berubah apabila mereka mempunyai cahaya mata. 

Program bekerja di rumah dapat membantu golongan sasar termasuk OKU, ibu tunggal, suri rumah dan keluarga miskin tegar yang belum ada pekerjaan, bekerja secara sambilan atau tetap melalui peluang kerja secara ‘home working’ ditawarkan oleh syarikat berdekatan. 

Meningkatkan kesedaran masyarakat korporat mengenai tanggungjawab sosial terhadap golongan sasar dan seterusnya menggiatkan usaha untuk menaikkan taraf hidup mereka. Memberi alternatif kepada pihak syarikat untuk mendapatkan pekerja dan mengurangkan kebergantungan kepada tenaga kerja asing

Bekerja dari rumah juga merupakan sebahagian daripada terapi bagi mengurangkan stres di tempat kerja untuk penjawat awam. Ia juga baik bagi penjawat awam yang kurang upaya disebabkan kemalangan atau berpenyakit kronik.

Dengan ini kerajaan tetap mempunyai kepakaran atau kebolehan profesional dalam bidang-bidang tertentu. Tetapi kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), adalah penting bagi kejayaan program sebegini.

Bekerja dari rumah mungkin agak 'terasing' tetapi bekerja begini lebih baik. Bekerja berseorangan adalah baik kerana tiada gangguan apatah lagi jika anda mempunyai waktu yang suntuk (hada tempoh) dan memerlukan konsentrasi tinggi. Dengan bekerja di rumah anda boleh mempunyai situasi yang baik untuk mencapai objektif kerja anda".

Bekerja dari rumah dan tidak perlu bayar sewa yang tinggi untuk ruang pejabat serta tambahan kepada bayaran elektrik dan air. Dengan bekerja dari rumah, seseorang hanya perlu satu talian untuk faks dan juga satu talian tetap telefon selain daripada satu atau dua buah komputer yang ada sambungan Internet. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/10/bqx.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penipuan Peluang Pekerjaan Di Rumah

Penipuan Peluang Pekerjaan Di Rumah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 243 hits
Pernahkah anda melihat atau terbaca iklan menawarkan pekerjaan menarik yang boleh dilakukan di rumah Kerja mengisi katalog dalam sampul surat memang mudah dan menarik Begitu juga memasang barang permainan mengirim koleksi setem dan foto buk...
Berminat Bekerja Di Rumah

Berminat Bekerja Di Rumah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 135 hits
Berdasarkan satu kajian yang pernah dijalankan wanita didapati menyifatkan kebahagiaan hidup berkeluarga sebagai satu kejayaan di samping kerjaya stabil Jelas sekali masa untuk bersama keluarga terutama anak menjadi keutamaan wanita walau s...
Syarat Wanita Bekerja Dan Berkerjaya

Syarat Wanita Bekerja Dan Berkerjaya

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 201 hits
Ramai masih beranggapan wanita tidak sesuai bekerja mencari rezeki di luar rumah Wanita dianggap hanya sesuai menjalankan tugas sebagai isteri di rumah Sebab itu wujud pandangan negatif cuba menyekat kebebasan wanita dalam bidang pekerjaan ...
Selepas Kematian Ibu Dan Ayah Wanita Ini Tinggal Rumah Penuh Sampah Yang Busuk Jijik Dan Kotor Selama 10 Tahun

Selepas Kematian Ibu Dan Ayah Wanita Ini Tinggal Rumah Penuh Sampah Yang Busuk Jijik Dan Kotor Selama 10 Tahun

papar berkaitan - pada 14/10/2018 - jumlah : 380 hits
NI SEORANG LAGI INSAN YG SEPATUTNYA KITA BANTU DIA DALAM RUMAH PENUH SAMPAH Bila sebut aje pasal sampah sarap serta baunya hok busuk dan menjijikkan ramai hok tak sanggup nak mendekati sampah itu Tapi lain pula nasib menimpa seorang wanita ...
Tips Halau Cicak Yang Banyak Di Rumah Hanya Guna Tiga Bahan

Tips Halau Cicak Yang Banyak Di Rumah Hanya Guna Tiga Bahan

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 410 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera sapa yang tak suka kan bila tengok cicak banyak di merata rata dinding rumah CCL ada jumpa satu tips untuk menghalau cicak yang banyak di rumah di laman facebook tak slaah kalau CCL share untuk korang sem...
Ada Tak Senang Bila Tunku Tmj Bina Rumah Mampu Milik 1 000 Unit Dengan Harga Rm70k Sahaja

Ada Tak Senang Bila Tunku Tmj Bina Rumah Mampu Milik 1 000 Unit Dengan Harga Rm70k Sahaja

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 424 hits
Baru baru ini saya dititahkan oleh Kebawah Duli Tuanku untuk bekerja lebih keras lagi menjaga negeri dan rakyat Johor Menjunjung titah tersebut saya telah bertemu dengan rakyat bersolat Jumaat di daerah daerah Johor berkunjung ke rumah anak...
Pkns Perkenal Vtr Mudahkan Bakal Pembeli Lihat Rumah

Pkns Perkenal Vtr Mudahkan Bakal Pembeli Lihat Rumah

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 161 hits
SHAH ALAM 20 Okt 8212 Bakal pembeli hartanah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor kini boleh melihat keseluruhan hartanah yang diminati mereka tanpa perlu berada di tapak projek dengan pengenalan teknologi Virtual Tour Reality K
Polisi Khas Akan Pastikan Kelayakan Beli Rumah Mampu Milik

Polisi Khas Akan Pastikan Kelayakan Beli Rumah Mampu Milik

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 313 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan menimbangkan untuk mewujudkan polisi khas bagi memastikan kerajaan negeri menyerahkan kepada kementerian senarai penduduk yang benar benar layak memiliki rumah mampu milik Timbalan Me...
Beli Rumah Murah Banyak2 Pastu Sewa Rasa Macam Jadi Kapitalis Pulak

Beli Rumah Murah Banyak2 Pastu Sewa Rasa Macam Jadi Kapitalis Pulak

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 361 hits
Dah jadi trend sekarang ni pantang ada rumah rumah murah khususnya macam flat kos rendah hendak dijual atau lelong berpusu pusu pelabur hartanah beli Bukan satu dua kadang2 sepukal beli rumah tujuannya beli pastu sewa income pasif setiap bu...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita