Peluang Pendidikan Diberikan Kepada Semua Kanak Kanak Banduan Muda


 Oleh MOHD HUSNI MOHD NOOR
Peluang pendidikan harus diberikan kepada kanak-kanak- GAMBAR HIASANPUTRAJAYA : Peluang pendidikan harus diberikan kepada semua kanak-kanak di negara ini termasuk di sekolah pemulihan dan banduan muda yang sedang menjalani hukuman.
Itu antara perkara dibincangkan pada mesyuarat Majlis Sosial Negara Bilangan 2 Tahun 2021 yang diadakan secara sidang video di Parlimen, hari ini.
Mesyuarat yang dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob itu turut dihadiri barisan menteri, Ketua Setiausaha Negara, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam serta pegawai-pegawai kanan kementerian, jabatan dan zgensi yang terlibat.
Majlis Sosial Negara menerusi kenyataan akhbar hari ini berkata, mesyuarat juga bersetuju untuk tindakan yang berkaitan dengan pindaan Seksyen 77 (3) Akta Kanak-kanak 2001 dilaksanakan.
Menurutnya, pindaan itu penting bagi membolehkan lebih ramai banduan muda di Sekolah Henry Gurney mendapat peluang pembelajaran yang lebih holistik.
“Pada masa sama, isu penguatkuasaan jenayah terhadap kanak-kanak di media sosial turut mendapat perhatian ahli majlis untuk terus diperkasakan,” katanya.
Pada mesyuarat sama, perdana menteri turut menyentuh mengenai cabaran yang dihadapi oleh rakyat dalam memerangi pandemik Covid-19 dan mahu agenda Keluarga Malaysia terus menjadi fokus utama kerajaan.
Selain itu, majlis juga bersetuju agar satu undang-undang yang mewajibkan (mandatory) penyimpanan data subscriber yang seragam oleh Internet Service Provider (ISP) dibangunkan.
Dalam pada itu, ahli majlis turut dimaklumkan berkaitan inisiatif yang diambil oleh kerajaan dalam memastikan penularan pandemik Covid-19 dapat dikurangkan dalam kalangan pekerja asing.
Turut di bawa dalam mesyuarat adalah persediaan Malaysia ke arah Negara Tua pada tahun 2030, berdasarkan unjuran peratusan penduduk yang berumur 60 tahun dan ke atas yang akan mencecah 15.3 peratus daripada keseluruhan bilangan penduduk.
Sementara itu, Perdana Menteri juga berharap agar isu-isu sosial dapat dibincangkan dalam platform ini (Majlis Sosial Negara) secara aktif dan berkesan.
Beliau juga mempelawa penyertaan daripada semua pihak termasuk ahli akademik dan pihak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk membentangkan cadangan-cadangan yang bernas dalam menangani masalah sosial ke arah pembangunan sosial negara yang lebih sejahtera.
Majlis Sosial Negara ditubuhkan sebagai jentera pelaksana Dasar Sosial Negara yang merupakan dasar payung merangkumi falsafah dan pelbagai dasar pembangunan sosial negara.-UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/peluang-pendidikan-diberikan-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vide0 Namron Seronok Pertama Kali Catwalk Dalam Hati Bimb4ng J4tuh Tersvngkur Semua Orang Muda Hanya Saya Model Tua

Vide0 Namron Seronok Pertama Kali Catwalk Dalam Hati Bimb4ng J4tuh Tersvngkur Semua Orang Muda Hanya Saya Model Tua

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 255 hits
BUKAN sahaja hebat beraksi di hadapan kamera rupa rupanya pelakon Namron juga mempunyai bakat sebagai model di pentas peragaan Pertama kali diberi peluang memperagakan pakaian jenama Neonate di acara Kuala Lumpur Fashion Week pada Ahad lalu...
Aktiviti Pemeriksaan Haid Di Semua Institusi Pendidikan Dilarang Oleh Kpm

Aktiviti Pemeriksaan Haid Di Semua Institusi Pendidikan Dilarang Oleh Kpm

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 302 hits
Aktiviti Pemeriksaan Haid Institusi Pendidikan Susulan timbul beberapa isu yang membangkitkan kemarahan orang ramai berikutan aktiviti pemeriksaan haid dalam kalangan pelajar perempuan di institusi pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia...
Upsi Sumbang Buku 3m Untuk Banduan Muda

Upsi Sumbang Buku 3m Untuk Banduan Muda

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 253 hits
Norkhalid Salimin menyerahkan modul asas 3M dan buku latihan mata pelajaran teras untuk kegunaan banduan muda calon SPM kepada Pengarah Penjara Kluang Mohd Roslen Ramli NSTP Ihsan UPSI KUALA LUMPUR Dalam melestarikan pendidikan kebangsaan t...
Prnmelaka Bn Buktikan Berani Buat Perubahan Untuk Anak Muda

Prnmelaka Bn Buktikan Berani Buat Perubahan Untuk Anak Muda

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 185 hits
Oleh Wahida Ramai penganalisa politik rakan dan lawan parti politik dan termasuklah rakyat jelata terkejut apabila BN memilih untuk meletakkan 85 muka baru yang terdiri dari kebanyakannya adalah calon calon muda Ia sesuatu yang tidak pernah...
Pilihan Raya Negeri Melaka Apa Harapan Anak Muda

Pilihan Raya Negeri Melaka Apa Harapan Anak Muda

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 233 hits
Tiga tumpuan yang seharusnya menjadi keutamaan pada ketika ini adalah untuk menangani kemiskinan mewujudkan pelan jangka panjang yang komprehensif pasca COVID 19 serta tawaran untuk anak muda Melaka katanya dalam satu kenyataan Malangnya be...
Melihat Kreativitas Anak Muda Banyuwangi Angkat Potensi Desa

Melihat Kreativitas Anak Muda Banyuwangi Angkat Potensi Desa

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 269 hits
Bupati Banyuwangi Ipuk Fiestiandani mengapresiasi apa yang dilakukan anak anak muda BYCN Anak anak muda saat ini memang memiliki kecenderungan kreativitas sendiri Kita sebagai orangtua sudah sepatutnya memberikan dukungan dan memfasilitasi ...
Calon Muda Prn Mampukah Mereka Menang Tawan Hati Pengundi

Calon Muda Prn Mampukah Mereka Menang Tawan Hati Pengundi

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 146 hits
Berbeza dengan pilihan raya terdahulu parti parti politik berlumba lumba meletak muka baharu dan tidak kurang juga mempertaruhkan calon muda bagi pada Pilihan Raya Negeri Melaka yang akan berlangsung pada 20 November Lebih menarik lagi PRN ...
Seronok Ternak Lembu Baka Boleh Jual Dengan Harga Tak Masuk Akal Anak Muda Jual 2 Ekor Lembu Sado Rm85 000

Seronok Ternak Lembu Baka Boleh Jual Dengan Harga Tak Masuk Akal Anak Muda Jual 2 Ekor Lembu Sado Rm85 000

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 195 hits
The ReporterKita lupakan seketika isu viral di Langkawi mengenai menu ikan Siakap yang dikatakan mencecah ribuan ringgit Kita beralih pula ke negeri Kelantan yang berkongsikan kisah anak muda yang menternak lembu sado jenis baka Charolais A...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api