Pelarian Rohingya Bukan Semudah Menghantar Pulang



Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) isu pelarian Rohingya menjadi barah kepada rakyat Malaysia akibat desakan dan publisiti buruk yang ditimbulkan oleh beberapa kumpulan perkauman di negara ini.
Sebelum PKP, pelarian ini masih bebas bekerja dan tidak menonjol meminta bantuan untuk meneruskan hidup. Namun apabila PKP dilaksanakan timbul isu bantuan bekalan makanan, yang mana lebih memerlukan, rakyat tempatan atau pelarian?
Bagi Presiden NGO Masssa, Mustapha Mansor Amer Mohd Isa, isu pelarian Rohingya tidak wajar dijadikan bahan sensasi sehingga mencetuskan ‘perang’ dalam kalangan netizen, apakah perlu atau tidak kerajaan membantu pelarian.
Menurutnya, pelarian Rohingya sejak beberapa tahun lalu dibantu oleh NGO-NGO Islam. Masalah yang dihadapi NGO hari ini ialah peraturan PKP yang mewajibkan sumbangan makanan diagihkan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat. NGO terputus hubungan langsung dengan pelarian. Oleh itu, pelarian ini kelihatan membebankan negara sehingga menimbulkan gesaan agar mereka dihalau keluar.
“Isu pelarian ini sudah bertahun lamanya. NGO kami telah memperjuangkannya sejak Datuk Seri Dr Wan Azizah Ketua Pembangkang lagi. Masa itu pelarian ini ada 3 pilihan.
“Pertama, tetap tinggal di Malaysia dan berhak mendapatkan hak-hak pelarian yang diurus di bawah UNHCR – Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Kedua, Mereka dibenarkan hijrah ke negara ketiga dan terakhir, mereka balik ke Arakan dengan jaminan keselamatan dari PBB seperti di beberapa negara berkonflik lain.
“Namun sehingga kini hanya perkara 1 dan 2 saja yang boleh dilakukan. Tetapi itu pun dibelenggu masalah, sama ada dari birokrasi kerajaan atau di pihak pelarian itu sendiri,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Mustafa lagi, NGO kendalian beliau dan beberapa NGO lain terus membantu membekalkan makanan kepada pelarian sejak bermulanya PKP.
Katanya, puak penentang pelarian tidak perlu menimbulkan isu wang kerajaan digunakan menampung pelarian. Rakyat Malaysia yang rasional masih banyak yang mahu membantu menghidupkan saudara sesama Islam.
Cuma, katanya, kerajaan Perikatan Nasional perlu memikirkan penyelesaian menyeluruh isu pelarian Rohingya dengan mendesak pihak PBB memberi jalan keluar yang lebih konkrit.
“Untuk masa depan generasi Rohingya, saya lebih cenderung mencadangkan PBB dan Myanmar mencari solusi terbaik agar mereka kembali ke Arakan.
“Saya juga berharap agar rakyat Malaysia bersabar sehingga PKP selesai dan teruskan desakan ke PBB dan Myanmar untuk penyelesaian menyeluruh.
“Kami telah lakukan pelbagai pendekatan untuk selesaikan isu ini sejak beberapa tahun lalu,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27265

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hantar Pulang Pelarian Bagai Serah Nyawa Kepada Penzalim

Hantar Pulang Pelarian Bagai Serah Nyawa Kepada Penzalim

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 353 hits
PETALING JAYA Majlis Perundingan Islam Malaysia menggesa anggota masyarakat supaya tidak membenci pelarian termasuk warga Rohingya yang berada di negara ini Presidennya Mohd Azmi Abdul Hamid berkata kerajaan sendiri mempunyai pendirian yang...
Pelarian Rohingya Sudah Sudahlah Khalid Berpolitik

Pelarian Rohingya Sudah Sudahlah Khalid Berpolitik

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 334 hits
Azhari Shaari SHAH ALAM Pakatan Harapan harus melihat banyak sudut sebelum menghentam kerajaan Perikatan Nasional tidak prihatin dengan nasib pelarian Rohingya Ketua UMNO Bahagian Shah Alam Datuk Azhari Shaari berkata status Ahli Parlimen k...
Tak Terima Bot Pelarian Rohingya Kerajaan Malaysia Tak Berperikemanusiaan Kata Suaram

Tak Terima Bot Pelarian Rohingya Kerajaan Malaysia Tak Berperikemanusiaan Kata Suaram

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 663 hits
NGO Suaram mengutuk tindakan kerajaan Malaysia enggan menerima kemasukan bot mangsa pelarian etnik Rohingya dan menolak mereka semula ke laut pada 16 April lalu Suaram berkata walapun Malaysia bukan penandatangan Konvensyen Pelarian Bangsa ...
Sudah Sampai Masanya Kerajaan Bersikap Tegas Dan Keras Pada Pelarian Rohingya

Sudah Sampai Masanya Kerajaan Bersikap Tegas Dan Keras Pada Pelarian Rohingya

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 788 hits
Semakin ramai rakyat Malaysia menyuarakan kemarahan dengan sikap melampau Rohingya Rohingya dikatakan sebagai satu bangsa yang tidak tahu berterima kasih tidak sedar diri dan ada juga yang menyifatkan membantu Rohingya ibarat melepaskan anj...
Malaysia Berhak Tolak Pelarian Rohingya

Malaysia Berhak Tolak Pelarian Rohingya

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 464 hits
Pelarian Rohingya sedia ada sudah timbulkan pelbagai masalah BANGI Jika Malaysia sudah tidak mampu menanggung beban pelarian yang sudah sedia ramai kerajaan berhak untuk menolak kehadiran pelarian Rohingya baharu Naib Presiden Barisan Jemaa...
Rakyat Malaysia Tuntut Kerajaan Hantar Pulang Pelarian Myanmar

Rakyat Malaysia Tuntut Kerajaan Hantar Pulang Pelarian Myanmar

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 906 hits
Surat terbuka tuntutan Rakyat Malaysia Kepada Presiden Hak Kemanusiaan Etnik Rohingya MalaysiaDari MAJLIS MUAFAKAT PENDIDIKAN JOHOR DAN PERIMAU JOHOR Kepada ZAFAR AHMAD BIN ABDUL GHANI Tarikh 23 APRIL 2020TUNTUTAN SUPAYA SEMUA ETNIK ROHINGY...
Tiada Perikemanusiaan Halang Kemasukan Bot Pelarian Rohingya Kata Dr M

Tiada Perikemanusiaan Halang Kemasukan Bot Pelarian Rohingya Kata Dr M

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 254 hits
Dr Mahathir Mohamad menyifatkan tindakan tegas kerajaan menghalang kemasukan bot yang membawa pelarian Rohingya sehingga membiarkan etnik itu berada di tengah laut selama 2 bulan sebagai tidak berperikamusiaan Bekas perdana menteri itu berk...
Hantar Etnik Rohingya Pulang Ke Myanmar Penyelesaian Terbaik

Hantar Etnik Rohingya Pulang Ke Myanmar Penyelesaian Terbaik

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 290 hits
KUALA LUMPUR Penghantaran pulang etnik Rohingya di Malaysia ke Myanmar dilihat sebagai penyelesaian terbaik bagi polemik membabitkan etnik itu yang hangat dibincangkan dalam kalangan rakyat Malaysia ketika ini Penganalisis jenayah Datuk Sha...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment