Pelaku Lgbt Antara Dia Dengan Allah Tapi Warganegara Ada Hak Menteri





Menteri agama yang baru, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa mengulas mengenai isu Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT), berkata setiap warganegara mempunyai hak mereka.

Justeru, beliau yang dikritik bersikap 'lunak' dengan golongan berkenaan berpendapat mana-mana warganegara tidak kira sama ada mereka LGBT atau bukan sekiranya tidak melakukan jenayah, pihaknya tidak akan mengambil tindakan undang-undang.

Walaupun perbuatan golongan LGBT itu berdosa namun Mujahid menjelaskan, sekiranya ia tidak mencabar undang-undang negara, pihaknya tidak boleh sewenang-wenangnya mengambil tindakan.

"Perbuatan LGBT haram. Kalau buat sembunyi-sembunyi pun tetap haram tetapi itu antara dia dan Allah. Allah akan membalas di atas perbuatan mereka. Tetapi kalau mereka secara terang-terangan beritahu dan kata seronok dengan perbuatan itu, kita boleh ambil tindakan.

"Contohnya, minum arak berdosa, haram. Kalau dia minum secara terbuka dan berkata "suka hati aku nak minum" itu jenayah. Kerana mencabar undang-undang.

Ruang personal, ruang publik

"Secara moralnya, itu dia ada dia punya ruang personal. Tetapi jangan memberi galakkan di ruang publik sebab ia akan menjadi jenayah. Kalau di ruang personal, tiada siapa, sebagai Muslim tetap bersalah dan berdosa," ujarnya dalam wawancara bersama Malaysiakini.

Sehubungan itu, Mujahid berkata beliau akan terus melakukan dialog dan mendekati golongan berkenaan bagi memberi penjelasan bahawa perbuatan yang dilakukan mereka bercanggah dengan agama Islam.

"Di sini kita perlukan dialog. Dialog bukan bermakna menyokong. Kita tak sokong LGBT, ia perbuatan bercanggah dengan Islam, melanggar moral dan adat.

"Tetapi dengan dialog kita akan dapat banyak faedah untuk saya jelaskan pada mereka," katanya lagi.

Manakala itu, anggota parlimen Parit Buntar berkata usul Rang Undang-undang 355 (RUU355) tidak substantif berbanding isu yang melibatkan penstrukturan semula mahkamah syariah.

Bagaimanapun, Mujahid berkata, terpulang kepada pihak kerajaan sama ada mahu membawa usul berkenaan di sidang Parlimen akan datang atau tidak.

"Saya rasa isu ini (RUU355) ini isu politik dan bukan substantif. Sebab isu yang substantif ialah untuk memperkasakan mahkamah syariah, bukan meningkatkan had hukum.

"Isunya ialah mempertingkatkan segala kelemahan yang ada di mahkamah syariah seperti macam mana perlu perkasakan lagi struktur proses, sumber manusia, gaji para hakim. Kan ia lebih substantif.

"Kalau tingkatkan had hukum adakah selesai isu-isu ini?" Soal Mujahid.

Ditanya lagi sekiranya ada 'harapan' usul itu akan dibawakan pada sidang parlimen yang akan bermula 16 Julai ini, Mujahid kata ia terpulang kepada kerajaan.

PAS punya hak bawa usul

"Saya tak tahu. Terpulang pada PAS sebab dia mempunyai hak nak bawa (usul itu). Tapi terpulang pada kerajaan hari ini sama ada lihat ia keutamaan.

"Kami tidak akan politikkan isu agama kerana ada benda lain yang lebih besar daripada politik ini," kata Mujahid lagi.

Usul RUU 355 atau pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 gagal dibahaskan pada sidang parlimen yang lalu.

Sebelum itu, usul berkenaan dibentang tiga kali pada sesi persidangan Dewan Rakyat pada April 2016 oleh Hadi sebagai usul persendirian.

Namun pihak PAS menerusi Setiausaha Agungnya Datuk Takiyuddin Hassan memberitahu akan menghantar surat kepada Speaker Dewan Rakyat yang lalu agar memasukkan usul berkenaan ke dalam sidang penggal ke-14.

Usul pindaan Akta 355 mencadangkan hukuman lebih berat dikenakan ke atas pelaku syariah dan mencadangkan hukuman maksimum terhadap pesalah syariah dinaikkan kepada 30 tahun penjara, denda RM100,000 dan 100 sebatan rotan.

Hukuman sebelum ini ialah tiga tahun penjara, denda RM5,000 dan enam sebatan rotan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kakipalu.blogspot.com/2018/07/pelaku-lgbt-antara-dia-dengan-allah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minta Hak Kolong Tol Anies Surati Menteri Pupr

Minta Hak Kolong Tol Anies Surati Menteri Pupr

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 150 hits
Dalam surat yang dikirimkan pada 6 Maret 2019 itu Anies meminta untuk pengelolaan di tol ruas Plumpang Pluit dan Grogol Pluit
Menteri Agama Ajak Masyarakat Gunakan Hak Pilih Untuk Menjaga Roda Pemerintahan

Menteri Agama Ajak Masyarakat Gunakan Hak Pilih Untuk Menjaga Roda Pemerintahan

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 182 hits
Menteri Agama Lukman Hakim Saifuddin menilai menggunakan hak pilih dalam Pemilu adalah hak setiap warga negara Namun dalam perspektif sebagai warga bangsa yang memiliki kewajiban untuk menjaga dan memelihara roda pemerintahan menggunakan ha...
Solat Tetapi Dalam Waktu Yang Sama Menidakan Hak Hamba Allah Yang Lain Nauzubillahminzalik 9297

Solat Tetapi Dalam Waktu Yang Sama Menidakan Hak Hamba Allah Yang Lain Nauzubillahminzalik 9297

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 380 hits
Berita atau kisah di bawah adalah antara gambarannya In Syaa Allah kita tidak akan dan memang tidak pernah berbuat hal yang sedemikian rupa Apa hukum parkir sesuka hati untuk solat Jumaat Ini jawapannya Astro Awani Mac 25 2019 21 42 MYTIa j...
Ahy Akui Jatah Menteri Demokrat Masih Dibahas Tapi Belum Jadi Urgensi

Ahy Akui Jatah Menteri Demokrat Masih Dibahas Tapi Belum Jadi Urgensi

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 276 hits
Di mana rakyat berharap sekali ada sebuah semangat perubahan yang terlepas hanya merupakan bagi bagi kekuasan yang dilakukan parpol parpol dalam pemilu ini ungkap AHY
Apa Sampah Video Ni Netizen Kecam Video Konon Nak Bagi Keinsafan Tapi Lebih Galakkan Gejala Lgbt

Apa Sampah Video Ni Netizen Kecam Video Konon Nak Bagi Keinsafan Tapi Lebih Galakkan Gejala Lgbt

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 492 hits
Tidak salah membuat video yang memberi pengajaran berguna kepada penonton tetapi biarlah berpada pada kerana bimbang tersasar jauh dari matlamat asal Baru baru ini viral di media sosial video berjudul Dosakah Aku yang menunjukkan seorang wa...
Menteri Rini Soal Super Holding Kementerian Bumn Akan Hilang

Menteri Rini Soal Super Holding Kementerian Bumn Akan Hilang

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 183 hits
Menteri BUMN Rini Soemarno mengatakan jumlah BUMN yang saat ini 143 perusahaan akan disederhanakan dengan dikelompokkan menjadi holding subsektor BUMN Seperti saat ini sudah terbentuk salah satunya holding industri pertambangan
Menteri Amran Optimistis B100 Perkuat Ketahanan Energi Nasional

Menteri Amran Optimistis B100 Perkuat Ketahanan Energi Nasional

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 148 hits
Biodiesel adalah bahan bakar alternatif yang dihasilkan dari bahan alami yang terbarukan seperti minyak nabati dan hewani Karena memiliki sifat fisik yang sama dengan minyak solar biodiesel dapat digunakan sebagai bahan bakar pengganti untu...
Punya Holding Perhubungan Udara Menteri Rini Ingin Seperti Dubai Dan Qatar

Punya Holding Perhubungan Udara Menteri Rini Ingin Seperti Dubai Dan Qatar

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 188 hits
Bukan tanpa alasan Rini berencana membentuk holding ini Diharapkan dengan penggabungan ini akan memperkuat bisnis dan pelayanan penerbangan di Indonesia ke depannya Dia melihat konsep yang sama juga diterapkan di Dubai UEA dan Doha Qatar
Presiden Jokowi Bertemu Menteri Energi Arab Bahas Kerjasama Aramco Pertamina

Presiden Jokowi Bertemu Menteri Energi Arab Bahas Kerjasama Aramco Pertamina

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 204 hits
Presiden Joko Widodo dalam kunjungan kerjanya ke Arab Saudi menerima kunjungan Menteri Energi Industri dan Sumber Daya Mineral Kerajaan Arab Saudi Khalid Al Falih untuk menindaklanjuti kerja sama Aramco Pertamina menggarap kilang Cilacap
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan