Pelakon Penari Diserang Histeria Ketika Pementasan Teater Tradisi


MOHD.LAZIM ENDUT

LATIHAN vokal, dialog dan kesesuaian pergerakan pentas sudah pun selesai diadakan.
Beberapa orang pelakon, penari, pemuzik dan pekerja teater sedang berehat di hadapan pentas sambil mendengar tàklimat ringkas oleh pengurus produksi pementasan iaitu Abdul Mubin Ismail.
Ketika sedang asyik mendenggar taklimat tersebut, tiba-tiba seorang penari wanita bingkas bangun lalu terjerit-jerit dengan menyebut beberapa perkataan yang amat sukar difahami.
Beberapa minit kemudian penari tersebut terduduk rebah lalu menggelupur sebelum rakan-rakannya yang lain pula turut terjerit ‘hilang ingatan’ akibat diserang histeria.
Keadaan menjadi semakin tidak terkawal menyebabkan suasana dalam auditorium Taman Budaya, Kuala Ibai, Kuala Terengganu pada petang itu bertukar menjadi hingga binggar.
Melihat keadaan berkenaan, koreographer teater, Wan Mohd Zaidi Mohd Nor terpaksa menghubungi ibunya bagi membantu menenang dan memulihkan keadaan.
Begitulah pengalaman yang sukar dilupakan penulis ketika diberi peluang mengarah pementasan teater berjudul ‘Episod Sultan Zainal Abidin III karya Allahyarham Ali Jusoh pada 24 hingga 26 Disember 2005.
Pementasan anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Wilayah Timur dan Persatuan Sasterawan Terengganu (Pelita) itu merupakan sebuah episod diangkat berdasarkan sejarah tokoh kesultanan silam yang turut menampilkan watak-watak seperti Tengku Musa, Tokku Paloh, Awang Belaking, Tengku Dalam Kalthom, Mat Kilau, Wanita Bersyair dan pegawai Inggeris.
Selain pelakon tempatan seperti Saifuldhari Abu Bakar, Mohd Fauzi Yahaya, Zulkifli Jusoh dan Zetti Akhtar Yusof, teater ini turut dibintangi penyanyi Tengku Anis Soraya dan penyanyi lagu-lagu rakyat Pahang, Roslan Madun.
Apa yang merisaukan penulis ketika itu, kejadian histeria yang ‘menyerang’ penari dan pelakon berlaku sehari sebelum pementasan sebenar bermula.
Lebih merisaukan, apabila pelakon utama Roslan Madun yang memegang watak Tengku Musa terpaksa dihantar ke Hospistal Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) kerana dikatakan diserang ‘penyakit jantung’.
Hal ini memaksa penulis mengubah penampilan watak berkenaan dengan hanya menggunakan suara.
Bagaimanapun, selepas pementasan berakhir, Roslan Madun disahkan oleh doktor sebagai bebas daripada serangan jantung.
Sebenarnya kejadian pelakon dan petugas produksi teater di Terengganu diserang histeria suatu ketika dahulu cukup sinonim dikaitkan dengan pementasan teater Terengganu, khususnya yang berunsur tradisi dan sejarah.
Menurut seorang aktivis teater terkenal Terengganu, Wan Ahmad Ismail, sepanjang bergiat dalam bidang tersebut sejak berpuluh tahun lalu, dia tidak pernah diserang histeria.
“Yang banyak kena histeria adalah pelakon wanita, tak tahu sebab apa.
“Mereka terjerit-jerit dan tidak sedarkan diri sehingga terpaksa memanggil bomoh untuk memulihkan keadaan,” ceritanya kepada penulis.
Menurut Wan Ahmad, biasanya kejadian itu berlaku sebelum, ketika dan selepas pementasan sesebuah teatar diadakan.
“Pernah di suatu ketika, sedang kami mengadakan persiapan akhir mementaskan teater Awal, Tengah Akhir, tiba-tiba seorang pelakon menjerit-jerit lalu rebah, sebelum dijangkiti pelakon lain pula.
“Selepas seorang….seorang, Tak tahu kenapa kejadian itu berlaku, adakah tempat pementasan itu terlalu keras atau keadaan seseorang pelakon itu yang lemah, anehnya kejadian diserang histeria ini banyak berlaku ke atas pementasan berunsur tradisi dan juga sejarah,” ujarnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/pelakon-penari-diserang-histeria-ketika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Misha Omar Pitam Dan Muntah Ketika Pementasan Nyonya And The Gang

Misha Omar Pitam Dan Muntah Ketika Pementasan Nyonya And The Gang

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 127 hits
Farah Fauzana Dan Misha OmarPETALING JAYA Penyanyi dan pelakon Misha Omar menghadapi masalah kesihatan apabila secara tiba tiba pitam dan muntah sebelum tamatnya pementasan teater Nyonya and The Gang di Panggung Sari Istana Budaya malam Sab...
Siapa Tutup Lampu Adaptasi Pementasan Teater Yang Banyak Menang Anugerah

Siapa Tutup Lampu Adaptasi Pementasan Teater Yang Banyak Menang Anugerah

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 334 hits
Filem pertama arahan Aliff Ihsan Rahman Siapa Tutup Lampu bakal ditayangkan di Astro First mulai 25 November Filem yang membariskan pelakon hebat seperti Naim Daniel Uyaina Arshad Azizul Amar dan banyak lagi ini pertamakalinya memperkenalka...
Ingat Patung Plastik Rupanya Buaya Sebenar Lelaki Cedera Diserang Ketika Bergambar Video

Ingat Patung Plastik Rupanya Buaya Sebenar Lelaki Cedera Diserang Ketika Bergambar Video

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 120 hits
Ingat Patung Plastik Rupanya Buaya Sebenar Lelaki Cedera Diserang Ketika Bergambar VIDEO MALANG menimpa lelaki ini apabila dia cedera dibaham seekor buaya pada hari ulang tahun kelahirannya yang ke 68 di sebuah taman tema di Filipina baru b...
33 Niat Penting Ketika Membaca Al Quran

33 Niat Penting Ketika Membaca Al Quran

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 223 hits
33 Niat Penting Ketika Membaca Al Quran Ramai dalam kalangan saudara muslim kita ketika membaca Al Quran berniat semata mata untuk pahala dan masing masing kurang mengetahui tentang kelebihan besar Al Quran iaitu seseorang akan mendapat apa...
Penyakit Makan Tanpa Sedar Ketika Tidur

Penyakit Makan Tanpa Sedar Ketika Tidur

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 141 hits
Makanan adalah sumber untuk kita meneruskan kehidupan seharian dan tanpa makan manusia boleh mati akibatnya Jika terlebih makan pula boleh menyebabkan pelbagai penyakit sampai ke manusia seperti penyakit darah tinggi obesiti dan pelbagai la...
Sunah Sunah Nabi Saw Sebelum Ketika Dan Selepas Tidur

Sunah Sunah Nabi Saw Sebelum Ketika Dan Selepas Tidur

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 157 hits
Assalamualaikum wbt 1 Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur Ramai orang memperlekehkan doa Masnun tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga 2 Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat Ini adalah kedudukan tidur orang yang...
Kpn Sahkan Helikopter Pdrm Terlibat Kemalangan Ketika Hantar Bantuan Kepada Mangsa Banjir

Kpn Sahkan Helikopter Pdrm Terlibat Kemalangan Ketika Hantar Bantuan Kepada Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 244 hits
KUALA LUMPUR Berikutan penyebaran satu mesej Whatsapp yang menyatakan sebuah Helikopter PDRM terlibat dalam kemalangan di Tanah Merah Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan kemalangan tersebut benar benar terjadi petang tad...
Hukum Menggosok Gigi Bersugi Ketika Berpuasa

Hukum Menggosok Gigi Bersugi Ketika Berpuasa

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 136 hits
Soalan Apakah hukum bersugi atau memberus gigi ketika berpuasa Jawapan Al Imam al Bukhari Rahimahullah meletakkan beberapa athar dari para sahabat dalam permasalahan ini di dalam Sahihnya Antara yang dinukilkan oleh beliau Maksudnya Telah b...
Ketika Hatimu Terlalu Berharap Kepada Manusia Maka Allah Timpakan Ke Atas Kamu Pedihnya Sebuah Harapan

Ketika Hatimu Terlalu Berharap Kepada Manusia Maka Allah Timpakan Ke Atas Kamu Pedihnya Sebuah Harapan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 474 hits
Assalamualaikum Hati itu degil Dia sering mengikut kemahuannya dia tanpa memikirkan kesan dan akibatnya Apa dia tahu memiliki seseorang yang dia sayang menerima dia seadanya Memberi sepenuh hati dan sepenuh kepercayaan kepada seseorang itu ...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way