Pelaburan Emas Maybank


Pelaburan emas Maybank merupakan salah satu jenis pelaburan emas yang terkenal di Malaysia yang dikenali sebagai Maybank Gold Investment Account (MGIA). Dalam MGIA ni, anda melabur emas dengan membuka buku akaun pelaburan emas.
Sebelum anda mula untuk melabur emas melalui MGIA ni, saya nasihatkan anda kaji betul-betul dulu. Saya tahu anda tiada masa yang banyak. Jadi saya dah buat kajian tentang pelaburan emas Maybank ni. Anda boleh melihat dalam jadual di Gambarajah 1.
Gambarajah 1: Ciri-ciri pelaburan emas Maybank Gold Investment Account (MGIA). Sila lihat baris berwarna kelabu di ‘Gold Purchase Options‘ dan ‘Gold Withdrawal Options‘ yang menunjukkan tiada emas fizikal yang sebenar melainkan hanyalah jualbeli emas kertas atau paper gold sahaja. Berdasarkan Gambarajah 1 di atas, terdapat dua jenis akaun yang ditawarkan:
Akaun Individu dengan minima pelaburan 1 gram emas. Manakala jual atau beli minima 1 gram emas. Akaun Bukan Individu (atau Akaun Bersama) dengan minima pelaburan emas 50 gram. Manakala jual atau beli minima 10 gram emas. Gambarajah 2: Harga emas untuk Maybank Gold Investment Account ditunjukkan dengan nilai spread hanya 4.12% sahaja! Harga emas Maybank untuk pelaburan MGIA dipaparkan di laman web Maybank2u.com.my bersama-sama dengan harga emas semasa Kijang Emas Maybank seperti yang ditunjukkan di Gambarajah 2 (diambil pada 25 September 2014).
Di sana ada juga dipaparkan harga Kijang Emas dan unit ukuran berat yang digunakan ialah auns (ounce) untuk Kijang Emas manakala grams untuk emas MGIA.
Bila dikira, nilai spread atau susutnilai harga emas Maybank adalah amat rendah iaitu sekitar 4.12% sahaja (kiraan dibuat pada 25hb. September 2014).
Selepas enam tahun, saya layari semula laman web Maybank untuk mengira nilai spread pada 20 November 2020.

Berdasarkan harga beli dan harga jual balik emas akaun MGIA di atas, nilai spread semakin rendah! Hanya 3.82% sahaja!
Memang sangat menarik untuk melabur kerana lebih rendah nilai spread, maka lebih menguntungkan para pelabur emas kerana rata-rata nilai spread emas fizikal di Malaysia adalah sekitar 5.0% dan ke atas.
Namun, sebagai orang Islam bukan nilai spread yang rendah yang membuatkan kita membuat pelaburan emas… tetapi ciri-ciri pelaburan emas yang patuh syariah adalah yang menjadi keutamaan para pelabur Muslim.
Memang terdapat persoalan yang sering ditanya oleh para pelabur emas Muslim disebabkan ciri-ciri pelaburan emas Maybank yang ditawarkan.
Rujuk semula pada Gambarajah 1 di atas. Bila di teliti, jelaslah kepada kita semua bahawa pelaburan emas Maybank tidak menawarkan sistem jual beli emas fizikal. Sila lihat baris berwarna kelabu di ‘Gold Purchase Options‘ dan ‘Gold Withdrawal Options‘ yang menunjukkan tiada emas fizikal yang sebenar melainkan hanyalah jualbeli emas kertas atau paper gold sahaja!
Maknanya, anda beli emas tapi anda dapat kertas, iaitu, buku akaun pelaburan emas yang hanya mencatat angka-angka nilai emas yang anda labur. Tetapi, hakikatnya, Maybank tiada emas fizikal yang sebenar!
Jika anda masih ragu-ragu apakah ciri-ciri pelaburan emas yang anda sertai itu halal atau haram… saya telah menerangkannya di Pelaburan Emas Halal atau Haram?
Anda boleh download maklumat pelaburan emas Maybank dan mengkaji sendiri dengan melayari Maybank Gold Investment Account di sini.
Oleh yang demikian, jika anda mencari pelaburan emas yang halal, saya sudah pasti akan menasihati anda agar menjauhi pelaburan emas Maybank disebabkan ciri-cirinya yang tak patuh syariah.
Maksudnya, bila anda beli emas… anda semestinya mendapat emas dan bukan kertas! Apakah kesannya apabila anda melabur emas kertas? Persoalan terjawab di Pelaburan Emas Kertas atau Emas Sebenar.
Jika anda ingin mencari pelaburan emas yang patuh syariah dan yang paling mudah… sila layari Cara Pelaburan Emas Jana Keuntungan.
Jika anda masih baru nak belajar tentang pelaburan emas, saya syorkan anda belajar dari orang yang betul dan tahu tentang ‘Rahsia Emas’ di sini.
The post Pelaburan Emas Maybank first appeared on Pelaburan Emas - Tips Mudah Melabur Emas.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.pelaburanemas.org/pelaburan-emas-maybank/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelaburan Emas Cimb E Gold Investment Account

Pelaburan Emas Cimb E Gold Investment Account

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 597 hits
Pelaburan emas CIMB yang dikenali sebagai e Gold Investment Account merupakan salah satu kemudahan menyimpan emas secara elektronik tanpa emas fizikal yang terdapat di Malaysia Akaun pelaburan emas CIMB atau dikenali sebagai e Gold Investme...
Quantum Metal Tawar Skim Pelaburan Emas Mygoldi Patuh Syariah Yang Terbaik Dipasaran

Quantum Metal Tawar Skim Pelaburan Emas Mygoldi Patuh Syariah Yang Terbaik Dipasaran

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 1620 hits
Orang ramai yang tercar cari peluang pelaburan emas yang patuh syariah dipelawa menyertai skim pelaburan emas yang diperkenalkan oleh syarikat Quantum Metal Sdn Bhd Skim yang menawarkan produk hebat dan sedang meletup dipasaran ini semakin ...
Wujudkan Industri Baharu Tangani Warga Emas Pengangguran Serentak

Wujudkan Industri Baharu Tangani Warga Emas Pengangguran Serentak

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 246 hits
Oleh Loh Ker Chean Menurut anggaran Jabatan Perangkaan Malaysia Malaysia akan menjadi negara tua apabila penduduk warga emas mencecah 15 iaitu 5 6juta menjelang tahun 2030 Sehingga kini negara dianggarkan mempunyai 3 5juta warga emas yang b...
Isyarat Perdagangan Emas Untuk 18 November

Isyarat Perdagangan Emas Untuk 18 November

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 174 hits
RAMALAN EMASEmas mengalami penurunan yang serius minggu lalu berdasarkan berita utama vaksin covidNamun harga telah mengekalkan julat perdagangan antara saluran selariEmas mengalami penurunan yang mendadak minggu lalu berdasarkan berita men...
Gara Gara Mengidap Kanser Dan Positif Covid Warga Emas Ini Cuba Bunuh Diri Tetapi Beliau Cedera Parah

Gara Gara Mengidap Kanser Dan Positif Covid Warga Emas Ini Cuba Bunuh Diri Tetapi Beliau Cedera Parah

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 384 hits
Kota Kinabalu Seorang lelaki yang menerima rawatan akibat menghidap kanser dan positif Covid 19 di Hospital Wanita dan Kanak Kanak Sabah di sini sejak beberapa hari lalu dilaporkan terjun dari tingkat enam hospital berkenaan malam ini
Gelandangan Warga Emas Berkerusi Roda Disamun Ditumbuk Berkali Kali

Gelandangan Warga Emas Berkerusi Roda Disamun Ditumbuk Berkali Kali

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 312 hits
GEORGE TOWN Seorang gelandangan cedera di muka akibat ditumbuk seorang lelaki yang bertindak menyamun beg silangnya dalam kejadian di Jalan Lebuh Cina George Town Pulau Pinang baru baru ini Kejadian berlaku pada kira kira jam 9 30 pagi keti...
Rumah Pensiunan Pns Di Bekasi Dibobol Maling Emas 300 Gram Raib

Rumah Pensiunan Pns Di Bekasi Dibobol Maling Emas 300 Gram Raib

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 201 hits
Rumah milik pensiunan PNS di Perumnas 3 Jalan Pulau Yapen 10 nomor 342 RT 01 RW 08 Kelurahan Aren Jaya Kecamatan Bekasi Timur Kota Bekasi Minggu disatroni maling Harta bernilai ratusan juta rupiah raib
Ramalan Perdagangan Emas Pada 17 November 2020 Ambil Pesanan Membeli Di Atas Titik Pangsi 1 880

Ramalan Perdagangan Emas Pada 17 November 2020 Ambil Pesanan Membeli Di Atas Titik Pangsi 1 880

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 197 hits
Vaksin coronavirus memberikan dorongan baru untuk pasaran komoditi dan meningkatkan selera risiko ini menyebabkan emas kehilangan minat dari kalangan pelabur sebagai aset safe haven Semalam logam berharga jatuh dengan cepat ke kawasan 1 865...
Simpan Emas Ikut Bajet Dengan Gold Accumulation Program

Simpan Emas Ikut Bajet Dengan Gold Accumulation Program

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 273 hits
Simpan emas ikut bajet Public Gold menyediakan satu platform yang lengkap kepada kita bagi memudahkan urusan simpanan dan pelaburan emas kita mempunyai pilihan mengikut bajet kita melalui 3 kaedah mudah 1 Gold Accumulation Program Beli emas...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord