Pekemas Lapor Sprm Pdrm Isu Langgar Prosedur Halal Rumah Sembelihan Utusan Malaysia 18 05 2022


 

PUTRAJAYA: Susulan pendedahan isu pelanggaran protokol halal sebuah rumah penyembelihan di Australia, Pertubuhan Kemasyarakatan Rakyat (Pekemas) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi mendesak siasatan dibuat terhadap pegawai Bahagian Hab Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Bercakap kepada Utusan Malaysia, Presidennya, Faizan Mohd. Nor berkata, laporan itu dibuat kerana dipercayai wujud perlanggaran integriti beberapa pegawai dalam jabatan itu seolah-olah hanya memejamkan mata dan membenarkan segala salah laku berlaku tanpa pemantauan sebaiknya.
Sedangkan kata beliau, tindakan pemeriksaan dan pemantauan adalah di bawah tanggungjawab para pegawai termasuk seorang pengurusan tertinggi jabatan berkenaan.
Katanya, satu sidang akhbar akan diadakan hari ini bagi mendedahkan isu integriti pegawai jabatan terlibat.
Menurut beliau, pihak SPRM akan membentangkan laporan isu berkenaan dalam mesyuarat suruhanjaya itu, seterusnya melantik pegawai penyiasat berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) siasatan suruhanjaya berkenaan.
“Laporan ini dibuat agar pihak SPRM dapat menyiasat salah laku dan integriti pegawai Bahagian Hab Halal Jakim dan pembongkaran isu moral dalam kalangan pegawai yang terlibat dalam kelulusan Supreme Islamic Council of Halal Meat in Australia Inc. (SICHMA) selaku badan pensijilan halal yang bertanggungjawab dalam penyeliaan halal ke atas Thomas Food Industries (TFI),” katanya di sini semalam.
Terdahulu, beliau membuat laporan ke Ibu Pejabat SPRM, Putrajaya kira-kira pukul 11 pagi semalam dan diterima Pegawai SPRM bertugas, Khai­rul Ikmal Zakaria.
Laporan turut dibuat kepada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) berkaitan isu ber­kenaan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya.
Faizan adalah salah seorang yang mendedahkan bukti menerusi maklumat daripada pekerja rumah penyembelihan di Australia, termasuk rakaman video ketidakpatuhan yang berlaku bertahun-tahun.
Dalam perkembangan sama, Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) turut menyiasat dakwaan status tidak mematuhi prosedur halal oleh syarikat penyembelih yang sama.
Sementara itu, Jakim kini sedang menjejaki lelaki dikenali ‘Abdullah’ iaitu individu pen­ting yang mendedahkan isu loji penyembelihan halal di Australia baru-baru ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Idris Ahmad berkata, individu itu perlu tampil ke hadapan bagi membantu siasatan isu berkenaan.
Beliau berkata, pegawai Jakim sudah pun berjaya menghubungi lelaki itu sebelum ini bagi mendapatkan maklumat lanjut.
“Bagaimanapun, lelaki itu memaklumkan akan menghubungi semula pegawai Jakim berkenaan, namun, sehingga kini membisu dan gagal dihubungi.
“Saya turut meminta Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) untuk menghubungi lelaki itu kerana ia penting bagi memastikan siasatan lebih te­lus berhubung isu berkenaan.
“Saya juga difahamkan, Abdullah itu bukan menggunakan nama sebenar, namun kami faham mungkin untuk keselamatan dia,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran aplikasi digital Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) atau DiYa, semalam.
Sejak 14 April lalu, Utusan Malaysia mendedahkan status halal sebuah rumah penyembelihan haiwan di Australia yang turut mengeksport daging ke Malaysia diragui apabila prosedur penyembelihan didakwa tidak mengikut syariat Islam.
Tambah mengejutkan, pusat penyembelihan di Lobethal, Selatan Australia itu ada dalam senarai diiktiraf Kerajaan Malaysia dan mendapat perakuan badan pensijilan halal luar negara di Australia.
Berdasarkan bukti rakaman video dan gambar me­nunjukkan, haiwan-haiwan dilemaskan dalam takungan darah binatang yang disembelih terdahulu menyebabkan haiwan itu mati akibat lemas dan bukannya kerana disembelih sebagaimana syarat yang diperlukan dalam keperluan penyembelihan halal.
Susulan itu, Jakim dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) memutuskan untuk menggantung lesen loji sembelihan TFI itu sehingga satu hasil siasatan menyeluruh diperoleh.
Malah, SICHMA selaku badan pensijilan halal yang bertanggungjawab dalam penyeliaan halal ke atas loji sembelihan itu pula akan diberi surat tunjuk sebab dan berdepan kemungkinan dibatalkan status sebagai badan pensijilan halal Jakim jika didapati tidak mematuhi keperluan standard dan prosedur halal Malaysia. –UTUSAN
Artikel oleh: Utusan Malaysia
PEKEMAS LAPOR SPRM, PDRM- ISU LANGGAR PROSEDUR HALAL RUMAH SEMBELIHAN

https://www.utusan.com.my/nasional/2022/05/lapor-sprm-isu-prosedur-halal/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2022/05/pekemas-lapor-sprm-pdrm-isu-langgar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Pusat Sembelihan Pekemas Akan Lapor Sprm Harian Metro 12 05 2022

Isu Pusat Sembelihan Pekemas Akan Lapor Sprm Harian Metro 12 05 2022

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 216 hits
Kuala Lumpur Satu laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan polis akan dibuat Pertubuhan Kemasyarakatan Rakyat berhubung isu pusat sembelihan yang menjadi isu di Australia Presidennya Faizan Mohd Noor berkata pihaknya mengam...
Ngo Desak Sprm Pdrm Siasat Isu Daging Import Utusan Malaysia 17 05 2022

Ngo Desak Sprm Pdrm Siasat Isu Daging Import Utusan Malaysia 17 05 2022

papar berkaitan - pada 28/5/2022 - jumlah : 217 hits
PETALING JAYA Beberapa pertubuhan bukan kerajaan dijangka membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Polis Diraja Malaysia minggu ini berhubung isu status halal daging import Ini susulan keputusan Jabatan Kemajuan Isl...
Status Halal Utusan Malaysia Dedah Kepincangan Thomas Foods Utusan Malaysia 16 05 2022

Status Halal Utusan Malaysia Dedah Kepincangan Thomas Foods Utusan Malaysia 16 05 2022

papar berkaitan - pada 28/5/2022 - jumlah : 151 hits
PETALING JAYA Sejak 14 April lalu akhbar ini mendedahkan sebuah rumah penyembelihan haiwan di Australia yang turut mengeksport daging ke Malaysia diragui apabila prosedur penyembelihan didakwa tidak mengikut syariat Islam Tambah mengejutkan...
Jakim Pertahan Pematuhan Halal Utusan Malaysia 23 05 2022

Jakim Pertahan Pematuhan Halal Utusan Malaysia 23 05 2022

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 182 hits
PUTRAJAYA Jabatan Kemajuan Islam Malaysia akan mengambil tindakan sewajar nya untuk melengkapkan siasatan berhubung isu pelanggaran protokol halal sebuah rumah penyembelihan di Australia Dalam satu artikel kepada Utusan Malaysia Ketua Penga...
Ppim Dipanggil Bantu Siasatan Isu Loji Sembelihan Di Australia Harian Metro 17 05 2022

Ppim Dipanggil Bantu Siasatan Isu Loji Sembelihan Di Australia Harian Metro 17 05 2022

papar berkaitan - pada 28/5/2022 - jumlah : 203 hits
Putrajaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia akan memanggil Persatuan Pengguna Islam Malaysia untuk membantu siasatan berhubung isu loji sembelihan di Australia yang didakwa melanggar prosedur operasi standard keselamatan makanan kebersihan da...
Penguatkuasaan Agresif Dbkl Terhadap Kemasukan Kenderaan Berat Pada Waktu Puncak Utusan Malaysia 04 06 2022

Penguatkuasaan Agresif Dbkl Terhadap Kemasukan Kenderaan Berat Pada Waktu Puncak Utusan Malaysia 04 06 2022

papar berkaitan - pada 7/6/2022 - jumlah : 335 hits
SEREMBAN Kementerian Wilayah Persekutuan tidak akan berkompromi dengan mana mana pihak yang menggunakan kenderaan untuk memasuki laluan waktu terhad ke pusat bandar raya Kuala Lumpur pada waktu puncak Timbalan Menterinya Datuk Seri Jalaludd...
Mufti Tangguh Import Dari Rumah Sembelihan Diragui Di Australia Malaysiakini 13 05 2022

Mufti Tangguh Import Dari Rumah Sembelihan Diragui Di Australia Malaysiakini 13 05 2022

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 175 hits
Pengimportan daging dari rumah sembelihan haiwan di Australia yang didakwa melanggar prosedur operasi standard penyembelihan halal wajar ditangguhkan sementara bagi memberi ruang kepada pihak berkuasa menjalankan siasatan lanjut Mufti Neger...
Mgnews Pusat Penyembelihan Langgar Sop Individu Terbabit Sila Muncul Hubungi Jakim Malaysia Gazette Tv 17 05 2022

Mgnews Pusat Penyembelihan Langgar Sop Individu Terbabit Sila Muncul Hubungi Jakim Malaysia Gazette Tv 17 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 188 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Idris Ahmad memberitahu bahawa kilang sembelihan yang berada diAustralia tersebut telah diambil tindakan dan pihak JAKIM juga meminta bahawa pihak PPIM menghubungi kepada individu bertanggungjawab un...
Peta Kehidupan Seorang Manusia

Pemilihan Bersatu Dedah Wujud Kem Tidak Sebulu Muhyiddin

Mat Sabu Beri Bayangan Harga Siling Beras Akan Di Naikkan

Byd M6 Malaysia Varian Spesifikasi Harga Mpv Ev

Isu Ruu Mufti Wilayah

Building An Inclusive Economy

Pemuda Merangkak Belajar Solat Undang Sebak Dia Telah Buka Jalan Ke Pintu Syurga

Stroke Survivors Terus Dapat Preskripsi Benzodiazepin Yang Membimbangkan


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Kanak Kanak Oku 11 Tahun Ditemukan Lemas

Makan Di Restoran Ikan Bakar Din

Reza Kena Saman

5 Kelebihan Surah Al Mulk Kenapa Kita Membacanya Sebelum Tidur

Bsc Agent Skill Enhancements Siri 2 2024

Kaledoscope 7 Gendang Sedunia