Ppim Dipanggil Bantu Siasatan Isu Loji Sembelihan Di Australia Harian Metro 17 05 2022




Putrajaya: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan memanggil Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) untuk membantu siasatan berhubung isu loji sembelihan di Australia yang didakwa melanggar prosedur operasi standard (SOP) keselamatan makanan, kebersihan dan piawaian halal.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Idris Ahmad berkata, bantuan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu diperlukan bagi mengumpul maklumat lanjut selepas individu yang membuat dakwaan berkenaan gagal dikesan.
"Kelmarin saya mengadakan Google Meet dengan Pegawai Halal Atase Jakim di Canberra bersama Ketua Pengarah Jakim untuk mendapatkan penjelasan apa yang berlaku.
"Pegawai kita memberikan penjelasan, malah dia juga sudah hubungi individu itu (pengadu, The Hood Man) yang bukan nama Abdullah, namun individu itu tidak menghubungi semula pihak kita di sana dan sehingga kini gagal dihubungi.
"Jadi, saya pun ada menghubungi pihak PPIM untuk membantu hubungi individu itu supaya tanpil ke depan menceritakan secara terperinci dan telus kepada Jakim supaya kita dapat ambil tindakan jika benar berlaku soal membabitkan integriti atau sebagainya dalam isu halal haram seperti didakwanya," katanya pada sidang media selepas Majlis Pelancaran Aplikasi Digital Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM), DiYa di sini, hari ini.
Beliau berkata demikian mengulas perkembangan siasatan terkini mengenai dakwaan seorang bekas pekerja di pusat penyembelihan di Australia yang diiktiraf Jakim melakukan pelbagai pelanggaran pensijilan halal.
Mengulas lanjut isu berkenaan katanya, Jakim tidak akan berkompromi dengan isu membabitkan pelanggaran sijil halal yang diberikan kepada badan yang menerima pengiktirafan Malaysia dengan terus membuat pemantauan di 15 lagi loji sembelihan di negara terbabit.
"Setakat ini, kita hanya menggantung sementara satu daripada 16 loji sembelihan di Australia sehingga siasatan kes ini selesai dan mereka memenuhi apa yang kita kehendaki.
"Jakim juga akan menghubungi pihak sana kerana setakat ini, kita masih belum menerima maklum balas surat tunjuk sebab diberikan Jakim kepada Supreme Islamic Council of Halal Meat in Australia Inc (SICHMA) selaku badan pensijilan halal yang bertanggungjawab dalam penyeliaan halal ke atas loji sembelihan itu," katanya.
Sebelum ini media melaporkan, PPIM, Pertubuhan Kemasyarakatan Rakyat (Pekemas) dan Sahaba 99 menggesa Jakim melakukan siasatan segera berhubung dakwaan seorang lelaki yang mendedahkan maklumat pelanggaran SOP di tempatnya bekerja.
Pada sidang media yang diadakan secara langsung dari Sydney, rakaman video menunjukkan beberapa ekor biri-biri yang direndam sehingga lemas dalam gumpalan darah.
Selain itu, pusat sembelihan itu juga kotor dan terdapat anjing liar di sekitarnya hingga mengundang persoalan mengenai tahap kebersihan di pusat itu.
Lelaki terbabit dikenali sebagai 'The Hood Man' itu juga mendakwa diberhentikan kerja dalam tempoh 24 jam selain ahli keluarganya turut diugut susulan pendedahan mengenai isu berkenaan.
Susulan itu, Jakim menggantung kelulusan loji sembelihan Thomas Foods International Lobethal, Australia berkuat kuasa serta merta sehingga hasil siasatan yang menyeluruh diperolehi.
Artikel oleh: Harian Metro
PPIM DIPANGGIL BANTU SIASATAN ISU LOJI SEMBELIHAN DI AUSTRALIA
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2022/05/842767/ppim-dipanggil-bantu-siasatan-isu-loji-sembelihan-di-australia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2022/05/ppim-dipanggil-bantu-siasatan-isu-loji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Loji Sembelihan Tfi Australia Jakim Panggil Ppim Bantu Kesan Saksi Berita Rtm 17 05 2022

Loji Sembelihan Tfi Australia Jakim Panggil Ppim Bantu Kesan Saksi Berita Rtm 17 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 150 hits
PUTRAJAYA 17 Mei Jabatan Kemajuan Islam Malaysia meminta Persatuan Pengguna Islam Malaysia tampil membantu siasatan berkaitan dakwaan loji sembelihan Thomas Foods International Lobethal Australia tidak mematuhi keperluan standard dan prosed...
Isu Pusat Sembelihan Pekemas Akan Lapor Sprm Harian Metro 12 05 2022

Isu Pusat Sembelihan Pekemas Akan Lapor Sprm Harian Metro 12 05 2022

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 177 hits
Kuala Lumpur Satu laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan polis akan dibuat Pertubuhan Kemasyarakatan Rakyat berhubung isu pusat sembelihan yang menjadi isu di Australia Presidennya Faizan Mohd Noor berkata pihaknya mengam...
18 Peratus Bekalan Daging Import Daripada Loji Tfi Idris Harian Metro 19 05 2022

18 Peratus Bekalan Daging Import Daripada Loji Tfi Idris Harian Metro 19 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 186 hits
Kuala Lumpur Hanya 18 peratus kebergantungan bekalan daging import negara daripada loji sembelihan Thomas Foods International Lobethal Australia yang didakwa berlaku pelanggaran prosedur operasi standard keselamatan makanan kebersihan dan p...
Tarik Gantung Lesen Operasi E Hailing Jika Langgar Peraturan Harian Metro 25 05 2022

Tarik Gantung Lesen Operasi E Hailing Jika Langgar Peraturan Harian Metro 25 05 2022

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 162 hits
Putrajaya Lesen operasi syarikat pengendali e hailing boleh ditarik balik atau digantung jika mereka melanggar surcaj melebihi 200 peratus daripada tambang asas iaitu antara 70 hingga 90 sen satu kilometer kata Menteri Pengangkutan Datuk Se...
Mufti Tangguh Import Dari Rumah Sembelihan Diragui Di Australia Malaysiakini 13 05 2022

Mufti Tangguh Import Dari Rumah Sembelihan Diragui Di Australia Malaysiakini 13 05 2022

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 135 hits
Pengimportan daging dari rumah sembelihan haiwan di Australia yang didakwa melanggar prosedur operasi standard penyembelihan halal wajar ditangguhkan sementara bagi memberi ruang kepada pihak berkuasa menjalankan siasatan lanjut Mufti Neger...
Ppim Lancar Kaji Selidik Pandangan Rakyat Terhadap Isu Semasa Dagang News 24 05 2022

Ppim Lancar Kaji Selidik Pandangan Rakyat Terhadap Isu Semasa Dagang News 24 05 2022

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 202 hits
KUALA LUMPUR 24 Mei Persatuan Pengguna Islam Malaysia akan mengadakan program kaji selidik keberkesanan agensi kerajaan bagi mendapatkan pandangan orang awam terhadap beberapa perkara atau isu semasa secara dalam talian Ketua Aktivis PPIM D...
Pekemas Lapor Sprm Pdrm Isu Langgar Prosedur Halal Rumah Sembelihan Utusan Malaysia 18 05 2022

Pekemas Lapor Sprm Pdrm Isu Langgar Prosedur Halal Rumah Sembelihan Utusan Malaysia 18 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 172 hits
PUTRAJAYA Susulan pendedahan isu pelanggaran sebuah rumah penyembelihan di Australia Pertubuhan Kemasyarakatan Rakyat membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia bagi mendesak siasatan dibuat terhadap pegawai Bahagian Hab ...
Kaki Asap Perlu Peka Harga Sebenar Harian Metro 20 05 2022

Kaki Asap Perlu Peka Harga Sebenar Harian Metro 20 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 122 hits
Kuala Lumpur Sanggup abai hak pengguna sebab malas hendak pening kepala Itu yang boleh disimpulkan dengan sikap segelintir kaki asap yang enggan melaporkan kepada pihak berkuasa walaupun menyedari rokok elektronik yang dibeli tiada tanda ha...
Pengerusi Masjid Selamat Mangsa Along Harian Metro 20 05 2022

Pengerusi Masjid Selamat Mangsa Along Harian Metro 20 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 112 hits
Kuala Lumpur Talian hayat daripada pengerusi masjid Itu yang berlaku kepada seorang peniaga atas talian selepas dia diselamatkan daripada menjadi mangsa along apabila lelaki itu sanggup meminjamkan wang untuk melangsaikan pinjamannya Keluhu...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher