Pekeliling Larangan Solat Jumaat Jika Berlaku Wabak Covid 19 Di Kawasan Anda


Kerisauan kemungkinan Covid-19 boleh tersebar luas jika ada individu dijangkiti disesuatu kawasan, menunaikan solat jemaah di masjid dan majlis keagamaan, akhirnya mendapat perhatian dari pihak berkuasa.


Namun begitu, situasi semasa penularan virus Covid-19 yang masih terkawal di negara ini tidak memerlukan solat Jumaat dihentikan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Beliau berkata, solat yang diwajibkan kepada lelaki Muslim itu hendaklah diteruskan dengan beberapa perubahan dilakukan, antaranya memendekkan khutbah Jumaat.

Mereka yang mengalami gejala Covid-19 juga tidak perlu menghadiri solat Jumaat kerana termasuk dalam golongan orang yang sakit dan akan memudaratkan kepada orang lain.

Individu yang disahkan positif Covid-19 dibolehkan tidak mengerjakan solat Jumaat, tetapi diganti dengan solat Zohor di rumah masing-masing.

Orang ramai juga digalakkan untuk mengambil wuduk di rumah, manakala pengurusan masjid dan jemaah hendaklah menyediakan 'hand sanitizer' (cecair pembasmi kuman), penutup hidung dan mulut sebagai langkah pencegahan.

Solat Jumaat boleh digantikan dengan solat Zohor dalam keadaan wabak itu menjadi umum dan merebak secara tidak terkawal.

Hal itu hanya boleh dilakukan selepas memenuhi beberapa syarat iaitu larangan berkenaan status wabak dikeluarkan oleh pihak berautoriti seperti Kementerian Kesihatan.

Ia juga tertakluk kepada wabak itu sudah menunjukkan kesannya di tempat tersebut dan ramai individu yang telah disahkan positif Covid-19 dengan Kementerian Kesihatan telah menyemak dan memeriksa masjid atau surau Jumaat terlebih dahulu.

Peserta Ijtimak Tabligh Positif COVID-19

Pekeliling Solat Jumaat Covid-19

Sementara itu, seorang warga emas warga tempatan berusia 60 tahun, disahkan positif COVID-19 selepas menghadiri 'ijtimak tabligh'’ di Masjid Seri Petaling, pada 28 Februari hingga 1 Mac lalu, adalah kes ke-131 dikesan Kementerian Kesihatan (KKM) dan mula mempunyai gejala deman, batuk serta selesema pada 4 Mac 2020 lalu.

Ketika ini pesakit itu sudah diasingkan dalam wad isolasi dan sedang menerima rawatan, yang dikesan melalui survelan KKM adalah kes dalam kalangan 'severe acute respiratory infection' (SARI) dikesan dijangkiti COVID-19.

Satu siasatan teliti dilakukan terhadap pesakit ke-131 itu dan mendapati dia mempunyai sejarah menghadiri perjumpaan ijtimak tabligh di Masjid Seri Petaling.

KKM menasihatkan mereka yang menghadiri ijtimak tabligh di Masjid Seri Petaling dari 28 Februari hingga 1 Mac 2020 lalu segera menghubungi pejabat kesihatan daerah untuk membendung penularan jangkitan Covid-19.

Berdasarkan maklumat awal, perhimpunan tabligh itu membabitkan anggaran 10,000 orang dari beberapa negara termasuk Malaysia.

Maklumat itu adalah berdasarkan kes positif yang disahkan Covid-19 di Brunei melalui International Health Regulations (IHR) Focal Point (FP) Brunei yang memaklumkan kepada IHR FP Malaysia.

Pesakit pertama Covid-19 yang diuji positif di Brunei, telah menghadiri perhimpunan di sebuah masjid di Sri Petaling dan terbang pulang dengan penerbangan AirAsia melalui Miri, Sarawak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Covid-19 Mampu Lumpuhkan Sistem Imun Tubuh, Virus Bermutasi Menjadi Lebih Berbahaya!Tanda-tanda Dan Simptom Jangkitan COVID-19
sumber: 2 | 1



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/03/larangan-solat-jumaat-jika-berlaku-wabak-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Jumaat Ketika Penularan Wabak Covid 19

Solat Jumaat Ketika Penularan Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 247 hits
Assalamualaikum dan selamat pagi kepada anda semua Naim harap semua berada bersama sama keluarga tercinta Jangan di lupa untuk berselawat kepada Baginda Nabi Muhammad semoga di akhirat kelak kita akan mendapat syafaat daripada Baginda Nabi ...
Covid 19 Solat Jumaat Diteruskan Khutbah Perlu Pendek Dr Zulkifli

Covid 19 Solat Jumaat Diteruskan Khutbah Perlu Pendek Dr Zulkifli

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 335 hits
PUTRAJAYA Solat Jumaat perlu diteruskan seperti biasa ketika ini walaupun negara dilanda wabak COVID 19 kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri Zulkifli bagaimanapun menasihatkan pihak masjid serta or...
Boleh Ke Tangguh Solat Jumaat Ini Cara Buat Ibadat Ketika Wabak

Boleh Ke Tangguh Solat Jumaat Ini Cara Buat Ibadat Ketika Wabak

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 561 hits
Kenapa batal solat jumaat kerana Covid19 Adakah kita tidak tawakkal kepada Allah SWT 1 Pertama sekali mari kita lihat apa arahan Rasulullah SAW ketika sesuatu negeri itu ditimpa wabak Rasulullah SAW bersabda Apabila kamu mendengar bahawa ta...
Covid 19 Al Azhar Keluar Fatwa Harus Tangguh Solat Jumaat

Covid 19 Al Azhar Keluar Fatwa Harus Tangguh Solat Jumaat

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 320 hits
Pada Ahad Majlis Ulama Kanan Al Azhar meluluskan fatwa mengharuskan penangguhan solat Jumaat termasuk solat berjemaah di masjid susulan penularan wabak Covid 19 KAHERAH Majlis Ulama Kanan Al Azhar pada Ahad meluluskan fatwa harus menangguhk...
Hukum Solat Jumaat Dalam Suasana Covid 19

Hukum Solat Jumaat Dalam Suasana Covid 19

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 314 hits
SOALAN Apa hukum hadiri solat Jumaat dalam keadaan wabak COVID 19 sedang merebak JAWAPAN Kami mulakan dengan firman Allah SWT Wahai orang orang yang beriman Apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat maka segeralah...
Solat Jumaat Di Negeri Perlis Dibatalkan Bimbang Penularan Covid 19

Solat Jumaat Di Negeri Perlis Dibatalkan Bimbang Penularan Covid 19

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 394 hits
Wabak penularan covid 19 di Malaysia dilihat semakin meningkat orang ramai dinasihatkan agar sentiasa menjaga diri dan tidak berada di tempat yang sesak bagi mengurangkan terjadinya kes ini Hal ini disebabkan kerana isu seorang warga Brunie...
Covid 19 Tak Perlu Hentikan Solat Jumaat Hanya Pendekkan Khutbah

Covid 19 Tak Perlu Hentikan Solat Jumaat Hanya Pendekkan Khutbah

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 514 hits
Situasi semasa penularan virus COVID 19 yang masih terkawal di negara ini tidak memerlukan solat Jumaat dihentikan kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri Beliau berkata solat yang diwajibkan kepada l...
Covid 19 Perlis Batal Solat Jumaat Hari Ini

Covid 19 Perlis Batal Solat Jumaat Hari Ini

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 423 hits
COVID 19 Perlis batal Solat Jumaat hari iniBerikutan situasi semasa COVID 19 yang semakin membimbangkan Kerajaan Negeri Perlis hari ini membatalkan Solat Jumaat dan digantikan dengan solat Zohor di rumah masing masing Majlis Agama Islam dan...
Solat Jumaat Tetap Diteruskan Walau Covid 19 Tapi Tak Perlu Bawa Anak Kecil

Solat Jumaat Tetap Diteruskan Walau Covid 19 Tapi Tak Perlu Bawa Anak Kecil

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 439 hits
Memandangkan esok adalah penghulu segala hari maka kaum lelaki akan berkumpul di masjid untuk menunaikan solat Jumaat Ramai bertanya sama ada ia perlu dilakukan atas tidak ekoran penularan COVID 19 Solat Jumaat perlu diteruskan seperti bias...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools