Pekebun Mahu Harga Lantai Getah Bukan Naikkan Ipg Kerajaan Diberitahu


freemalaysiatoday.com
Chia Wan Rou - 26 Feb 2023, 10:00am

Pekebun kecil getah berkata, harga lantai getah sekurang-kurangnya RM3 sekilogram dilihat mampu mengurangkan kos sara hidup mereka.
Kelmarin, kerajaan bersetuju menaikkan paras harga pengaktifan IPG daripada RM2.50 kepada RM2.70 sekilogram dengan peruntukan RM350 juta bagi meringankan beban pekebun kecil getah. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Pekebun kecil getah mahu kerajaan menetapkan harga lantai getah, bukannya menaikkan paras harga pengaktifan Insentif Pengeluaran Getah (IPG) daripada RM2.50 kepada RM2.70 sekilogram, seperti diumumkan dalam Belanjawan 2023.

Ketua Koordinator Forum Kedaulatan Makanan Malaysia, Nurfitri Amir Muhammad, berkata pekebun sebenarnya mengharapkan penetapan harga lantai getah sekurang-kurangnya RM3 sekilogram yang dilihat lebih banyak memberi manfaat kepada mereka.

“IPG bukan harga lantai. Untuk IPG, pekebun kecil mesti membuat permohonan, ini bermaksud ada proses seterusnya. Misalnya, kalau harga getah itu berada bawah paras RM2.70, maka sistem IPG itu diaktifkan.

“Jadi ia bukan bersifat automatik. Kalau harga lantai kami fahamlah, itu harga minimum getah pekebun kecil inginkan,” katanya kepada FMT.

Bagaimanapun, beliau bersyukur dengan pengumuman kerajaan meningkatkan IPG kerana ia membuktikan wujudnya komitmen kerajaan untuk mempertingkat kebajikan pekebun kecil getah.

Tambahnya, tempoh bantuan musim tengkujuh selama empat bulan perlu diteliti semula berikutan musim hujan dan panas sudah berubah ketika ini.

Dalam pada itu, Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan, Mazlan Aliman, berpendapat pelarasan paras harga IPG dari RM2.50 ke RM2.70 sekilogram masih dianggap terlalu rendah pada masa ini.

Aktivis Felda itu berkata, sepatutnya ia dinaikkan kepada RM3.50 sekilogram seperti digesa NGO dan juga pekebun kecil sebelum itu.

“Dengan kos sara hidup mencanak naik, RM2.70 tidak lagi memadai,” katanya.

Kelmarin, kerajaan bersetuju menaikkan paras harga pengaktifan IPG daripada RM2.50 kepada RM2.70 sekilogram dengan peruntukan RM350 juta bagi meringankan beban pekebun kecil getah.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata, kerajaan turut bersetuju menaikkan sumbangan musim tengkujuh daripada RM600 kepada RM800 untuk tempoh empat bulan, serta akan menyediakan RM50 juta untuk menggunakan Cuplump Modified Bitumin (CMB) bagi penyelenggaraan jalan.

Mulai Januari 2019, IPG diaktifkan sekiranya harga purata bulanan Getah Mutu Malaysia (GMM) 20 Percuma Atas Kapal (FOB) berada di paras RM6.10 sekilogram atau harga di peringkat ladang bagi getah sekerap berada di paras RM2.50 sekilogram ke bawah.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/02/pekebun-mahu-harga-lantai-getah-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keuntungan Terjejas Teruk Nestle Terpaksa Naikkan Harga Produk

Keuntungan Terjejas Teruk Nestle Terpaksa Naikkan Harga Produk

papar berkaitan - pada 18/2/2023 - jumlah : 67 hits
nbsp Ketua Eksekutif Mark Schneider hari ini mengumumkan bahawa kumpulan makanan terbesar di dunia Nestle akan terus menaikkan harga pada tahun ini Ini adalah susulan daripada harga bahan mentah yang lebih tinggi yang telah menyebabkan syar...
Lynas Rayu Kerajaan Agar Teliti Semula Keputusan Syarat Lesen Operasi Mereka

Lynas Rayu Kerajaan Agar Teliti Semula Keputusan Syarat Lesen Operasi Mereka

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 104 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi telah menerima surat rayuan Lynas Malaysia Sdn Bhd untuk menggugurkan syarat lesen operasinya di Malaysia Menteri berkenaan Chang Lih Kang ketika menggulung perbahasan Usul Menjunjung Kas...
Kerajaan Sedang Pertimbang Perbaharui Lesen Memandu Selama 10 Tahun Anthony Loke

Kerajaan Sedang Pertimbang Perbaharui Lesen Memandu Selama 10 Tahun Anthony Loke

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 90 hits
Boleh dikatakan isu mengenai perbaharui lesen memandu sebelum tiba tarikh luputnya sering menjadi perdebatan dikalangan para pengguna Susulan itu Menteri Pengangkutan iaitu Anthony Loke memaklumkan ketika ini banyak perkara yang sedang dibi...
Kerajaan Pertimbang Tambah Bekalan Minyak Masak Paket Di Pasaran Runcit

Kerajaan Pertimbang Tambah Bekalan Minyak Masak Paket Di Pasaran Runcit

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 148 hits
Terdapat permintaan yang tinggi terhadap minyak masak paket ketika ini ekoran kenaikan harga minyak masak dalam kemasan botol kata Salahuddin Ayub KUALA LUMPUR Kerajaan sedang meneliti tambahan jumlah kuota minyak masak paket yang kini dite...
Belanjawan 2023 Peniaga Mahu Kerajaan Beri Bantuan Tunai

Belanjawan 2023 Peniaga Mahu Kerajaan Beri Bantuan Tunai

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 116 hits
Belanjawan 2023 Peniaga mahu kerajaan beri bantuan tunai BERITA SEMASA 24 FEBRUARI 2023 Kebanyakan peniaga di pantai Teluk Kemang Port Dickson di Negeri Sembilan mengharapkan Belanjawan 2023 akan memberikan lebih banyak geran khas berbentuk...
Kerajaan Perpaduan Malaysia Berdepan Cabaran Keras Bahagian 2

Kerajaan Perpaduan Malaysia Berdepan Cabaran Keras Bahagian 2

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 154 hits
By Lutut yang terdedah Pada bulan Januari lalu seorang wanita dilaporkan memasuki balai polis di Kajang Selangor kerana memakai seluar pendek yang katanya bertentangan dengan etika berpakaian di balai itu Baru baru ini pula seorang pegawai ...
Cukai Gst Dikembalikan Dibawah Kerajaan Madani

Cukai Gst Dikembalikan Dibawah Kerajaan Madani

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 286 hits
Cukai GST Dikembalikan Dibawah Kerajaan Madani Cukai GST merujuk kepada Cukai Barang dan Perkhidmatan yang merupakan cukai nilai tambah yang telah dilaksanakan di Malaysia dari April 2015 hingga Mei 2018 Kadar GST ialah 6 bermakna 6 daripad...
Hospital Kerajaan Masih Guna Windows 2000

Hospital Kerajaan Masih Guna Windows 2000

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 87 hits
Doktor di hospital kerajaan bukan sahaja berdepan dengan tekanan daripada kekurangan kakitangan dan beban kerja yang semakin berat akan tetapi mereka juga terpaksa menggunakan sistem komputer yang lapuk dan ketinggalan zaman Difahamkan ada ...
Kerajaan Perpaduan Malaysia Berdepan Cabaran Keras Bahagian 1

Kerajaan Perpaduan Malaysia Berdepan Cabaran Keras Bahagian 1

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 139 hits
By Anwar Ibrahim with other coalition leaders in government AFIQ HAMBALI PRIME MINISTER S OFFICE Kerajaan perpaduan Malaysia mengadakan sidang parlimen pertamanya pada 13 Februari tiga bulan selepas ditubuhkan Kerajaan yang muncul daripada ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024