Pekakkan Telinga Dengan Apa Orang Kondem Mereka Ini Buktikan Dari Bisnes Kecil Dan Kekurangan Boleh Buat Mereka Berjaya



Setiap usaha keras dan pahit jerih yang dikorbankan pasti akan ada hasilnya yang manis bak madu, begitulah boleh disifatkan dengan 12 usahawan ini di mana rata-rata meraka ini hanya mempunyai perniagaan kecil kecilan tapi akhirnya berjaya.

Ada antara mereka disindir kerana mentaliti segelintir orang yang menganggap apa mereka lakukan adalah mustahil untuk 'kaya', tetapi penat jerih dan tekad mereka yang mana hanya mereka tahu membuatkan mereka kini layak untuk bangga dengan apa yang mereka perolehi.

Contohnya seperti Kuhim @ Ebin Ugat, dari Sabah ini, ada yang mengatakan beliau bodoh hari-hari tebang buluh, seperti melakukan kerja sia-sia, tetapi mereka tidak tahu yang beliau berjaya menjana pendapatan lebih RM200,000 hanya dengan membuat permainan muzik tradisional Sabah berasaskan buluh.


Tidak kurang seperti apa yang berlaku kepada Siti Sofiyah Binti Sabtu, beliau dikatakan membongkah arus dengan menceburi bidang kerja yang hanya dipelopori lelaki yang kononnya perempuan tidak mampu buat iaitu kimpalan.

"Dulu orang herdik dengan kata-kata yang negatif, kata perempuan menyusahkan orang, buat kerja lambat, simpan jer lah angan-angan dan cita-cita (dalam bidang kimpalan)," itu antara pengalaman pahit yang dilalui oleh seorang wanita bernama Siti Sofiyah Binti Sabtu ketika mula menceburi bidang kimpalan ini.

Itu dahulu, kini beliau sudah boleh mampu tersenyum selepas usahanya selama ini menunjukkan hasil di mana kini Siti Sofiyah sudah berjaya memiliki sebuah syarikat kimpalannya sendiri sekaligus membukti perempuan mampu untuk berdiri sehebat lelaki walaupun dalam bidang yang agak mencabar dan comot bagi seorang perempuan.


Berbeza pula dengan kisah pemuda dari Terengganu ini, Ahmad Safuan Nizam Bin Kamarudin, siapa sangka dahulunya sebuah kejadian malang berlaku kepadanya pernah membuatkan beliau hilang semangat menjadi orang kurang upaya, tapi beliau kini bangun dan berjaya.

"Sewaktu berumur 5 tahun saya kehilangan sebelah dari pengelihatan saya kerana mata saya tercucuk gunting waktu emak saya sedang tekun menyiapkan baju kurung pelangganya."

"Akibat dari tragedi tersebut seluruh hala tuju hidup saya berubah dan saya tidak membesar dengan normal seperti kawan-kawan saya."

Namun, kekurangan itu tidak menghalang untuk beliau kini bergelar tukang jahit yang berjaya, malah dia kini memiliki jenama jeansnya sendiri.

Beliau pada mulanya hanya menjalankan perniagaan kecil membaiki jeans rosak kerana masalah kewangan untuk modal, tapi sedikit demi sedikit modal dikumpul, kini dia mampu untuk memiliki dua buah kedai atas jenama 'RAW DENIM HOUSE' dan 20 mesin jahit sendiri serta pekerja.


Itulah antara 3 dari 12 peserta akhir PROJEK INSPIRASIKU anjuran Suruhanjaya Syarikat Malaysia di mana mereka akan berentap ke peringkat akhir yang akan berlansung beberapa hari sahaja lagi.

Mereka yang berjaya akan membawa pulang hadiah utama RM10,000 dan trofi. Jom lihat semua video usahawan-usahawan ini, setiap mereka mempunyai kisahnya tersendiri untuk berjaya.



Jom kita saksikan kisah-kisah kebat lagi sembilan orang peserta akhir PROJEK INSPIRASIKU SSM ini, kalau mereka boleh berjaya dari hanya bisnes kecil-kecilan tanpa memerlukan modal yang besar, kenapa kita tidak boleh?










Jadi, jangan lupa 28 NOVEMBER 2018, 12 peserta ini akan berentap, anda dapat menonton rancangan ini secara lansung atau Live di Facebook Suruhanjaya Syarikat Malaysia (Laman Rasmi) Jangan lupa tau





lagi info di : Gosip Artis TerkiniBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://1malaynews.blogspot.com/2018/11/pekakkan-telinga-dengan-apa-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Berjaya Ke Kalau Buat Bisnes Homestay Di Kawasan Kampung

Boleh Berjaya Ke Kalau Buat Bisnes Homestay Di Kawasan Kampung

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 268 hits
Saya ada buat di kampung saya Mungkin sebab homestay saya yang terletak agak jauh dari kawasan tumpuan pelancong jadi agak susah nak dapat penginap Boleh cadangkan pada saya apa yang patut saya buat untuk dapatkan lagi ramai orang datang me...
6 Penambahbaikan Dalam Bisnes Yang Boleh Dilakukan Pada Tahun Baru

6 Penambahbaikan Dalam Bisnes Yang Boleh Dilakukan Pada Tahun Baru

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 266 hits
Setiap tahun anda perlu menanam azam untuk melakukan penambahbaikan terhadap bisnes yang dilakukan Anda juga pasti mahu lihat kemajuan dalam bisnes yang dibina Untuk memastikan adanya perubahan daripada awal memulakan bisnes sehingga ke tah...
Sentimen Kaum Dan Agama Yang Mereka Cuba Bawa Ternyata Berjaya Dipatahkan Oleh Kerajaan Ph

Sentimen Kaum Dan Agama Yang Mereka Cuba Bawa Ternyata Berjaya Dipatahkan Oleh Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 347 hits
Terima kasih kpd semua kepimpinan parti2 dalam PH yang telah sepakat dan sekata untuk menentang ICERD seterusnya telah berjaya membuat keputusan sebulat suara di dalam Kabinet bahawa kerajaan PH menolak ICERD Tanpa berdemontrasi tanpa menje...
Lg Turut Memfailkan Tanda Dagang Untuk Nama Peranti Skrin Boleh Lipat Mereka

Lg Turut Memfailkan Tanda Dagang Untuk Nama Peranti Skrin Boleh Lipat Mereka

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 253 hits
Pagi tadi kami melaporkan Huawei memfailkan empat tanda dagang untuk peranti skrin boleh lipat mereka iaitu Mate F Mate Flex Mate Flexi dan Mate Fold Nampaknya LG juga tidak ketinggalan dan telahpun memfailkan tiga tanda dagang untuk perant...
Hukum Anak Secara Fizikal Boleh Menyebabkan Mereka Menjadi Ganas Dalam Perhubungan

Hukum Anak Secara Fizikal Boleh Menyebabkan Mereka Menjadi Ganas Dalam Perhubungan

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 216 hits
Hukum anak secara fizikal boleh menyebabkan mereka menjadi ganas dalam perhubunganIbu bapa yang menghukum anak anak dengan cara memukul mereka kononnya bagi tujuan mendidik boleh menyebabkan anak mereka menjadi ganas dalam perhubungan merek...
Kerap Kata Jangan Ketika Melarang Anak Boleh Buat Si Kecil Dah Tak Kisah Dan Takut

Kerap Kata Jangan Ketika Melarang Anak Boleh Buat Si Kecil Dah Tak Kisah Dan Takut

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 295 hits
Kanak kanak sangat mudah mengikut atau meniru kelakuan ibu bapa mereka baik dari segi kelakuan mahupun percakapan Mereka masih kecil untuk menentukan sama ada kelakuan atau percakapan itu adalah betul atau salah Menjadi tugas ibu bapa untuk...
Bisnes Online Yang Menguntungkan Sampai Boleh Berhenti Kerja Makan Gaji

Bisnes Online Yang Menguntungkan Sampai Boleh Berhenti Kerja Makan Gaji

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 344 hits
Walaupun setiap hujung bulan dah dapat gaji kita masih boleh menambah pendapatan sampingan untuk menampung keperluan keluarga kita Antara salah satu cara mudah untuk menambah pendapatan adalah dengan melakukan bisnes online Akan tetapi tak ...
Bahaya Tindik Telinga Bayi Umur 6 Bulan Ke Bawah Boleh Sebabkan Kejang Sawan

Bahaya Tindik Telinga Bayi Umur 6 Bulan Ke Bawah Boleh Sebabkan Kejang Sawan

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 493 hits
Bahaya Tindik Telinga Bayi Umur 6 Bulan Ke Bawah Boleh Sebabkan Kejang Sawan Memang nampak comel bila anak anak masih kecil dipakaikan dengan barangan kemas baik gelang rantai cincin mahupun anting anting Namun jika mak ayah ada berhasrat u...
Ada 5 Ciri Ini Anda Dah Berjaya Jadi Ibu Bapa Penyabar Tak Susah Pun Jika Boleh Control

Ada 5 Ciri Ini Anda Dah Berjaya Jadi Ibu Bapa Penyabar Tak Susah Pun Jika Boleh Control

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 361 hits
Mendidik anak ni sangat memerlukan kesabaran tinggi Tak kira tempat situasi atau masa Kadang kadang anak buat sesuatu tak ikut waktu pun Sebab itu ibu bapa kena sentiasa bersedia Bab bersedia ini ada masanya kita boleh bertukar jadi singa s...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega