Pejabat Peguam Negara Failkan Rayuan Terhadap Kes Rasuah Tengku Adnan


 



July 20, 2021 Pejabat Peguam Negara memfailkan rayuan terhadap pembebasan bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor daripada tuduhan menerima rasuah RM2 juta daripada seorang ahli perniagaan.
Sumber Pejabat Peguam Negara ketika dihubungi media, berkata rayuan itu difailkan hari ini, kira-kira jam 12 tengah hari.
Rayuan di Mahkamah Persekutuan itu difailkan selepas meneliti keputusan Mahkamah Rayuan yang melepas dan membebaskan Tengku Adnan daripada tuduhan itu, Jumaat lalu.
Tengku Adnan dibebaskan daripada tuduhan menerima rasuah sebanyak RM2 juta daripada seorang ahli perniagaan di Istana Kehakiman Putrajaya pada 16 Julai lalu. 
Jumaat lalu, panel tiga Hakim Mahkamah Rayuan diketuai Datuk Suraya Othman dalam keputusan majoriti 2-1 membenarkan rayuan Tengku Adnan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang mendapati beliau bersalah dan menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan denda RM2 juta.
Pada prosiding itu, Hakim Datuk Ahmad Nasfy Yasin sependapat dengan Suraya manakala keputusan minoriti dibuat oleh Hakim Datuk Abu Bakar Jais.
Terdahulu, Suraya, yang menyampaikan keputusan majoriti, berkata Hakim Mahkamah Tinggi terkhilaf apabila gagal untuk menimbangkan keterangan oleh saksi pendakwaan antaranya Pengarah Aset Kayamas Sdn Bhd (AKSB), Tan Sri Chai Kin Kong; Ketua Pegawai Operasi Tadmansori Holdings Sdn Bhd (THSB) Datuk Mohd Hasbi Jaafar dan Pegawai Penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Muhammad Saad Bordani.
Katanya, mahkamah mendapati tiada dalam alasan penghakiman Hakim Mahkamah Tinggi, bahawa beliau menimbangkan keterangan Kin Kong dan Mohd Hasbi bahawa cek RM2 juta itu adalah untuk perbelanjaan PRK.
“Hakim Mahkamah Tinggi juga tidak menimbangkan kegagalan pendakwaan untuk menyoal semula saksi utamanya (Kin Kong) berhubung keterangan beliau ketika disoal balas bahawa RM2 juta itu adalah sumbangan politik kepada UMNO.
“Malah tiada sebarang cadangan dibuat oleh pendakwaan bahawa Kin Kong adalah saksi yang tidak jujur serta tidak bercakap benar,” katanya.
Sehubungan itu, Mahkamah Rayuan mengetepikan sabitan dan hukuman penjara 12 bulan dan denda RM2 juta yang dikenakan terhadap Tengku Adnan oleh Mahkamah Tinggi.
Pada 21 Disember tahun lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Mohamed Zaini Mazlan membuat keputusan itu selepas mendapati Tengku Adnan gagal menimbulkan keraguan munasabah di akhir pembelaan terhadap kes pendakwaan.
Bagaimanapun, mahkamah membenarkan permohonan Ahli Parlimen Putrajaya itu untuk menangguhkan hukuman sementara menunggu rayuan.
Tengku Adnan, 70, didakwa dalam kapasitinya sebagai seorang penjawat awam iaitu Menteri Wilayah Persekutuan, menerima RM2 juta daripada Pengarah Aset Kayamas Sdn Bhd (AKSB), Tan Sri Chai Kin Kong melalui cek didepositkan ke dalam akaun bank milik syarikat Tadmansori Holdings Sdn Bhd yang beliau mempunyai kepentingan dan diketahui syarikat AKSB ada perhubungan dengan tugas rasminya.
Beliau didakwa melakukan perbuatan itu di CIMB Bank Berhad, Cawangan Pusat Bandar Damansara di sini pada 14 Jun 2016.
Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.
Kes perbicaraan terhadap Tengku Adnan bermula pada 2 Julai 2019 dengan pihak pendakwaan memanggil 23 saksi untuk memberi keterangan.
Saksi pendakwaan yang dipanggil untuk memberi keterangan termasuk dua bekas Datuk Bandar Kuala Lumpur iaitu Tan Sri Ahmad Phesal Talib dan Tan Sri Mohd Amin Nordin Abd Aziz serta Kin Kong.
Pada 14 Oktober 2019, Mahkamah Tinggi memerintahkan Tengku Adnan membela diri selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan prima facie dalam kes tertuduh.
Tengku Adnan selaku saksi pembelaan pertama memberi keterangan bersumpah dari tempat saksi selama dua hari iaitu pada 17 Januari dan 5 Mac 2020.
Saksi pembelaan yang dipanggil memberi keterangan ialah bekas Setiausaha Politik Tengku Adnan, Datuk Mohd Rafi Alli Hassan; Ketua UMNO Bahagian Simpang Renggam, Datuk Zakaria Dullah dan bekas pengarah jentera PRK Sungai Besar, Datuk Rizalman Mokhtar.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/pejabat-peguam-negara-failkan-rayuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Pun Pencapaian Pn Juga Peguam Ini Dedah Disebalik Kes Rasuah Tengku Adnan Memang Mengejutkan

Ini Pun Pencapaian Pn Juga Peguam Ini Dedah Disebalik Kes Rasuah Tengku Adnan Memang Mengejutkan

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 207 hits
Peguam ini dedah disebalik kes rasuah Tengku Adnan memang mengejutkanJuly 17 2021 KES TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR PERTUDUHAN terhadap Ku Nan Bahawa kamu pada 14 Jun 2016 di CIMB Bank Berhad Cawangan Pusat Bandar Damansara Level 1 Lot A4 ...
Tengku Adnan Tengku Mansor Bebas Kes Rasuah Rm2 Juta

Tengku Adnan Tengku Mansor Bebas Kes Rasuah Rm2 Juta

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 166 hits
Bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor atau Ku Nan dibebaskan PUTRAJAYA Bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor atau Ku Nan dibebaskan dan dilepaskan oleh Mahkamah Rayuan di s...
Mahkamah Rayuan Bebaskan Tengku Adnan Berita Harian Seperti Yang Dijangka

Mahkamah Rayuan Bebaskan Tengku Adnan Berita Harian Seperti Yang Dijangka

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 167 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan di sini hari ini melepas dan membebaskan bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor daripada tuduhan menerima rasuah RM2 juta daripada seorang ahli perniagaan ramai lagi yang AKAN ikut ...
Kes Dera Oku Kes Dirujuk Peguam Negara Satu Kes Masih Disiasat

Kes Dera Oku Kes Dirujuk Peguam Negara Satu Kes Masih Disiasat

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 285 hits
Dua kertas siasatan dibuka berhubung dakwaan kes seorang remaja sindrom down didera di sebuah rumah perlindungan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Seksual Wanita Dan Kanak Kanak Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan berkata...
Keputusan Rayuan Tengku Adnan Jumaat Ini

Keputusan Rayuan Tengku Adnan Jumaat Ini

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 200 hits
BH ONLINE Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor KUALA LUMPUR Keputusan rayuan bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor terhadap sabitan dan hukuman bagi kesalahan menerima rasuah RM2 juta daripada seorang ahli...
Menteri Peguam Negara Bertemu Pm Pagi Ini

Menteri Peguam Negara Bertemu Pm Pagi Ini

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 170 hits
Kenderaan dilihat memasuki kediaman PM sejak awal pagi PETALING JAYA Beberapa kenderaan yang dipercayai membawa menteri dan Peguam Negara dilihat memasuki kediaman Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin di Bukit Damansara Kuala Lumpur pag...
Kerajaan Masih Punyai Kuasa Eksekutif Walaupun Umno Tinggalkan Pn Kata Peguam Negara

Kerajaan Masih Punyai Kuasa Eksekutif Walaupun Umno Tinggalkan Pn Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 187 hits
MMALAYSIA NOW Setakat ini masih tidak ada fakta yang jelas menunjukkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tidak memiliki kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat Peguam Negara Idrus Harun Gambar Bernama Peguam Negara Idrus Harus hari ini berkat...
Mahathir Kritik Peguam Negara Dalm Isu Muhyiddin

Mahathir Kritik Peguam Negara Dalm Isu Muhyiddin

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 159 hits
Mahathir kritik Peguam Negara dalm isu Muhyiddin Dr M kritik AG Tafsir ikut budi bicara bukan undang undang Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mengkritik pendirian peguam negara Idrus Harun berhubung sokongan majoriti terhadap Perdan...
Muhyiddin Masih Kekal Sebagai Perdana Menteri Peguam Negara

Muhyiddin Masih Kekal Sebagai Perdana Menteri Peguam Negara

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 231 hits
MUHYIDDIN Yassin masih kekal sebagai perdana menteri kerana setakat ini tiada bukti mengikut Perlembagaan Persekutuan beliau sudah hilang sokongan majoriti untuk mengetuai kerajaan kata Peguam Negara Idrus Harun Katanya pengumuman penarikan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan