Ini Pun Pencapaian Pn Juga Peguam Ini Dedah Disebalik Kes Rasuah Tengku Adnan Memang Mengejutkan


 


Peguam ini dedah disebalik kes rasuah Tengku Adnan, memang mengejutkanJuly 17, 2021 KES TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (KU NAN)
PERTUDUHAN terhadap Ku Nan:
“Bahawa kamu, pada 14 Jun 2016, di CIMB Bank Berhad Cawangan Pusat Bandar Damansara, Level 1, Lot A4, Block A, Pusat Bandar Damansara, di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, sebagai penjawat awam iaitu Menteri Wilayah Persekutuan, telah menerima untuk diri kamu sendiri suatu barang berharga dengan dengan tiada balasan, iaitu, wang berjumlah RM2,000,000.00 daripada Chai Kin Kong melalui cek Hong Leong Islamic Bank bernombor 136822 milik syarikat Aset Kayamas Sdn Bhd. yang telah didepositkan ke dalam akaun CIMB Bank milik Tadmansori Holdings Sdn. Bhd. no. akaun 8001179747 yang di dalamnya kamu mempunyai kepentingan, yang mana kamu ketahui syarikat Aset Kayamas Sdn. Bhd. ada perhubungan dengan kerja-kerja rasmi kamu sendiri, dan oleh yang demikian kamu telah melakukan suatu kesalahan yang boleh dihukum di bawah seksyen 165 Kanun Keseksaan.”
Di peringkat Mahkamah Tinggi, beliau telah didapati bersalah dan dijatuhi hukuman penjara 12 bulan dan denda RM2 juta.
FAKTA KES:
Ku Nan adalah Menteri Wilayah Persekutuan pada ketika itu.
April 2013, Kementerian itu telah melancarkan program rumah mampu milik RUMAWIP untuk bina 80 ribu buah rumah di atas tanah DBKL. Ku Nan telah minta Tan Sri Chai (TS Chai) (Saksi Pendakwaan Ke-19) untuk turut terlibat dalam projek ini.
TS Chai terlibat melalui syarikat Aset Kayamas. Pada 26.1.2015, Aset Kayamas memberikan surat cadangan kepada DBKL untuk beli sebahagian tanah DBKL itu.
Aset Kayamas dan DBKL memasuki Perjanjian Jual Beli pada 1.6.2016. Ku Nan adalah SU Agung UMNO pada masa itu. Dalam keterangan, Ku Nan telah meminta derma politik dari TS Chai sebanyak RM5 – 6 juta untuk digunakan dalam PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar yang akan diadakan pada 18.6.2016.
Ku Nan telah minta TS Chai untuk memberikan derma melalui syarikat Tadmansori Sdn Bhd. Dalam keterangan TS Chai – dia tidak tahu syarikat itu milik siapa, dia tak fikir untuk tanya Ku Nan kenapa derma perlu dibuat kepada syarikat dan bukan kepada UMNO. TS Chai beri derma politik RM2 juta kerana itulah kemampuannya pada waktu itu. TS Chai arahkan stafnya tulis cek bertarikh 14.6.2016, dua hari sebelum PRK.
Ku Nan serah cek kepada drebar dia pada hari yang sama dan cek itu clear dalam akaun Tadmansori pada 16.6.2016. Bank sahkan Tadmansori tidak bayar kepada UMNO. Tadmansori juga tiada sebarang kaitan dengan Aset Kayamas. Semasa sesi soal balas, TS Chai mengakui terima resit dari UMNO dan terus keluarkan resit UMNO no. 376241 bertarikh 4.6.2016 berjumlah 2 juta dengan ditulis ‘Sumbangan PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar’. Resit ini jadi ekshibit mahkamah. TS Chai nyatakan resit itu diberikan kepadanya 2 hari selepas beliau beri cek itu.
Selepas keterangan mengejut itu, SPRM telah membuat serbuan ke pejabat UMNO dan ada saksi sahkan Ku Nan ada tandatangani resit itu atas kapasiti sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan dan bukan untuk UMNO Ibu Pejabat.
DAPATAN MAHKAMAH
Elemen yang wajib dibuktikan adalah bahawa RM2 juta itu dibayar kepada Ku Nan dan bukan kepada orang lain atau entiti lain.
Peguam Ku Nan berhujah bahawa Hakim Bicara khilaf bila mana gagal untuk menimbangkan pembelaan bahawa RM2 juta itu adalah derma politik (political donation).
Oleh kerana TS Chai adalah saksi pendakwaan dan keterangan TS Chai sendiri mengakui bahawa RM2 juta itu adalah derma politik dan bukan untuk Ku Nan maka pendakwaan adalah terikat dengan keterangan saksinya sendiri.
Keterangan Pegawai Penyiasat juga menyatakan bahawa RM2 juta itu adalah derma TS Chai untuk PRK Kuala Kangsar dan Sg Besar.
Mahkamah dapati pendakwaan juga gagal untuk soal semula TS Chai berkaitan isu ini. Tiada impeachment dibuat ke atas saksi ini juga. Resit itu juga tidak dibuktikan sebagai palsu. Hakim Bicara gagal untuk timbangkan hal-hal itu menyebabkan sabitan ke atas Ku Nan tidak selamat.
Keputusan majoriti Mahkamah Rayuan ini diputuskan oleh Hakim Soraya Othman dan Hakim Ahmad Nasfy Yasin.
HAKIM DISSENTING
Hakim Abu Bakar Jais menyatakan bahawa tiada sebab untuk beliau ganggu dapatan Hakim Bicara dengan mengambil kira antara lain Ku Nan pada masa itu berkhidmat untuk negara dan hukuman yang dikenakan juga telah menimbangkan kedahsyatan kesalahan itu (gravitiy of the offence)
(Sumber: Press Summary COA- 16.7.2021)
KESIMPULAN
1) Derma politik boleh dijadikan pembelaan kalau dituduh di bawah seksyen 165 Kanun Keseksaan.
2) Orang Melayu Islam khasnya yang pegang jawatan menteri dan sebagainya boleh minta derma politik berjuta-juta daripada orang Cina bukan Islam.
3) Meminta derma politik perlu dibuat secara kreatif supaya selamat daripada pertuduhan SPRM
Dr Zulqarnain Lukman
17/7/2021




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/ini-pun-pencapaian-pn-juga-peguam-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pejabat Peguam Negara Failkan Rayuan Terhadap Kes Rasuah Tengku Adnan

Pejabat Peguam Negara Failkan Rayuan Terhadap Kes Rasuah Tengku Adnan

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 199 hits
July 20 2021 Pejabat Peguam Negara memfailkan rayuan terhadap pembebasan bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor daripada tuduhan menerima rasuah RM2 juta daripada seorang ahli perniagaan Sumber Pejabat Pegua...
Tengku Adnan Tengku Mansor Bebas Kes Rasuah Rm2 Juta

Tengku Adnan Tengku Mansor Bebas Kes Rasuah Rm2 Juta

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 166 hits
Bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor atau Ku Nan dibebaskan PUTRAJAYA Bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor atau Ku Nan dibebaskan dan dilepaskan oleh Mahkamah Rayuan di s...
Kerajaan Kelantan Beri Kerjasama Kes Rasuah Projek Aksb

Kerajaan Kelantan Beri Kerjasama Kes Rasuah Projek Aksb

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 278 hits
Kerajaan negeri Kelantan akan memberi sokongan dan kerjasama sepenuhnya kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia bagi membantu siasatan kes rasuah projek RM27 juta melibatkan bekas pengurus besar syarikat Air Kelantan Sdn Bhd Set...
Kes Rasuah Rm2 Juta Mahkamah Batalkan Sabitan Bersalah Ku Nan

Kes Rasuah Rm2 Juta Mahkamah Batalkan Sabitan Bersalah Ku Nan

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 195 hits
malaysiakini comDiterbitkan 16 Jul 2021 10 18 amDikemaskini 10 41 amMahkamah Rayuan hari ini membatalkan sabitan bersalah terhadap bekas Menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor dalam kes rasuah berjumlah RM2 juta Panel tiga h...
Kes Rasuah Guan Eng 2 Lot Tanah Dibayar Kepada Kontraktor

Kes Rasuah Guan Eng 2 Lot Tanah Dibayar Kepada Kontraktor

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 217 hits
Lim Hock Seng bekas exco Pulau PinangKuala Lumpur Bayaran bagi kos kajian kebolehlaksanaan tiga jalan utama di Pulau Pinang dibuat menerusi pindahan dua lot tanah milik kerajaan Pulau Pinang Perkara itu dimaklumkan bekas Exco Kerja
Keputusan Kes Rasuah Ku Nan Beri Tamparan Dalam Usaha Perangi Politik Wang

Keputusan Kes Rasuah Ku Nan Beri Tamparan Dalam Usaha Perangi Politik Wang

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 184 hits
July 16 2021 7 15 PMPusat Memerangi Rasuah dan Kronisme berkata keputusan berkenaan adalah tamparan besar terhadap perjuangan itu yang didasari oleh hubungan rapat antara ahli perniagaan dan ahli politik PETALING JAYA Keputusan Mahkamah Ray...
Kes Rasuah Bring It On Syed Saddiq

Kes Rasuah Bring It On Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 182 hits
Kes rasuah bring it on Syed Saddiq Saya rela masuk mahkamah dari masuk PN kata Syed Saddiq Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menyuarakan kesediaan didakwa di mahkamah daripada menyertai Perikatan Nasional Saya lebih rela masu...
Keputusan Rayuan Tengku Adnan Jumaat Ini

Keputusan Rayuan Tengku Adnan Jumaat Ini

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 200 hits
BH ONLINE Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor KUALA LUMPUR Keputusan rayuan bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor terhadap sabitan dan hukuman bagi kesalahan menerima rasuah RM2 juta daripada seorang ahli...
Kalau Tak Ada Rasuah Memang Takkan Jadi Kebun Durian

Kalau Tak Ada Rasuah Memang Takkan Jadi Kebun Durian

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 198 hits
NUR FADHILAH HAMZAHSHAH ALAM Pertubuhan bukan kerajaan menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat sehingga ke akar umbi isu pencerobohan hutan oleh pekebun durian di Raub kerana yakin aktiviti yang telah berlaku sejak 40 tahu...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo