Peguam Najib Kata Rm60 6j Hadiah Saudi Tapi Saksi Tak Dapat Sahkan


 

Pemindahan kira-kira RM60.6 juta ke dalam akaun peribadi Bank AmIslamic Datuk Seri Najib Razak pada 2011 sebenarnya adalah sebahagian daripada ‘hadiah’ yang dijanjikan sebanyak AS$100 juta yang dibuat oleh keluarga diraja Arab Saudi, dakwa peguam bekas Perdana Menteri itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hari ini.
Peguam bela Wan Aizuddin Wan Mohammed berkata demikian ketika perbicaraan anak guamnya berhubung penyelewengan RM2.28 bilion dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB), menurut MalayMail.
Beliau menyoal balas Pengurus Bank AmIslamic cawangan Jalan Raja Chulan, R Uma Devi yang memberi keterangan sebagai saksi pendakwaan ke-37 dan bertanya kepadanya mengenai wang berjumlah lebih RM60.6 juta yang masuk ke akaun AmIslamic Najib dengan nombor akaun berakhir 9694 melalui dua transaksi sebanyak RM30,449,929.97 pada 24 Februari 2011 dan RM30,179,909.46 pada 14 Jun 2011.

Memetik laporan akhbat berbahasa Inggeris itu, Wan Aizuddin mengemukakan kepada mahkamah sepucuk surat bertarikh 1 Februari 2011 yang didakwa ditandatangani oleh Saud Abdulaziz Al-Saud dan ditujukan kepada Najib.
Beliau juga membacakan keseluruhan surat itu, termasuk bahagian di mana pengirim memberitahu Najib: “Memandangkan persahabatan yang telah kita bina selama ini dan idea baharu anda sebagai pemimpin Islam moden, saya dengan ini menghadiahkan anda sejumlah Dolar Amerika Syarikat Seratus Juta (AS$100,000,000) Sahaja (“pemberian”) yang akan dihantar kepada anda pada masa dan dengan cara yang saya anggap sesuai”.
Aizuddin: Sekarang melihat surat ini, 1 Februari 2011, apa yang orang ini katakan pada dasarnya, dia menghantar wang berjumlah AS$100 juta, ini yang tertulis dalam surat itu, ya? Adakah anda bersetuju?
Uma Devi: Ya.
Wan Aizuddin cuba mencadangkan dua transaksi berjumlah RM60.6 juta pada 2011 adalah sebahagian daripada ‘hadiah’ yang dijanjikan AS$100 juta, tetapi Uma Devi menjawab bahawa dia setakat ini, tidak dapat membuat kesimpulan atau pengesahan sedemikian hanya berdasarkan dokumen yang ditunjukkan kepadanya.
Aizuddin: Dan berdasarkan penyata akaun dan dua transaksi yang saya tunjukkan kepada anda bersama-sama dengan dokumen SWIFT, anda akan bersetuju dengan saya, ada kemungkinan atau lebih tepat kesimpulan yang tidak dapat dinafikan bahawa ini akan menjadi sebab mengapa wang itu dihantar – ia adalah pemberian peribadi, itu derma?
Uma Devi: Saya tidak boleh membuat kesimpulan dengan cara itu, kerana pertama sekali, jumlahnya berbeza. Dan saya tidak pasti sama ada ini telah diberikan kepada bank sebelum urus niaga… jadi saya tidak boleh membuat kesimpulan bahawa, saya tidak boleh mengesahkannya.
Wan Aizuddin kemudian mencadangkan sekiranya surat itu dilihat oleh kakitangan AmBank, bank itu akan sedar bahawa RM60.6 juta yang dihantar ke akaun Najib pada 2011 “sebenarnya dari Arab Saudi dan sebenarnya sebahagian daripada pemberian yang telah dijanjikan oleh keluarga diraja Saudi”. Tetapi Uma Devi menjawab: “Saya tidak tahu”.
Antara lain, surat yang didakwa bertarikh 1 Februari 2011 kepada Najib mengenai ‘hadiah’ AS$100 juta menyatakan:
“Surat ini dikeluarkan sebagai tanda niat baik dan untuk penjelasan, saya tidak menjangkakan akan menerima sebarang faedah peribadi sama ada secara langsung atau secara tidak langsung akibat daripada pemberian tersebut.
“Hadiah itu tidak sepatutnya ditafsirkan sebagai satu perbuatan rasuah kerana ini bertentangan dengan amalan Islam dan saya secara peribadi tidak menggalakkan amalan sedemikian dalam apa cara sekalipun.
“Ini hanyalah tanda penghargaan peribadi dan saya berharap pemberian ini akan menggalakkan anda untuk meneruskan kerja baik anda untuk mempromosikan Islam di seluruh dunia.”
Wan Aizuddin tidak menyatakan siapa Saud Abdulaziz Al-Saud, tetapi merujuk kepada hadiah yang didakwa sebagai dijanjikan oleh kerabat diraja Saudi.
Perbicaraan 1MDB Najib di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Datuk Collin Lawrence Sequerah bersambung petang ini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/peguam-najib-kata-rm606j-hadiah-saudi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pembelaan Najib Kemuka Surat Putera Arab Saudi Berhubung Hadiah Wang Tunai Us 100 Juta

Pembelaan Najib Kemuka Surat Putera Arab Saudi Berhubung Hadiah Wang Tunai Us 100 Juta

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 142 hits
KUALA LUMPUR Pembelaan Datuk Seri Najib Tun Razak dalam perbicaraan kes rasuah membabitkan RM2 3 bilion milik 1Malaysia Development Berhad hari ini mengemukakan surat daripada kerabat diraja Arab Saudi yang menyatakan bahawa bekas Perdana M...
Rm2 08 Bilion Masuk Akaun Najib Dalam Dua Bulan Kata Saksi

Rm2 08 Bilion Masuk Akaun Najib Dalam Dua Bulan Kata Saksi

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 151 hits
Seorang pegawai bank hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa wang berjumlah RM2 08 bilion dimasukkan ke dalam akaun peribadi AmIslamic Bank Datuk Seri Najib Tun Razak menerusi sembilan transaksi pada 2013 Pengurus Cawangan ...
Zeti Tahu Najib Akan Terima Us 100 Juta Daripada Arab Saudi Saksi

Zeti Tahu Najib Akan Terima Us 100 Juta Daripada Arab Saudi Saksi

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 149 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa bekas Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz mengetahui bahawa Datuk Seri Najib Abdul Razak akan menerima sumbangan AS 100 juta daripada Arab Saudi ke dalam akaun per...
Rm2 23 Bilion Dimasuk Ke Akaun Najib Oleh Syarikat Berkait Jho Low Putera Faisal Kata Saksi

Rm2 23 Bilion Dimasuk Ke Akaun Najib Oleh Syarikat Berkait Jho Low Putera Faisal Kata Saksi

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 169 hits
malaysiatoday com September 28 2022 7 43 PMNajib Razak berdepan empat pertuduhan menggunakan kedudukan beliau untuk memperoleh rasuah berjumlah RM2 3 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah sama ...
Saudi Donation So Siapa Yang Bohong Najib Atau Dr Mahathir

Saudi Donation So Siapa Yang Bohong Najib Atau Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 252 hits
On 30th October 2018 then Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad accused former Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak of lying about the donation he received from Saudi Arabia Actually Mahathir has already seen the documents below and h...
Najib Tidak Pernah Keluarkan Wang Tunai Meskipun Berbilion Masuk Ke Akaun Banknya Saksi

Najib Tidak Pernah Keluarkan Wang Tunai Meskipun Berbilion Masuk Ke Akaun Banknya Saksi

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 164 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini diberitahu Datuk Seri Najib Abdul Razak tidak pernah membuat pengeluaran tunai daripada akaun bank peribadinya meskipun berbilion ringgit telah didepositkan ke akaunnya Pengurus AmBank Berhad cawangan Ja...
Saksi Nampak Jho Low Dalam Konvoi Kereta Ke Rumah Najib

Saksi Nampak Jho Low Dalam Konvoi Kereta Ke Rumah Najib

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 134 hits
malaysiakini comKES 1MDB Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low berada dalam salah satu kereta konvoi yang menuju ke rumah Najib Razak pada 2011 Najib merupakan perdana menteri ketika itu ...
Hiburan Jawapan Tiada Bukti Peguam Ebit Lew Bantah Jawapan Saksi Tak Boleh Terima Alasan Pengadu Takut Buat Laporan

Hiburan Jawapan Tiada Bukti Peguam Ebit Lew Bantah Jawapan Saksi Tak Boleh Terima Alasan Pengadu Takut Buat Laporan

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 148 hits
Ketika hari pertama perbicaraan kes melibatkan pendakwah terkenal Ebit Lew saksi pertama pendakwaan memberitahu pihaknya sudah beberapa kali menerima laporan berkaitan dengan kes gangguan seksual Difahamkan dari kenyataan saksi iaitu Mohd F...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch