Peguam Baru Najib Mohon Tangguh Pendengaran Rayuan Kes Src


malaysiakini.com
Hidir Reduan Abdul Rashid
Diterbitkan: Jul 26, 2022 3:06 PM
Peguam yang baru dilantik Najib membuat permohonan kepada Mahkamah Persekutuan untuk menangguhkan pendengaran selama 10 hari bagi rayuan kes rasuah SRC International berjumlah RM42 juta, yang dijadual bulan depan.

Menurut surat daripada firma guaman Zaid Ibrahim Suflan TH Liew & Partners kepada Mahkamah Persekutuan hari ini, pasukan peguam baru itu berkat ini kerana mereka baru saja dilantik untuk mewakili bekas perdana menteri itu.

Surat itu, yang ditandatangani peguam Liew Teck Huat, menyatakan Najib telah mengarahkan mereka untuk memohon penangguhan pendengaran, yang kini dijadualkan berlangsung pada 15 hingga 26 Ogos.

Liew berkata permohonan itu dibuat atas sebab "satu rombongan baru telah mengambil alih pengendalian perkara di atas bagi pihak perayu".
Katanya lagi, pasukan peguam baru yang diketuai Hisyam Teh Poh Teik (gambar, atas) akan mewakili Najib dalam rayuan kes SRC, dengan dirinya dan Rueben Mathiaravanam sebagai kaunsel bersama.

"Kami dengan ikhlasnya memohon maaf kepada mahkamah yang mulia ini bagi segala kesulitan yang dialami yang berbangkit daripada permohonan ini.

"Kami juga merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada jasa baik pihak mahkamah yang mulia ini dalam mempertimbangkan perkara ini," katanya.

Dalam surat itu, firma guaman itu berkata mereka juga diarahkan Najib untuk menarik balik rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membatalkan permohonan Najib agar peguam diraja United Kingdom, Jonathan Laidlaw untuk mewakilinya dalam rayuan ini.

Shafee digugurkan

Terdahulu hari ini, Najib dilaporkan firma guaman Firma peguam Shafee & Co, milik Muhammad Shafee Abdullah, sebagai peguam mewakilinya bagi rayuan ini.

Mahkamah Persekutuan telah menetapkan 10 hari bagi mendengar rayuan akhir Najib bagi mengetepikan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta terhadapnya.
Ia bagi satu pertuduhan salah guna kuasa, tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan dana RM42 juta milik SRC.

Pada 8 Disember 2021, Mahkamah Rayuan menolak permohonan Najib untuk menmbatalkan keputusan yang dibuat hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Mohd Nazlan Mohd Ghazali yang menjatuhkan hukuman bersalah dan hukuman itu terhadapnya.

Sebelum menjadi milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD), SRC adalah subsidiari milik penuh 1MDB. 1MDB juga milik penuh MKD.

Selain bekas perdana menteri, Najib juga pernah menjadi menteri kewangan, penasihat emeritus SRC dan pengerusi lembaga penasihat 1MDB.

[Baca berita asal]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/07/peguam-baru-najib-mohon-tangguh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tukar Pasukan Peguam Kes Src Ini Sebab Diberikan Najib

Tukar Pasukan Peguam Kes Src Ini Sebab Diberikan Najib

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 265 hits
bharian com myOleh Julai 26 2022Najib yakin pelantikan barisan peguam baharu akan memberikan perspektif berbeza dalam pembelaan rayuan akhir kes penyelewengan dana RM42 juta milik syarikat pelaburan negara SRC International Sdn Bhd Foto fai...
Mahkamah Persekutuan Tak Benarkan Najib Tangguh Rayuan Src

Mahkamah Persekutuan Tak Benarkan Najib Tangguh Rayuan Src

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 242 hits
malaysiakini comMahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan pasukan pembelaan Najib Razak untuk menangguhkan pendengaran bagi rayuan kes rasuah SRC International yang dijadual bulan depan Sehubungan itu rayuan berkenaan akan didengar s...
Hisyam Dilantik Peguam Utama Dalam Kes Rayuan Akhir Najib

Hisyam Dilantik Peguam Utama Dalam Kes Rayuan Akhir Najib

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 137 hits
Datuk Seri Najib Razak telah melantik peguam terkenal Hisyam Teh Poh Teik sebagai peguam utama mewakilinya dalam prosiding akhir kes penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd yang akan didengar pada 15 Ogos depan Untuk makluman Hisyam ju...
Najib Lantik Zaid Ibrahim Ketuai Rayuan Akhir Kes Src International

Najib Lantik Zaid Ibrahim Ketuai Rayuan Akhir Kes Src International

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 176 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak melantik pasukan pembelaan baharu yang diketuai oleh Zaid Ibrahim untuk mewakili pasukan pembelaan dalam rayuan terakhirnya terhadap sabitan kes SRC International Dalam surat kepa...
Najib Pecat Shafie Lantik Firma Zaid Ibrahim Kendali Kes Rasuah Src

Najib Pecat Shafie Lantik Firma Zaid Ibrahim Kendali Kes Rasuah Src

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 186 hits
bharian com myOleh Julai 26 2022 11 45amPeguam kepada Najib Razak Muhammad Shafee Abdullah ketika sidang media pada hari terakhir perbicaraan kes SRC International di kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada 27 Ogos 2019 Foto hiasan NSTPKUALA LU...
Dpp Kenyataan Hakim Nazlan Dengan Sprm Tiada Kaitan Kes Src

Dpp Kenyataan Hakim Nazlan Dengan Sprm Tiada Kaitan Kes Src

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 142 hits
malaysiakini comPihak pendakwaan berhujah Najib Razak tidak boleh bergantung kepada kenyataan hakim Mahkamah Rayuan Mohd Nazlan Mohd Ghazali yang direkodkan oleh SPRM untuk membatalkan sabitan bekas perdana menteri itu dalam kes rasuah SRC ...
Sebab Apa Najib Tukar Peguam

Sebab Apa Najib Tukar Peguam

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 263 hits
Sebab peguam baru ini pakar tentang isu conflict of interest
Najib Says Received Another Anonymous Envelope Claims To Know What Src Trial Judge Told Macc Officers In Recent Probe

Najib Says Received Another Anonymous Envelope Claims To Know What Src Trial Judge Told Macc Officers In Recent Probe

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 145 hits
Former prime minister Datuk Seri Najib Razak today claimed to have knowledge of what took place during the Malaysian Anti Corruption Commission s recent probe of the trial judge who had found him guilty over the misappropriation of SRC Inte...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih