Pegawai Imigresen Thailand Jual Orang Rohingya Kepada Penyeludup Manusia


Berita dari Phuket yang agak mengejutkan.Tedi baru sahaja membaca berita yang agak menyedihkan daripada Phuketwan.
Phuketwan melaporkan bahawa tahanan Rohingya diseludup keluar secara rahsia melalui konspirasi di antara pedagang manusia dan juga Pegawai Imigresen Thailand.
Trak dari Ranong Immigration yang membawa orang Rohingya ke jeti di Andaman Club.Orang hanyut Rohingya itu dibawa menggunakan bot tempatan dari satu jeti di perlabuhan Thai-Burma di Ranong ke sebuah kapal penyeludup untuk diseludup ke Malaysia sebelum dijual.
Para wartawan telah dapat mengesahkan terdapat pergerakan mencurigakan melibatkan kaum lelaki dan wanita Rohingya ke Ranong pada hujung minggu lalu.
Wartawan Phuketwan telah dimaklumkan mengenai pergerakan bas dari pusat tahanan Sadao Immigration di selatan Thailand yang terletak 500 kilometer di utara Ranong. Mereka diberikan nombor pendaftaran bas dan kemudiannya mendapati bas itu tiba di pusat tahanan Ranong Immigration pada jam 2 pagi, Sabtu lalu.
Kira-kira 50 orang Rohingya menaiki bas itu di mana mereka telah diambil cap jari dan juga foto untuk persediaan berlepas.
Kemudian pada 2.40 petang hari yang sama, trak Ranong Immigration meninggalkan pusat tahanan itu dan tiba di jeti Andaman Club yang hanya sejauh 12 kilometer dari pusat itu. Penumpang trak itu dibawa menaiki sebuah bot kecil ke kapal yang menunggu di persisiran.
Bas lain yang bergerak dari  Mae Sot Immigration dalam daerah Trak pula, membawa 39 orang Rohingya, tiba di Ranong Immigration pada petang Sabtu.
Sekurang-kurangnya 2 bas orang Rohingya dibawa keluar dari Ranong. Selain itu 2 (dua) buah bas lagi dilaporkan sedang menuju Ranong dari daerah Thailand - Nong Khai dan juga daerah Mae Sai, Chiang Rai pada hari ini.
Wartawan berjaya menghubungi penyeludup di mana mereka sedia menjual orang Rohingya pada harga 65000 baht (RM 6624.15) seorang.Kerja seludup orang Rohingya dari Burma melalui Thailand ke Malaysia ini telah berlaku bertahun-tahun, selalu melibatkan penyeludup manusia yang membayar kakitangan kerajaan. Entah-entah di Malaysia pun serupa sahaja.
Namun broker Thailand hanya meminta 7000 baht sahaja manakala broker Malaysia meminta di antara 40000 dan 65000 baht.
"Jika pegawai imgresen Thailand menjual kepada kami dengan 10000 baht seorang, kami masih mampu bayar. Namun jika mereka jual kepada broker Malaysia, kami tidak mampu menebus ahli keluarga kami pada harga yang mahal."Jika tidak dibeli saudara-mara, orang Rohingya akan dipukul dan dipaksa membuat panggilan meminta mereka ditebus. Jika usaha itu masih gagal, mereka barangkali akan dijual kepada kapten-kapten yang berminat untuk dijadikan hamba dalam kapal-kapal menangkap ikan di sepanjang perairan Malaysia atau Thailand.
Keadaan ini semakin teruk apabila hadir kapten bot Indonesia yang mahukan orang Rohingya di mana seorang kapten sedia beli sehingga 20 orang Rohingya!

Thailand tentang pemerdagangan manusia?Perbuatan itu adalah bertentangan dengan azam Thailand untuk menyekat pemerdagangan manusia seperti dalam laporan Amerika Syarikat melalui "Trafficking in Persons Report".
Setakat ini masih ada 1700 orang Rohingya dipercayai masih dalam tahanan polis dan pusat tahanan di seluruh Thailand, sama ada "diselamatkan" daripada penyeludup atau daripada bot, kebanyakannya pada bulan Januari lalu.
Kehadiran orang Rohingya dijangka meningkat.Ada broker Thailand melaporkan bahawa 2 kem penyeludupan telah disediakan untuk menerima kehadiran orang hanyut Rohingya di Narathiwat dan Satun. Orang Rohingya ini dijangka akan berlayar pada musim ini yang kelihatan selamat untuk berlayar.
Apa tindakan kerajaan Malaysia?Tedi jangkakan pakcik Najib Razak dan konco-konconya masih akan berpegang kepada dasar tidak campur tangan.Itu tidak mengapa, tapi Tedi harapkan sekurang-kurangnya Malaysia mengukuhkan pertahanan di kawasan perairan negara dan membantu orang hanyut Rohingya sedaya upaya.Selain itu Tedi harapkan manusia takkan sertai Sukan SEA di Myanmar!Tapi Tedi percaya, semua harapan Tedi ini takkan menjadi nyata kerana ia takkan menguntungkan mana-mana pihak dalam kerajaan Malaysia, terutamanya orang Melayu.
Oct 21, 2013 http://phuketwan.com/tourism/captive-rohingya-sold-thai-officials-people-traffickers-19048/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2013/10/pegawai-imigresen-thailand-jual-orang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Interpretzz+%28interpretZZ%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rohingya Not Returning Home Due To Trust Deficit Saifuddin

Rohingya Not Returning Home Due To Trust Deficit Saifuddin

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 181 hits
Trust deficit remains among the Rohingyas and that has caused thousands of them to refuse to return home said Foreign Minister Saifuddin Abdullah We understand that the repatriation cannot happen as there is a trust deficit now The Rohingya...
Rohingya Bagai Ketam Cuba Mengajar Anaknya Berjalan Lurus

Rohingya Bagai Ketam Cuba Mengajar Anaknya Berjalan Lurus

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 198 hits
The Myanmar government states that only 4 of Myanmar s 54 million people are Muslim That is 2 16 million According to the US State Department s 2006 international religious freedom report Myanmar s non Buddhist populations were underestimat...
Malaysia Keen On Japanese Aid In Educating Rohingya Refugees

Malaysia Keen On Japanese Aid In Educating Rohingya Refugees

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 129 hits
Malaysia is willing to work with Japan which has indicated an interest in providing education aid for Rohingya refugee children Foreign Minister Saifuddin Abdullah said that while Japan had not outlined its proposals it had shown its intere...
Sindiket Jual Gadis Masih Dara Rm5 000

Sindiket Jual Gadis Masih Dara Rm5 000

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 503 hits
Tidak cukup dengan memanipulasi wanita warga asing dengan menjadikan mereka pelacur satu sindiket pelacuran di bandar ini bertindak lebih berani apabila dengan bangga mempromosikan pelacur yang mereka dakwa masih dara Dengan caj dikenakan R...
Ekonomi Negara Makin Tenat Ph Jual Lagi Kepentingan Kerajaan Dalam Khazanah

Ekonomi Negara Makin Tenat Ph Jual Lagi Kepentingan Kerajaan Dalam Khazanah

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 478 hits
Khazanah Nasional Bhd has disposed of 335 70 million shares in CIMB Group Holdings Bhd representing some 3 45 stake in the banking group valued at an estimated RM1 75 billion The transaction took place last Friday according to a stock excha...
Pm Rohingya Perlu Dilayan Sebagai Rakyat Atau Diberi Wilayah Sendiri

Pm Rohingya Perlu Dilayan Sebagai Rakyat Atau Diberi Wilayah Sendiri

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 200 hits
KUALA LUMPUR Etnik Rohingya seharusnya dilayan sebagai rakyat Myanmar atau diberikan wilayah sendiri untuk membentuk negeri kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Beliau berkata meskipun Malaysia secara amnya tidak mahu campur tangan ...
Militan Rohingya Di Malaysia Galang Dana Dengan Memeras Uang Dari Pengungsi

Militan Rohingya Di Malaysia Galang Dana Dengan Memeras Uang Dari Pengungsi

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 265 hits
Penangkapan empat orang Rohingya oleh polisi anti terorisme Malaysia baru baru ini mengungkap upaya pemerasan itu untuk mendanai Tentara Penyelamatan Rohingya Arakan yang beroperasi di tujuh negara bagian di Malaysia
Kepala Manusia Dipasak Di Bawah Jambatan Papar

Kepala Manusia Dipasak Di Bawah Jambatan Papar

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 1340 hits
Bila jambatan baru dibina pada tahun 1951 merentangi Sungai Papar Ismail Awang Chuchu tidak melepaskan peluang untuk bekerja di situ Tugasnya ialah memasang skru pada rangka jambatan berkenaan Jambatan itu bagi menggantikan jambatan lama ya...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni