Pdpr Perlu Ditambah Baik Elak Keciciran Pelajar



Kerajaan Perikatan Nasional digesa untuk menambahbaik kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) bagi sesi pengajian tahun 2021.
Menurut Ahli Parlimen Sekijang, Natrah Ismail, PdPR 1.0 lalu telah banyak menimbulkan kesusahan dalam kalangan pelajar dan ibu bapa maka PdPR 2.0 yang dilaksanakan selepas cuti Hari Raya Aidilfitri tahun ini perlu dilakukan dengan kaedah yang lebih baik.
Katanya, pandemik Covid 19 yang mungkin akan berlarutan sehingga ke tahun hadapan memerlukan konsep PdPR diperbaiki dari semasa ke semasa, terutama bagi pendidikan di negeri Johor bagi memastikan generasi masa hadapan negara tidak tercicir.
“Bagi menangani kegusaran yang dihadapi para guru, pelajar dan ibu bapa dalam pelaksanaan PdPR 2.0, beberapa pendekatan perlu diambil dan dititikberatkan oleh unit pendidikan sama ada di peringkat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) mahupun Pejabat Pendidikan Daerah (PPD).
“Jadual PdPR ini (pada masa akan datang) perlu diumumkan awal, mengenai hari dan penggal persekolahan. Hal ini memudahkan guru untuk merangka serta menyediakan bahan mengajar (teaching aids) yang sesuai untuk sesi PdPR.
“Peranti untuk kegunaan pelajar perlu mencukupi. Kekurangan peranti dapat merencatkan proses PdPR sekali gus membawa kepada kegagalan PdPR secara keselurahannya.
“Juga capaian internet yang baik. Peranti yang digunakan oleh murid atau pelajar perlu mempunyai rangkaian internet dan boleh diakses di setiap kawasan perumahan atau kediaman,” kata Natrah dalam satu kenyataan.
Naib Pengerusi 1 Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Johor itu juga tidak lupa mengingatkan kerajaan Perikatan Nasional mengenai pengagihan komputer riba kepada pelajar daripada golongan B40.
Katanya, keutamaan perlu diberikan kepada mereka yang akan menduduki peperiksaan SPM/SPVM/STPM/STAM. Peruntukan komputer riba daripada KPM sebanyak 150,000 buah juga, katanya perlu diagihkan ke semua negeri termasuklah negeri Johor.
Beliau juga berpendapat, kerajaan perlu mewujudkan pelan alternatif untuk menangani keciciran dalam pelajaran. Katanya, sebelum pandemik berlaku, dilaporkan seramai 30,000 murid sekolah menengah dan rendah di seluruh negara telah cicir daripada sistem pendidikan nasional setiap tahun. Bahkan angka tersebut dilaporkan meningkat lebih drastik ketika wabak Covid-19 melanda.
“Guru-guru juga perlu diberi kebebasan untuk mereka mencipta bahan-bahan mengajar yang sesuai ketika PdPR. Mereka perlu diberi kebebasan menggunakan kreativiti masing-masing dalam melaksanakan PdPR kepada murid-murid dan tidak terikat dengan kaedah yang ditetapkan oleh kementerian selagi mana tidak menyalahi etika PdPR dan berupaya memberikan impak yang positif.
“Juga kerjasama daripada pihak sekolah, PIBG, PPD dan pemimpin masyarakat di setiap daerah negeri Johor perlu dipertingkatkan untuk menjayakan program PdPR ini,” katanya lagi.
Apatah lagi, kata Natrah, baru-baru ini DYMM Sultan Johor telah bertitah supaya diadakan satu perbincangan antara semua Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor berhubung isu kebajikan rakyat Johor. Katanya, isu pendidikan di negeri Johor perlu dijadikan salah satu isu yang diketengahkan demi masa hadapan anak bangsa Johor.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32196

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 446 hits
HAMZAH RIE NADS Anwar pernah meminta bapanya memulangkan kembali pemberian tanah beribu ekar di Sabah kerana tidak mahu pemberian tanah tersebut kerana beliau ketika itu berjawatan Timbalan Perdana Menteri Anwar tidak mahu amalan kronisme m...
Amira Othman Elak Jadi Mangsa Buli Siber

Amira Othman Elak Jadi Mangsa Buli Siber

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 175 hits
Tiada kekuatan berdepan komen keterlaluan warga netizen penyanyi lagu Jaga Jaga Amira Othman 28 memilih lebih berhati hati sebelum memuat naik hantaran dalam akaun laman sosial Sikap netizen terlalu agresif dan lantang bersuara menyebabkan ...
Akaun Whatsapp Baru Kena Godam Waspada Dan Buat Ini Untuk Elak Anda Juga Kena

Akaun Whatsapp Baru Kena Godam Waspada Dan Buat Ini Untuk Elak Anda Juga Kena

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 330 hits
Akaun wasap kawan saya baru kena godam Patutlah dia sepi tak update satu bendapun macam biasa kat grup wasap kami Biasanya dia yang paling aktif menulis dan kongsikan macam macam benda kat grup wasap tu Kadang kala kuliah agama Ada masanya ...
Cirit Birit Tak Berhenti Apa Yang Kamu Perlu Makan Dan Elak

Cirit Birit Tak Berhenti Apa Yang Kamu Perlu Makan Dan Elak

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 219 hits
Memang rasa terseksa sangat kalau mengalami cirit birit Mulalah hidup rasa tak tenang sebab perut asyik memulas badan menjadi berpeluh kaki rasa lemah dan perlu berulang alik ke tandas tanpa berhenti Punca cirit birit ini boleh terjadi dise...
Benar 38 Jenis Perniagaan Beroperasi Ketika Pkp Elak Lebih Ramai Hilang Kerja

Benar 38 Jenis Perniagaan Beroperasi Ketika Pkp Elak Lebih Ramai Hilang Kerja

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 222 hits
NANTA Linggi ketika merasmikan Program Jualan Prihatin Raya Tawarkan Barangan Keperluan Raya Pada Harga Runtuh Untuk Komuniti Putrajaya FOTO Mohd Fadli Hamzah Putrajaya Keputusan kerajaan membenarkan 38 jenis perniagaan termasuk bukan essen...
Kicap Antara Punca Anak Picky Eater Selain Tinggi Garam Gula Elak Bagi Pada Anak Bawah 2 Tahun

Kicap Antara Punca Anak Picky Eater Selain Tinggi Garam Gula Elak Bagi Pada Anak Bawah 2 Tahun

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 319 hits
Adakah sesuai untuk menambah kicap untuk bayi Apakah mungkin ada pengganti garam untuk makanan bayi Ikuti penjelasan ini Kicap untuk bayi Mesti anda pernah terlihat seorang bayi kecil disuapkan makanan yang ditambahkan kicap sebagai bahan p...
Penunggang Motosikal Maut Dilanggar Pemandu Elak Anjing

Penunggang Motosikal Maut Dilanggar Pemandu Elak Anjing

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 207 hits
Oleh NOR AINNA HAMZAH KEADAAN lokasi kemalangan membabitkan sebuah motosikal dan sebuah kenderaan pacuan empat roda di Jalan Besar Ladang Gaddes Jempol petang semalam IHSAN POLISJEMPOL Seorang penunggang motosikal meninggal dunia selepas te...
Isu Jambatan Gantung Di Temerloh Pula Tular Penduduk Gesa Di Baiki Segera Elak Tragedi

Isu Jambatan Gantung Di Temerloh Pula Tular Penduduk Gesa Di Baiki Segera Elak Tragedi

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 239 hits
TEMERLOH Baru saja dikejutkan dengan tragedi jambatan gantung yang mengorbankan dua beradik jatuh ke dalam Sungai Keratong di Kampung Rekoh Rompin kini satu lagi insiden jambatan uzur berlaku di daerah ini yang sedang hangat diperkatakan Ja...
Wanita Ini Kongsi Checklist Barangan Dapur Elak Lupa Beli Barang Penting

Wanita Ini Kongsi Checklist Barangan Dapur Elak Lupa Beli Barang Penting

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 704 hits
Kebiasaanya barangan dapur yang penting akan ditulis di dalam satu nota untuk mengelakkan lupa dibeli namun ada juga yang tertinggal dalam senarai Puncanya terlalu banyak perkara yang perlu difikirkan dan diselesaikan oleh golongan mak mak ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal

Dinner Ketam Masak Lemak Cili Api

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis