Pbm Nama Baharu Umno Yang Diterima Rakyat


Oleh Timmy Say


Realitinya, Pakatan Harapan tidak akan mengecapi kemenangan pada pilihan raya umum ke-14 yang lalu tanpa pimpinan Umno yang “baik” dan “korup” mengikut pembaris ukur mereka.

Pimpinan Umno yang berani menentang presiden Umno ketika itu, iaitu Datuk Seri Najib Razak, akan dijulang PH sebagai pimpinan Umno yang baik. Sesiapa yang mendampingi dan memberi sokongan kepada Najib akan dilabel sebagai pimpinan Umno yang korup.

Antara watak utama pimpinan Umno yang tiba-tiba digelar baik ialah Tun Dr Mahathir Mohamad yang akhirnya terpilih menjadi perdana menteri. Dalam proses membersihkan imej Dr Mahathir, segala “kesalahan” dan “skandal” yang pernah diuar-uarkan kepada rakyat oleh Lim Kit Siang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mohamad Sabu tiba-tiba menjadi sesuatu yang tidak perlu diungkit walaupun mereka pernah disumbat ke dalam lokap di zaman perdana menteri ke-4.
Tempo dan pembaris yang digariskan PH terhadap pimpinan Umno berjaya diterima rakyat. Malah PH menggunakan pembaris “menentang Najib” sepenuhnya untuk menyucikan imej Tan Sri Muhyiddin Yassin dan juga Datuk Seri Shafie Apdal dan memburukkan pimpinan Umno yang masih sudi bersama Najib dan juga imej PAS yang dipersepsikan mahu berbaik dengan Umno. Cara ini, ditambah dengan janji-janji manifesto manis, Umno berjaya ditumbangkan.

Tapi, apakah Umno betul-betul tumbang atau hanya sekadar jasadnya yang tumbang?

Kini, musim pengkhianatan terhadap undi rakyat telah tiba. Wakil rakyat Umno di Sabah dan Semenanjung mula meninggalkan parti itu kononnya menjadi wakil rakyat yang “bebas”.

Sebenarnya, mereka tidak perlu bermain wayang di depan mata rakyat. Penipuan seperti ini tidak perlu kerana sudah hampir pasti semua mereka akan berakhir seperti Ahli Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Ahli Parlimen Masjid Tanah Datuk Mas Ermieyati Samsudin yang akhirnya menyertai PPBM.

Selain wakil rakyat, tidak kurang juga bekas pimpinan besar Umno seperti Tan Sri Rahim Thamby Chik juga memilih menyertai PPBM.

Istimewanya, semua yang menjadi ahli lompat ini masih bersih dan tiada kes dengan SPRM.
Jika mengikut pembaris PH ketika PRU-14 dulu, semua wakil rakyat Umno yang melompat sememangnya layak digelar pimpinan Umno yang baik kerana mereka akhirnya memilih untuk meninggalkan Najib.

Rakyat kena berlagak bodoh dan percaya ini kebetulan. Percaya juga ia kebetulan di mana pada masa yang sama Dr Mahathir dan Muhyiddin mengumumkan mereka akan menerima pimpinan Umno yang baik sahaja. Apakah ada pembaris yang lebih baik untuk mengukur “kebaikan” seseorang pimpinan Umno jika bukan pembaris PH pada PRU-14?

Oleh itu, PKR dan DAP tidak perlu melenting dengan keputusan PPBM untuk menerima wakil rakyat Umno. Sebagaimana kata Dr Mahathir, jika PKR dan DAP boleh menerima beliau, apalah sangat wakil rakyat Umno yang lain?

Jika nak dibandingkan, sejarah Rahim Thamby Chik dengan Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan Anwar dulu hanyalah gurisan halus di kulit dibandingkan dengan sejarah Dr Mahathir dengan Anwar, Kit Siang, Mohd Sabu malah Karpal Singh. Mereka juga lulus jika mengikut pembaris yang digunakan PH pada PRU-14.

Umno sudah tewas dalam PRU-14. Di atas kertas, hakikat sememangnya begitu dan rakyat mempercayainya.

Cuma rakyat terlupa, yang tertewas hanya parti. Yang menjadikan Umno ialah pimpinannya. Parti hanyalah rangka seperti jasad manusia. Jiwa parti adalah pimpinannya, dan tidak semua jiwa itu tewas pada pilihan raya malah masih menguasai politik negara.

Banyak jiwa Umno 2.0 mula menukar jasad ke PPBM. Apa tidaknya, PPBM ialah nama baharu Umno yang diterima rakyat. Yang sering ingin melawan Umno itu perlu bertanya siapa Umno yang sebenarnya?

Dari Umno 1.0 yang diharamkan kerana pertembungan dengan Tengku Razaleigh Hamzah, Umno 1.0 menjadi Umno 2.0 bawah Dr Mahathir.

Daripada Umno 2.0 yang terpelanting kerana pertembungan dengan Najib, PPBM kini bakal diisi Dr Mahathir dengan jiwa-jiwa pimpinan Umno yang “baik” daripada Umno 2.0.

Di mana Umno yang sebenarnya kalau bukan di tempat Dr Mahathir bertapak untuk berpolitik?   

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/12/pbm-nama-baharu-umno-yang-diterima.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Sabu Pula Pelawa Wakil Rakyat Umno Sertai Pan

Mat Sabu Pula Pelawa Wakil Rakyat Umno Sertai Pan

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 285 hits
ISMA WEB Barisan Nasional kini umpama patah pinggang dan tulang belakang IPOH Walaupun mendapat bantahan daripada beberapa pemimpin parti tamak haloba DAP berhubung kemasukan bekas wakil rakyat UMNO ke dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia p...
Umno Sabah Lumpuh 13 Wakil Rakyat Pemimpin Kanan Keluar Parti

Umno Sabah Lumpuh 13 Wakil Rakyat Pemimpin Kanan Keluar Parti

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 531 hits
December 12 2018 2 27 PMHajiji Md Noor bercakap kepada media sambil ditemani Adun Karanaan Masidi Manjun dan Ahli Parlimen Beluran Ronald Kiandee KOTA KINABALU Umno Sabah kini lumpuh apabila Pengerusinya Datuk Hajiji Mohd Noor bersama sekum...
Pengerusi Dap Turut Khuatir Tentang Kemasukan Wakil Rakyat Umno

Pengerusi Dap Turut Khuatir Tentang Kemasukan Wakil Rakyat Umno

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 444 hits
FMTDecember 15 2018 Tan Kok Wai berkata bertukar parti selepas dilantik adalah pengkhianatan SHAH ALAM Pengerusi DAP Tan Kok Wai turut khuatir dengan spekulasi mengatakan wakil rakyat Umno akan melompat ke Pakatan Harapan melalui PPBM tetap...
Terima Bekas Umno Satu Pengkhianatan Kepada Rakyat Nurul Izzah

Terima Bekas Umno Satu Pengkhianatan Kepada Rakyat Nurul Izzah

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 232 hits
Kasthuri Jeevendran Nurul Izzah AnwarKUALA LUMPUR Pemimpin pemimpin Pakatan Harapan terus tampil mengkritik serta melahirkan rasa tidak senang berhubung penerimaan pemimpin bekas UMNO dalam Pakatan Harapan Terbaharu dalam entri Ahli Parlime...
Tiada Jaminan Wakil Rakyat Umno Kekal Selepas Zahid Serah Tugas Presiden Kata Bung Moktar

Tiada Jaminan Wakil Rakyat Umno Kekal Selepas Zahid Serah Tugas Presiden Kata Bung Moktar

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 282 hits
PETALING JAYA Tiada jaminan ahli Parlimen Umno akan kekal bersama parti itu walaupun selepas Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan tugas presiden kepada timbalannya Datuk Seri Mohamad Hasan Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata demikian ...
Bekas Wakil Rakyat Umno Boleh Pegang Jawatan Selepas Setahun

Bekas Wakil Rakyat Umno Boleh Pegang Jawatan Selepas Setahun

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 239 hits
Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad bercakap pada sidang media pada Majlis Penyerahan Operasi GoKL dan Pelancaran Penggunaan B10 BioDiesel di Menara DBKL Kuala Lumpur foto IQBAL BASRI KUALA LUMPUR Mana mana wakil rakyat UMNO boleh meny...
Rakyat Akan Hukum Pemimpin Umno Keluar Parti

Rakyat Akan Hukum Pemimpin Umno Keluar Parti

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 360 hits
Najib RazakKUALA LUMPUR Bekas presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak melahirkan rasa tidak senang dengan tindakan beberapa pemimpin UMNO yang bertindak keluar parti Beliau menyifatkan mereka yang berbuat demikian sebagai seorang individu yang...
Harapan S Acceptance Of Umno Defectors Is A Betrayal Of The Rakyat

Harapan S Acceptance Of Umno Defectors Is A Betrayal Of The Rakyat

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 246 hits
MP SPEAKS The recent exodus of Umno representatives switching their allegiance to Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad is a dangerous development and completely against the will of the people who convincingly voted the Barisan Nasional go...
Wakil Rakyat Umno Sabah Keluar Parti Sokong Dr M

Wakil Rakyat Umno Sabah Keluar Parti Sokong Dr M

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 402 hits
Sekumpulan besar Anggota Parlimen Umno Sabah dan anggota Dewan Undangan Negeri keluar parti dan memberi sokongan penuh kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad Mereka termasuk Anggota Parlimen Beluran Ronald Kiandee Anggota Parlimen Kudat...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb