Pau Kesabaran Akar Umbi Mengenai Situasi Najib Dap Makin Tipis



Pemimpin akar umbi juga mengadu bahawa parti itu tidak mempunyai strategi yang jelas untuk menghadapi PRN di enam negeri akan datang. (FMT) – Keputusan pemilihan parti yang diadakan pada Mac mungkin membayangkan bahawa presiden Umno Zahid Hamidi mempunyai cengkaman kukuh terhadap parti itu, tetapi tiga bulan kemudian, persoalan timbul mengenai berapa lama beliau boleh bertahan.
Perhimpunan agung tahunan Umno selama empat hari berakhir hari ini, yang pertama sejak Barisan Nasional (BN) membersihkan barisannya daripada “unsur yang boleh menghalang hala tuju parti”, khususnya apabila Majlis Kerja Tertinggi (MKT) dikuasai oleh mereka yang bersekutu dengan Zahid.
Bagaimanapun, perhimpunan agung itu nampaknya tidak menggambarkan perkara ini, dengan sumber parti mengatakan kesabaran akar umbi terhadap Zahid semakin tipis.
“Ramai yang kecewa dengan situasi di mengenai ‘Bossku’,” kata seorang pemimpin akar umbi kepada FMT, merujuk kepada nama samaran popular yang diberikan kepada bekas perdana menteri Najib Razak.
“Mereka merasakan kerajaan tidak melakukan secukupnya untuk membantunya.”
Pemimpin itu, yang enggan namanya didedahkan, berkata sentimen umum dalam Umno ialah Najib telah dinafikan perbicaraan adil dalam kes SRC International, yang berakhir dengan sabitan dan penjara.
Semalam, perwakilan parti di Dewan Merdeka melaungkan “Bebas Bossku” dan “Hidup Bossku” ketika Zahid menggulung ucapan pembukaannya. Terdahulu, ramai yang mengangkat poster dengan mesej “Keadilan untuk Najib Razak” ketika Perdana Menteri Anwar Ibrahim, yang hadir sebagai tetamu, memasuki bangunan itu.
Turut kelihatan pada perhimpunan itu ialah poster yang disifatkan sebagai “provokatif” yang menuduh Zahid serta Menteri di Jabatan Perdana Menteri (undang-undang dan reformasi institusi) Azalina Othman Said memungkiri “janji” dibuat kepada parti berhubung isu Najib.
“Ia bukan hanya mengenai Najib. Ramai di peringkat bawahan percaya beliau bercakap perkara yang salah dan tidak mempunyai strategi yang jelas. Ambil contoh tuntutan Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh agar DAP memohon maaf atas perkara buruk yang diperkatakan oleh pemimpinnya selama ini,” kata sumber itu.
“Betul atau salah, itulah sentimen akar umbi. Mereka mahu DAP meminta maaf tetapi Zahid telah memperkecilkan keperluan untuk itu.”
Sementara itu, sumber berasingan mendakwa walaupun Zahid hadir untuk perbahasan Pemuda Umno, beberapa perwakilan sayap itu tidak mengendahkan tradisi parti untuk berdiri menyambutnya.
“Malah sambutan terhadap ucapan Zahid semalam adalah suam-suam kuku – sehingga beliau bercakap mengenai Najib. Ucapan itu sendiri mempunyai terlalu banyak pujian kepada perdana menteri dan tidak menangani isu politik utama yang akan dihadapi parti dalam PRN akan datang,” kata ketua Pemuda Umno itu yang enggan namanya disiarkan.
Sumber itu berkata kebimbangannya ialah walaupun Zahid mengawal kepimpinan, tetapi beliau mungkin belum cukup mengemudi akar umbi sepenuhnya dalam mengubah nasib parti apabila hanya menang 26 kerusi pada PRU yang lalu.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2023/06/10/pau-kesabaran-akar-umbi-mengenai-situasi-najib-dap-makin-tipis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akar Umbi Masih Kekok Dengan Dap Rindu Zaman Najib

Akar Umbi Masih Kekok Dengan Dap Rindu Zaman Najib

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 161 hits
freemalaysiatoday com10 Jun 2023Ahli Umno yang ditemui mengakui rasa janggal ketika menyesuaikan diri dengan parti komponen PH Ahli Umno bahagian akui besar harapan akar umbi untuk melihat parti kembali mentadbir tanpa perlu bersama PH KUAL...
Ahmad Maslan Minta Akar Umbi Lapang Dada Terima Anwar Hadir Pau

Ahmad Maslan Minta Akar Umbi Lapang Dada Terima Anwar Hadir Pau

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 175 hits
freemalaysiatoday com 04 Jun 2023Ahli MKT Umno berkata kehadiran semua presiden parti kerajaan perpaduan pada PAU 2023 sebagai persediaan menjelang PRN enam negeri Ahmad Maslan berkata ahli Umno perlu menerima dinamika politik baharu yang m...
Pemimpin Umno Beri Amaran Mengenai Pembelotan Akar Umbi Kepada Pn

Pemimpin Umno Beri Amaran Mengenai Pembelotan Akar Umbi Kepada Pn

papar berkaitan - pada 3/6/2023 - jumlah : 148 hits
freemalaysiatoday com 03 Jun 2023 10 45amWan Agyl Wan Hassan berkata Umno perlu menjelaskan kepada akar umbinya tentang peralihan dalam pemilihan sekutunya Wan Agyl Wan Hassan berkata ahli yang setia kepada bekas pemimpin yang telah meletak...
Dap Harus Mohon Maaf Biar Dikata Biadab Kerana Ia Suara Akar Umbi Tegas Ketua Pemuda

Dap Harus Mohon Maaf Biar Dikata Biadab Kerana Ia Suara Akar Umbi Tegas Ketua Pemuda

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 116 hits
freemalaysiatoday 08 Jun 2023Ketua Pemuda Akmal Saleh berkata beliau hanya menyuarakan suara akar umbi Umno Ketua Pemuda Umno Dr Muhamad Akmal Saleh berkata beliau tidak akan menarik balik kenyataan bahawa DAP perlu memohon maaf kepada part...
Pau 2023 Akar Umbi Umno Perlu Lapang Dada Anwar Hadir Kata Ahmad Maslan

Pau 2023 Akar Umbi Umno Perlu Lapang Dada Anwar Hadir Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 118 hits
AKAR umbi Umno perlu berlapang dada dengan kehadiran wakil parti dalam kerajaan perpaduan khususnya Perdana Menteri Anwar Ibrahim ke Perhimpunan Agung Umno 2023 dari 7 hingga 10 Jun ini kata ahli Majlis Tertinggi Umno Ahmad Maslan Beliau be...
Pau Dap Tak Kecil Hati Pemuda Umno Tak Jemput

Pau Dap Tak Kecil Hati Pemuda Umno Tak Jemput

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 115 hits
freemalaysiatoday com 04 Jun 2023Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP Teo Nie Ching berkata apa sahaja keputusan sayap Umno akan dihormati Teo Nie Ching berkata menjadi hak Pemuda Umno untuk tidak menjemput DAP termasuk parti lain dalam kera...
Pemuda Umno Tolak Jemput Dap Dalam Pau 2023

Pemuda Umno Tolak Jemput Dap Dalam Pau 2023

papar berkaitan - pada 4/6/2023 - jumlah : 187 hits
mykmu net04 06 2023PETALING JAYA Barisan Exco dan Ketua Pemuda UMNO negeri sebulat suara membuat keputusan untuk tidak akan menjemput wakil mana mana parti lain dalam Kerajaan Perpaduan terutama sekali DAP ke Perhimpunan Pemuda UMNO sempena...
Tolong Bossku Atau Kami Tak Bantu Kempen Prn Akar Umbi Umno Beri Amaran

Tolong Bossku Atau Kami Tak Bantu Kempen Prn Akar Umbi Umno Beri Amaran

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 151 hits
freemalaysiatoday com 09 Jun 2023Seorang pemimpin akar umbi berkata ramai ahli berharap bekas presiden Umno itu akan kembali dan menyelamatkan parti Najib Razak menandatangani sepanduk tertera Bossku dalam salah satu kemunculannya di khalay...
Pau Bukan Lagi Bincang Hal Orang Melayu Tapi Pujuk Ahli Sokong Dap

Pau Bukan Lagi Bincang Hal Orang Melayu Tapi Pujuk Ahli Sokong Dap

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 273 hits
agendaily com08 06 2023UMNO kini sudah bekerjasama dengan DAP Hari ini bermula Perhimpunan Agung UMNO dengan semua perwakilan yang terdiri daripada segenap lapisan akan berada di Pusat Dagangan Dunia Jika setiap kali perhimpunan sebelum ini...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas