Patuhi 5 Cara Mudah Hidup Berjimat Cermat





Melihatkan keadaan ekonomi negara kita sekarang ini terasa gerun. Apatah lagi, kebelakangan ini bila mengenangkan kos hidup yang cukup menekankan. Nak menabung pun terasa cukup terseksa!

Tapi, jangan stress ok. Ada beberapa tips atau cara mudah hidup berjimat yang boleh korang praktikan dengan sekelip mata. Kini pilihan itu berada di tangan kita sendiri!

Bukan nak kata apalah, dulu-dulu sis tak berapa nak terapkan tips penting ini. Tapi, bila dah tak makan gaji, tak ada pendapat tetap, sebab dah bekerja sendiri. So, dah pastilah pendapatan bulanan sis kurang stabil berbanding sewatu makan gaji. Dan banyak benda yang sis perlu berjimat cermat gitewwww.

Jadi, untuk tahun 2020 ini, sis mahu lebih berjimat cermat. Kalau korang rasa, nak join sis, jommmm… ikut cara yang diberikan. Sama-sama kita usaha perbaiki dan belajar untuk lebih berdisiplin dalam mengatur kewangan kita.





1. Catat Duit Keluar Dan Duit Masuk

Walaupun nampak tak ada apa sangat, tapi bab nie sebenarnya tersangatlah penting.Kita memang kena ambil tahu, lebih-lebih agi tentang soal pengeluaran duit. Tak susah mana pun, kita hanya perlu mencatat semua duit yang keluar dalam sebulan.

Lepas tu, nilaikan juga apa benda atau barang yang kita beli. Adakah ia benar-benar penting atau perlu dihapuskan sama sekali. Hahahaa…

Menekankan soal duit keluar pada setiap bulan merupakan cara yang efektif untuk jimat duit




2. Jangan Bersaing Gaya Hidup Orang Lain

Pastikan kita kuat untuk melawan nafsu sendiri apabila melihat segala kemewahan yang dimiliki orang lain ataupun di kalangan kawan-kawan kita sendiri. 
Usah terbawa-bawa dengan perasaan mahu bersaing dengan mereka. Rezeki antara kita berbeza-beza dan syukur sahaja dengan apa yang Allah sudah tetapkan.

Sebaiknya cuba fokus pada situasi dan diri kita sendiri.Usahakan untuk melakukan atau memperbaiki kedudukan kewangan kita yang lebih baik daripada tahun-tahun lalu.

So, ingat ya jangan beli apa yang kita tidak mampu atau tidak diperlukan. Lebih-lebih lagi bila ada time promosi. Yang tak perlu atau penting, jangan dibeli okay!!




3. Jaga Kesihatan Dengan Baik

Menjaga kesihatan badan sangat penting supaya kita tidak mudah jatuh sakit. Bukan apa, kalau asyik sakit jer, tentulah banyak duit yang terpaksa kita keluarkan untuk mendapatkan rawatan perubatan, termasuklah membeli ubat-ubatan di farmasi.

Sekarang nie pulak macam-macam virus yang ada, so jaga kesihatan korang serta family baik-baik. Rajin bersenam, pastikan minum air masak yang mencukupi serta makan secara teratur dengan pengambilan makanan yang sihat.

Mencegah penyakit adalah lebih baik daripada kita terpaksa berhabisan untuk mengubatinya. Keluarga sihat, duit kita pun sihat dan selamat. Hahahaa….




4. Tengok Harga Dan Bandingkannya Sebelum Membeli

Amalan menengok harga serta membandingkannya sebelum membeli nie memang bagus kalau kita amalkan. Sejak kecil lagi, sis sudah terbiasa untuk menengok harga serta membandingkannya sebelum membeli sesuatu, terutama barang keperluan dapur.

Tak kiralah sekalipun korang suka berbelanja secara online. Amalan bijak dalam berbelanja merupakan langkah penting untuk berjimat cermat. Kocek kita pun akan menjadi lebih sihat kalau boleh dapat barang yang lebih murah dan lebih berkualiti.

Lagipun yang sis notis, harga barangan di sesebuah kedai atau pasaraya tu berbeza-beza. Kadang-kadang beza harganya agak melampau, padahal brand yang sama! Sebagai pengguna kita kenalah lebih bijak sewaktu berbelanja.





5. Masak Sendiri Dan Bawa Bekal

Cuba korang kira, makan dengan hasil air tangan sendiri dari rumah ataupun makan di luar lebih jimat? Kira untuk sebulan ok. Bandingkan mana yang lebih menjimatkan duit

Kalau sis, makan di rumah jauh lebih murah kosnya berbanding menjamu selera di luar. Korang yang bekerja makan gaji tu, kalau nak berjimat, boleh jer bawa bekal.

Masak menu-menu yang simple. Tapi kenalah bangun lewat awal sedikit. Dah jimat keluar duit untuk membeli sarapan pagi ataupun makan tengahari.

Itulah antara beberapa tips atau cara mudah berjimat cermat yang sis lakukan. Selain itu, sis suka juga membaca artikel-artikel berkaitan dengan kewangan,pelaburan saham dan sebagainya.





Mudah-mudahan rezeki kita semua di tahun 2020 ini lebih mencurah-curah. Insya-Allah. Aamiin.
Sampai ketemu lagi. Semoga bermanfaat!



Lurve,
Sis Anie

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2020/02/kena-patuhi-5-cara-mudah-hidup-berjimat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Mulakan Cara Hidup Sihat Kena Mula Dari Kecil Ini Sukan Sesuai Ikut Umur Anak

Nak Mulakan Cara Hidup Sihat Kena Mula Dari Kecil Ini Sukan Sesuai Ikut Umur Anak

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 494 hits
Bersukan memang perlu dipupuk sejak dari kecil lagi Malah kanak kanak memang sudah azalinya sentiasa aktif dan cergas Namun mungkin yang ibu bapa kurang arif tentang sukan yang bersesuaian dengan usia si kecil anda Ternyata memang banyak je...
Cara Masak Mee Goreng Mudah Dan Sedap

Cara Masak Mee Goreng Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 422 hits
Original Content Mee goreng ataupun Malaysian stir fried noodles adalah salah satu hidangan yang sangat sesuai dimakan waktu sarapan Malahan ia sangat popular kerana penyediaan bahan memasaknya adalah sangat mudah simple dan cepat disediaka...
Cara Mudah Jual Barang Di Lazada

Cara Mudah Jual Barang Di Lazada

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 270 hits
Cara Mudah Jual Barang Di Lazada Lazada adalah merupakan satu platform marketplcae yang terbesar di Asia Walaupun saya turut menjual di platform platform marketplace yang lain seperti Shopee Lelong dan juga di website sendiri Lazada tetap m...
6 Cara Membuat Susu Kedelai Enak Yang Mudah Dan Praktis

6 Cara Membuat Susu Kedelai Enak Yang Mudah Dan Praktis

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 298 hits
Susu kedelai sudah lama dipercaya sebagai minuman yang penuh nutrisi dan banyak khasiat Biji kedelai mudah ditemukan di pasaran dan harga yang terjangkau
5 Cara Membuat Burger Sehat Enak Dan Mudah Dicoba

5 Cara Membuat Burger Sehat Enak Dan Mudah Dicoba

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 395 hits
Hamburger atau seringkali disebut burger identik dengan isi patty berbahan daging dan tambahan sayur tertentu
Cara Mudah Dan Murah Buat Sushi

Cara Mudah Dan Murah Buat Sushi

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 356 hits
Homemade Sushi sebenarnya senang nak buat Ramai orang ingat nak buat sushi ni susah Kalau tahu buat sendiri memang dapat jimat banyak tau Nak buat sushi ni barang barang dan bahan saya beli di Lazada je Nanti saya bagi nama dalam resepi han...
Cara Menanam Kunyit Paling Mudah

Cara Menanam Kunyit Paling Mudah

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 848 hits
Pokok kunyit memerlukan kawasan yang mempunyai sinaran matahari melebihi 6 jam dan tanah yang tidak ditakungi air dan sekiranya ditanam dalam pasu pastikan pasu diletakkan pada kawasan yang terkena cahaya matahari yang cukup kerana ia memer...
Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 580 hits
Bersunat atau berkhatan adalah kemestian yang perlu dilakukan kepada anak anak bagi orang Muslim Ada yang memilih untuk mengkhatankan anak anak ketika usia yang masih kecil dan ada juga yang sunatkan anak anak bila mereka dah mula bersekola...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja