Pas Umno Tidak Beritahu Perkara Sebenar Icerd Kepada Rakyat Raja Bahrin


ICERD menjadi wadah Umno dan PAS mencari keuntungan politik atas nama bangsa dan agama. – Foto MalaysiaDateline
oleh Raja Bahrin Shah
Kebelakangan ini ada pihak-pihak tertentu dengan penuh kebencian sedang membakar semangat keganasan dalam kalangan penyokong masing masing.
Kalau direnung serta dikaji dengan halus dan lojik isu yang dibangkitkan, ia hanyalah reaksi kepada sesuatu yang belum lagi menjadi kepastikan sebaliknya hanyalah cakap cakap yang liar contohnya tentang isu cadangan Icerd yang kononnya akan menggugat kedudukan Raja-Raja Melayu, umat Islam dan orang Melayu serta status Bumiputera di Malaysia.
Pihak kerajaan telah menyatakan akan menghalusi Icerd dengan terperinci dan jika bertentangan dengan perlembagaan negara ia tidak akan di terima. Sudah tentu sebagai kerajaan yang mempunyai kredibiliti ia mesti mengambil langkah mengikut peraturan yang teliti dan betul bukan berasaskan emosi semata-mata.
Walaupun jika Icerd di persetujui kerajaan, ia tidak dapat dilaksanakan tanpa pindaan perlembagaan negara yang memerlukan majoriti dua pertiga di mana Pakatan Harapan tidak mempunyai majoriti tersebut.
Kenapakah PAS dan Umno tidak maklumkan kepada rakyat?
Selain itu, pandangan Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub dan Naib Presiden, Husam Musa telah menyatakan tiada perlunya Icerd diterima di Malaysia.
Jadi apakah sebab sebenarnya PAS dan rakan akrabnya Umno mengapi-apikan isu ini sehingga telah diadakan demonstrasi di Terengganu dan himpunan di Perak seolah-olah Icerd akan diterima esok lusa dan Raja-Raja Melayu, Islam dan hak Melayu akan hapus terus? Kedua-dua Umno dan PAS telah bersetuju untuk berdemonstrasi bersama pada 8 Disember ini.
Di himpunan Pasir Salak, Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi telah menyeru kepada Abdul Hadi Awang supaya PAS dan Umno “bercantum”. Hadi pula dilihat serba salah untuk menyatakan persetujuan kerana takut ahli PAS menolak percantuman tersebut.
Itulah situasi sebenarnya. Zahid dan Umno yang sedang lemas perlukan PAS untuk survival. Zahid berdepan 45 pertuduhan rasuah dan kesalahan lain. Najib Razak dan beberapa lagi pimpinan Umno menghadapi puluhan pertuduhan rasuah dan salahguna kuasa. Mereka dan Umno perlu pelampung untuk selamatkan diri.
Tidak ingatkah ahli ahli PAS kata-kata Almarhum Nik Aziz Nik Mat – “Mengapa kita hendak menyelamatkan Umno yang sedang lemas?”
Sudah lupakah ahli PAS tentang sandiwara isu RUU 355? Tiga kali RUU 355 dibentang dan tiga kali RUU 355 diminta tangguh! Umno berkuasa penuh semasa itu. Sandiwara apakah itu sebenarnya di antara PAS dan Umno?
Icerd bukanlah isu utama yang real atau yang sebenarnya mengancam orang Melayu dan Islam terutamanya di Terengganu dan Kelantan.
Antara isu paling kritikal menghadapi orang Melayu dan Islam adalah ancaman dadah. Saya baru menghadiri mesyuarat nasional dadah minggu lalu di mana 3 negeri tertinggi penagih dadah adalah Kelantan, Terengganu dan Pahang – semuanya negeri majoriti besar Melayu. Kadar ketagihan dadah adalah lebih dari 95 peratus anak Melayu Islam kita.
Ada kaitan besar masalah mat rempit dan dadah pil kuda yang membawa maut melalui perlumbaan dan juga overdose.
Nelayan Terengganu dan Kelantan terus antara rakyat termiskin dan juga gangguan nelayan haram Vietnam.
Mana suara ahli Parlimen PAS dan Umno semasa saya membela nasib kemiskinan nelayan dan masalah pencerobohan Vietnam beberapa tahun lepas? Ini isu yang “real”, bukan momokan perkauman yang akan membantu bangsa Melayu.
Bukankah masalah penagih dadah dan nelayan majoritinya masalah Melayu – Islam? Kenapa tidak duduk bersama, “bercantum” dan bersatu untuk menangani isu isu tersebut? Bukankah ini adalah masalah yang lebih lama dan kritikal?
Jawabannya ialah ia masalah yang Umno telah abaikan. PAS pula senyap.
Isu Icerd timbul semasa Pakatan Harapan memerintah. PAS dan Umno hanya mahu isu dipolitikkan. Bukan kerana Islam dan Melayu tergugat.
Isu dadah dan masalah nelayan adalah isu lebih lama orang Islam dan Melayu terancam yang mereka tidak endahkan, kerana kurang political millage dalam isu ini.
Icerd adalah isu emosi untuk diekpolitasikan bagi kepentingan politik PAS dan Umno untuk menyerang Pakatan Harapan. Memomokkan ketakutan orang Melayu kepada pemerintahan Pakatan Harapan.
Apabila PAS berdiri di atas pentas bersama Umno hendak menyelamatkan Islam dan Melayu, rakyat akan bertanya adakah ia rakan seperjuangan yang sesuai?
Fakta fakta masalah Melayu dibawah ini masih diingati rakyat –
a) Felda – Najib Razak – Umno
b) Felda – Isa Samad – Umno
c) MARA -Anuar Musa – Umno
d) Tanah Rezab Melayu – Tinggal hanya 12 peratus selepas 62 tahun di bawah Umno.
Adakah PAS lupa itu semua?
Laungan Hidup Islam dan Hidup Melayu … tidak sama dengan Hidup PAS dan Hidup Umno.
Bukan semua orang Islam dan Melayu di dalam PAS dan Umno.
DATUK RAJA KAMARUL BAHRIN SHAH RAJA AHMAD ialah anggota Dewan Negara, pengerusi Pakatan Harapan Terengganu dan timbalan menteri di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.
KLIK BACA: Najib kena tipu Jho Low – Shafee
KLIK BACA: Isu ICERD selesai, Tun Mahathir kata ‘mustahil’ Umno Zahid dan PAS cuma cari untung politik
KLIK BACA: ‘Datuk Seri’ Dr Dzulkefly sombongnya tiada kompromi hisap rokok
KLIK BACA: Wahai Tun Mahathir, maafkanlah Najib dan Rosmah berdamailah
KLIK BACA: Anwar kawan saya tak dapat jadi PM, rakyat akan bangun, kata Zahid
KLIK BACA: Najib bantai PH, Petronas dijarah kerana negara kekurangan hasil
KLIK BACA: Khairuddin lepas geram pada Najib bercakap macam tok imam masjid
KLIK BACA: Beri Melayu lesen jual arak kasino – Zaid Ibrahim bengong!
The post PAS-Umno tidak beritahu perkara sebenar ICERD kepada rakyat – Raja Bahrin appeared first on Malaysian Review.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianreview.com/190312/pas-umno-tidak-beritahu-perkara-sebenar-icerd-kepada-rakyat-raja-bahrin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mustahil Boleh Ratifikasi Icerd Tanpa Sokongan Umno Pas

Mustahil Boleh Ratifikasi Icerd Tanpa Sokongan Umno Pas

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 317 hits
KONVENSYEN Antarabangsa Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum memerlukan sokongan ahli ahli parlimen Umno dan PAS untuk kerajaan melaksanakannya Dalam erti kata lain ICERD tidak akan dapat diratifikasikan sekiranya ahli parlimen dari ...
Isu Icerd Pas Umno Akan Bentuk Kerajaan Campuran Di Masa Depan

Isu Icerd Pas Umno Akan Bentuk Kerajaan Campuran Di Masa Depan

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 311 hits
Isu ICERD Pas Umno akan bentuk kerajaan campuran di masa depan Posted By on November 22 2018Pelbagai isu melingkari Pas sejak Perhimpunan Perpaduan Ummah bersama Umno di Pasir Salak Perak menentang Konvemsyen Antarabangsa Mengenai Penghapus...
Dewan Ulama Pas Ajak Rakyat Sertai Perhimpunan Tolak Icerd

Dewan Ulama Pas Ajak Rakyat Sertai Perhimpunan Tolak Icerd

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 251 hits
Nurulatiq Ahmad BandiMahfodz Mohamed SHAH ALAM Dewan Ulama Pas Pusat mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk sama sama menyertai perhimpunan mega menolak Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum di Dataran...
Umno And Pas To Hold Gathering At Pasir Salak To Defend Muslims Against Icerd

Umno And Pas To Hold Gathering At Pasir Salak To Defend Muslims Against Icerd

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 295 hits
A peaceful assembly to unite Muslims and to oppose the ratification of the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination will be held on Nov 17 The assembly is expected to be attended by Umno president Da...
Demo Icerd Kenapa Umno Pas Tak Buat Demo Najib 1mdb Soal Kit Siang

Demo Icerd Kenapa Umno Pas Tak Buat Demo Najib 1mdb Soal Kit Siang

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 399 hits
Lim Kit Siang mempersoalkan sama ada Umno dan PAS akan bersama mengadakan protes bagi menyatakan bantahan terhadap skandal 1MDB dan bekas perdana menteri Najib Razak Veteran DAP itu berkata demikian sebagai mengulas rancangan Umno dan PAS m...
Umno Pas Playing Malay Champions On Icerd Silent On 1mdb Anwar

Umno Pas Playing Malay Champions On Icerd Silent On 1mdb Anwar

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 256 hits
PKR AGM Newly minted PKR president Anwar Ibrahim said today that Umno and PAS are now trying to play Malay champions over the ratification of the International Convention of the Elimination of Racial Discrimination even though they were sil...
Icerd Mustahil Di Malaysia Apakah Umno Dan Pas Masih Mahu Terus Berhimpun

Icerd Mustahil Di Malaysia Apakah Umno Dan Pas Masih Mahu Terus Berhimpun

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 437 hits
Walaupun berapa pemimpin Pakatan Harapan seperti Anwar Ibrahim Muhyiddin Yassin Mukhriz Mahathir Salahuddin Ayub Marzuki Yahya dan beberapa yang lain sebelum ini telah secara terbuka menolak ratifikasi ICERD tetapi para pemimpin UMNO dan Pa...
Umno Pas Told To Stop Fanning Racial Tension With Icerd Focus On Drug Problems Instead

Umno Pas Told To Stop Fanning Racial Tension With Icerd Focus On Drug Problems Instead

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 272 hits
KUALA LUMPUR Umno and PAS have been told to stop fanning racial and religious tension by playing up the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination issue says Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad T...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan