Pas Umno Follow Tun Kemudian Checkmate Akhirnya Tun Kena Game



Ramai orang pening dengan pergolakkan politik hari ini. Jadi aku tolong cerahkan supaya semua boleh faham.

1. Apabila BN jatuh, PH memerintah BN pecah belah tinggal UMNO, MCA dan MIC. UMNO mula sedar bahawa perlu bersatu dengan PAS bagi menyatupadukan orang Melayu Islam. UMNO telah menukar perlembangaannya dengan menambah Islam. Maka terhasillah Muafakat Ummah (MU) kemudian kepada Muafakat Nasional (MN) dengan penyertaan MCA dan MIC secara tidak langsung.

2. Kedudukan MN makin hari makin kuat dengan menangi siri-siri Pilihanraya kecil. Malah dikatakan jika berlaku PRU-15, MN boleh memperolehi 22 kerusi yang pernah kalah akibat pertandingan 3 penjuru antara PH, UMNO dan PAS.

3. Kedudukan MN makin kuat apabila boleh diterima oleh rakan Sabah dan Sarawak yang pernah keluar daripada BN sebelum ini.

4. MN memperkuatkan hubungan dan mengharapkan akan ada pilihanraya PRU-15 lebih cepat, Mengamati Tun Mahathir menjadi PM pada kebiasaan PRU diadakah tidak pernah sampai 5 tahun.

5. Wujud pergolakan dalam PH atas desakan Anwar Ibrahim yang gelojoh nak jadi PM ke-8. Anwar cuba cantas Azmin melalui Rafizi tetapi tidak berjaya. Kemudian mengunakan Ezam untuk menjatuhkan Tun dan Azmin.

6. MN melihat situasi ini dan kumpulan Azmin telah mempertemukan UMNO, PAS dengan Tun Mahathir bagi mencari jalan keluar,

7. MN mengaharapkan PRU-15 bagi mengambil alih semula kerajaan dan membina semula negara atas Melayu Islam dan Bumiputra. Tapi perluang yang ada ini jika diambil juga boleh mengutungkan walaupun bersama dengan Tun yang kekal sebagai PM.

8. Akhirnya proses pengambil alihan dibuat MN bersama dengan Sabah dan Sarawak memberikan sokongan kepada BERSATU (Tun) dan Azmin (sebahagian PKR). Tujuan sokongan ini adalah MENJATUHKAN KERAJAAN PH dengan mengambil kira menjatuh mudarat besar kepada mudarat kecil, walaupun tidak memerintah secara mutlak jika berlaku PRU-15. Yang penting kerajaan PH dijatuhkan. DAP disingkir daripada kerajaan. ITU ADALAH MATLAMAT UTAMA MN.

9. Pada rundingan akhir, Tun macam tak setuju dengan UMNO antaranya Tun Dr Mahathir dengan jelas menyebut bahawa beliau tidak boleh bekerja dengan Umno setelah mereka bekerja keras untuk menolak parti itu dalam pilihan raya umum 2018. Alasan lain ialah Mereka (pemimpin Umno) minta berlebihan, jadi perbincangan dihentikan buat sementara waktu.

Memang sukar bagi UMNO dan BERSATU bersama kerana ramai MP UMNO lari kepada BERSATU. Jika bergabung mereka ini nak letak dimana? Memang ada perbuatan kawasan dan sokongan ahli.

Contoh paling mudah PAS dan AMANAH pun sama. Takkan PAS nak terima AMANAH. Mereka telah khianat PAS dan bagaimana pula pemerimaan ahli bawahan?

Akhirnya BERSATU pecah dua satu team Tun, satu team TSMY. Armada sokong Tun.

10. Kita jangan lupa dalam BERSATU ada team satu lagi iaitu GENG IRC (IKRAM) iaitu Wan Saiful misalnya, Dr Maszlee (Ahli Majlis Syura IKRAM) dan mereka ini memainkan perananan membawa idea KERAJAAN PERPADUAN. Kita tinggal dulu perkara ini.

11. Tun Mahathirkan licik, dia tukar pelan. Dia arah TSMY keluarkan BERSATU daripada PH. Tujuannya nak bagi PH tergugat dan nak minta Anwar (PKR), DAP dan AMANAH datang merayu. Cuba fikir takkan berani si TSMY bawa BERSATU keluar PH kalau orang tua itu tak arahkan. Dia minta Azmin keluar dariapada PKR dengan orang-orangnya.

12. Antara janjinya kepada Azmin (PKR) + BERSATU + UMNO + PAS + SABAH + SARAWAK akan membentuk kerajaan baharu. Bila perkara ini berlaku dia pusing kerana UMNO tak mengalah dalam tuntutan sehingga mesyuarat BERSATU menjadi tegang 2 kumpulan.

13. Tiba-tiba Tun letak jawatan PM dan BERSATU. Dia menjadi PM Interim yang mana ada kuasa penuh nak tubuh kerajaan atas pilihannya. INI PELAN B Tun dengan geng elit kroninya + IRC (Baca IKRAM)

14. Bagi MN matlamat nak JATUHKAN PH dah berjaya. PH dengan rasmi telah tumbang tak sampai ½ penggal. Malah bukan itu sahaja PAS berjaya mengagalkan ANWAR menjadi PM. Sekarang tinggal musuh asal MN ialah MAHATHIR MOHAMAD yang dikatakan politik paling licik.

15. Bagi saya, bila Tun Mahathir letak jawatan. Ini bermakna bukan sahaja MN jatuhkan PH, malah jatuhkan Tun Mahathir sekali. Soal dia nak bangkit jadi PM ke-8 itu isu kedua. MN boleh terima Tun jadi PM8 dengan syarat tanpa DAP. Tun tak terima kerana Tun tahu dalam gabungan itu dia dan BERSATU sangat lemah. Dia perlukan DAP yang ada 42 kerusi yang kini paling besar untuk sokongan kuat. Itu pasal dia membawa gagasan KERAJAAN PERPADUAN.

MN tolak kerajaan UG walaupun PAS tahun 2013 melaui Presidennya pernah kemukakan idea ini tapi dikhianati oleh AJK PAS Pusat yang terdiri daripada pimpinan AMANAH sekarang kononya itu nak bergabung dengan UMNO.

Kenapa tolak, kalau Tun pimpin PH 4 parti pun huru hara, apatah lagi kalau lebih 10 parti. Kita kena terima hakikat Tun Mahathir f=gagal takbir negara dibawah PH. Malah rakyat lebih selesa dengan Najib dan dasar-dasar yang dibawa oleh NAJIB. Rakyat sedar hanya puak PH tak boleh terima hakikat mereka gagal nak menandingi bagaimana Najib pimpin rakyat Malaysia yang lebih baik.

16. MN membuat keputusan tarik sokongan kepada Mahathir dan memilih BUBAR PARLIMEN. Dengan ini MN telah membuatkan Mahathir hilang sokongan tak cukup majoriti dan dia juga telah letak jawatan PM.

17. Ada rundingan Mahathir dengan Anwar (PH) semula untuk cari majoriti. Itu yang Amanah mulut celupar si Khalid Samad kata kita ada majoriti tipis. Ini yang Adly MB Melaka tak jadi nak bunar Melaka. Itu yang menyebabkan Johor melalaui Suhaizan kata Johor masih stabil.

18. Apa pun yang berlaku MN sebelum ini sudah bersedia dengan Pilihan raya kecil dan menunggu PRU-15 bagi menperkukuhkan kedudukan telah berjaya MENUMBANG PH sebelum waktunya, BERJAYA Mengagalkan Anwar, BERJAYA menamatkan Tun Mahathir dan memecahkan BERSATU. Apa pun Tun  terkena 'game'nya sendiri.

Apa pun yang di tulis oleh cybertropper, penulis di akhbar atau media sosial tidak mengubah PH SUDAH MAMPUS!! ANWAR GAGAL!!

Ku Mansor
Perak

MR :  Hisup politik Islam kepimpinan Ulama...


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/02/pas-umno-follow-tun-kemudian-checkmate.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Umno Dan Pas Mengadap Ydp Agong Bersama Tun M

Ahli Parlimen Umno Dan Pas Mengadap Ydp Agong Bersama Tun M

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 399 hits
KUALA LUMPUR Semua ahli Parlimen Barisan Nasional dan Pas akan ke Istana Negara pada jam 5 petang ini bagi menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Perkara itu disahkan oleh Setiausaha Agung Pas...
Tun Mahathir Akhirnya Yang Disalahkan Tetap Juga Umno

Tun Mahathir Akhirnya Yang Disalahkan Tetap Juga Umno

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 276 hits
Farhana Malek KUALA LUMPUR Hari ini Tun Dr Mahathir Mohamad memaklumkan antara sebab yang mendorong beliau meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Isnin lepas adalah kerana UMNO Sehubungan itu Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf...
Tak Setuju Usul Pas Tun M Kekal Sepenggal Umno Cadang Ph Bawa Usul Tukar Pm

Tak Setuju Usul Pas Tun M Kekal Sepenggal Umno Cadang Ph Bawa Usul Tukar Pm

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 231 hits
UMNO Perlis mencadangkan agar parti kerajaan Pakatan Harapan membawa usul menukar Perdana Menteri di Dewan Rakyat sekiranya tidak bersetuju dengan usul dibawa Pas yang mahu mengekalkan Tun Dr Mahathir Mohamad sehingga tamat penggal Loading ...
Konsep Kerajaan Perpaduan Pas Masih Boleh Mendekati Dan Menyokong Tun Mp Umno Yang Setuju Segera Istihar Join Bersatu

Konsep Kerajaan Perpaduan Pas Masih Boleh Mendekati Dan Menyokong Tun Mp Umno Yang Setuju Segera Istihar Join Bersatu

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 300 hits
Hanya tidak pada UMNO tetapi yes kepada MP UMNO tertentu yang mahu menyokong Elok join BERSATU sekarang Termasuk MP dari PKR dan AMANAH your boss takkan berani sumpah anda Ini bukan Tun minta nyawa k Ini kalau kau orang nak sambung nyawa
Tun M Bentuk Gabungan Baru Najib Setuju Bersatu Umno Pas Warisan Gps

Tun M Bentuk Gabungan Baru Najib Setuju Bersatu Umno Pas Warisan Gps

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 376 hits
Najib sahkan tandatangan SD sokong gabungan baharuSHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan ahli Parlimen UMNO dilaporkan sudah bersetuju dengan gabungan baharu yang bakal dibentuk di Putrajaya tetapi dengan syarat tert...
Betulke Dap Jadi Punca Umno Dan Pas Tak Mahu Sokong Tun M

Betulke Dap Jadi Punca Umno Dan Pas Tak Mahu Sokong Tun M

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 358 hits
Petang semalam Umno dan PAS mengadakan sidang akhbar bersama untuk mengumumkan bahawa mereka menarik balik sokongan mereka terhadap kerajaan perpaduan atas dua sebab Pertama mereka tidak mahu berada dalam kerajaan perpaduan dengan DAP Kedua...
Keluar Pas Kononnya Benci Umno Akhirnya Bersama Umno Untuk Jatuhkan Kerajaan Ph

Keluar Pas Kononnya Benci Umno Akhirnya Bersama Umno Untuk Jatuhkan Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 349 hits
YB Amiruddin Hamzah MP Kubang Pasu Beliau asalnya dari Pas pegang AJK Pas Negeri Kedah Beliau keluar Pas kononnya tidak lagi meyakini perjuangan Pas yang mesra kepada Umno Beliau pun menyertai Bersatu dan bertanding di dalam PRU14 di bawah ...
Agong Putuskan Kemudian Pm Bukannya Umno Dan Pas

Agong Putuskan Kemudian Pm Bukannya Umno Dan Pas

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 162 hits
Semalam Setiausaha Agung Umno Annuar Musa menjelaskan bahawa blok pembangkang yang terdiri daripada BN PAS serta Parti Bersatu Rakyat Sabah mahu parlimen dibubarkan Mereka juga menarik semula akuan bersumpah yang menyokong Dr Mahathir jika ...
Mahfuz Dakwa Pas Umno Kumpulan Anti Perpaduan

Mahfuz Dakwa Pas Umno Kumpulan Anti Perpaduan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 222 hits
KUALA LUMPUR Naib Presiden AMANAH Mahfuz Omar mendakwa PAS dan UMNO adalah kumpulan yang anti perpaduan dan anti kedamaian apabila menolak cadangan pembentukan kerajaan perpaduan atas alasan ia membabitkan DAP Beliau berkata sebelum ini PAS...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan