Agong Putuskan Kemudian Pm Bukannya Umno Dan Pas



Semalam,Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa, menjelaskan bahawa blok pembangkang yang terdiri daripada BN, PAS serta Parti Bersatu Rakyat Sabah (PRBS) mahu parlimen dibubarkan. 

Mereka juga menarik semula akuan bersumpah (SD) yang menyokong Dr Mahathir jika beliau membentuk gabungan baru.

Jelasnya, itu merupakan pendirian yang disampaikan semua ahli Parlimen BN dan PAS ketika mereka menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara petang tadi.

“Pendirian kita adalah dalam situasi ini, mandat harus dikembalikan kepada rakyat.

“Kita memohon supaya parlimen dibubarkan, biarlah rakyat yang menentukan,” katanya.

Selain itu, beliau juga menyifatkan tindakan Dr Mahathir untuk membentuk kerajaan perpaduan tidak mencerminkan demokrasi berparlimen yang diterapkan Malaysia kerana lantikan menteri berdasarkan kapasiti individu, bukan parti.

“[...] cadangan kerajaan perpaduan yang hendak dibentuk dengan Tun (Dr Mahathir) dipilih secara individu dan bukan parti.

“Maka ia bercanggah dengan pendirian parti kami maka dengan itu (ahli parlimen) yang menghadap tadi untuk tak timbul isu, terpaksa kita tarik balik SD yang dipersempahkan Agong untuk beri sokongan kepada Tun (Dr Mahathir) dan meminta agar dibubarkan parlimen.

Hmmm... persoalannya kenapa nak minta Parlimen dibubarkan pulak sedangkan pada awalnya semasa menyerahkan SD kepada Agong tak berbunyipun soal serah kembali kuasa kepada rakyat?

Secara tidak langsung ini Ia adalah pengesahan yang mereka telah menyedari bahawa rancangan rampasan kuasa mereka telah gagal.

Namun, pemikiran keinginan para desperados ini masih belum berkubur. Mereka tidak sedar mereka tidak mempunyai hak sebagai parti minoriti untuk memberitahu istana supaya membubarkan parlimen dan menyebabkan lebih banyak huru-hara apabila kerajaan majoriti telah bangkit di belakang perdana menteri.

Kesilapan mereka adalah percaya bahawa Azmin Ali boleh membawa Mahathir kepada kumpulan mereka dan ternyata ianya gagal..

Baca apa kata hakim bersara ni..

PETALING JAYA: Tiada sesiapa pun boleh mengenakan syarat terhadap Yang di-Pertuan Agong dalam memutuskan siapa yang mengawal majoriti di Dewan Rakyat, kata hakim bersara Gopal Sri Ram, ketika Umno meminta Dr Mahathir Mohamad menerima kesemua ahli Parlimennya dalam membentuk kerajaan baru. Beliau berkata Agong boleh menentukan siapa yang mempunyai majoriti dan menjadi perdana menteri, dan tiada sesiapa boleh menentukan Agong dan perdana menteri tentang bagaimana Kabinet harus diwujudkan. Namun Sri Ram berkata apabila ia mendapat undi di Dewan Rakyat, setiap ahli Parlimen berhak mengundi mengikut suara hatinya. Sri Ram berkata terdapat beberapa ahli politik yang berdepan tuduhan jenayah yang serius dan ia memberi manfaat kepada mereka untuk mengubah situasi di mana terdapat kemungkinan yang kuat bahawa pendakwaan yang sedang berlangsung akan dihentikan. “Saya percaya ini tidak akan berlaku di bawah Mahathir kerana dia seorang individu yang mengamalkan kedaulatan undang-undang,” katanya, sambil menambah ahli Parlimen yang tidak terlibat dalam kes jenayah yang serius harus menggunakan minda mereka demi kepentingan negara. Bekas perdana menteri yang juga Ahli Parlimen Pekan Najib Razak, bekas rakan sejawatnya, Ahmad Zahid Hamidi, Tengku Adnan Tengku Mansor dan Ahmad Maslan, serta Ahli Parlimen Baling Abdul Azeez Abdul Rahim dan Adun Kinabatangan Bung Mokhtar Radin sedang berdepan tuduhan rasuah dan pengubahan wang haram. Sri Ram diberikan lesen khas untuk mendakwa Najib dalam 2 kes yang dikaitkan dengan 1MDB yang kini sedang dijalankan. Sementara itu, peguam Syed Iskandar Syed Jaafar Al-Mahdzar berkata mana-mana ahli Parlimen pembangkang boleh memulakan undi tidak percaya terhadap perdana menteri jika mereka tidak berpuas hati dengan pembentukan Kabinet. “Sekiranya undi itu berjaya, Kabinet juga tumbang. Kemudian Agong mempunyai pilihan untuk menggesa pilihan raya umum atau memilih MP lain sebagai perdana menteri,” tambahnya.
Laporan penuh silalah baca di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malayjaya.blogspot.com/2020/02/agong-putuskan-kemudian-pm-bukannya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Sebab Kerajaan Ph Runtuh Bukannya Salah Umno Pas

7 Sebab Kerajaan Ph Runtuh Bukannya Salah Umno Pas

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 636 hits
Dengan perletakan jawatan Tun Mahathir selaku PM maka secara automatik terbubarnya Kabinet di kalangan Menteri dan Timbalan Menteri sebagaimana yang diperkenankan oleh KDYMM SPB Yang Di Pertuan Agong Secara mudahnya KENAPA Kerajaan PH runtu...
Ahli Parlimen Umno Dan Pas Mengadap Ydp Agong Bersama Tun M

Ahli Parlimen Umno Dan Pas Mengadap Ydp Agong Bersama Tun M

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 397 hits
KUALA LUMPUR Semua ahli Parlimen Barisan Nasional dan Pas akan ke Istana Negara pada jam 5 petang ini bagi menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Perkara itu disahkan oleh Setiausaha Agung Pas...
Pas Umno Follow Tun Kemudian Checkmate Akhirnya Tun Kena Game

Pas Umno Follow Tun Kemudian Checkmate Akhirnya Tun Kena Game

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 177 hits
Ramai orang pening dengan pergolakkan politik hari ini Jadi aku tolong cerahkan supaya semua boleh faham 1 Apabila BN jatuh PH memerintah BN pecah belah tinggal UMNO MCA dan MIC UMNO mula sedar bahawa perlu bersatu dengan PAS bagi menyatupa...
Umno Pas Sepakat Naik Bas Menghadap Agong Di Istana

Umno Pas Sepakat Naik Bas Menghadap Agong Di Istana

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 330 hits
UMNO dan Pas kini bagaikan sukar untuk dipisahkan Muafakat Nasional yang mereka jalinkan sekian lama membuahkan hasil apabila ingin ke Istana Negara menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah pun ...
Agong Putuskan Kemudian Pm Mp Tiada Pilihan Kata Bekas Hakim

Agong Putuskan Kemudian Pm Mp Tiada Pilihan Kata Bekas Hakim

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 243 hits
PETALING JAYA Tiada sesiapa pun boleh mengenakan syarat terhadap Yang di Pertuan Agong dalam memutuskan siapa yang mengawal majoriti di Dewan Rakyat kata hakim bersara Gopal Sri Ram ketika Umno meminta Dr Mahathir Mohamad menerima kesemua a...
Bantahan Bubarkan Pas Umno

Bantahan Bubarkan Pas Umno

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 153 hits
Mohd Shah RimBantahan rakyat terhadap PAS UMNO agar Parlimen dibubarkan
Kamu Ajak Runding Kamu Tukar Syarat Umno Dan Pas Pula Difitnah

Kamu Ajak Runding Kamu Tukar Syarat Umno Dan Pas Pula Difitnah

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 219 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak hari ini membidas kenyataan pemimpin Pakatan Harapan bahawa Umno dan PAS tidak pernah meletakkan syarat tanpa DAP dalam pembentukan kerajaan perpaduan Najib dalam satu tulisan ringkas di Facebook hari ini b...
Tuan Ibrahim All Pas Umno Mps Signed Sd For Muhyiddin To Be Pm

Tuan Ibrahim All Pas Umno Mps Signed Sd For Muhyiddin To Be Pm

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 347 hits
All PAS and Umno MPs have signed a statutory declaration in support of Tan Sri Muhyiddin Yassin as the candidate for prime minister says Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man According to the PAS deputy president the party together with Umno initiall...
Rupa Rupanya Pemimpin Umno Dan Pas Tarak Baca Punya Orang

Rupa Rupanya Pemimpin Umno Dan Pas Tarak Baca Punya Orang

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 202 hits
SEMUA sedia maklum bahawa selepas pembentukan Kerajaan tempoh matang Parlimen adalah 3 tahun Tidak boleh diadakan pilihanraya atau pembubaran Parlimen dalam tempoh kurang dari 3 tahun Jika berlaku sesuatu dalam pentadbiran kerajaan kurang d...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang