Pas Tetap Tolak Anwar Jadi Pm Kata Hadi




Persiden PAS, Abdul Hadi Awang menolak konsensus Pakatan Harapan yang mencadangkan Presiden PKR Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri seterusnya menggantikan Dr Mahathir Mohamad.
Sebaliknya, katanya, Dr Mahathir harus terus kekal sehingga habis penggal menjelang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) kelak.
“(Sedangkan) Anwar, parti dia sendiri pun (PKR) tak terima dia, ini macam mana?
“Pecah dua dan sebahagian (ahli dan penyokong) PKR terima dan sebahagian lagi tidak,” kata Abdul Hadi yang dipetik portal Utusan Malaysia Online sejurus selesai menyampaikan Kuliah Jumaat di Masjid Rusila dekat Marang hari ini.
Presiden PAS itu merujuk masalah dalaman PKR yang menyaksikan rasa tidak puas hati kumpulan yang diketuai timbalan presidennya, Mohamed Azmin Ali yang memulaukan semua mesyuarat parti yang dipengerusi oleh Anwar.
Perbalahan kedua-dua pemimpin itu dipercayai berkaitan dengan video seks yang didakwa membabitkan Azmin dengan penyokongnya mendakwa Anwar sebagai dalang di sebaliknya. Anwar walau bagaimanapun telah menafikan sebarang peranan dalam video itu.
Utusan juga melaporkan Abdul Hadi mengakui penolakan PAS terhadap Anwar sebagai perdana menteri adalah atas faktor kurang yakin dengan ketokohan pemimpin itu.
“Bagaimanapun terpulanglah kepada dia (Anwar), cita-cita dia (jadi perdana menteri) tak apalah.
“Dia dengan dia manakala kita pula dengan pendirian kita agar Tun (Dr Mahathir) terus pegang jawatan (PM) sampai habis penggal,” katanya.
Terpalit masalah peribadi
Pemimpin PAS itu berkata demikian ketika diminta mengulas keyakinan Anwar sewaktu diwawancara Bloomberg kelmarin bahawa beliau optimis bakal menjadi perdana menteri Malaysia kelapan, tahun depan.
Abdul Hadi juga dipetik sebagai berkata, Dr Mahathir adalah pemimpin paling layak menggalas tanggungjawab itu dan bukannya diserahkan kepada mereka yang terpalit dengan masalah peribadi.
“Bukan pemimpin yang ada masalah peribadi, dengan sebab itulah pada kita biarlah Tun (Dr Mahathir) pimpin lagi (jadi perdana menteri).
“Biar beliau sendiri kendalikan urusan ini dan perlu seorang PM yang boleh diterima majoriti ahli parlimen,” kata Abdul Hadi.
Untuk rekod, Anwar pernah menghabiskan hampir satu dekad di penjara selepas didapati bersalah dalam kes liwat dan tuduhan rasuah yang dikenakan ke atasnya pada tahun 1998 dan sekali lagi pada tahun 2014.
Beliau sentiasa menegaskan dirinya tidak bersalah dan pendakwaan terhadapnya bermotifkan politik.
Anwar menerima pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong selepas Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan persekutuan pada pilihan raya umum Mei tahun lepas.
Mengikut konsensus dalam PH sebelum PRU14, Dr Mahathir akan menyerahkan teraju kepimpinan negara kepada Anwar. Namun tiada tempoh masa khusus dinyatakan.
Mkini




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/09/20/pas-tetap-tolak-anwar-jadi-pm-kata-hadi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hpu914 Tuan Guru Haji Hadi Tolak Dakwaan Kerjasama Pas Umno Perkauman Jamin Bela Semua Kaum

Hpu914 Tuan Guru Haji Hadi Tolak Dakwaan Kerjasama Pas Umno Perkauman Jamin Bela Semua Kaum

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 437 hits
PAS menolak tuduhan kononnya kerjasama politik parti itu dengan Umno menjadikan pakatan yang terbentuk bersifat rasis dan menolak kaum lain Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata jika Umno dan PAS mengamalkan sikap perkauman maka kaum lain t...
Penyatuan Pas Umno Dipersetujui Nik Aziz Kata Hadi

Penyatuan Pas Umno Dipersetujui Nik Aziz Kata Hadi

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 282 hits
Penyatuan Umno dan PAS dipersetujui bekas Muryidul Am PAS Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika beliau masih hidup Presiden PAS Abdul Hadi Awang mendedahkan perkara itu hari ini dengan berkata ia pernah dibincangkan dengan Nik Aziz dalam mesyuarat ...
Sokongan Melayu Islam Tidak Cukup Jayakan Kerjasama Umno Pas Kata Khaled

Sokongan Melayu Islam Tidak Cukup Jayakan Kerjasama Umno Pas Kata Khaled

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 355 hits
OLEH ALIFF FIKRI AZIZDatuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata sesiapa yang mendakwa kerjasama tersebut hanya tentang Melayu dan Islam jelas tersasar Foto oleh Hari AnggaraKUALA LUMPUR 15 Sept Gabungan Umno PAS memerlukan sokongan seluruh ra...
Polis Masih Kesan Setpol Anwar Kata Igp

Polis Masih Kesan Setpol Anwar Kata Igp

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 315 hits
Pihak berkuasa masih mengesan setiausaha politik presiden PKR Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak berkaitan kes serangan fizikal maklum Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador Katanya walaupun pengadu telah menarik balik laporan namun polis ma...
12 Calon Layak Isi Jawatan Pengerusi Pkr Johor Kata Anwar

12 Calon Layak Isi Jawatan Pengerusi Pkr Johor Kata Anwar

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 284 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata beliau menerima keputusan Hassan Karim untuk meletakkan jawatan sebagai pengerusi PKR Johor BATU PAHAT Terdapat 12 calon berkelayakan yang dilihat mampu mengisi kekosongan jawatan pengerusi PKR Johor kata ...
Belum Masanya Sertai Kerajaan Perlis Kata Pas

Belum Masanya Sertai Kerajaan Perlis Kata Pas

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 227 hits
News Diterbitkan 19 Sep 2019 11 33 malamDi sebalik semangat berkobar kobar dan rasa teruja penyokong pembangkang ekoran termeterainya piagam Muafakat Nasional PAS Perlis berkata belum ada keperluan untuk mereka menyertai kerajaan negeri bua...
Kit Siang Kata Hadi Marah Sebab Dap Tak Sokong Beliau Jadi Pm

Kit Siang Kata Hadi Marah Sebab Dap Tak Sokong Beliau Jadi Pm

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 270 hits
Lim Kit Siang mengecam kenyataan Abdul Hadi Awang di Sarawak sambil menyoal sama ada presiden PAS itu mahu membalas dendam hanya kerana tidak menyokong hasrat beliau menjadi calon perdana menteri dalam pilihan raya umum 2013 Veteran DAP itu...
Kenapa Pas Umno Tolak Guna Kalimah Ummah

Kenapa Pas Umno Tolak Guna Kalimah Ummah

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 296 hits
Wan Ji Wan Hussin Dua hari sebelum 16 September yang merupakan Hari Malaysia pada tahun ini tercipta satu sejarah apabila dua parti yang turun temurun berbalah malah saling menuduh kafir dan sesat PAS dan Umno berjaya menandatangani hubunga...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang