Pas Kini Sudah Jadi Macam Umno Sama Sama Assabiyah




Hanya kerana isu ICERD yang sepatutnya tidak perlu lagi terus dibangkitkan, Pas secara nyata telah menukar perjuangannya daripada Islam kepada agenda bangsa serta perkauman yang sempit.


Tentulah tidak menjadi kesalahan jika Pas sekadar mempertahankan Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan kedudukan serta hak istimewa bagi orang Melayu dan Bumiputera, tetapi apa yang ternampak sekarang parti itu juga mahu melihat wujudnya pergaduhan di negara ini melalui api perkauman yang ditiupkannya bersama dengan UMNO.


Ketika berucap di himpunan di Pasir Salak Sabtu lepas, sambil bersetuju untuk bersama dengan UMNO untuk mengadakan perhimpunan lebih besar di Kuala Lumpur pada 8 Disember depan, Hadi Awang turut mencabar Pakatan Harapan agar menurunkan penyokong mereka bagi bersaing dengan program yang bakal dianjurkannya bersama dengan UMNO itu.


Tidakkah ini bermakna Hadi secara sedar mahu melihat berlakunya pergaduhan dan perkelahian antara  kedua-dua penyokong?


Apa perlunya beliau melontarkan cabaran itu kalau bukan dengan niat untuk melihat tercetusnya pergaduhan dan perkelahia kaum, walaupun difahami tujuan besarnya ialah untuk menggugat kestabilan kerajaan pimpinan Tun Mahathir Mohamad?


Sedari dulu, ketika penganjuran pelbagai perhimpunan aman seperti Bersih dan seumpamanya, pihak yang selalu mahu membuat kacau dengan turut sama mengadakan perhimpunan secara serentak dan menggunakan isu kaum ialah UMNO dan mereka yang sekomplot dengannya.


Tujuannya tidak lain ialah untuk mencetuskan pergaduhan serta huru-hara dan dengan harapan BN dapat berkuasa selama-lamanya.


Bagaimanapun,  matlamat itu tidak pernah kesampaian kerana penyokong UMNO selalunya hanya ratusan yang dapat dikumpulkan, sementara mereka yang menyokong Pakatan Harapan biasanya mampu menampilkan kehadiran mencecah ratusan ribu ramainya.


Sebaliknya sekarang ini, Pas yang sudah setuju bersama UMNO mengadakan perhimpunan pada 8 Disember depan, terang-terang telah meniru taktik cari gaduh itu dengan melontarkan cabaran kepada Pakatan Harapan agar menurunkan penyokongnya pada waktu yang sama mereka akan berhimpun.


Di mana ciri-ciri Islamnya cabaran Hadi itu, selain tiupan sentimen api perkauman yang mengajak kepada pergaduhan?


Pakatan Harapan bukanlah parti yang suka bergaduh, apatah lagi setelah menjadi kerajaan sekarang kerana keutamaannya ialah membina negara dan menjaga kepentingan rakyat.


Oleh itu, tiada keperluan sama sekali untuk menyahut cabaran Hadi yang tidak Islamik itu.


Dalam waktu yang sama, nada Hadi melontarkan cabaran itu sebenarnya adalah sama dengan ajakan Zahid Hamidi agar penyokong UMNO “mengamuk” membantah ICERD.


Jika gesaan Zahid Hamidi itu adalah berbahaya kepada keharmonian serta perpaduan dalam negara, bahkan disebut oleh Tun Mahathir mungkin akan mewujudkan kekacauan, cabaran Hadi juga sebenarnya tidak kurang bahayanya.


Kedua-dua gesaan dan cabaran itu jelas menjurus kepada mahukan pergaduhan dan perkelahian.


UMNO sudah bermain dengan sentimen perkauman sempit sejak sekian lama dan pada PRU14 yang lalu, mainan serta tiupan perkauman itu sudah pun ditolak rakyat dengan menghumban parti itu daripada persada kuasa yang dipegang sejak 61 tahun lamanya.


Apakah UMNO masih tidak sedar bahawa tiupan api perkauman lebih membawa kepada kekalahan daripada kemenangan?


Tetapi, yang lebih malang dalam hal ini ialah Pas yang dulu elok-elok berjuang atas nama agama, kini nampaknya semakin menjauhkan diri daripada jalan lurus yang diredhai Tuhan dengan beralih kepada jalan bengkang-bengkok yang melebihkan bangsa berbanding agama.


Kalau dulu kita sering mendengar Pas berkata, mereka sedia menerima UMNO jika ia sanggup beralih kepada perjuangan Islam, realitinya sementara UMNO tidak ternampak lebih menuju ke arah Islam sekarang ini, sebaliknya Pas yang jadi lebih assabiyah akhirnya. (ShahbudinHusin 19/11/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/11/pas-kini-sudah-jadi-macam-umno-sama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kecam Tun M Campur Urusan Umno Kerajaan Kini Najib Lakukan Perkara Sama

Kecam Tun M Campur Urusan Umno Kerajaan Kini Najib Lakukan Perkara Sama

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 309 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak sudah diberi peluang dan ruang sembilan tahun menjadi PM seharusnya berehat dan menumpukan kes mahkamah beliau dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor Foto Nikkei Asian Review oleh Shahbudin Husin Di sebalik bermul...
Prk Sg Kandis Pas Umno Macam Adik Beradik

Prk Sg Kandis Pas Umno Macam Adik Beradik

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 314 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyindir tindakan Pas yang tidak meletakkan calon pada Pilihan Raya Kecil Dun Sungai Kandis Menurutnya tidak mustahil Pas memberi laluan mudah kepada BN kerana hubungan mereka seakan adi...
Icerd Pas Sudah Tukar Jadi Assabiyah Seperti Umno

Icerd Pas Sudah Tukar Jadi Assabiyah Seperti Umno

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 402 hits
Presiden Umno Zahid Hamidi dan Presiden PAS Hadi Awang bersatu membantah ICERD Foto The Malaysian Insight oleh Shahbudin Husin Hanya kerana isu ICERD yang sepatutnya tidak perlu lagi terus dibangkitkan Pas secara nyata telah menukar perjuan...
Ajk Pas Pusat Mahu Pas Umno Cepat Berkahwin

Ajk Pas Pusat Mahu Pas Umno Cepat Berkahwin

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 319 hits
AJK PAS Pusat Mahu PAS Umno Cepat Berkahwin Seorang anggota Jawatankuasa Pusat PAS hari ini menyuarakan sokongan terhadap kerjasama antara parti itu dengan Umno menyifatkan ia tak boleh ditangguh lagi susulan perkembangan semasa negara Mokh...
Kerjasama Pas Umno Jangan Tunggu Lama Lama Kata Mokhtar

Kerjasama Pas Umno Jangan Tunggu Lama Lama Kata Mokhtar

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 309 hits
MALAYSIAKINI Seorang anggota Jawatankuasa Pusat PAS hari ini menyuarakan sokongan terhadap kerjasama antara parti itu dengan Umno menyifatkan ia tak boleh ditangguh lagi susulan perkembangan semasa negara Mokhtar Senik berkata kerjasama itu...
Did Umno Bn Sign Off On Zahid S Proposed Pas Merger

Did Umno Bn Sign Off On Zahid S Proposed Pas Merger

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 199 hits
MP SPEAKS Umno president Ahmad Zahid Hamidi must be credited with making the most astounding announcement in the six months since Malaysians created history toppling Najib Abdul Razak and the six decade rule of Umno BN in a democratic trans...
Kenapa Pas Dan Umno Tak Berarak Pasal 1mdb

Kenapa Pas Dan Umno Tak Berarak Pasal 1mdb

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 375 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menyindir Umno dan PAS cuba jadi juara Melayu berhubung isu ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum meskipun berdiam diri berhubung skandal 1MDB Kini Umno dan PAS cu...
Ulama Pas Mahu Kerjasama Pas Umno Disegerakan

Ulama Pas Mahu Kerjasama Pas Umno Disegerakan

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 281 hits
Seorang anggota Jawatankuasa Pusat PAS hari ini menyuarakan sokongan terhadap kerjasama antara parti itu dengan Umno menyifatkan ia tak boleh ditangguh lagi susulan perkembangan semasa negara Mokhtar Senik berkata kerjasama itu akan menghas...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur