Pas Cukup Cukuplah Mahu Pujuk Umno Kukuhkan Saja Pn


wartarakyat.com.myBy Admin
-September 9, 2022


SEBELUM ini UMNO Terengganu sudah menyatakan dengan tegas bahawa tiada Muafakat Nasional (MN) di negeri itu. Kelmarin Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Ahmad Shabery Chik menyifatkan Pas tidak pernah serius untuk bersama UMNO, selain kekal memilih Bersatu.

Semalam pula, Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menegaskan, sebarang rundingan harus dilakukan secara terang dan hanya boleh menjadi sah dan (menjadi) dasar parti apabila diputuskan oleh parti.

Semalam juga akhbar Kosmo! memetik kenyataan Pengerusi Perhubungan UMNO Perak, Datuk Saarani Mohamad bahawa keputusan UMNO Perak untuk tidak bekerjasama dengan Pas pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) adalah MUKTAMAD!

Kata Saarani, ‘’ “Sebagai rakan dalam kerajaan negeri kita bekerjasamalah. Untuk pilihan raya kita pergi sendiri. Muktamad!’’

Namun begitu di pihak Pas, mereka bagaikan ‘pungguk rindukan bulan’ dan paling teruk berada dalam kedudukan ‘hidung tak mancung pipi tersorong-sorong’’. Mereka dilihat sanggup membelakangkan Bersatu yang bersama-sama dalam Perikatan Nasional (PN) untuk bekerjasama dengan UMNO.

Tetapi adakah hasrat Pas itu yang bersandarkan kepada laungan penyatuan ummah disambut dengan terbuka oleh pemimpin-pemimpin UMNO?

Kajilah kenyataan demi kenyataan oleh pemimpin UMNO sejak pemimpin Pas bercakap soal ‘rundingan gelap’ dan begitu teruja mahu bekerjasama dengan parti itu. Ada pemimpin UMNO minta Pas meninggalkan Bersatu terlebih dahulu kalau mahu bersama dengan parti itu.

‘Paling trajik’ minggu lalu Presiden UMNO Datuk Seri Dr.Ahmad Zahid Hamidi menegaskan, partinya membuat keputusan untuk bergerak solo, walaupun Pas mahu mempertahankan Muafakat Nasional. Kenyataan balas Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang yang menganggap tindakan Zahid itu tidak mewakili pendirian UMNO secara keseluruhan hanya mengundang ketawa.

Zahid adalah Presiden UMNO, sudah tentulah kenyataan beliau memberi gambaran keseluruhan pendirian parti itu.

Sama juga dalam Pas pasti ada kelompok yang tidak bersetuju dengan langkah kepemimpinan parti tersebut mahu bekerjasama dengan UMNO tetapi kalau Presiden sudah membuat kenyataan, mereka pasti akan akur.

Memang benar dalam Islam soal menyatukan ummah dan mewujudkan perpaduan sesama Islam adalah amat digalakkan tetapi dalam politik kebiasaannya kekuasaan atau merebut kekuasaan lebih menjadi keutamaan.

Ketika ini pemimpin UMNO merasakan parti itu sudah kuat dan mereka tidak memerlukan Pas untuk menang selesa PRU-15. Sama ada itu fakta, khayalan atau impian…itu soal kedua.

Apa yang lebih penting Pas tidak boleh membiarkan niat murni mereka atas nama perpaduan ummah ditafsirkan hanya mencari regu yang kuat untuk bertarung dalam PRU-15. Agak mendukacitakan apabila mendengar kenyataan Hadi bahawa ‘rundingan gelap’ sedang dilakukan oleh segelintir pemimpin Pas dan UMNO.

Tetapi soalnya, bukankah dalam Islam kita juga diminta bersikap jujur dengan sekutu dan sahabat kita? Begitu juga dengan Pas, mereka berada dalam Perikatan Nasional – bukan bertaraf berada di pinggiran tetapi sama-sama menggerakkan gabungan itu bersama Bersatu dan Gerakan, tetapi kenapakah ada segelintir pemimpin Pas sanggup membelakangkan Bersatu apabila mengadakan ‘rundingan gelap’ dengan sebuah parti yang terang-terang menolak Bersatu.

Benarlah kata Tan Sri Muhyiddin Yassin, tindakan Pas menimbulkan persoalan siapa musuh PN dalam PRU-15 nanti. PN mahu menentang BN dan PH tetapi Pas pula didakwa secara senyap mengatur strategi mahu menjalin kerjasama dengan UMNO.

Kalaulah kepemimpinan UMNO merestuinya tidak mengapa jugak, sebaliknya apa yang berlaku sekarang, ia mencampakkan Pas bagaikan ‘melukut di tepi gantang’, sedangkan dalam PN, Pas dilayan dengan begitu baik sekali, amat jarang sekali kita mendengar pemimpin Bersatu mengkritik Pas apatah lagi mencerca parti itu.

Benar faktanya Pas lebih kuat daripada Bersatu tetapi itu tidak bermakna, Pas mahu melayan Bersatu ibarat ‘tiada rotan, akarpun berguna’ apabila usaha mereka bekerjasama dengan UMNO ditolak.

Penulis tidak nampak dengan barisan kepemimpinan UMNO sedia ada usaha Pas untuk bekerjasama dengan parti itu akan berjaya, sebaliknya dari semasa ke semasa, kita akan terus mendengar kenyataan-kenyataan yang memperlekehkan hasrat Pas itu.

UMNO sudah terang-terang dan secara terbuka menyatakan tidak akan bekerjasama dengan Bersatu dalam PRU-15, maknanya kalau Pas membuat pendirian, ‘’kami pilih kedua-duanya, UMNO dan Bersatu’’, ia hanya akan mewujudkan kekeliruan dan kecelaruan dalam merentas perjalanan untuk menghadapi PRU-15.

Atas sebab itulah, penulis berpendapat Pas perlu memberi kepastian. Kalau benar mahu bersama UMNO, buatlah keputusan bersama UMNO begitulah juga sebaliknya dengan PN. Pas tidak boleh membiarkan orang Melayu keliru dan ‘semak otak’ memikirkan siapa lawan dan siapa kawan Pas, kesan paling buruk, Muafakat Nasional dilihat caca marba.

Oleh itu diharapkan dengan kenyataan terbaru Muhyiddin semalam sebagai Pengerusi PN yang memaklumkan rundingan Pas dengan UMNO tidak mencapai apa-apa kemajuan susulan pendirian UMNO enggan bekerjasama, ia akan menamatkan segala kekalutan yang berlaku.

Diharapkan juga Pas akan berpegang kepada pendiriannya seperti mana diulangi dalam mesyuarat Majlis Tertinggi PN kelmarin bahawa mereka akan memperkukuhkan kerjasama dengan parti-parti anggota dalam PN.

Semoga ia akan berkekalan dan diterjemahkan dalam bentuk tindakan kerana tidak molek sebuah parti yang memperjuangkan Islam dilihat bercakap dolak-dalih dan di depan kata lain, di belakang buat lain.

Cukup-cukuplah mahu ‘memujuk’ UMNO, tumpukan usaha mengapai kejayaan bersama PN. Seperti mana kata Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man,’’ “Kita terbuka sekiranya orang ingin berbicara dan berunding, kita sedia bertempur dalam semua situasi kalau sekira itu menjadi pilihan.”

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/09/pas-cukup-cukuplah-mahu-pujuk-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mudah Saja Pas Sama Bersatu Bersatu Tu Pengkhianaat Dari Umno Pas Akan Lawan Ph Dan Umno Mudah Saja Tu Pun Tak Reti

Mudah Saja Pas Sama Bersatu Bersatu Tu Pengkhianaat Dari Umno Pas Akan Lawan Ph Dan Umno Mudah Saja Tu Pun Tak Reti

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 208 hits
Tunjuk siapa lawan siapa kawan Pemuda beritahu pemimpin PAS September 1 2022Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadhli Shaari bercakap di hadapan perwakilan sempena Muktamar Dewan Pemuda PAS ke 63 di Alor Setar ALOR SETAR Sayap pemuda PAS menggesa kepim...
Pas Sangat Memerlukan Umno Di Selangor Kerana Bersatu Tiada Kekuatan Dan Dianggap Menumpang Saja

Pas Sangat Memerlukan Umno Di Selangor Kerana Bersatu Tiada Kekuatan Dan Dianggap Menumpang Saja

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 167 hits
Bersatu tiada kekuatan hidupkan semula MN untuk rampas Selangor gesa perwakilanNora MahparPerwakilan PAS yang ditemui di Muktamar PAS ke 68 baru baru ini masih menaruh harapan kerjasama Umno dan PAS menjelang PRU15 ALOR SETAR Bersatu perlu ...
Pas Umno Leaders Held Secret Ge15 Talks Says Spiritual Leader

Pas Umno Leaders Held Secret Ge15 Talks Says Spiritual Leader

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 161 hits
PAS spiritual leader Hashim Jasin confirmed that there have been secret discussions between the Islamic party and certain Umno leaders to ensure straight fights with Pakatan Harapan in the 15th general election He said PAS is trying to driv...
Rundingan Gelap Pas Umno Bincang 1 Lawan 1 Dengan Ph Dedah Hashim

Rundingan Gelap Pas Umno Bincang 1 Lawan 1 Dengan Ph Dedah Hashim

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 135 hits
freemalaysiatoday com September 7 2022 9 00 AMPAS mahu menyedarkan Umno bahawa musuh sebenar yang perlu dilihat pada PRU15 adalah PH dan bukannya Bersatu kata Mursyidul Am PAS Hashim Jasin PETALING JAYA Mursyidul Am PAS Hashim Jasin mendeda...
Umno Kedah Tunggu Permohonan Maaf Dari Pas

Umno Kedah Tunggu Permohonan Maaf Dari Pas

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 152 hits
MalaysiakiniPAS mungkin menganggap tiada lagi isu yang timbul berhubung jemputan yang didakwa mereka dihantar kepada Umno untuk menghadiri muktamar di Kota Sarang Semut Alor Setar pada akhir minggu lalu Namun berbeza keadaannya di pihak Umn...
Annuar Bayangkan Umno Perlu Kerjasama Dengan Pas

Annuar Bayangkan Umno Perlu Kerjasama Dengan Pas

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 110 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 5 2022 10 51 AMBekas setiausaha agung Umno Annuar Musa memberikan bayangan bahawa parti itu perlu menerima kerjasama dengan PAS bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang Menurut Annuar pendirian PAS untuk...
Umno Train Hijack Plans Pas Leaders Urged To Unhook Head And Carriage

Umno Train Hijack Plans Pas Leaders Urged To Unhook Head And Carriage

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 118 hits
PAS MUKTAMAR On a journey towards the unification of Malay Muslim parties a PAS delegate today likened Umno president Ahmad Zahid Hamidi to a locomotive head pulling carriages that must be diverted to a different destination Taiping delegat...
Nak Percaya Kepada Pas Ph Tidak Lindungi Perasuah Tetapi Pas Sokong Umno Penuh Rasuah

Nak Percaya Kepada Pas Ph Tidak Lindungi Perasuah Tetapi Pas Sokong Umno Penuh Rasuah

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 150 hits
PH tidak lindungi perasuah tetapi Pas sokong Umno penuh rasuah Posted By on September 03 2022Tulisan pemimpin Pas Dr Mohd Zuhdi Marzuki membayangkan Pakatan Harapan di kelilingi perasuah dan mereka sangat tidak selesa dengan tulisan Preside...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand