Pas Cuba Hantar Mesej Tersirat Sebelum Egm Umno Shabery



PAS cuba hantar mesej tersirat sebelum EGM Umno – Shabery
Sempena Hari Umno semalam (11 Mei), pemimpin PAS membuat kenyataan bertali arus berhubung kerjasama kedua-dua parti itu sehingga menyebabkan ahli Majlis Tertinggi Umno Shabery Cheek tertanya-tanya sekiranya ada mesej tersirat yang cuba disampaikan.
“Apakah kenyataan di hari Umno ini ada mesej tersirat yang nak disampaikan sebelum Perhimpunan Agung Luar Biasa (EGM) Umno pada 15 Mei kelak?” soal Shabery Cheek dalam satu hantaran di Facebook.
Bekas menteri itu merujuk kepada kenyataan oleh beberapa pemimpin PAS yang menyokong supaya kerjasama dengan Umno menerusi pakatan Muafakat Nasional diteruskan.
Antara mereka adalah Ketua Penerangan PAS Khairil Nizam Khirudin yang mendakwa rakyat mahu melihat Umno dan PAS bekerjasama kerana ia akan menyatukan umat Islam.
“PAS memberi jaminan bahawa PAS akan teruskan agenda penyatuan ummah ini meskipun presiden Umno menolak secara total agenda penyatuan ini.
“Untuk pemimpin Umno yang masih yakin bahawa PAS dan Umno adalah tawaran terbaik buat rakyat Malaysia, kecil tapak tangan nyiru saya tadahkan untuk teruskan agenda ini,,” katanya.
PAS tidak ada masalah dengan Umno
Bagi Pesuruhjaya PAS Kedah Muhammad Sanusi Md Nor, partinya tidak mempunyai sebarang masalah meneruskan kerjasama politik dengan Umno melalui MN.
Dia yang juga adalah pengarah pilihan raya PAS, berkata, parti itu masih berpegang kepada keputusan pimpinan tertinggi dan Majlis Syura Ulama, iaitu memperkukuhkan MN dan memperkasakan Perikatan Nasional (PN) demi memantapkan politik umat Islam dan Melayu di negara ini.
“PAS tidak ada masalah (bekerjasama) dengan Umno. Jika Umno ada masalah, mereka perlu selesaikan kerana PAS tidak ada masalah.
“Kita masih berpegang kepada keputusan dibuat kepimpinan dan Majlis Syura, kita konsisten dan tidak ada perubahan di mana PN kita mahu, MN pun kita mahu,” katanya.
Ulasan pemimpin PAS ini dibuat ketika kepimpinan Umno sedang berusaha untuk meminda perlembagaan parti mereka untuk melanjutkan tempoh mereka sekarang sehingga selepas pilihan raya umum akan datang.
Mengulas lanjut, Shabery, berkata, pendirian pemimpin Umno mengenai kerjasama dengan PAS menerusi MN tidak pernah berubah.
“Takat ini, Umno hanya ada ketetapan ‘No Bersatu, No Anwar dan No DAP’. Ini ketetapan Perhimpunan Agung Umno bukan ketetapan presiden.
“Ada alasannya kerana ada sejarahnya. Ketetapan ini diterjemahkan ketika PRN Melaka dan Johor. PAS sudah pun membuat pilihannya. Iaitu melawan Umno.
“Namun, Umno belum ada sebarang ketetapan baru mengenai PAS atau MN. Atau separuh-separuh darinya,” katanya.
Hubungan dingin
Di sebalik kerjasama dan kejayaan pada pilihan raya sepanjang 2018 dan 2019, hubungan PAS dan Umno menjadi renggang selepas mereka menyertai kerajaan Muhyiddin Yassin pada 2020.
Keretakkan itu semakin ketara semasa pilihan raya negeri Melaka dan Johor pada Nov 2021 dan Feb 2022 yang menyaksikan mereka bertanding sesama sendiri.
Pada 7 Mei lalu, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata PAS sebenarnya bersikap ‘talam dua muka” apabila mendakwa bahawa konsep penyatuan ummah di bawah payung MN sebagai formula terbaik menghadapi pilihan raya umum ke-15 (PRU15).
“Itu pandangan PAS… daripada awal itulah pendirian kita tetapi mereka sudah memperlihatkan sikap talam dua muka.
“Kita tidak mengambil kira bahawa soal kononnya politik matang sebagai organisasi apatah lagi pertubuhan politik yang siang cakap lain dan malam berubah bercakap lain pula apatah lagi esoknya.
“Kita mahu rakan yang setia dan kesetiaan itu bukan hanya kata-kata tetapi dari segi tindakan dan juga keputusan yang dilakukan,” katanya yang dipetik akhbar Berita Harian. Mk
PAS cuba hantar mesej tersirat sebelum EGM Umno – Shabery
Baca Artikel Menarik:
Bank Negara tidak iktiraf kripto, bitcoin atau ethereum Suntik darah dalam makanan di pasar raya 5 mangsa rentung berhampiran Terowong Menora disahkan pelajar USAS Janda Baik ‘dihentam’ kepala air PRU15: BN atau PKR jadi pilihan? Kencing manis, darah tinggi tidak layak tunai haji Nasrudin tawar ‘formula penyatuan ummah’ Pelajar IPT cedera ditumbuk, ditendang dan disamun Sudah pandu mabuk, cuba rasuah polis pula Kem terjun negara bolot lapan pingat emas Pemandu Myvi putih pandu secara bahaya ditahan Pelanggan kedai temui ulat dalam sambal Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/05/12/pas-cuba-hantar-mesej-tersirat-sebelum-egm-umno-shabery/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Is Pas Sending Signals Before Umno Egm Shabery

Is Pas Sending Signals Before Umno Egm Shabery

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 116 hits
A stream of comments on Umno by PAS leaders has Umno supreme council member Shabery Cheek pondering aloud about the timing Every day about Umno Are they sending hidden messages before Umno s extraordinary general meeting on Sunday wrote Sha...
Pas Cuba Teruskan Kerjasama Muafakat Nasional Tetapi Umno Sibuk

Pas Cuba Teruskan Kerjasama Muafakat Nasional Tetapi Umno Sibuk

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 143 hits
Usaha PAS Terengganu untuk meneruskan kerjasama Muafakat Nasional dengan sekutunya Umno berdepan jalan buntu Menurut Pesuruhjaya PAS Terengganu Husain Awang pihaknya sudah cuba untuk mengatur dua pertemuan namun tidak berjaya Kita cuba untu...
Pas Umno Dah Tak Tidur Sebilik Ceraikan Lafaz Talak Tiga

Pas Umno Dah Tak Tidur Sebilik Ceraikan Lafaz Talak Tiga

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 163 hits
mykmu net8 5 2022Bagi mengelak salah faham tentang status kewujudan Muafakat Nasional Veteran Umno menyarankan supaya kerjasama antara Umno dan PAS itu dimatikan secara rasmi kata Setiausahanya Mustapha Yaakub Justeru pihaknya mendesak agar...
Talam Dua Muka Dan Tak Setia Dua Hujah Presiden Umno Tolak Berbaik Semula Dengan Pas

Talam Dua Muka Dan Tak Setia Dua Hujah Presiden Umno Tolak Berbaik Semula Dengan Pas

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 174 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan pandangan PAS yang masih menganggap konsep penyatuan ummah digagaskan parti itu dan Umno di bawah payung Muafakat Nasional adalah formula terbaik bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 sebagai t...
Zahid Calls Pas Two Faced Says Umno Wants Loyal Friends

Zahid Calls Pas Two Faced Says Umno Wants Loyal Friends

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 162 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi rejects PAS as a partner while Ahmad Maslan says Muafakat Nasional is not dead though not well nourished PETALING JAYA Umno president Ahmad Zahid Hamidi describing PAS as two faced and indecisive has again ...
Umno Perlu Lupakan Kerjasama Dengan Pas Pada Pru15 Kata Zahid

Umno Perlu Lupakan Kerjasama Dengan Pas Pada Pru15 Kata Zahid

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 354 hits
Umno perlu lupakan kerjasama dengan PAS pada PRU15 kata Zahid Dikemas kini 10 minit yang lalu Diterbitkan pada 7 May 2022 10
Pas Tikam Belakang Umno Dr Jeniri Amir

Pas Tikam Belakang Umno Dr Jeniri Amir

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 100 hits
Langkah UMNO untuk tidak meneruskan kerjasama politik bersama Pas menerusi Muafakat Nasional disifatkan relevan susulan sikap pemimpin parti itu Tan Sri Abdul Hadi Awang yang masih mahu bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia dalam Perikatan...
Pas Tak Sedia Putus Dengan Umno Kata Mursyidul Am

Pas Tak Sedia Putus Dengan Umno Kata Mursyidul Am

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 223 hits
freemalaysiatoday com May 11 2022 9 15 AMHashim Jasin berkata rugi sekiranya hubungan PAS dan Umno tidak dipertahankan kerana Muafakat Nasional merupakan formula terbaik untuk menghadapi PRU15 PETALING JAYA Mursyidul Am PAS Hashim Jasin ber...
Chill Muslims Won T Be Split By Lack Of Political Cooperation Shabery Tells Pas

Chill Muslims Won T Be Split By Lack Of Political Cooperation Shabery Tells Pas

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 178 hits
Ahmad Shabery Cheek has reminded PAS that it was the Islamic party which chose Perikatan Nasional over Barisan Nasional PETALING JAYA Umno Supreme Council member Ahmad Shabery Cheek says that the Muslim community will not be divided by the ...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku