Pas Tikam Belakang Umno Dr Jeniri Amir



(MYKMU) – Langkah UMNO untuk tidak meneruskan kerjasama politik bersama Pas menerusi Muafakat Nasional (MN) disifatkan relevan susulan sikap pemimpin parti itu, Tan Sri Abdul Hadi Awang yang masih mahu bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam Perikatan Nasional (PN).
Penganalisis Politik, Dr Jeniri Amir berkata, Pas seolah-olah tidak ikhlas dengan kerjasama dalam MN ekoran kerjasama Pas dengan Bersatu dikatakan melanggar persetujuan MN yang telah dimeterai.
“Selagi Pas menjalin kerjasama dengan Bersatu, UMNO akan mengambil keputusan untuk tidak meneruskan MN. Pas lebih mesra dan berpihak kepada Bersatu, dan ini menimbulkan banyak persoalan.
“UMNO sudah membuat satu keputusan yang jelas kerana ragu dengan keikhlasan Pas. Saya fikir UMNO tidak mungkin akan menjalin semula (kerjasama politik) apatah lagi telah diputuskan dalam Perhimpunan Agung UMNO (PAU) lalu untuk bertanding secara sendiri,” katanya kepada Sinar Harian.
Sabtu lalu, Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan pendirian parti itu yang tidak akan bekerjasama dengan Pas dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) ekoran tidak mendapat kesepakatan daripada Pas mengenai perkara yang terkandung dalam piagam MN.
Mengulas lanjut Jeniri berkata, UMNO dan BN mempunyai peluang yang cerah untuk menang pada PRU15 akan datang sekiranya terus dengan pendirian bergerak secara solo memandangkan keputusan beberapa siri pilihan raya negeri sebelum ini memihak kepada parti itu.
“PRU15 nanti akan ada pertembungan, mungkin menguntungkan UMNO dan BN apabila berlaku pertembungan pelbagai penjuru. Kalau parti yang menentang mereka berbalah dan tidak dapat kesepakatan dari segi agihan kerusi, maka ini akan memecahkan undi.
“Apabila undi pecah, ia menguntungkan parti dominan dan kemenangan UMNO dan BN sudah boleh diramal,” katanya.Penganalisis Politik, Dr Mohammad Tawfik Yaakub pula berpandangan pendirian tegas UMNO mengenai MN memberi isyarat jelas bahawa kedua-dua parti itu sudah tidak sehaluan.
Mohammad Tawfik berkata, perkara itu perlu diberi penjelasan segera oleh pemimpin UMNO dan Pas agar ahli akar umbi tidak terus terkeliru dengan status MN.
“PRU15 nanti akan wujud pertandingan tiga penjuru melibatkan tiga gabungan parti politik iaitu BN, PN dan Pakatan Harapan (PH).“PH dan PN perlu melihat semula sejauh mana persaingan politik mereka, apakah strategi politik untuk PRU15, adakah mampu untuk menandingi BN?
“Ini perlu difikirkan dan dibincangkan dengan kadar segera kerana pilihan raya umum akan berlangsung pada bila-bila masa. Mood rakyat yang bersama BN sudah pasti akan memberi impak positif kepada kejayaan parti itu nanti,” ujar beliau.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/05/09/pas-tikam-belakang-umno-dr-jeniri-amir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Calls Pas Two Faced Says Umno Wants Loyal Friends

Zahid Calls Pas Two Faced Says Umno Wants Loyal Friends

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 161 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi rejects PAS as a partner while Ahmad Maslan says Muafakat Nasional is not dead though not well nourished PETALING JAYA Umno president Ahmad Zahid Hamidi describing PAS as two faced and indecisive has again ...
Umno S Relationship With Pas Is No Longer Fruitful Says Ahmad Maslan

Umno S Relationship With Pas Is No Longer Fruitful Says Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 163 hits
Muafakat Nasional is not dead but is no longer fruitful says Datuk Seri Ahmad Maslan in describing the relationship between Umno and PAS The Umno secretary general said that the conflict between both parties started during the Melaka and Jo...
Noh Umno Pas Elak Bertembung Di Selangor Pada Pru15

Noh Umno Pas Elak Bertembung Di Selangor Pada Pru15

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 137 hits
malaysiakini comUmno dan PAS Selangor akan memastikan tiada pertembungan sesama mereka di negeri ini ketika Pilihan Raya Umum Ke 15 akan datang Pengerusi Umno Selangor Noh Omar berkata pembahagian kerusi telah dibincang secara dasar oleh ke...
Umno Perlu Lupakan Kerjasama Dengan Pas Pada Pru15 Kata Zahid

Umno Perlu Lupakan Kerjasama Dengan Pas Pada Pru15 Kata Zahid

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 354 hits
Umno perlu lupakan kerjasama dengan PAS pada PRU15 kata Zahid Dikemas kini 10 minit yang lalu Diterbitkan pada 7 May 2022 10
Talam Dua Muka Dan Tak Setia Dua Hujah Presiden Umno Tolak Berbaik Semula Dengan Pas

Talam Dua Muka Dan Tak Setia Dua Hujah Presiden Umno Tolak Berbaik Semula Dengan Pas

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 174 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan pandangan PAS yang masih menganggap konsep penyatuan ummah digagaskan parti itu dan Umno di bawah payung Muafakat Nasional adalah formula terbaik bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 sebagai t...
Ada Orang Umno Marah Pas Menyokong Ismail Sabri

Ada Orang Umno Marah Pas Menyokong Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 148 hits
Ada usaha untuk mencetuskan pergaduhan di antara PAS dan Umno untuk menggulingkan Ismail Sabri Yaakob
Pas Masih Kepingin Kerjasama Umno Bagi Hadapi Pru15

Pas Masih Kepingin Kerjasama Umno Bagi Hadapi Pru15

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 135 hits
SHAH ALAM Ketua Pemuda Pas Ahmad Fadhli Shaari mengakui parti itu masih mengharapkan kerjasama dengan UMNO bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 Ahmad Fadhli berkata Muafakat Nasional mampu meneruskan kebersamaan dalam politik antara kedu...
Pas Umno Dah Tak Tidur Sebilik Ceraikan Lafaz Talak Tiga

Pas Umno Dah Tak Tidur Sebilik Ceraikan Lafaz Talak Tiga

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 163 hits
mykmu net8 5 2022Bagi mengelak salah faham tentang status kewujudan Muafakat Nasional Veteran Umno menyarankan supaya kerjasama antara Umno dan PAS itu dimatikan secara rasmi kata Setiausahanya Mustapha Yaakub Justeru pihaknya mendesak agar...
Kerjasama Umno Pas Mampu Tawan Selangor

Kerjasama Umno Pas Mampu Tawan Selangor

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 173 hits
Walaupun bersedia UMNO untuk menwan Selangor PAS kena berhati hati kerana UMNO ini jenis itik patah sayap kalau baik nanti tahulah mereka mengkhianati perjanjian dengan PASTANJONG KARANG UMNO dan Pas di Selangor mesti bekerjasama menerusi M...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih