Parlimen Kembali Bersidang Umno Sifatkan Agong Utamakan Prinsip Keluhuran Perlembagaan




Pandangan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bahawa Parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat membuktikan baginda mengutamakan prinsip Keluhuran Perlembagaan.
Ketua Penerangan UMNO Shahril Sufian Hamdan berkata setiap cabang sistem demokrasi negara perlu akur kepada prinsip Rukun Negara termasuk kerajaan (Eksekutif).
Beliau menyifatkan kebijaksaan Al-Sultan Abdullah membuktikan baginda sebagai Ketua Negara yang memayungi rakyatnya meletakkan sistem demokrasi berparlimen pada tahap amat tinggi.




"Pendirian agar Parlimen kembali bersidang sesegera mungkin adalah selari dengan hasrat memelihara peranan 'legislative oversight' atau semak dan imbang yang dimainkan oleh Ahli-Ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara," menurutnya dalam kenyataan di sini malam ini.
Sharil Sufian menjelaskan pendirian itu mendorong kepimpinan UMNO sebelum ini menggesa suatu solusi yang membenarkan persidangan Parlimen tanpa membelakangi titah Seri Paduka mengenai Pengisytiharan Proklamasi Darurat.
Terdahulu, Al-Sultan Abdullah menzahirkan pandangan bahawa Parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat berkuat kuasa pada suatu tarikh yang difikirkan sesuai oleh Seri Paduka atas nasihat Perdana Menteri.
Menurut Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin, perkara itu termaktub dalam subperenggan 14(1)(b) Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 yang menyatakan Parlimen hendaklah dipanggil, diprorog dan dibubarkan pada suatu tarikh sebagaimana difikirkan sesuai oleh Seri Paduka atas nasihat Perdana Menteri.
Sementara itu, Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah berkata tarikh persidangan Parlimen yang sesuai boleh ditentukan Al-Sultan Abdullah.
"Sebenarnya memang kuasa Yang di-Pertuan Agong di bawah Perlembagaan untuk memanggil Parlimen bersidang tanpa mendapat nasihat daripada Perdana Menteri apatah lagi dalam keadaan darurat yang telah diisytiharkan," jelas Tengku Razaleigh yang juga Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO.
Pada 12 Jan lepas, Al-Sultan Abdullah memberi perkenan Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sehingga 1 Ogos sebagai langkah proaktif membendung wabak COVID-19 di Malaysia.
Beberapa pemimpin kanan Pakatan Harapan (PH) pula berkata pandangan Al-Sultan Abdullah adalah selari dengan pendirian pakatan itu serta majoriti ahli parlimen.
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guang Eng bersetuju bahawa semasa pihak Eksekutif dan Kehakiman boleh berfungsi ketika darurat berkuat kuasa, Parlimen juga perlu terus memainkan peranan dalam memastikan urus tadbir kerajaan terjaga dan proses semak imbang diteruskan.
"Oleh itu, kami akan mendukung penuh hasrat Seri Paduka Baginda untuk memulihkan kedudukan Parlimen dalam memainkan peranan penting dalam Perlembagaan Malaysia, mengetengahkan isu-isu serta masalah yang dihadapi rakyat dalam usaha membendung pandemik COVID-19 serta merencana langkah-langkah bagi menghidupkan semula ekonomi negara," menurut mereka dalam satu kenyataan bersama.
-- BERNAMA



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/02/parlimen-kembali-bersidang-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Umno Sekolahkan Takiyuddin Berkait Faktor Usia Mp Punca Parlimen Tak Boleh Bersidang

Pemimpin Umno Sekolahkan Takiyuddin Berkait Faktor Usia Mp Punca Parlimen Tak Boleh Bersidang

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 227 hits
March 4 2021 Seorang ahli Majlis tertinggi Umno secara sinis mencadangkan agar had umur ahli parlimen dipinda sekiranya faktor usia menjadi halangan untuk Dewan Rakyat bersidang ketika wabak Covid 19 Razlan Rafii berkata Menteri di Jabatan ...
Panas Umno Akan Putuskan Hubungan Dengan Bersatu Sebelum Parlimen Bersidang

Panas Umno Akan Putuskan Hubungan Dengan Bersatu Sebelum Parlimen Bersidang

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 234 hits
March 3 2021 Majlis Tertinggi UMNO diminta untuk mengadakan mesyuarat tergempar bagi memutuskan hubungan UMNO dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sebelum Parlimen bersidang pada Mac ini Pengerusi Lembaga Penasihat UMNO Tengku Razaleigh Ha...
Muhyiddin Ditanya Semalam Mana Lebih Sakit Kena Cucuk Vaksin Atau Titah Agong Parlimen Boleh Bersidang

Muhyiddin Ditanya Semalam Mana Lebih Sakit Kena Cucuk Vaksin Atau Titah Agong Parlimen Boleh Bersidang

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 313 hits
Nak tanya Muhyiddin semalam mana yang lebih sakit Kena cucuk vaksin atau Titah YDP Agong bahawa Parlimen boleh bersidang Tiba tiba angka COVID mencanak naik 3545 kes Perkara yang paling ditakuti oleh Muhyiddin dan PPBM ialah sidang Parlimen...
Titah Agong Benar Parlimen Bersidang Bermakna Pru Segera Bukan Lagi Keutamaan

Titah Agong Benar Parlimen Bersidang Bermakna Pru Segera Bukan Lagi Keutamaan

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 157 hits
Meskipun sudah dua hari berlalu tapi belum terdengar lagi apa apa kenyataan atau respon daripada Muhyiddin Yassin dan mana mana menteri kabinet kerajaan berhubung titah Yang Di Pertuan Agong membenarkan sidang Parlimen diadakan ketika tempo...
Agong Mahu Parlimen Bersidang Terbukti Tindakan Muhyiddin Salah

Agong Mahu Parlimen Bersidang Terbukti Tindakan Muhyiddin Salah

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 247 hits
Titah Yang di Pertuan Agong kelmarin mahu sidang Parlimen dilaksanakan dalam tempoh darurat membuktikan tindakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menggantung Parlimen sebelum ini salah Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Johor...
Agong Parlimen Boleh Bersidang Ketika Darurat

Agong Parlimen Boleh Bersidang Ketika Darurat

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 262 hits
malaysiakini comDiterbitkan 24 Feb 2021 4 38 pmDikemaskini 5 00 pmYang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah bertitah parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat berkuatkuasa pada suatu...
Tiada Lagi Alasan Parlimen Boleh Kembali Bersidang Pada Mei Dengan Vaksinasi

Tiada Lagi Alasan Parlimen Boleh Kembali Bersidang Pada Mei Dengan Vaksinasi

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 177 hits
PETALING JAYA Bekas timbalan menteri kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata Parlimen boleh kembali bersidang pada Mei selepas semua Ahli Parlimen diberi vaksin Beliau memberi cadangan itu berdasarkan semua 220 Ahli Parlimen diberi vaksin menjel...
Semakin Ramai Mp Mahu Parlimen Kembali Bersidang

Semakin Ramai Mp Mahu Parlimen Kembali Bersidang

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 187 hits
Semalam Timbalan Speaker Dewan Rakyat Azalina Othman Said yang merupakan ahli parlimen Pengerang menulis surat kepada Peguam Negara Idris Harun bagi menyatakan cabang legislatif telah lumpuh akibat keputusan eksekutif menggantung Parlimen G...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Mobil Brimob Untuk Jemput Satgas Damai Cartenz Di Bandara Sentani Dicuri Pelaku Roboh Ditembak Polisi

Erupsi Gunung Ibu Ciptakan Badai Petir Vulkanik

Ph Kena Alih Baju Pn Tak Perlu Masjid Pun Ada Kasta Gak

Internet Malaysia Masih Terkesan Dengan Kerosakan Kabel Dasar Laut Di Laut Merah

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia