Papar Kota Kinabalu Tenom Kawasan Baharu Jangkitan Demam Babi Afrika


Kementerian Pertanian dan Perikanan Sabah mengisytiharkan daerah Kota Kinabalu , Papar dan Tenom sebagai daerah terbaharu dilanda wabak demam babi afrika (ASF). klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

3 lagi daerah di Sabah diisytihar kawasan wabak ASF Kota Kinabalu: Jangkitan demam babi Afrika (ASF) kini merebak di daerah Papar, Kota Kinabalu dan Tenom menjadikan 21 daerah di Sabah dilanda wabak itu sehingga kini.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Jeffrey Kitingan berkata, wabak ASF diisytiharkan di Papar selepas virus penyakit itu dikesan di Kampung Kogopon dan Kampung Purak pada 14 September lalu.


Katanya, virus itu menyebabkan kematian 91 babi di kedua-dua kampung berkenaan dalam tempoh dua minggu menyebabkan kerugian mencecah RM50,000.

"Setakat ini, virus berkenaan hanya menjangkiti babi yang diternak penduduk kampung dan bukan ladang ternakan babi komersial. Di ladang komersial terdapat kira-kira 9,400 ternakan babi.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Jeffrey Kitingan
"Selain Papar, dua lagi daerah turut diisytiharkan kawasan wabak ASF iaitu Kota Kinabalu pada 30 September lalu dan disusuli Tenom pada 13 Oktober," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.


Kenyataan beliau menyusul selepas satu surat makluman dikeluarkan Pejabat Daerah Papar mengatakan daerah itu dilanda wabak ASF berkuat kuasa pada 12 Oktober lalu tersebar baru-baru ini.


Berdasarkan surat berkenaan, semua aktiviti pemindahan babi atau mengeluarkan babi ke atau dari daerah itu adalah dilarang.

Jeffrey yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan negeri, berkata penularan virus ASF di ibu negeri dan Tenom juga hanya menjangkiti babi yang diternak penduduk kampung dan kes diklasifikasikan sebagai terasing.

"Pada masa ini, kementerian belum memutuskan untuk memusnahkan semua babi di daerah terbabit kerana kes ASF itu adalah terasing dan babi di ladang komersial didapati bebas ASF selepas beberapa ujian," katanya.
Infografik suarasarawak.my
Sebagai sebahagian daripada usaha untuk mengekang penularan virus berkenaan, Jeffrey berkata, kementeriannya akan terus mengawal aktiviti pemindahan babi dan produk berkaitan haiwan berkenaan di daerah yang terbabit.

Katanya, kempen meningkatkan kesedaran di kampung dan lokasi terjejas turut dilaksanakan selain memantau aktiviti di ladang dan rumah penyembelihan di semua daerah yang dikesan wabak ASF.


Awal tahun ini, kawalan yang sama dilaksanakan di 19 daerah dan hasilnya tujuh daerah berjaya diklasifikasikan kepada zon kuning daripada merah selepas tiada kes baharu ASF dilaporkan dalam tempoh dua bulan lalu iaitu Pitas, Kota Marudu, Beluran, Telupid, Tongod, Kinabatangan dan Sandakan.

Kredit gambar: THE PIRBRIGHT INSTITUTE
Jeffrey berkata, kementeriannya melalui Jabatan Perkhidmatan Veterinar akan terus memantau situasi ASF di Sabah dan mengambil tindakan sewajarnya untuk menangani penularan virus berkenaan.

SOURCE: Harian Metro

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/papar-kota-kinabalu-tenom-kawasan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 6148 Kes Baharu Kadar Jangkitan R Naught Meningkat

Covid 19 6148 Kes Baharu Kadar Jangkitan R Naught Meningkat

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 174 hits
Covid 19 6148 kes baharu kadar jangkitan R naught meningkat Kementerian Kesihatan hari ini melaporkan 6 148 kes baru Covid 19 Kes kumulatif kini berjumlah 2 448 372 Jumlah kemasukan hospital di seluruh negara bagi tujuh hari lepas telah men...
Awani Borneo 17 10 2021 Prosedur Baharu Jpbn Sarawak Ambil Kira Kes Covid 19

Awani Borneo 17 10 2021 Prosedur Baharu Jpbn Sarawak Ambil Kira Kes Covid 19

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 267 hits
Laporan berita padat dan ringkas dari Borneo bersama Syaff Shukri membawakan tumpuan berikut AWANIBorneo 17 Oktober 2021 Hanya orang Sarawak tidak perlu mohon EnterSarawak Pembangkang gesa GPS tidak terburu buru adakan PRN 12 Ada inisia
142 Daripada 6 145 Pesakit Baharu Covid 19 Kategori 3 4 5

142 Daripada 6 145 Pesakit Baharu Covid 19 Kategori 3 4 5

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 243 hits
AGENDA DAILY Kementerian Kesihatan hari ini memaklumkan 142 pesakit atau 2 3 peratus daripada 6 145 kes yang dilaporkan dalam tempoh 24 jam sehingga 12 tengah hari tadi membabitkan kategori tiga empat dan lima Ketua Pengarah Kesihatan Tan S...
Abang Tubuh Parti Baharu Ini Reaksi Perdana Menteri

Abang Tubuh Parti Baharu Ini Reaksi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 180 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata tindakan abangnya Kamarazaman Yaakob menubuhkan parti baru iaitu Parti Kuasa Rakyat adalah hak beliau dalam amalan negara demokrasi
Harga Lantai Baharu Umrah Rm6 900

Harga Lantai Baharu Umrah Rm6 900

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 148 hits
Harga lantai terbabit akan disemak semula apabila wabak Covid 19 diisytiharkan berakhir dan keadaan kembali normal menurut MOTAC PETALING JAYA Harga lantai ibadah umrah ditetapkan pada RM6 900 bagi tempoh 12 hari dan 10 malam kata Kementeri...
Kes Baharu Bawah 8 000

Kes Baharu Bawah 8 000

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh SITI A ISYAH SUKAIMIPUTRAJAYA Jangkitan harian Covid 19 mencatatkan sebanyak 7 420 kes hari ini iaitu di bawah angka 8 000 dengan jumlah kumulatif kes positif di seluruh negara sebanyak 2 377 033 kes Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr...
T21j10 Tiga Calon Pengurus Baharu Newcastle United

T21j10 Tiga Calon Pengurus Baharu Newcastle United

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 286 hits
Tiba tiba sahaja media ambil peduli mengenai siapa pengurus Newcastle United Sebelum ini ketika para penyokong Newcastle United meroyan menolak Steve Bruce tiada siapa yang peduli Namun setelah Newcastle United diambilalih oleh PIF dari Ara...
Covid 19 88 Lagi Kematian Baharu 22 Kes Bid

Covid 19 88 Lagi Kematian Baharu 22 Kes Bid

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 240 hits
KKM melaporkan 88 kes kematian pada Khamis dan daripada jumlah itu sebanyak 22 kes berlaku di luar hospital SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terk...
5 Barang Yang Perlu Dibawa Ketika Travel Dalam Norma Baharu

5 Barang Yang Perlu Dibawa Ketika Travel Dalam Norma Baharu

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 378 hits
5 Barang Yang Perlu Dibawa Ketika Travel Dalam Norma Baharu Assalamualaikum semua Amboi tengah packing barang ke tu Sejak rentas negeri dibenarkan ramai yang dah mula keluar untuk bercuti bersama keluarga atau rakan rakan Ye la dah lama san...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions