Harga Lantai Baharu Umrah Rm6 900


 
Harga lantai terbabit akan disemak semula apabila wabak Covid-19 diisytiharkan berakhir dan keadaan kembali normal, menurut MOTAC. (Gambar AP)PETALING JAYA: Harga lantai ibadah umrah ditetapkan pada RM6,900 bagi tempoh 12 hari dan 10 malam, kata Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC).
MOTAC dalam kenyataan berkata, kadar baharu itu ditetapkan selepas kata putus dicapai hasil daripada perbincangan dengan persatuan khidmat pelancongan dan umrah, baru-baru ini.
Katanya, ia mengambil kira perkembangan semasa termasuk peningkatan kos susulan pelaksanaan SOP oleh kerajaan Arab Saudi dan Malaysia.
Bagaimanapun, kementerian itu berkata harga lantai terbabit akan disemak semula apabila wabak Covid-19 diisytiharkan berakhir dan keadaan kembali normal.

“Antara faktor yang mempengaruhi peningkatan kos adalah bilangan kapasiti di dalam bilik penginapan di Arab Saudi, kapasiti pergerakan pengangkutan yang membenarkan 50% daripada jumlah kapasiti sebenar, pengurusan mutawif serta ujian calitan Covid-19.
“Harga lantai ini akan disemak semula apabila wabak Covid-19 diisytiharkan berakhir dan keadaan sudah kembali normal selain kekangan SOP tidak lagi dilaksanakan Malaysia dan Arab Saudi,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Kali terakhir kadar harga lantai kos ibadah umrah ditetapkan ialah pada tahun 2016 iaitu pada paras harga RM4,900.
Menurut kenyataan itu, harga lantai terbabit adalah panduan untuk kementerian melakukan pemantauan terhadap industri umrah manakala orang ramai boleh menjadikannya sebagai panduan dalam membuat pertimbangan untuk memilih syarikat mana yang sesuai dengan bajet mereka.
Kementerian turut mengingatkan bakal jemaah supaya berhati-hati sekiranya harga pakej umrah ditawarkan terlalu rendah atau terlalu rendah bagi mengelakkan berlakunya penipuan.
“Orang ramai boleh menghubungi pejabat MOTAC negeri atau melayari laman web rasmi kementerian bagi mengenal pasti syarikat yang dilesenkan,” katanya.
Bagi menangani kes penipuan pakej umrah, kementerian mewajibkan syarikat yang dilesenkan perlu memohon kebenaran bagi mengiklankan promosi umrah.
Katanya, ia selaras dengan Peraturan 6(1A)(a), Akta Industri Pelancongan 1992 (Akta 482) iaitu pengendali pelancongan berlesen tidak boleh mengiklankan pakej yang ditawarkan tanpa kelulusan Pesuruhjaya Pelancongan.
MOTAC turut mengadakan sesi libat urus bersama Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (PAPUH), Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) dan Persatuan Syarikat Pengendalian Pelancongan Bumiputera Malaysia (BUMITRA) untuk membantunya merangka serta memperhalusi isu pengiklanan umrah ini.
“Berdasarkan sesi libat urus yang dijalankan, persatuan terbabit memahami dan menyokong inisiatif dilaksanakan MOTAC demi memelihara kepentingan Keluarga Malaysia dan juga pemain industri umrah itu sendiri.
“Sehingga kini, kementerian menerima 31 permohonan iklan. Setiap iklan yang diluluskan akan diberikan nombor siri khas iklan umrah yang perlu dipaparkan di iklan yang akan dipromosi.
“Ini bertujuan membantu kementerian mengenalpasti iklan haram pakej umrah,” katanya.
Setakat ini terdapat 444 syarikat pengendali umrah berlesen berdaftar dengan MOTAC. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/10/harga-lantai-baharu-umrah-rm6900.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Kn

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
13 Kluster Baharu Covid 19 Dikesan Hari Ini

13 Kluster Baharu Covid 19 Dikesan Hari Ini

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 245 hits
AGENDA DAILY Data 13 Oktober 2021 Sebanyak 13 kluster Covid 19 dikesan dalam tempoh 24 jam sehingga 12 tengah hari tadi menjadikan keseluruhannya 5 624 kluster dengan 4 862 sudah ditamatkan manakala 762 lagi masih aktif Ketua Pengarah Kesih...
T21j10 Tiga Calon Pengurus Baharu Newcastle United

T21j10 Tiga Calon Pengurus Baharu Newcastle United

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 286 hits
Tiba tiba sahaja media ambil peduli mengenai siapa pengurus Newcastle United Sebelum ini ketika para penyokong Newcastle United meroyan menolak Steve Bruce tiada siapa yang peduli Namun setelah Newcastle United diambilalih oleh PIF dari Ara...
Covid 19 88 Lagi Kematian Baharu 22 Kes Bid

Covid 19 88 Lagi Kematian Baharu 22 Kes Bid

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 240 hits
KKM melaporkan 88 kes kematian pada Khamis dan daripada jumlah itu sebanyak 22 kes berlaku di luar hospital SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terk...
Kes Baharu Bawah 8 000

Kes Baharu Bawah 8 000

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh SITI A ISYAH SUKAIMIPUTRAJAYA Jangkitan harian Covid 19 mencatatkan sebanyak 7 420 kes hari ini iaitu di bawah angka 8 000 dengan jumlah kumulatif kes positif di seluruh negara sebanyak 2 377 033 kes Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr...
Taktik Baharu Ah Long Upah Peminjam Simbah Cat

Taktik Baharu Ah Long Upah Peminjam Simbah Cat

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 142 hits
KUALA LUMPUR Sindiket pinjaman wang tidak berlesen atau ah long dikesan menggunakan taktik baharu dengan mengupah peminjam untuk melakukan kerja menyimbah cat termasuk menghantar notis ugutan kepada peminjam lain Taktik terbaharu tersebut t...
Covid 19 7950 Kes Baharu 5 Negeri Turun Mendadak

Covid 19 7950 Kes Baharu 5 Negeri Turun Mendadak

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 137 hits
Covid 19 7950 kes baharu 5 negeri turun mendadak Kementerian Kesihatan hari ini melaporkan 7 950 kes baru Covid 19 Kes kumulatif kini berjumlah 2 361 529 Sementara itu lima negeri mencatatkan angka terendah dalam tempoh sekurang kurangnya t...
Jom Try Coffee Cafe Ronasserie Kebun Baharu

Jom Try Coffee Cafe Ronasserie Kebun Baharu

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 359 hits
Salam to all readers Jom Try Coffee Cafe RONASSERIE Kebun Baharu Aku masih berada di kampung guys Kampung aku dah jadi lubuk coffee dah jalan sikit ada je kedai coffee Sampai tak dann nak pergi So alang alang balik lama sikit ni bolehlah me...
Untuk Hari Ke 3 Berturut Turut Tiada Lokaliti Baharu Pkpd Di Sabah

Untuk Hari Ke 3 Berturut Turut Tiada Lokaliti Baharu Pkpd Di Sabah

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 259 hits
KAWASAN Kampung Bambangan amat dikenali dalam kalangan pelancong tempatan Foto media sosial Tiada lokaliti kena PKPD satu kampung di Sabah ditamatkan PUTRAJAYA Untuk hari ketiga berturut turut tiada lokaliti baharu bakal dikenakan Perintah ...
Tiada Istilah Umno Lama Atau Baharu Bezanya Perjuangan

Tiada Istilah Umno Lama Atau Baharu Bezanya Perjuangan

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 129 hits
UMNO adalah UMNO UMNO tidak pernah salah kerana UMNO hanya wadah politik tetapi yang salah adalah manusia yang memimpin UMNO rakus tamak sanggup hancurkan parti demi kepentingan diri Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah pada Jum...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis