Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri Jais Teks Khutbah Raya 2020 Mufti


Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri JAIS + Teks Khutbah Raya 2020 Ringkas & Lengkap | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Ye esok Raya! InshaaAllah jika diizinkan Allah dapat kita menyambut hari lebaran Eidul Fitri 1 Syawal 1441H; 24 Mei esok. So... sudah bersediakah kita untuk membuat solat sunat Raya? Tiada lagi alasan untuk kita tidak sempat atau tiada masa untuk solat sunat hari raya tomorrow. sebab musim PKP ni tak boleh nak balik kampung, duk rumah saja. Nak pergi masjid pun tak boleh. Anak-anak buah dalam rumah pun tiada untuk dijaga. Nak beraya di rumah jiran pun tak digalakkan. Haa banyak kan masa free pagi raya tu? Maka, marilah kita sama sama menunaikan solat sunat hari raya Aidilfitri! 

Yang para lelaki di dalam keluarga mungkin dah boleh start sekarang praktis khutbah raya untuk dibaca hehee.
Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri oleh JAIS (2020)JAIS - Jabatan Agama Islam Selangor
1. LAFAZ TAKBIR RAYA
panduan solat sunat hari raya aidilfitriKecil sangat ke tulisan jawi takbir raya di atas tu? Its okay.
Kalau tak jelas kat atas tu, boleh tengok bawah ni. Versi takbir raya yang jelas punya hehe.panduan solat sunat hari raya aidilfitri*first paragraph (Allahuakbar Allahuakbar... wa lillahil hamd) ulang sebanyak 3 kali.
Terjemahan maksud Bahasa Melayu (untuk lebih memahami dan menghayati):
Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar. Tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar dan Allah sahajalah kepujian.
Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar dengan kebesarannya. Kepujian bagi Allah sebanyak-banyaknya dan Maha Suci Allah pagi dan petang.
Tidak ada Tuhan melainkan Allah dan tidak kami sembah melainkan akan-Nya. Dengan tulus ikhlas bagi-Nya lah agama, sekalipun dibenci orang-orang kafir.
Tidak ada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa, tepatilah janji-Nya dan menolong hamba-Nya, memberi kemuliaan kepada tentera-Nya dan menghancurkan tentera Ahzab bersendirian.
Tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar.
Allah Yang Maha Besar dan bagi Allah sahajalah kepujian.
2. SOLAT SUNAT EIDUL FITRIpanduan solat sunat hari raya aidilfitripanduan solat sunat hari raya aidilfitrii. Niat Solat Sunat
Solat Bersendirian: Sahaja aku solat sunat Eidul Fitri dua rakaat kerana Allah Ta'ala
Solat Berjemaah: Sahaja aku solat sunat Eidul Fitri dua rakaat imam/mengikut imam kerana Allah Taala.
ii. Takbiratul Ihram "Allahuakbar"
RAKAAT PERTAMA:
iii. Lafaz Takbir 7 Kali*diselangi dengan lafaz tasbih (boleh lihat di gambar)
Terjemahan lafaz tasbih:"Maha Suci Allah dan segala puji bagi Allah, dan tiada Tuhan melainkan Allah. Dan Allah Yang Maha Besar".
iv. Membaca Al-Fatihah
v. Membaca Surah Pilihan
vi. Rukuk - Sujud - Berdiri Semula*pergerakan & bacaan seperti solat biasa
RAKAAT KEDUA:
vii. Lafaz Takbir 5 kali *diselangi dengan lafaz tasbih (lihat di gambar)
viii. Membaca Al-Fatihah
ix. Membaca Surah Pilihan
x. Rukuk - Sujud - Tahiyyat
xi. Salam
xii. Doa
xiii. Khutbah raya*sunat saja. tak buat pun tidak mengapa.
Senarai e-khutbah Hari Raya Aidilfitri 2020 JAIS (Khutbah Online) Tajuk & Versi:
EIDULFITRI : MENGINSAFI DIRI MENGUNDANG REDA ILAHI (JAWI) KhasEIDULFITRI : MENGINSAFI DIRI MENGUNDANG REDA ILAHI (RUMI) KhasEID AL-FITR PENITENCE TOWARDS THE PLEASURE OF THE DIVINE EnglishEID AL-FITR PENITENCE TOWARDS THE PLEASURE OF THE DIVINE MultimediaEID AL-FITR PENITENCE TOWARDS THE PLEASURE OF THE DIVINE pdf MultimediaEIDULFITRI : MENGINSAFI DIRI MENGUNDANG REDA ILAHI (VERSI KELUARGA, JAWI) KhasEIDULFITRI : MENGINSAFI DIRI MENGUNDANG REDA ILAHI (VERSI KELUARGA, RUMI)
- semua di atas ni boleh download/ dimuat turun melalui portal rasmi jais: https://e-masjid.jais.gov.my/index.php/ekhutbahteks khutbah raya online jais3. AMALAN-AMALAN SUNAT DI MALAM RAYA
- memperbanyakkan selawat ke atas Nabi S.A.W.- mendirikan solat malam (qiamullail)- memperbanyakkan tasbih- memperbanyakkan zikir- memperbanyakkan takbirpanduan solat sunat hari raya aidilfitriHARI RAYA AIDILFITRI #KongsiIlmu
Ditulis oleh: Akmal
Menjelang 6 hari sebelum tiba hari kemenangan, jom kita TOUCH UP ilmu tentang hari raya yang kebanyakan kita pandang enteng setiap tahun. Tahun ini jom kita ubah! 
Keseluruhan thread ini adalah ringkasan dari kuliah online Syeikh Abu Zaki.panduan solat sunat hari raya aidilfitriSOLAT HARI RAYA
Kata Syiekh, "Sambutan hari raya aidilfitri ialah tanda kemenangan kita di bulan Ramadan & kemuncaknya ialah Solat Raya. Jadi, janganlah hanya ada ketupat, rendang, lepat, kek lapis & biskut semperit tapi solatnya tak da. Amat amat rugi!"
Minimum solat hari raya ialah..
sama macam solat sunat 2 rakaat yang lain bermula dari dhuha sampai sebelum zohor, niatnya:
"Sahaja aku solat sunat Aidilfitri kerana Allah Taala"
Rakaat 1: Surah Al-KafirunRakaat 2: Surah Al-Ikhlas
Itu paling minimum. Hanya perlu 5 mins. Kalau boleh, buatlah sunatnya seperti berikut:
TAMBAHAN SUNAT SOLAT RAYA:
1) Ditambah takbir seperti Takbiratul Ihram sebanyak 7 kali (selepas Takbiratul Ihram & Doa Iftitah) pada rakaat 1 dan 5 kali takbir (selepas angkat dari sujud) pada rakaat 2.
2) Sunat makmum mengangkat suara mereka selepas imam takbir sunat tapi suara tak sekuat imampanduan solat sunat hari raya aidilfitri3) Diselangi tiap takbir sunat dengan zikir:سبحان الله والحمدالله ولاإله إلا الله والله اكبر
4) Sunat baca surah ini setelah Al-Fatihah:
-Rakaat 1: Surah Qof-Rakaat 2: Surah Al-QamarATAU-Rakaat 1: Surah Al-A'la-Rakaat 2: Surah Al-Ghasyiah
Jika tak hafal, boleh rujuk mushaf.surah al-a'lasurah al-ghasyiahPERHATIAN KHAS IMAM:
a) Jika seorang imam terlupa takbir sunat 7 @ 5, dan dia baru sahaja masuk ta'awuz, maka boleh dia patah balik semula untuk buat takbir sunat.
b) Jika imam sudah masuk Al-Fatihah walaupun huruf ب pada Bismillah, maka jangan patah balik untuk takbir sunat. Teruskan saja.
c) Jika imam sudah habis Al-Fatihah baru teringat yang dia belum takbir sunat, dan dia buat semula takbir sunat, maka sunat dia membaca semula Al-Fatihah itu.
d) Jika imam teringat saat telah ruku' yang dia belum takbir sunat [email protected], lalu berpatah balik untuk takbir, maka BATAL solatnya.
PERHATIAN KHAS MAKMUM:
1) Makmum janganlah menegur imam dengan kata "Subahanallah" jika imam terlupa takbir sunat sekiranya dia dah masuk Al-Fatihah. Dan imam jika dengar makmum tegur tentang takbir sunat sedangkan dah masuk Al-Fatihah, maka jangan peduli.
2) Makmum janganlah menambah takbir sunat jika imam lupa kiraannya & jangan ikut jika imam terlebih takbir [email protected] (tunggulah imam jika terlebih).
3) Jika makmum masbuk, ikutlah imam di mana dia berada, jangan pandai-pandai buat sendiri takbir sunat jika imam dah baca Al-Fatihah atau pada rukun lainnya.
4) Sunat angkat suara masa takbir 7 atau 5.
TAKBIR HARI RAYA
- Adalah takbir hari raya Aidilfitri hanya ada takbir mursal iaitu takbir berpanjangan bermula maghrib malam raya hingga sebelum imam angkat untuk solat raya.lafaz takbir hari raya- Contoh, jika malam raya kita solat maghrib, lepas tu jangan kita takbir terus. Kita zikir, wirid & doa macam biasa.
Dirikan solat sunat lepas Maghrib. Lalu  seleps itu barulah bertakbir raya, mengisi senggang masa yang ada dari malam raya hingga imam naik untuk solat raya.
Lepas solat raya TIADA LAGI takbir. Kenapa? Kerana Aidilfitri tak ada takbir muqayyad, takbir yang mengiringi solat, hanya ada takbir mursal.
Takbir muqayyad hanya ada pada raya Aidiladha. Pada masa itulah baru setiap kali lepas solat baik fardhu, sunat hatta solat jenazah sekalipun kena takbir raya sejurus selepas solat bermula SUBUH 9 Zulhijjah hingga ASAR 13 Zulhijjah.
Dan pada raya haji ini takbirnya sebenarnya mula dah dari 1 Zulhijjah lagi tatkala kita terlihat binatang-binatang korban yang telah disiapkan untuk korban nanti. Takyah keluar kereta pakai megaphone bagai, cukup hanya takbir sendiri dalam kereta.
P/s: Semasa takbir raya, orang perempuan juga boleh mengangkat suara bertakbir tapi tak sekuat suara lelaki.
Q1: Pada Hari Raya, sunat berpakaian macam mana?
Answer:Sunatnya kita berpakaian TERBAIK & BERWARNA pada kedua-dua hari raya. Jika pakaian terbaik kita itu hanya warna putih maka pakailah ia. Tapi jika ada pakaian terbaik & berwarna itu lebih afdhal dipakai.pakaian sunat hari rayaKadang-kadang pelik orang kita ini ya, pada hari raya ni, datanglah alim kita tiba tiba nak pakai selebung seluruhnya warna putih sedangkan hari Jumaat yang sunatnya berpakaian serba putih kita pergi lagggar warna warni pulak. Jadi, jom kita ubah!
Q2: Wanita haid macam mana pula pada hari raya?
Ans:Untuk wanita haid, dibolehkan berkumpul di belakang wanita yang boleh solat raya (situasi kini seperti kita kerjakan di rumah masing-masing) dan bersama BERTAKBIR RAYA dengan mengangkat suara mereka tapi tak sekuat suara lelaki.
Q3: Apa sunat-sunat hari raya yang lain?
1- Mandi sunat hari raya bermula pada tengah malam raya hingga sebelum solat raya diadakan. Tengah malam ini bukan 0000 hours ya, ianya dikira berapa jamkah dari Maghrib hingga Subuh, lalu dibahagi 2, dan jawapan itu ditambah kepada waktu Maghrib, itulah waktu tengah malam dalam Islam.
2- Sunat makan SEBELUM solat sunat Aidilfitri & selepas solat untuk solat raya Aidiladha
3- Sunat menggunakan jalan lain jika ke Masjid & guna jalan yang lain balik darinya
4- Sunat dengar khutbah hari raya
5- Sunat mengucapkan doa "Taqabalallahu-minna-waminkum" jika bertemu dengan orang lain pada Aidilfitri.
6- Sunat puasa 6 hari pada bulan Syawal untuk mendapatkan puasa sepanjang tahun.
Alhamdulillah. Moga hari raya Aidilfitri kita pada kali ini penuh bermakna. Moga ilmu ini dimanfaatkan bersama. Silap salah mohon ampunkan. Tololg betulkan apa-apa kesalahan. Wallahualam.

[FULL] Teks Khutbah Hari Raya Aidilfitri 2020 LENGKAPAs I said before.. Khutbah raya ni sunat saja. Nak baca boleh dapat pahala, tak baca pun takpe. Tak dosa pun. Solat sunat raya sah je tanpa khutbah. Bukan seperti khutbah jumaat yang hukumnya wajib.
So, nak dapat dari mana khutbah raya setiap tahun?
Teks khutbah Aidilfitri ni sebenarnya banyak versi. Setiap negeri ada kalau tak silap saya. Download di laman web mufti pun ada available. Ada yang ringkas, ada yang sedikit panjang tapi makna dan bahasa nya lebih mudah difahami. Ikut lah mana-mana yang kita suka.
Di bawah ini saya ada sertakan teks khutbah Raya Aidilfitri 2020 yang sudah viral di Malaysia, di whatsapp, twitter dan facebook tak terkecuali.
TEKS KHUTBAH HARI RAYA AIDILFITRI 2020 LENGKAP(TAJUK: HIKMAH DI SEBALIK COVID-19)
KHUTBAH PERTAMAteks khutbah hari raya aidilfitri 2020WAHAI AHLI KELUARGAKU YANG DIRAHMATI ALLAH..
Marilah sama-sama kita meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah dengan sebenar-benar takwa. Mudah-mudahan kita mendapat rahmat dan keampunan Allah.
Alhamdulillah segala puji bagi Allah, setelah sebulan kita berpuasa di bulan Ramadhan, hari ini 1 Syawal kita meraikan hari raya Aidilfitri sebagai tanda kemenangan, memuji dan mengagungkan kebesaran Allah S.W.T.
WAHAI AHLI KELUARGAKU YANG DIRAHMATI ALLAH..
Dalam kegembiraan kita merayakan Idul Fitri yang penuh keberkatan ini,  ketahuilah kita sebenarnya masih lagi diuji dengan wabak COVID-19 yang masih melanda negara.
Dalam Surah al-Mulk, Ayat 2, Allah mengingatkan bahawa setiap manusia pasti diuji untuk melihat kualiti amalan yang dikerjakannya.
Firman Allah:Maksudnya:
“Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)”
WAHAI AHLI KELUARGAKU YANG DIRAHMATI ALLAH..
Tindakan kerajaan menetapkan PKP dan PKPB adalah sebagai satu ikhtiar untuk membendung penularan COVID-19 yang lebih serius dalam masyarakat. Oleh itu hendaklah kita mematuhi setiap langkah yang disarankan oleh Kerajaan Malaysia bagi memastikan wabak ini dapat dibendung sepenuhnya.
Dalam sejarah Islam, tindakan seperti ini pernah direkodkan apabila pandemik penyakit pernah melanda Mekah, Iraq, Palestin dan Sham yang menyebabkan beberapa kawasan ditutup termasuklah masjid yang langsung tidak dapat didirikan solat berjemaah.
Namun selepas itu, keadaan kembali seperti biasa dan masyarakat dapat menjalankan kehidupan harian seperti sediakala.
Kita perlu ingat bahawa ujian ini menjadi rahmat kepada insan bersabar dan memberikan tindak balas yang betul dalam menghadapinya.
WAHAI AHLI KELUARGAKU YANG DIRAHMATI ALLAH..
Pandemik COVID-19 ini memberi ruang lebih besar kepada kita untuk mendekatkan diri kepada Allah. Ujian yang melanda ini merupakan satu hikmah bagi kita sekeluarga. Terdapat banyak hikmah yang boleh dijadikan teladan dan pengajaran;
Pertama: Hendaklah kita sentiasa menjaga kebersihan yang baik di kalangan keluarga sama ada di rumah ataupun luar rumah.
Kedua: PKP/PKPB juga memberi peluang kepada kita untuk memanfaatkan masa di rumah bersama keluarga dengan lebih bermakna. Kita dapat solat bertarawih berjemaah, berbuka puasa bersama-sama dan tolong menolong sesama kita.
Ketiga: Kita juga dalam menjalankan banyak aktiviti kekeluargaan yang lain secara bersama termasuklah belajar, membaca, menonton TV dan berbual bersama yang dapat merapatkan hubungan sesama kita.
WAHAI AHLI KELUARGAKU YANG DIRAHMATI ALLAH..
Kita sudah hampir menang melawan wabak COVID-19, oleh itu hendaklah sama-sama kita terus membantu barisan hadapan negara dengan duduk di rumah dan selalu mengamalkan tahap kebersihan diri yang tinggi seperti kerap mencuci tangan dengan menggunakan air dan sabun atau bahan pencuci tangan (hand sanitizer).teks khutbah hari raya aidilfitri 2020KHUTBAH KEDUAteks khutbah hari raya aidilfitri 2020AHLI KELUARGAKU SEKALIAN,
“Marilah kita bersama-sama mempertingkatkan ketakwaan kita kehadrat Allah S.W.T, mudah-mudahan kita beroleh rahmat daripadaNYA.
Marilah sama-sama kita menadah tangan dan berdoa;“Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim”,“Engkau ampunilah dosa-doa kami”,“Engkau rahmatilah diri kami, keluarga kami, negara kami serta seluruh umat Islam di dunia”.“Ya Allah selamatkan kami semua dari Corona Virus. Ya Allah selamatkan kami semua di dunia dan akhirat.”“Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim“Engkau berilah kekuatan, kecekalan dan kesabaran kepada kami untuk menghadapi dugaan-Mu yang berat ini,“Kami bermohon kepada-Mu Ya Allah “Lindungilah kami “Selamatkanlah kami “Sejahterakanlah hidup kami.”Amin Ya Rabbal ‘Alamin.teks khutbah hari raya aidilfitri 2020*Selesailah khutbah hari raya yang penuh bermakna ini.
KHUTBAH HARI RAYA AIDILFITRI DI RUMAH MUSIM PKPB 2020 - MUFTI PERLIS
Tajuk - SEMANGAT HARI RAYA : MENGHADAPI CABARAN HIDUP BERSAMA KELUARGA
Versi Satu Khutbah
Bagi yang memegang pendapat khutbah hari raya hanya satu khutbah dan dimulai dengan ALHAMDULILLAH bukan ALLAHU AKBAR, maka ini adalah versi satu khutbah sahaja dan dimulai dengan ALHAMDULILLAH. Khutbah hari raya hanya satu khutbah merupakan pendapat sebahagian muhaqqiqin seperti alImam Ibn Taimiyyah, al-Imam Ibn Qayyim dan lain-lain.
Bagi yang ingin membaca khutbah hari raya versi dua khutbah – seperti yang diamalkan oleh jumhur ulama, sila dapatkan versi dua khutbah yang disediakan di laman web rasmi Jabatan Mufti Negeri Perlis. https://mufti.perlis.gov.my/index.php/khutbah/category/11-teks-khutbah-dan-panduan-menyambut-idil-fitri-musim-pkp-covid-19-tahun-2020teks khutbah hari raya aidilfitri 2020 mufti perlisPerhatian: Khutbah ini dibuat dalam bahasa yang ringkas dan mudah bagi membolehkan semua ketua keluarga yang kebanyakan mereka masyarakat awam membacanya untuk solat aidilfitri di kediaman masing-masing. Maka, versi ini amat mudah dan ringkas.'tongkat khutbah' hahaPheww~
Alhamdulillah. Complete semua solat sunat Aidilfitri, takbir raya, khutbah raya dan amalan amalan sunat raya.
Okaii semua.. moga bermanfaat dan peroleh ilmu! Jangan lupa share pada yang lain lain kay?
Till next time, daa~ wassalam! :)
search keywords:teks khutbah raya aidilfitri 2020, teks khutbah aidilfitri, teks khutbah idul fitri, teks khutbah hari raya, teks takbir raya, teks khutbah raya, teks khutbah raya aidilfitri 2020 selangor, teks khutbah raya aidilfitri 2020 perak, teks khutbah aidilfitri 2020, teks khutbah jais, teks khutbah 2020 jais, teks khutbah raya 2020, teks khutbah ringkas, teks khutbah hari raya aidilfitri di rumah musim pkpb 2020, teks khutbah raya 2020 ringkas, teks khutbah raya 2020 bacaan di rumah, teks khutbah raya 2020 malaysia, khutbah hari raya aidilfitri di rumah pkp 2020, khutbah raya musim covid19, khutbah jawi 2020, teks khutbah kedua, khutbah raya selangor 2020, khutbah multimedia jais, khutbah khas jais 2020

BACA JUGA:Koleksi Free E-Card, Kad Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri 2020


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sayidahnapisah.com/2020/05/panduan-solat-sunat-hari-raya-aidilfitri-jais-teks-khutbah-raya-2020-mufti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teks Khutbah Raya Untuk Semua Yang Jadi Imam Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah Dari Dr Maza

Teks Khutbah Raya Untuk Semua Yang Jadi Imam Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah Dari Dr Maza

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 320 hits
Ramadan bakal berakhir beberapa hari sahaja lagi kemudian umat Islam di seluruh dunia akan menyambut ketibaan hari raya Aidilfitri Bagi negara kita suasana sambutan hari raya pada tahun ini mungkin sangat berbeza berbanding tahun tahun lepa...
Panduan Solat Sunat Aidilfitri Dan Khutbah Raya

Panduan Solat Sunat Aidilfitri Dan Khutbah Raya

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 250 hits
Sambutan Hari Raya Aidil Fitri bermula dengan terbenam matahari hari terakhir bulan Ramadhan TAKBIR HARI RAYA AIDIL FITRI Sunat memperbanyakkan takbir setelah masuk waktu maghrib malam hari raya sebagai tanda mengagungkan Allah yang menganu...
Teks Khutbah Hari Raya Aidilfitri 1441h 2020m Maik

Teks Khutbah Hari Raya Aidilfitri 1441h 2020m Maik

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 237 hits
Muat turun Teks Khutbah Hari Raya Aidilfitri Bagi Tahun 1441H 2020M bersamaan dengan 1 Syawal 1441H yang telah disediakan oleh Majlis Agama Islam dan Adat istiadat Melayu Kelantan melalui laman web rasmi mereka Baca Teks Khutbah yang telah ...
Teks Khutbah Aidilfitri Ringkas Untuk Solat Raya Berjemaah Di Rumah

Teks Khutbah Aidilfitri Ringkas Untuk Solat Raya Berjemaah Di Rumah

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 213 hits
Cari teks khutbah Aidilfitri 1441H yang ringkas untuk solat berjemaah Hari Raya di rumah Ok anda boleh gunakan teks khutbah raya ringkas disediakan di dalam blog post ini untuk digunakan ketika solat sunat Raya Aidilfitri berjemaah bersama ...
Pahang Sediakan Panduan Solat Sunat Aidil Fitri Di Rumah Masing Masing Beserta Teks Khutbah

Pahang Sediakan Panduan Solat Sunat Aidil Fitri Di Rumah Masing Masing Beserta Teks Khutbah

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 322 hits
Pahang telah keluarkan panduan dan cara lakukan Solat Sunat Aidil Fitri beserta teks khutbah untuk anda lakukan sendiri di rumah masing masing bersama keluarga Panduan ini sedikit sebanyak akan memudahkan urusan kita semua Pahang antara neg...
Panduan Para Ayah Lakukan Solat Sunat Hari Raya Aidul Fitri Di Rumah Bersama Keluarga

Panduan Para Ayah Lakukan Solat Sunat Hari Raya Aidul Fitri Di Rumah Bersama Keluarga

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 184 hits
Tahun ini tahun sejarah buat semua orang Islam di Malaysia Malah mungkin berlaku diseluruh dunia Tahun yang sangat istimewa sebab sebulan berpuasa satu malampun tak berbuka dan tak tunaikan solat sunat taraweh di Masjid atau surau Semua ora...
Panduan Solat Hari Raya Aidilfitri Di Rumah Kerana Pkpb Covid 19

Panduan Solat Hari Raya Aidilfitri Di Rumah Kerana Pkpb Covid 19

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 205 hits
Panduan Solat Sunat Hari Raya di Rumah Amalan menunaikan sholat sunat Hari Raya adalah sunat Muakad mengikut mazhab Imam Syafie yang menjadi teras agama Islam di Nusantara ini Pun begitu Nabi Muhammad S A W tidak pernah meninggalkan sholat ...
Salam 2 Syawal 2020 Selamat Hari Raya Aidilfitri

Salam 2 Syawal 2020 Selamat Hari Raya Aidilfitri

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 217 hits
Genap 15 tahun arwah ayah tinggalkan kami Salam 2 Syawal 2020 buat semua Hari ini 25 05 2020 genap 15 tahun arwah ayah dah tinggalkan kami Rindu sangat rasanya macam baru semalam ayah pergi Alfatihah Tahun ni kami tak dapat raya jenguk kubu...
Hari Raya Aidilfitri 2020 Kita Back To Basic

Hari Raya Aidilfitri 2020 Kita Back To Basic

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 220 hits
Insya Allah pada hari Ahad kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri hari kemenangan umat Islam setelah menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan Tetapi disebabkan kita masih berada dalam serangan makhluk yang tak nampak dek mata kasar maka H...
Bahasa Tu Agak Agak Lah Sampai Kau Nak Petik Bangsa Aku Dah Kenapa Syamsul Yusof

Tarikh Pertukaran Guru 2021

3 Keadaan Darurat Politik Boleh Berlaku

Terbang Ke Perth Zahirah Macwilson Bakal Sambut Kelahiran Cahaya Mata Pertama Di Australia

Kita Perlu Bersatu Lawan Covid 19 Bukan Berlawan Sesama Sendiri Tolonglah Belajar Dari Prn Sabah Pesanan Dr Hisham

Persamaan Itu Hanya Kebetulan Dolla Nafi Cuba Tiru Blackpink

Israel Buat Darurat Selamatkan Pm Rasuah

Darurat Untuk Pertahankan Karier Politik Muhyiddin



Resepi Kek Minyak Paling Gebu dan Lembut

Info Penuh Program Vokal Mania TV3 2020

Senarai Peserta Vokal Mania TV3 2020

Apakah Status Sebenar Ganja di Korea Utara

Kenali Amish Kelompak Yang Menolak Teknologi Dalam Kehidupan Seharian


Kemahiran Masa Depan

Izwa Jurish Covid19 Dan Darurat

419 Adakah Penipu Menggunakan Carian Google Untuk Mencari Mangsa Baru

So Far

Sinopsis Filem Animasi Over The Moon Siaran Netflix

Tudm Terus Giat Melaksanakan Penghantaran Bantuan Logistik Melibatkan Peralatan Perubatan Ke Sabah