Panduan Mudah Membuat Baja Subur Cecair Organik Di Rumah


Kita sudah sedia maklum bahawa kebanyakan baja organik sama ada pellet, tablet, serbuk atau cecair sangat mahal harganya. Apatah lagi baja organik import dari negara luar, terlebih lagi jika kegunaannya sangat banyak.

Gambar hiasan

Oleh itu, bagaimana kita hendak mendapatkan baja organik yang murah? Bolehkah kita membuat baja organik sendiri?

Berikut adalah cara dan panduan membuat baja organik cecair yang anda boleh buat di rumah dengan bahan-bahan yang mudah didapati.

Bahan-bahan yang diperlukan ialah:
1 kilogram tumbuhan hijau (rumput, daun pokok renek dan sebagainya).1 kilo molussa non-sulfur atau gula perang.1 liter air tanpa klorin. Sekiranya menggunakan air berklorin, dedahkan air itu kepada cahaya dan udara selama dua malam untuk membebaskan klorin tersebut.Kontena atau baldi untuk menyimpan atau menjeruk bahan-bahan organik.Kain atau plastik untuk penutup.Getah atau tali.Botol dan penapis.
Cara membuat baja organik cecair:

Pertama, masukkan tumbuhan hijau pilihan anda (boleh guna rumput di halaman rumah anda, daun pokok renek, atau potongan dahan bunga anda. Ambil daunnya sahaja) ke dalam baldi atau kontena.

Kedua, tambahkan air satu liter ke dalam baldi yang berisi tumbuhan hijau tadi. Boleh menambah air jika merasakan ianya kurang.

Ketiga, masukkan molussa non-sulfur atau jika tidak ada boleh guna gula perang yang ada dijual di kedai atau pasaraya. Gaul hingga gula perang atau molussa sebati dengan air dan bahan tumbuhan tersebut.

Keempat, tutup menggunakan kain atau plastik dan ikat ketat agar tidak ada bendasing yang masuk ke dalam yang boleh nerosakkan proses penjerukan baja.

Kelima, simpan baldi berisi bahan proses baja organik cecair tersebut di tempat selamat contohnya di stor atau kawasan jauh dari ganguan orang ramai. Tempat menyimpan harus ditempat gelap (cahaya kurang). Jangan buka dan jangan alihkan baldi dalam tempoh seminggu agar proses penjerukan berjalan lancar.

Keenam, selepas seminggu buka penutup tersebut dan jangan terkejut kerana baunya yang kurang menyenangkan dan kulat di permukaannya kerana baja organik cecair anda sudah sempurna.

Ketujuh, alihkan air dan sisa baja organik cecair anda dengan menapisnya ke dalam botol yang disediakan. Jangan tutup ketat penutup botol tersebut agar udara boleh memasuki botol yang berisi baja cecair organik. Simpan botol di tempat gelap seperti dalam stor atau garage.

Cara Penggunaan

Maka setelah anda menapis baja organik cecair, maka selesai dan sempurnalah sudah proses membuat baja cecair organik anda.

Cara untuk menggunakan baja cecair organik ini ialah, tuang satu gelas penuh baja organik cecair anda dan campurkan dengan satu atau dua liter air tanpa klorin.

Sembur pada daun, batang dan batas atau tuang ke batas secara langsung di awal pagi atau waktu petang pada tanaman anda.

Goncang botol tersebut seminggu sekali agar oksigen dapat dibekalkan kepada bakteria di dalamnya.

Baja cecair organik ini mengandungi kandungan nitrogen yang tinggi dan sedikit mineral lain. Ia sesuai untuk tumbuhbesaran tanaman anda namun, perlu juga membubuh baja NPK organik untuk hasil yang memuaskan.

Baja cecair organik ini fungsinya sama dengan kompos teh cumanya bahan yang digunakan antara keduanya adalah berbeza.

Baja organik cecair ini berbeza dengan kompos teh di mana baja organik cecair dibuat menggunakan tumbuhan hijau manakala kompos teh pula diproses melalui kompos yang berkualiti.

Anda boleh membuatnya di rumah kerana bahannya mudah diperolehi dan senang prosesnya.

Belailah tanaman anda dengan baja cecair organik untuk menghasilkan tanaman yang bersih dan selamat dari bahan-bahan kimia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Panduan Menternak Lembu Daging, Siapa Tahu Anda Mungkin Menjadi JutawanJenis-jenis Baja Organik Dan Kesesuaiannya Pada Tanaman
sumber: tanomkinotuan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/08/membuat-baja-subur-cecair-organik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Membuat Website Gratis Di Sitebeat Com Mudah Dan Lengkap

Membuat Website Gratis Di Sitebeat Com Mudah Dan Lengkap

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 119 hits
Bagi orang awam yang tidak begitu mengenal dunia teknologi dan digital segala hal tentang teknologi digital mungkin akan terasa asing Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Panduan Mudah Menanam Kacang Tanah

Panduan Mudah Menanam Kacang Tanah

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 816 hits
Kacang Tanah atau Groundnuts merupakan sejenis tanaman kontan yang semakin kurang popular ditanam walaupun Malaysia kini merupakan pengimport tegar kacang tanah dari luar negara untuk pelbagai kegunaan domestik Hanya beberapa negara di duni...
Broayietech Panduan Membuat Multi Iso Dalam Flash Disk

Broayietech Panduan Membuat Multi Iso Dalam Flash Disk

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 335 hits
Artikel kali ini broayietech akan kongsi dengan anda satu tools iaitu WinUSB Dimana tool ini dapat membantu anda memasukan beberapa installer OS pada satu flash disk atau hard disk bukan itu sahaja ianya dapat setup driver tools seperti SDI...
Panduan Mudah Cara Solat Sunat Witir Serta Doa

Panduan Mudah Cara Solat Sunat Witir Serta Doa

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 927 hits
Cara Solat Sunat Witir Witir bermaksud ganjil iaitu tidak genap rakaatnya Solat yang boleh dilakukan secara berseorangan atau berjamaah Hukum Solat Sunat Witir adalah sunat muakkad iaitu sangat sangat dituntut melakukannya Rasulullah SAW be...
Sewa Bulanan Rumah Dan Properti Lebih Mudah Dan Terjamin

Sewa Bulanan Rumah Dan Properti Lebih Mudah Dan Terjamin

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 296 hits
Mempunyai rumah yang mewah dan besar adalah impian setiap orang Rumah menjadi tempat untuk berlindung sehingga harus nyaman dan aman saat dihuni Namun keterbatasan biaya sering membuat seseorang menjadi bingun untuk membeli atau menyewa rum...
Cara Mudah Membuat Sim Online Tak Perlu Datang Ke Kantor Satpas

Cara Mudah Membuat Sim Online Tak Perlu Datang Ke Kantor Satpas

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 271 hits
Mengendarai kendaraan bermotor baik itu mobil atau pun sepeda motor membutuhkan cara berkendara yang baik dan benar Khususnya jika anda Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Tips Mudah Untuk Mengenalpasti Scammer Rumah Sewa

Tips Mudah Untuk Mengenalpasti Scammer Rumah Sewa

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 319 hits
Aktiviti scammer dah menular hingga ke bab menyewa rumah Ramai dah yang jadi mangsa Dari membeli sekarang beralih ke sewa rumah Senang senang je scammer tu rembat duit orang yang susah payah bekerja Tips Mudah Untuk Mengenalpasti Scammer Ru...
Panduan Lulus Temuduga Kerja Kerajaan Dengan Mudah

Panduan Lulus Temuduga Kerja Kerajaan Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 563 hits
Ramai yang mengeluh setiap kali hadir temuduga pasti berakhir dengan kegagalan begitu juga aku pernah hadir bermacam macam temuduga untuk dapatkan kerja yang boleh menjamin masa hadapan Tapi ramai yang kurang mengambil berat tentang perihal...
Sejak Lahir Uwais Tak Pernah Balik Rumah Masalah Jantung Berlubang Sindrom Down

Sejak Lahir Uwais Tak Pernah Balik Rumah Masalah Jantung Berlubang Sindrom Down

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 273 hits
Sejak dilahirkan sembilan bulan lalu bayi lelaki yang diberi nama Uwais Razan Mat Saipon Nizar tidak pernah pulang ke rumah berjumpa ahli keluarga yang sudah lama menantinya di kediaman mereka di Kuah Langkawi Sebaliknya anak bongsu daripad...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe