Panduan Mesra Muslim Ke Permata Tersembunyi Shinjuku Tokyo


 
Beritahu siapa sahaja yang telah menempah perjalanan ke Tokyo, dan salah satu perkara yang mereka tanya adalah patutkah melawat Shinjuku semasa anda berada di sana! Kejiranan ini adalah salah satu daripada tempat yang paling sibuk dan paling popular, dan jalan-jalannya penuh dengan penduduk tempatan dan pelancong setiap jam sepanjang hari.
 
Terletak bersebelahan dengan daerah Shibuya dan Harajuku yang terkenal, Shinjuku terkenal dengan pelbagai pilihan membeli-belah dan merupakan salah satu tempat membeli-belah di kota. Tetapi apa lagi yang boleh dilakukan di Shinjuku selain membeli-belah (atau mengambil perjalanan sehari ke Gunung Fuji) ? Kami mempunyai senarai untuk apa yang perlu dilakukan, melihat, makan, membeli, dan juga tempat bersolat sewaktu berada di sana!
 
Apa yang perlu dilakukan & lihat
Walaupun sesetengah tarikan Shinjuku yang paling popular adalah tempat-tempat yang patut anda pergi, terdapat banyak permata tersembunyi yang pengunjung (atau penduduk tempatan!) Sering terlepas. Senarai 8 tarikan kami meliputi kedua-dua popular dan tidak biasa, dengan banyak pilihan untuk keluarga juga!
 
Taman Negara Shinjuku Gyoen
 
Shinjuku Gyoen adalah salah satu tarikan paling terkenal di Tokyo. Alasannya adalah gabungan 3 jenis taman yang memaparkan pemandangan yang indah sepanjang musim. Taman Tradisional Jepun terdiri daripada kolam yang dipenuhi dengan pulau kecil, jambatan, dan pavilion yang mewujudkan ruang yang tenang di antara alam liar. Berbanding dengan Taman Formal Perancis yang lebih simetris dalam susun aturnya, dengan katil mawar dan pokok sycamore yang membentuk laluannya. Akhirnya, Taman Landskap Inggeris adalah padang yang luas dan terbuka yang dikelilingi dengan pokok-pokok berbunga yang menarik sepanjang tahun. Terdapat juga sebuah rumah hijau yang mempamerkan lebih banyak tumbuhan tropika, dan pelbagai ruang rehat yang tersebar di seluruh taman untuk anda berehat.
 
P/s: Kerusi Roda Sewa percuma ada disediakan di pintu masuk dan pusat servis, dan loker syiling disediakan (300 yen untuk kecil, 500 yen untuk besar) menjadikannya mudah untuk dikunjungi keluarga tanpa perlu risau tentang membawa banyak beg!
 
Alamat: 11 Naito-machi, Shinjuku-ku, Tokyo 160-0014
Waktu operasi:
1 Okt hingga 14 Mac: 9 pagi – 4 petang setiap hari (pintu ditutup pada 4.30 petang)
15 Mac hingga 30 Jun: 9 pagi – 5.30 petang setiap hari (pintu ditutup 6 petang)
1 Jul hingga 20 Ogos: 9 pagi – 6.30 petang setiap hari (pintu tutup pukul 7 malam)
21 Ogos hingga 30 Sep: 9 pagi – 5.30 petang setiap hari (pintu ditutup 6 petang)
Caj Masuk: 500 yen (Dewasa), 250 yen (Lebih tua dari 65 tahun dan pelajar dengan ID sah), Percuma (Kanak-kanak berumur 15 tahun ke bawah)
Laman web
 
Hanazono-jinja Shrine
Kuil Hanazono adalah salah satu kuil yang kurang dikenali di Tokyo, tetapi ia patut dilawati untuk melihat seni bina yang ringkas dan pintu gerbang berwarna merah terang tanpa perlu risau tentang ramai orang ramai – menjadikannya tempat yang damai di kawasan kejiranan ini. Tempat suci itu dipindahkan ke lokasi antara 1624-1644, tetapi strukturnya  dibina pada tahun 1965 selepas banyak renovasi. Pelawat sentiasa dijemput untuk melawat kuil Shinto dan tidak dikehendaki untuk mengambil bahagian dalam mana-mana upacara atau upacara yang sedang berlangsung.
 
Alamat: 5 Chome-17-3 Shinjuku, Shinjuku City, Tokyo 160-0022
Waktu operasi: 24 jam sehari
Caj Masuk : Percuma
 
Tokyo Metropolitan Government Building Observatory
Shinjuku terkenal dengan Daerah Pencakar Langit yang menjulang tinggi, dan tidak ada tempat yang lebih baik untuk melihat pandangan burung Tokyo di bahagian atas Bangunan Kerajaan Metropolitan Tokyo ! Observatori terdiri daripada 2 menara (menara utara sedang menjalani pengubahsuaian dari Mei 2019-Jan 2020, tetapi menara Selatan tetap terbuka kepada pengunjung) dan merupakan bangunan tertinggi di Tokyo hingga 2007. Bergantung kepada cuaca hari ini, anda mungkin dapat untuk melihat mercu tanda terkenal seperti Gunung Fuji , Tokyo Skytree , dan juga Kuil Meiji dari dek!
 
Alamat: 2 Chome-8-1 Nishishinjuku, Shinjuku City, Tokyo 163-8001
Waktu Operasi: 9.30 pagi – 11 malam (kemasukan terakhir 10.30 malam) setiap hari, ditutup pada hari selasa minggu pertama dan ketiga  setiap bulan, 29 Disember-3 Jan kecuali Jan 1
Caj Masuk: Percuma
 
Shinjuku Central Park
Shinjuku mungkin dikenali dengan kesibukan dan aktif sepanjang masa, tetapi itu tidak bermakna anda tidak boleh mengambil sedikit masa untuk hanya duduk dan berehat di kawasan itu. Shinjuku Central Park adalah tempat yang sempurna untuk berehat, berdekatan dengan pinggir kawasan pencakar langit dan Dewan Bandaraya Tokyo yang berdekatan. Di taman ini terapat taman permainan dan air terjun kecil, banyak pekerja pejabat dari bangunan di sekeliling membawa kotak bento mereka untuk duduk dan makan tengah hari di antara pokok. Terdapat juga sebuah kuil kecil (Kuil Kumano) di sudut taman yang boleh anda lawati!
 
P/s: Taman ini kadang-kadang rumah kepada pasar jalanan pada hujung minggu, jadi pastikan anda berada di sana untuk memeriksa barang-barang terpakai atau murah dari penduduk tempatan!
 
Alamat: 2 Chome-11 Nishishinjuku, Shinjuku City, Tokyo 160-0023
Waktu oeprasi: 24 jam sehari
Caj Masuk : Percuma
 
Muzium Mainan Tokyo
Ibu bapa dan anak-anak juga akan menyukai sekolah rendah yang diubah suai ini, yang mengandungi kedua-dua paparan mainan serta pameran interaktif dan bilik untuk kanak-kanak untuk diterokai. Dijalankan oleh Persatuan  Good Toy Jepun, beberapa bilik di dalam muzium ini termasuk Bilik Bayi Kayu (direka untuk kanak-kanak berumur 2 dan ke bawah, termasuk terowong slaid dan merangkak), Toy Square Yellow (mainan yang menunjukkan konsep ilmiah), dan Galeri Good Toy (mainan yang diiktiraf dengan membantu perkembangan kanak-kanak). Terdapat juga bengkel kraf yang disediakan untuk seluruh keluarga untuk menikmati!
 
Alamat: 4 Chome-20 Yotsuya, Shinjuku City, Tokyo 160-0004
Waktu operasi: 10 pagi – 4 petang (Jumaat-Rabu, kemasukan terakhir 3.30 petang), ditutup pada hari Khamis dan cuti khas
Caj Masuk: 800 yen (Dewasa), 500 yen (Yang berusia 65 tahun ke atas, dan kanak-kanak melebihi 6 bulan), 1200 yen (Adult + Child pair tiocket)
Laman Web (Bahasa Inggeris-versi PDF) | Instagram
 
Muzium Samurai
 
Terletak di daerah Kabukicho yang moden, permata tersembunyi sebuah muzium ini didedikasikan untuk mempamerkan dan mendidik pengunjung tentang samurai yang terkenal. Perisai samurai sebenar dan katana (pedang Jepun) dipaparkan, dan kemasukan muzium juga memberi hak anda untuk mencuba dan mengambil gambar dengan helmet samurai dan baju pertempuran! Pertunjukan pedang selama 15 minit juga berlaku setiap jam antara jam 2 petang hingga 5 petang (4 menunjukkan jumlahnya), dan anda boleh mendaftar untuk kelas tambahan berbayar kaligrafi untuk melukis kepingan anda sendiri untuk dibawa pulang.
 
Alamat: 2-25-6 Kabukicho | Eiwa Dairoku Bldg 1F , Shinjuku, Tokyo 160-0021
Waktu operasi:
10.30 pagi – 9 malam (Isnin-Khamis, kemasukan terakhir pukul 8.30 malam)
10.30 pagi – 8 malam (Jumaat-Sun, catatan terakhir 7.30 petang)
Caj Masuk: 1,900 yen (Dewasa), 800 yen (Kanak-kanak berumur 3-12 tahun), Percuma (Kanak-kanak berumur bawah 3 tahun)
Laman web | Facebook | Instagram
 
Muzium Bersejarah Shinjuku
 
Peminat sejarah juga perlu membuat lawatan ke Muzium Bersejarah Shinjuku sebelum mereka meninggalkan kejiranan ini. Walaupun ianya tidak besar atau terkenal sebagai Muzium Edo-Tokyo, muzium kecil ini merupakan keajaiban yang kurang terkenal oleh kawasan kejiranan yang mempamerkan artifak yang berasal dari 12,000 SM hingga era pasca Perang Dunia II. Pameran ini merupakan sekilas ke dalam kehidupan seharian Shinjuku dan penduduknya – anda dapat melihat pengangkutan bas Edo-zaman yang sebenar, rekreasi miniatur mengenai rumah dan bilik apa saja, dan lebih banyak lagi!
 
Tip: Walaupun paparan tidak dalam bahasa Inggeris, anda boleh meminta buku panduan bahasa Inggeris dari kakitangan!
 
Alamat: 12-16 Yotsuya Saneicho, Shinjuku-ku, Tokyo 160-0008
Waktu Operasi: 9.30 pagi – 5.30 petang (kemasukan terakhir 5 petang), ditutup pada Isnin ke-2 dan ke-4 bulan ini, dan antara 29 Dis-3 Jan
Caj Masuk: 300 yen (Dewasa), 100 yen (Kanak-kanak)
 
Ninja Trick House
 
Sekiranya anda telah melawat samurai, maka anda juga perlu melawat ninja itu sahaja untuk mengumpul pengalaman tradisional Jepun anda! Ninja Trick House adalah pengalaman interaktif yang membawa anda lebih dekat kepada cerita-cerita yang mengejar ninjas yang bersembunyi di dalam bayang-bayang. Anda boleh melontar shuriken (senjata melontar tangan), pelajari apa perbezaan antara samurai dan ninja, dan mengambil gambar dengan ninja
 
P/S: Sila ambil perhatian bahawa tiada lif dan kemudahan terletak di tingkat 4.
 
Alamat: 2-28-13 Kabuki-cho | Daiichi Wako Bld. 4F, Shinjuku-ku, Tokyo
Waktu Operasi: 10 pagi – 6.30 petang (Selasa-Isnin, kemasukan terakhir 6 petang), ditutup pada hari Selasa dan Rabu
Tempahan: Borang dalam talian atau e-mel [email protected] untuk maklumat lanjut
Caj Masuk: 1,500 yen (Semua pelawat yang berumur 3 tahun ke atas), Percuma (kanak-kanak berumur 3 tahun ke bawah)
Laman web | Facebook
 
Di mana hendak berbelanja
Ia tidak akan menjadi panduan yang tepat untuk Shinjuku tanpa bahagian membeli-belah! Walaupun terdapat banyak kedai kecil yang menghiasi jalan-jalan, ini adalah 3 kedai-kedai terbesar di kawasan itu sehingga anda tahu di mana tawaran terbaik walaupun jika anda berada di sana untuk hanya satu atau dua hari
 
Don Quijote
 
Don Quijote adalah kedai diskaun terbesar di Jepun, dan percayalah pada kami apabila kami mengatakan bahawa anda boleh mencari kedai ini tersebar di seluruh Tokyo. Outlet Shinjuku Higashiguchi sebenarnya merupakan yang terbesar di kota ini, menjadikannya satu daya tarikan mereka sendiri! Kedai serbaguna ini menjual segala-galanya dari minuman dan makanan ringan, untuk hadiah-hadiah dan cenderahati yang berpatutan. Anda boleh membuat pembelian bebas cukai di sini juga, dan menghantarnya terus ke lapangan terbang untuk anda!
 
Alamat: 1-16-5 Kabuki-cho Shinjuku-ku Tokyo, JAPAN, 160-0021
Waktu Operasi: 24 jam sehari
 
BICQLO
 
Secara amnya, BicCamera dan Uniqlo adalah dua kedai rantaian yang paling terlihat dan di mana-mana di Jepun. BicCamera menjual pelbagai peralatan elektronik, perkakas rumah, dan aksesori telefon pintar, sedangkan Uniqlo telah menjadi terkenal di seluruh dunia untuk reka bentuk pakaian yang ringkas dan berpatutan. Bangunan BICQLO yang menakjubkan di Shinjuku menggabungkan kedua-dua kedai menjadi 9 tingkat yang mengagumkan, bermakna anda boleh membeli apa sahaja yang anda perlukan untuk menyelesaikan perjalanan anda di satu tempat sahaja!
 
Alamat: 〒160-0022 3-29-1, Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo
Waktu Operasi: 10 pagi – 10 malam setiap hari (Jam mungkin terjejas oleh cuti umum)
 
Tower Records
 
Pencinta muzik pasti berhenti di Tower Records jika mereka pernah berada di Tokyo. Jepun, pada umumnya, masih merupakan pasaran besar untuk CD dan format muzik analog lain – itulah sebabnya kedai-kedai besar seperti Tower Records masih boleh berkembang maju! Tower Records juga merupakan tempat untuk peminat luar negara yang tidak dapat mencari barangan atau cd kumpulan Jepun dan penyanyi kegemaran mereka di negara mereka sendiri, dan cawangan Shinjuku sangat istimewa kerana ia mempunyai satu tingkat yang khusus untuk rekod vinil! Lebih 70,000 rekod terletak dan dijual di tingkat 10 bangunan besar-besaran ini menjadikannya mesti dikunjungi untuk peminat vinil tegar!
 
Alamat: 3 Chome-37-1 | Bendera 7 ~ 10F, Bandar Shinjuku, 160-0022 Tokyo
Waktu Operasi: 11 pagi – 11 malam setiap hari
 
Apa nak makan
Ini adalah 4 restoran makanan halal tempatan yang anda tidak boleh ketinggalan semasa anda berada di kawasan itu!
 
Shinjuku Gyoen Ramen Ouka
 
Ini adalah salah satu restoran ramen yang lebih unik di Tokyo kerana ramen mereka dihidangkan dengan semangkuk nasi, yang anda perlu makan dengan sup yang lain dari mangkuk Ramen! Selain itu, hidangan itu cukup besar (anda juga boleh mengambil hidangan ramen yang besar) DAN ia datang dengan ayam panggang dan yakitori sebagai sebahagian daripada set. Kami pasti mengesyorkan melawat tempat ini dengan perut kosong atau anda boleh memilih untuk bahagian yang lebih kecil jika anda tidak berasa sangat lapar!
 
Status Halal: Milik Orang Islam
 
Alamat: 1 Chome-11-7 Shinjuku, Tokyo 160-0022
Waktu Operasi:
Isnin hingga Khamis – 2 petang hingga 10 malam
Jumaat – 6 petang hingga 10 malam
Sabtu, Ahad dan Cuti Umum – 1 petang hingga 10 malam
 
Menya Kaijin
 
Mahu perubahan dari sup ayam / miso? Kemudian anda perlu melawat Menya Kaijin dan cuba ramen makanan laut mereka! Hidangan berasaskan ikan dan makanan laut yang benar-benar ringan tetapi masih sangat lazat. Ia juga terletak di tengah-tengah Tokyo, Shinjuku, yang sangat mudah untuk pergi!
 
Status Halal: Ada pilihan makanan laut. Oleh kerana ini bukan restoran bersertifikat halal, kami menasihati pembaca untuk menjamu selera dengan budi bicara anda sendiri. Juga, beritahu pelayan terlebih dahulu bahawa anda tidak mahu bola ayam ditambah ke sup anda!
 
Alamat: 3-35-7 Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo 160-0022
Waktu Operasi:
Isnin hingga Jumaat – 11 pagi hingga 3 petang, 4.30 petang hingga 11.30 malam
Sabtu dan Cuti Am – 11 pagi hingga 11.30 malam
Ahad – 11 pagi – 11 malam
 
CoCo Ichibanya Shinjuku Kabukicho
 
Sekarang anda boleh menikmati kari halal Jepun di kedai CoCo Ichibanya Curry House yang pertama kali diiktiraf Halal di Akihabara dan Shinjuku! Outlet Shinjuku baru dibuka pada 2018, dan telah menerima persijilan halal dari Persatuan Halal Nippon Asia (NAHA). Pilih dari tahap rempah yang terdiri daripada tidak pedas hingga 10, dan nikmati kari kaya yang dihiasi dengan potongan ayam, daging lembu, makanan laut, atau sosis ayam!
 
Status Halal: Sijil Halal
 
Alamat: 1-19-3 Kabukicho | Kabukicho Shotengai Shinkou Kumiai Building B1F, Kabukicho, Shinjuku, 160-0021 Tokyo
Waktu Operasi: 11 pagi – 10.30 malam (tempahan terakhir 10 malam) setiap hari
 
YOSHIYA
 
Yoshiya mengkhususkan diri dalam washoku (masakan tradisional Jepun) halal dan mereka juga menyajikan hidangan bermusim. Kedai Shinjuku mereka adalah kecil yang terletak di stesen metro Shinjuku yang boleh menjadi agak sukar untuk ditemui pada mulanya, tetapi kami fikir ia lebih bernilai dengan usaha! Di sinilah anda boleh mendapatkan tempura halal, soba, dan ayam katsu tanpa perlu risau!
 
Status Halal: Restoran tidak diperakui halal dan menyajikan minuman beralkohol, tetapi menawarkan menu yang disahkan halal (disahkan oleh Majlis Halal Kyoto).
 
Alamat: Shinjuku Metro Restaurant Floor B1F, 1-1-2 Nishishinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo
Waktu Operasi: 11 pagi – 10.30 malam (tempahan terakhir 10 malam) setiap hari
Laman web
 
Di mana hendak Solat
Yang terakhir tetapi tidak kurang pentingnya, ini adalah 3 tempat solat yang sangat mudah untuk ambil tahu sebelum anda membuat perjalanan
 
Masjid Al Ikhlas
 
Shinjuku sendiri Masjid Al-Ikhlas sebenarnya hanya berjalan kaki singkat dari cawangan halal CoCo Ichibanya – jadi sekarang anda akan tahu di mana hendak pergi mengisi perut selepas melakukan kewajipan anda! Walaupun ruang kecil, masjid ini menjadi tumpuan penting bagi masyarakat Muslim tempatan dan anda akan merasa seperti di rumah sebaik sahaja anda melangkah masuk
 
Alamat: 1 Chome-3-10 Kabukicho, Shinjuku City, Tokyo 160-0021
Waktu Operasi: 24 jam sehari
Facebook
 
Takashimaya Shinjuku
Takashimaya adalah rantaian gedung besar di Jepun, dan mereka mendirikan ruang sembahyang di outlet Shinjuku khusus untuk menampung bilangan pelancong Muslim yang semakin ramai ke bandar dan kejiranan. Terletak di tingkat 11 bangunan, bilik ini terletak bersebelahan dengan bilik-bilik dan ada juga wudhu (wudhu) dalam bilik itu sendiri. Ingatlah untuk membawa bersama sejadah dan pakaian sembahyang anda sendiri kerana ia tidak disediakan!
 
Kemudahan Solat: Qiblat, kawasan wudhu, dan pembahagian lelaki dan wanita.
 
Alamat: 11F,   -24-2 Sendagaya, Shibuya, Tokyo 151-8580
Waktu Operasi: 10 pagi – 8 malam (Sun-Thurs), 10 pagi – 8.30 malam (Jumaat-Sabtu)
 
LAOX Shinjuku
 
LAOX adalah satu lagi rangkaian kedai jabatan bebas cukai, dan sekarang cawangan Shinjuku mereka telah menyediakan ruang solat untuk pelawat Islam! Bilik solat wanita berada di tingkat 6, manakala bilik solat lelaki berada di tingkat 7. Wudhu boleh diambil di bilik air berdekatan, dan ambil perhatian bahawa ruang itu hanya cukup besar untuk 2 orang pada satu masa.
 
Kemudahan Solat: Sejadah disediakan. Ingat untuk membawa kelengkapan solat anda sendiri dan semak semula Qiblat pada telefon atau kompas anda sebelum solat.
 
Alamat: 6F dan 7F, MetLife · JTB Shinjukusquare Building 5F-8F, 3-1-20 Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo
Waktu Operasi: 10 pagi – 8 malam setiap hari
 
Kami berharap panduan ini dapat membantu anda menerokai kawasan kejiranan yang luar biasa ini, dan membolehkan anda memulakan perancangan perjalanan Tokyo yang hebat!
 
Sumber: Have Halal Will Travel
The post Panduan Mesra Muslim Ke Permata Tersembunyi Shinjuku, Tokyo appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/panduan-mesra-muslim-ke-permata-tersembunyi-shinjuku-tokyo/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
22 Kedai Cenderamata Mesra Muslim Untuk Di Beli Di Tokyo

22 Kedai Cenderamata Mesra Muslim Untuk Di Beli Di Tokyo

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 1011 hits
Susah untuk tidak bercakap tentang Tokyo tanpa membeli belah disana Dari kedai serbaneka mewah hingga 100 kedai pasar raya kedai ubat kedai khusus dan kedai kedai cenderamata terdapat banyak perkara yang boleh anda beli di Tokyo Itulah seba...
Jadual 5h4m Mesra Muslim Yang Anda Perlukan Untuk Perjalanan Ke Osaka

Jadual 5h4m Mesra Muslim Yang Anda Perlukan Untuk Perjalanan Ke Osaka

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 395 hits
Sumber Apabila anda memikirkan Jepun apakah bandar pertama terdetik dalam fikiran Tokyo metropolitan Kyoto indah atau Hokkaido bersalji Tetapi bagaimana pula dengan kota Osaka Kota yang selalu berada di radar bawah oleh kebanyakan pelancong...
13 Cenderahati Yang Mesra Muslim Untuk Membeli Di Seoul

13 Cenderahati Yang Mesra Muslim Untuk Membeli Di Seoul

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 883 hits
Apabila anda berfikir tentang Seoul mungkin perkara pertama yang terlintas ialah membeli belah Tetapi ada yang mungkin tidak boleh memikirkan barangan cenderamata untuk membawa pulang kepada keluarga rakan rakan dan juga untuk diri sendiri ...
Adakah Coklat Royce Mesra Muslim Inilah Apa Yang Harus Anda Ketahui Sebelum Beli

Adakah Coklat Royce Mesra Muslim Inilah Apa Yang Harus Anda Ketahui Sebelum Beli

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 1130 hits
Sumber Kami tahu bagaimana perasaan anda terdapat banyak item Coklat Royce di kedai kedai cenderahati Jepun dan kadang kadang sangat mustahil untuk membaca bahan bahan untuk semua item sebelum memutuskan jika anda perlu membelinya Jangan bi...
Erdogans Fading Star Muslim Brotherhood Aiming For Malaysia

Erdogans Fading Star Muslim Brotherhood Aiming For Malaysia

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 290 hits
Erdo an s control over Turkey is ending what comes next loses mayor elections in Istanbul sign Erdogan losing influence after two decades Erdo an said many times If we lose Istanbul we lose Turkey Erdo anism dramatically diminished its demo...
Gembira Menang Piala Dunia Dua Pemain Kriket England Ini Tetap Tak Lupa Lupa Diri Sebagai Muslim

Gembira Menang Piala Dunia Dua Pemain Kriket England Ini Tetap Tak Lupa Lupa Diri Sebagai Muslim

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 325 hits
Gembira Menang Piala Dunia Dua Pemain Kriket England Ini Tetap Tak Lupa Lupa Diri Sebagai Muslim Beberapa jam yang lepas negara England baru sahaja muncul juara dunia terbaru dalam sukan kriket selepas menjuarai Piala Dunia Kriket England W...
Arab Saudi Dan 36 Negara Dukung Tindakan Cina Atas Muslim Uighur

Arab Saudi Dan 36 Negara Dukung Tindakan Cina Atas Muslim Uighur

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 254 hits
Arab Saudi Rusia dan 35 negara lain telah secara resmi menuliskan surat kepada PBB terkait kebijakan Cina di wilayah barat Xianjiang Menurut salinan surat yang dipantau Reuters surat tersebut mendukung kebijakan Cina yang sama sekali bertol...
Beli Online Disini Tauhu Lampung Sukina 100 Buatan Muslim

Beli Online Disini Tauhu Lampung Sukina 100 Buatan Muslim

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 2056 hits
Tauhu Lampung Sukina Tauhu lampung semakin ramai permintaan daripada penduduk di bandar Kini produk tauhu ini sudah melebarkan sayapnya ke utara tanah air Rasa yang sedap pastinya digemari ramai Menggunakan bahan 100 halal Diusahakan oleh 1...
22 Negara Kecam Perlakuan China Terhadap Minoritas Muslim Uighur

22 Negara Kecam Perlakuan China Terhadap Minoritas Muslim Uighur

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 203 hits
Australia Inggris Kanada Prancis Jerman dan Jepang adalah beberapa negara yang ikut menandatangani surat yang dirilis pada Rabu 10 Juli 2019
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram