Panduan Dan Cara Daftar Cidb Online Serta Cara Renew Cidb Online


Cara daftar CIDB online pastinya sentiasa dicari-cari oleh mereka yang berminat untuk menceburi dalam bidang binaan. Anda perlu mendapatkan kad hijau CIDB terlebih dahulu sebelum meneruskan pekerjaan.
Sebelum mereka dibenarkan mengikut undang-undang Malaysia untuk bekerja di tapak binaan, setiap pekerja mesti mendaftar untuk mendapatkan Kad Hijau CIDB. Buat anda yang mahu membuat permohonan kelulusan kad hijau CIDB, anda boleh merujuk panduan dan cara daftar CIDB online yang telah kami kongsikan.
Berkenaan Pendaftaran CIDB Online Siapa yang perlu daftar CIDB? Bagi individu yang berminat menjadi kontraktor, anda perlu memiliki kelulusan CIDB terlebih dahulu. Seperti yang anda ketahui, setiap kontraktor yang ingin terlibat dalam dunia pembinaan termasuklah mekanikal, awam, fasiliti, elektrikal, dan lain-lain wajib berdaftar dengan CIDB.
Terdapat 3 jenis sijil yang dikeluarkan oleh CIDB iaitu Perakuan Pendaftaran (PPK), Sijil Perolehan Kerja Kerajaan (SPKK) dan Sijil Taraf Bumiputera (STB). Selain itu, untuk memohon Sijil Perolehan Kerja Kerajaan atau SPKK, syarikat perlu mempunyai Sijil MCORE atau sijil SCORE.
Berapa kos buat CIDB? Bagi yuran permohonan baharu kad hijau CIDB, kos yang dikenakan ialah lebih kurang RM150.00 hingga RM200.00 untuk setahun termasuk kursus.
Bagi yuran pembaharuan kad CIDB pula akan dikenakan bayaran sebanyak RM85.00 setahun. Jika anda ingin membayar untuk tempoh 2 tahun anda perlu bayar sebanyak RM135.00 sahaja. Anda boleh membuat pembaharuan tempoh sah sehingga 5 tahun.
Berapa lama kad CIDB siap? Pas sementara boleh dicetak serta merta selepas bayaran dijelaskan dan disahkan oleh sistem CIMS dengan cara klik di bahagian Construction Personnel > Personnel Card > Personnel Card Listing > Cetak.
Kad Personal Binaan (Kad Hijau) anda akan diterima dalam tempoh 60 hari selepas bayaran dijelaskan. Sekiranya anda masih gagal menerima Kad Personel Binaan (Kad Hijau) anda boleh menghubungi talian Careline CIDB di +603 – 5567 3300.
Manakala untuk memperbaharui Kad Hijau CIDB boleh siap dalam 3 hari. 
Cara Daftar CIDB Online Sebelum anda membuat permohonan kad hijau CIDB, anda perlu mendaftar akaun di laman CIDB terlebih dahulu. Di sini kami kongsikan cara daftar CIDB online :
Layari laman CIMS CIDB di alamat https://cims.cidb.gov.my/ Pada bahagian kanan skrin, lihat pada bahagian “Daftar Baru”. Klik pada tulisan “Untuk kontraktor baru / Personel binaan baru / Penyelia latihan baru / Pelatih baru dan lain-lain” Terdapat 2 pilihan pendaftaran – Organisasi atau Individu Sekiranya anda mendftarkan untuk diri anda, klik pada Individu, kemudian Personel Binaan Lengkapkan pendaftaran dengan memasukkan segala maklumat yang dikehendaki dengan betul Setelah selesai pendaftara, anda akan dipeberikan link melalui emel Klik pada pautan tersebut untuk mengaktifkan akaun anda Cara Daftar Kad Hijau CIDB Setelah selesai pendaftaran akaun CIDB, ikuti langkah-langkah berikut:
Login masuk menggunakan maklumat pendaftaran (kata nama dan kata laluan) yang anda gunakan Pilih dari senarai latihan yang anda ingin ikuti berdasarkan tarikh Lengkapkan permohonan dengan membuat pembayaran sekurang-kurangnya 3 hari sebelum kursus dijalankan. Cara Semak Kursus CIDB Pihak CIDB telah menyediakan pelbagai kursus dan program tambahan sepanjang tahun yang boleh disertai kepada anda yang berminat.
Untuk menyemak senarai kursus yang disediakan dari semasa ke semasa, layari pautan https://cims.cidb.gov.my/cms/BPK_SCR01_G
Pada halaman tersebut, anda juga boleh membuat carian berdasarkan beberapa kriteria antaranya negeri (lokasi), tahun, tarikh program, jumlah mata CCD yang ditawarkan, penganjur dan jenis program.
Tentunya sangat mudah untuk anda membuat permohonan CIDB dengan berpandukan cara daftar CIDB online yang kami sediakan tersebut.
Soalan FAQs Berkenaan Cara Daftar CIDB Online Apa itu CIDB Green Card? Kad Hijau CIDB adalah satu-satunya Pasport Keselamatan yang mesti dimiliki oleh semua pekerja binaan apabila bekerja di Tapak Binaan. Untuk memiliki kad ini, pekerja dikehendaki menghadiri kursus SICW (Safety Induction for Construction Workers)
Bila perlu daftar CIDB? Sekiranya anda bekerja dalam bidang pembinaan, anda wajib mendaftarkan diri dengan pihak CIDB sebelum dibenarkan bekerja. Anda boleh rujuk cara daftar CIDB online di atas.
Kenapa perlu daftar CIDB? Pendaftaran Lesen CIDB adalah penting bagi sesiapa yang beroperasi dalam industri pembinaan. Lesen ini yang dikeluarkan oleh Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan, berfungsi sebagai bukti kecekapan dan pematuhan kepada peraturan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/03/cara-daftar-cidb-online.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 132 hits
Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor dan Kereta 5 kini sangat mudah didapati dimana mana perkongsian di internet termasuklah kami Lalamove merupakan penyedia servis penghantaran barangan pada hari yang sama dengan hanya beberapa langkah...
Panduan Dan Cara Solat Witir Di Rumah Serta Rakaat Solat Witir

Panduan Dan Cara Solat Witir Di Rumah Serta Rakaat Solat Witir

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 126 hits
Bagaimana cara solat witir di rumah Bagi umat islam terdapat beberapa solat sunat yang didirikan untuk mendapat fadhilat Terdapat soiat witir yang sinonim dengan masyarakat islam dirikan selepas selesai solat sunat terawih Ada yang solat su...
Panduan Tata Cara Shalat Witir

Panduan Tata Cara Shalat Witir

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 148 hits
Apa itu Shalat Witir Shalat Witir adalah salah satu shalat sunnah yang sangat dianjurkan untuk kita kerjakan Secara istilah Shalat Witir adalah shalat yang dikerjakan pada rentang waktu antara shalat isya dan terbitnya fajar Dinamakan witir...
Cara Bayar Zakat Fitrah Online Negeri Pahang Menggunakan Ezakat Muip Tahun 2024

Cara Bayar Zakat Fitrah Online Negeri Pahang Menggunakan Ezakat Muip Tahun 2024

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 133 hits
Hari Raya bakal tiba jadi kepada umat Islam semua jangan lupa untuk lunaskan kejawajiban Zakat Fitrah anda Sama seperti tahun lepas selain buat bayaran melalui Amil yang dilantik orang Pahang khususnya boleh buat bayaran secara online melal...
Cara Daftar Sijil Pelajaran Malaysia Persendirian

Cara Daftar Sijil Pelajaran Malaysia Persendirian

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 157 hits
Sekian lama penulis menyepi kini hadir dengan tajuk luar biasa disebabkan mempunyai pertanyaan bagaimana untuk duduki peperiksaan SPM persendirian Adakah perlu hadir ke kaunter kementerian pendidikan atau boleh dilakukan secara atas talian ...
Buat Warga Depok Ini Rute Dan Cara Daftar Mudik Gratis Pemberangkatan Mulai 6 April

Buat Warga Depok Ini Rute Dan Cara Daftar Mudik Gratis Pemberangkatan Mulai 6 April

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 75 hits
Pendaftaran dilakukan secara online melalui aplikasi Mitra Darat sejak 6 Maret hingga 3 April 2024
Kadar Zakat Fitrah 2024 Setiap Negeri Di Malaysia Dan Cara Bayar Online

Kadar Zakat Fitrah 2024 Setiap Negeri Di Malaysia Dan Cara Bayar Online

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 124 hits
Selain wajib berpuasa di bulan Ramadan umat Islam yang cukup syarat juga wajib membayar zakat fitrah Penetapan kadar zakat fitrah dikira berdasarkan kepada makanan ruji sesebuah negara Dalam konteks negara Malaysia makanan rujinya ialah ber...
Panduan Dan Cara Buat Link Telegram

Panduan Dan Cara Buat Link Telegram

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 64 hits
Panduan dan Cara Buat Link Telegram 13 Tahukah anda Telegram membolehkan penciptaan saluran yang boleh digunakan untuk menghantar maklumat atau berita dengan mudah kepada ramai pengikut Telegram tersedia pada berbilang platform termasuk tel...
Mahalini Dah Peluk Islam

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Persediaan Awal Haji

218 Fibonaci

219 Makna 99 Allah Pecahan

217 Kajian Surah Ad Dukhan The Smoke

This Is Drink Green Mango

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister