Panduan Berhadapan Dengan Kesukaran Dalam Perniagaan Berdasarkan Pengalaman Saya Sendiri




Masa awal mula berniaga dulu, ada sekali tu, saya hadapi kesukaran untuk selesaikan gaji pekerja. Duitnya ada, tapi sekadar atas kertas kerana pelanggan belum bayar.
Janjinya, dalam tempoh dua minggu lagi bayaran akan diterima sedangkan saya perlukannya pada masa itu untuk bayar gaji yang dah masuk hujung bulan.
Saya dah berusaha minta pada rakan kongsi (sleeping partner) yang pegang syer majoriti besar dalam syarikat, namun diberitahu yang dia juga sedang kosong dompet, tak dapat membantu. Saya pasrah, terima apa saja jawapan yang dia berikan. Yang penting saya dah cuba minta.
Buntu, tak ada idea dari mana nak dapatkan RM5 ribu yang masih tak cukup, saya hidupkan kereta pergi ke KL. Tak ada tujuan sebenarnya, sekadar melayan fikiran yang tak tau nak fikir apa lagi. Kemudian saya singgah minum seorang diri di Restoran mamak MZ.
Tiba-tiba saya ditegur, “hoi Bihi!”.
Saya toleh pada suara tersebut, rupa-rupanya kawan yang dah lama tak jumpa. Dia terus duduk depan saya, minum dan berbual tanyakan khabar sebab dah lama tak jumpa. Saya layan sekalipun fikiran dalam keadaan kacau. Mungkin dia perasan lalu bertanya samada saya ada masalah kerana dilihatnya fikiran saya macam terganggu.
'Ya! memang saya ada masalah sedikit', jawab saya
Lalu menceritakan masalah duit tak cukup RM5 ribu untuk bayar gaji. SEbaik habis mendengar cerita saya, dia dengan selamba keluarkan buku cek dan buat RM5 ribu atas nama saya.
“Nah! aku baru ambil VSS, dapat RM500 ribu, ambil ni dan bayar bila dah ada duit nanti" katanya selamba.
Saya masih terlopong macam tak percaya.
Apa lagi, selesailah sudah masalah. Datang bantuan dari sumber yang tak pernah terlintas langsung. Saya segera pendekkan perbualan dan terus cabut balik ke Shah Alam untuk selesaikan gaji staff.
Mudah selepas susahDalam menjalani kehidupan, sudah pasti anda akan temui kesukaran dan segala cabaran hidup yang cuba menguji tahap kesabaran diri. Memang begitulah adat selagi anda masih tidak jemu berusaha menunaikan segala tanggung jawab dan komitmen hidup.
Bukan mudah nak dapatkan kebaikan dalam hidup ini. Bukan mudah juga nak dapatkan kebaikan selepas mati nanti. Anda perlu bertahan menerima segala ujian jangan sampai tewas.
Tuhan berjanji bawah setiap kesukaran pasti akan disusuli dengan kemudahan.

Dan sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. - (Al-Syarh 94: 5 - 6)
Ada kalanya anda mengalami kesukaran lalu berputus asa. Sikap begitu sudah pasti mengundang kekecewaan dan kegagalan. Tiap kali jadi begitu, ingat semula ayat di atas.
Jika anda merempuh kesusahan walau bagaimana sukar sekalipun. Samada kesukaran itu datang dalam bentuk halangan, tekanan atau seumpamanya, insyaallah kesabaran itu bakal membuahkan kemudahan. Terus berusaha dan sabar sampai datang kesenangan.
Minat tapi takut berniaga Banyak bancian di buat bertanyakan kepada orang ramai terhadap keinginan menjadi usahawandengan menjalankan perniagaan. Majoriti jawab minat jadi usahawan.
Tapi kenapa agaknya ramai yang tak berani berniaga?
Samada suka atau tidak ia punya kaitan rapat dengan perasaan takut gagal. Sedangkan gagal hanya berlaku apabila anda berhenti mencuba. Sebenarnya itulah sebab utama, tak tahan menempuh kesukaran dalam berusaha mencari jalan menemui kejayaan.
Hanya ada 2 cara anda berhadapan dengan kesukaran.

Lari - Melarikan diri dan hidup dalam bayang-bayangTempuh - Merempuh dengan sabar. Meleraikan kesukaran itu satu persatu sehingga terbuka pintu kejayaan.Jika anda yakin dengan ayat di atas dan sudah sewajibnya anda yakin, maka pilihlah pendekatan kedua di atas. Insyallah anda akan berjaya dalam apa jua yang anda lakukan.
Walau bagaimanapun, perlu lihat sambungan 2 ayat di atas seperti berkut.

Kemudian apabila engkau telah selesai, maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (persediakan diri), Dan hanya kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon. - (Al-Syarh 94: 7 & 8)

Di samping berusaha, bersedia berhadapan dengan segala kemungkinan, jangan lupa untuk senantiasa memohon pada Tuhan. Jangan mohon pada selain Allah. 
Sekalipun anda anda menemui seseorang untuk minta bantuan, ingat bahawa itu sekadar usaha sahaja. Jika Tuhan izinkan, orang itu akan bantu anda. Jika tidak, usaha lagi sampai datangnya pertolongan Tuhan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hidupringkas.com/2023/12/kalau-takut-gagal-maknanya-takut-berjaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Repeat Pergi Penang War Museum Setelah 5 Tahun Pengalaman Menyeramkan

Repeat Pergi Penang War Museum Setelah 5 Tahun Pengalaman Menyeramkan

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 174 hits
Sebenarnya Inilah penyebab mama ke Penang Anak mama dan ayahnya nak sangat Repeat Pergi Penang War Museum Setelah 5 Tahun Pengalaman Menyeramkan Mama memang takde keinginan langsung nak masuk sana lagi Last2 mama dan adik mama hantar dioran...
Kongsi Pengalaman

Kongsi Pengalaman

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 124 hits
14 Sep 2023 terima WS mesej Saya interested nk taw n invest dlm QM ne 17 Sep 2023 Selesai pendaftaran 29 Sep 2023 Buat pembelian GAE10X 19 unit30 Sep 2023 Buat pembelian staging GAE10X lagi 19 unit20 Oct 2023 Terminate 19 unit dengan keuntu...
Pmx Pengalaman Dzulkefly Diperlukan Terajui Kkm

Pmx Pengalaman Dzulkefly Diperlukan Terajui Kkm

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 124 hits
HarapanDaily comSITI NUR ZAWANI nbsp Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau percaya dengan pengalaman dimiliki Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad untuk menguruskan sektor kesihatan negara Dr Dzulkefly yang juga Pengarah Strategi...
Pengalaman Buat Skin Analysis

Pengalaman Buat Skin Analysis

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 204 hits
Skin Analysis merupakan suatu proses di mana keadaan kulit wajah seseorang dinilai secara terperinci menggunakan teknologi dan pengetahuan dermatologi Bulan Oktober hari tu sewaktu roadshow Guardian X Skintific yang berlangsung di IOI Mall ...
Rare Pintu Wang Gunung Janji Pengalaman Hiking Yang Menarik Di Perlis

Rare Pintu Wang Gunung Janji Pengalaman Hiking Yang Menarik Di Perlis

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 218 hits
Para hikers kental yang berkunjung ke Perlis sudah tentu tercari cari mana destinasi hiking menarik di negeri paling Utara ini Jom saya kongsikan satu tempat hiking rare yang jarang kita dengar tetapi pasti menjanjikan pengalaman hiking bah...
Tebusan Ditembak Tentera Sendiri Ini Alasan Pegawai Tentera Israel

Tebusan Ditembak Tentera Sendiri Ini Alasan Pegawai Tentera Israel

papar berkaitan - pada 18/12/2023 - jumlah : 126 hits
HarapanDaily comSeorang pegawai tentera Israel yang tidak mahu namanya disiarkan berkata siasatan awal yang dibuat oleh Angkatan Pertahanan Israel mencadangkan tiga tebusan Israel yang dibunuh oleh tentera zionis muncul tanpa berbaju dari s...
Pengalaman Menduduki Ukkm Mrsm Bentong

Pengalaman Menduduki Ukkm Mrsm Bentong

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 191 hits
Hari tu masa kongsi dan upload vlog UKKM Ikhwan ada beberapa ibu bapa yang tanya tentang proses kemasukkan ke MRSM Lebih tepat lagi adalah soalan berkenaan kemasukan MRSM iaitu UKKM Alhamdulillah Ikhwan telah pun selamat menghadiri dan menj...
Pengalaman Pertama Main Di Lapangan Mini Soccer Pontianak Dengan Tim Masbuq Fc

Pengalaman Pertama Main Di Lapangan Mini Soccer Pontianak Dengan Tim Masbuq Fc

papar berkaitan - pada 13/12/2023 - jumlah : 106 hits
Bang mau join main mini soccer gak demikian tanya Bang Dasta ketika kami sedang ngopi asyik di Warkop Aming Podomoro Pontianak Mendengar pertanyaan tersebut Blogger Borneo sempat hening Mini Soccer Sepertinya istilah tersebut tidak cukup as...
Toshiba Tv Malaysia Meningkatkan Pengalaman Permainan Dan Hiburan Dengan Tiga Peranti Baru

Toshiba Tv Malaysia Meningkatkan Pengalaman Permainan Dan Hiburan Dengan Tiga Peranti Baru

papar berkaitan - pada 14/12/2023 - jumlah : 88 hits
Toshiba TV peneraju global dalam teknologi penglihatan dan inovasi mencetuskan anjakan seismik dalam dunia permainan dan hiburan Membina legasi ini Toshiba TV sangat teruja untuk mengumumkan pelancaran TV Z870M TV Z670M dan TV M550M yang di...
Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Pakar Tak Semestinya Tinggi Kelulusan Akademik



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Ulasan Filem Atlas Agak Mengecewakan

Nangka Madu Dari Kebun

Data Driven Decisions For Success

Kkm Digesa Jangan Mengetepikan Pemegang Taruh Kosmo 25 06 2024

Ppim Dakwa Kkm Ketepikan Pakar Dalam Pindaan Akta Perubatan Utusan Malaysia 26 06 2024

Aktiviti Sesi Libat Urus Tnb Bersama Ppim Ppim 26 06 2024