Panduan Berhadapan Dengan Kesukaran Dalam Perniagaan Berdasarkan Pengalaman Saya Sendiri




Masa awal mula berniaga dulu, ada sekali tu, saya hadapi kesukaran untuk selesaikan gaji pekerja. Duitnya ada, tapi sekadar atas kertas kerana pelanggan belum bayar.
Janjinya, dalam tempoh dua minggu lagi bayaran akan diterima sedangkan saya perlukannya pada masa itu untuk bayar gaji yang dah masuk hujung bulan.
Saya dah berusaha minta pada rakan kongsi (sleeping partner) yang pegang syer majoriti besar dalam syarikat, namun diberitahu yang dia juga sedang kosong dompet, tak dapat membantu. Saya pasrah, terima apa saja jawapan yang dia berikan. Yang penting saya dah cuba minta.
Buntu, tak ada idea dari mana nak dapatkan RM5 ribu yang masih tak cukup, saya hidupkan kereta pergi ke KL. Tak ada tujuan sebenarnya, sekadar melayan fikiran yang tak tau nak fikir apa lagi. Kemudian saya singgah minum seorang diri di Restoran mamak MZ.
Tiba-tiba saya ditegur, “hoi Bihi!”.
Saya toleh pada suara tersebut, rupa-rupanya kawan yang dah lama tak jumpa. Dia terus duduk depan saya, minum dan berbual tanyakan khabar sebab dah lama tak jumpa. Saya layan sekalipun fikiran dalam keadaan kacau. Mungkin dia perasan lalu bertanya samada saya ada masalah kerana dilihatnya fikiran saya macam terganggu.
'Ya! memang saya ada masalah sedikit', jawab saya
Lalu menceritakan masalah duit tak cukup RM5 ribu untuk bayar gaji. SEbaik habis mendengar cerita saya, dia dengan selamba keluarkan buku cek dan buat RM5 ribu atas nama saya.
“Nah! aku baru ambil VSS, dapat RM500 ribu, ambil ni dan bayar bila dah ada duit nanti" katanya selamba.
Saya masih terlopong macam tak percaya.
Apa lagi, selesailah sudah masalah. Datang bantuan dari sumber yang tak pernah terlintas langsung. Saya segera pendekkan perbualan dan terus cabut balik ke Shah Alam untuk selesaikan gaji staff.
Mudah selepas susahDalam menjalani kehidupan, sudah pasti anda akan temui kesukaran dan segala cabaran hidup yang cuba menguji tahap kesabaran diri. Memang begitulah adat selagi anda masih tidak jemu berusaha menunaikan segala tanggung jawab dan komitmen hidup.
Bukan mudah nak dapatkan kebaikan dalam hidup ini. Bukan mudah juga nak dapatkan kebaikan selepas mati nanti. Anda perlu bertahan menerima segala ujian jangan sampai tewas.
Tuhan berjanji bawah setiap kesukaran pasti akan disusuli dengan kemudahan.

Dan sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. - (Al-Syarh 94: 5 - 6)
Ada kalanya anda mengalami kesukaran lalu berputus asa. Sikap begitu sudah pasti mengundang kekecewaan dan kegagalan. Tiap kali jadi begitu, ingat semula ayat di atas.
Jika anda merempuh kesusahan walau bagaimana sukar sekalipun. Samada kesukaran itu datang dalam bentuk halangan, tekanan atau seumpamanya, insyaallah kesabaran itu bakal membuahkan kemudahan. Terus berusaha dan sabar sampai datang kesenangan.
Minat tapi takut berniaga Banyak bancian di buat bertanyakan kepada orang ramai terhadap keinginan menjadi usahawandengan menjalankan perniagaan. Majoriti jawab minat jadi usahawan.
Tapi kenapa agaknya ramai yang tak berani berniaga?
Samada suka atau tidak ia punya kaitan rapat dengan perasaan takut gagal. Sedangkan gagal hanya berlaku apabila anda berhenti mencuba. Sebenarnya itulah sebab utama, tak tahan menempuh kesukaran dalam berusaha mencari jalan menemui kejayaan.
Hanya ada 2 cara anda berhadapan dengan kesukaran.

Lari - Melarikan diri dan hidup dalam bayang-bayangTempuh - Merempuh dengan sabar. Meleraikan kesukaran itu satu persatu sehingga terbuka pintu kejayaan.Jika anda yakin dengan ayat di atas dan sudah sewajibnya anda yakin, maka pilihlah pendekatan kedua di atas. Insyallah anda akan berjaya dalam apa jua yang anda lakukan.
Walau bagaimanapun, perlu lihat sambungan 2 ayat di atas seperti berkut.

Kemudian apabila engkau telah selesai, maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (persediakan diri), Dan hanya kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon. - (Al-Syarh 94: 7 & 8)

Di samping berusaha, bersedia berhadapan dengan segala kemungkinan, jangan lupa untuk senantiasa memohon pada Tuhan. Jangan mohon pada selain Allah. 
Sekalipun anda anda menemui seseorang untuk minta bantuan, ingat bahawa itu sekadar usaha sahaja. Jika Tuhan izinkan, orang itu akan bantu anda. Jika tidak, usaha lagi sampai datangnya pertolongan Tuhan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.hidupringkas.com/2023/12/kalau-takut-gagal-maknanya-takut-berjaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Memilih Perniagaan Dengan Cara Paling Mudah Berjaya Dan Selamat

Panduan Memilih Perniagaan Dengan Cara Paling Mudah Berjaya Dan Selamat

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 74 hits
Bagaimana agaknya cara untuk pilih perniagaan yang mudah dan selamat untuk dijalankan Anda tentu ada impian untuk memiliki sebuah perniagaan sendiri Itu perkara biasa sebab ramai orang idamkan perkara yang sama Tapi terlalu sedikit yang ben...
Trauma Jadi Mangsa Pencuri Di Rumah Sendiri

Trauma Jadi Mangsa Pencuri Di Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 123 hits
Pembuka tirai untuk tahun 2024 di hari ke 15 bulan Januari berlaku perkara yang sebolehnya Diah elak dari dulu lagi terjadi Kejadian kurang menyenangkan bila berlaku kes kecurian di kediaman sendiri ya kejadian kecurian kecil je tapi cukup ...
Isteri Meninggal 2 Minggu Sebelum Majlis Pengantin Lelaki Terpaksa Bersanding Sendiri

Isteri Meninggal 2 Minggu Sebelum Majlis Pengantin Lelaki Terpaksa Bersanding Sendiri

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 100 hits
Tular di laman TikTok berkenaan tentang seorang pengantin lelaki dilihat bersanding sendirian tanpa isteri disisi apabila difahamkan isterinya telah meninggal dunia dua minggu sebelum majlis resepsi mereka ewansani84 Walaupun nmpk happy dlm...
Resipi Cromboloni Buat Sendiri Anak Anak Dapat Makan Puas Puas

Resipi Cromboloni Buat Sendiri Anak Anak Dapat Makan Puas Puas

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 111 hits
Cromboloni manisan viral yang bentuknya tidak ubah seperti roti bom dan disalut dengan pelbagai perisa leleh Biasanya anak anak sukalah dengan manisan manis begini Perisa yang sering menjadi kegemaran ramai antaranya coklat pistachio strawb...
Pengantin Lelaki Sanding Sendiri Isteri Meninggal 2 Minggu Sebelum Majlis

Pengantin Lelaki Sanding Sendiri Isteri Meninggal 2 Minggu Sebelum Majlis

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 102 hits
Seorang pengantin lelaki sanding sendiri apabila isteri yang sudah setahun dinikahinya meninggal dunia dua minggu sebelum majlis resepsi mereka Tersenyum di pelamin seorang diri Menerusi perkongsian di TikTok milik Ewansani84 pengantin lela...
Aktiviti Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri Bil 1 Tahun 2024 Ppim 16 01 2024

Aktiviti Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri Bil 1 Tahun 2024 Ppim 16 01 2024

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 210 hits
Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi menghadiri ke Mesyuarat JKSPS Perkeso di Menara Perkeso Jalan Ampang Mesyuarat dipengerusikan oleh Pengerusi PERKESO Dato Sri Subahan Kamal
Mahfud Analisis Kasus Pengancaman Anies Yang Mengancam Kadang Bukan Musuh Tapi Temannya Sendiri

Mahfud Analisis Kasus Pengancaman Anies Yang Mengancam Kadang Bukan Musuh Tapi Temannya Sendiri

papar berkaitan - pada 13/1/2024 - jumlah : 97 hits
Mahfud menganalisis berdasarkan ilmu intelijen pihak yang melakukan pengancaman kadang kala bukan dari musuh
Kebocoran Data Di Scribd Oleh Rakyat Malaysia Sendiri

Kebocoran Data Di Scribd Oleh Rakyat Malaysia Sendiri

papar berkaitan - pada 14/1/2024 - jumlah : 156 hits
Kebocoran Data di Scribd Oleh Rakyat Malaysia Sendiri 20 Bagaimana rakyat Malaysia kebocoran data di Scribd Penggunaan laman web dokumen terkenal dunia iaitu Scribd terus mendapat permintaan Laman tersebut memuatkan lebih 100 juta bahan dok...
Hiburan Saya Dah Bergerak Sendiri Selepas Kontrak Ditamatkan Kaka Azraff Minta Nasihat Dan Sokongan Menteri Komunikasi

Hiburan Saya Dah Bergerak Sendiri Selepas Kontrak Ditamatkan Kaka Azraff Minta Nasihat Dan Sokongan Menteri Komunikasi

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 140 hits
Demi memikirkan masa hadapan kariernya penyanyi Kaka Azraff telah mengambil inisiatif sendiri untuk berjumpa dengan Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil dan meminta pendapat dan nasihat berkenaan hala tuju kariernya selepas tidak lagi bernaung d...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat