Trauma Jadi Mangsa Pencuri Di Rumah Sendiri


Pembuka tirai untuk tahun 2024, di hari ke 15, bulan Januari berlaku perkara yang sebolehnya Diah elak dari dulu lagi terjadi. 
Kejadian kurang menyenangkan bila berlaku kes kecurian di kediaman sendiri. ya, kejadian kecurian kecil je tapi cukup meninggalkan kesan trauma. 
Rasa tak selamat walaupun ada dekat rumah dan pencuri tu berani buat kerja. Setakat ni tak syak sesiapa pun. Entah otak blank sebenarnya. 
Betul lah kalau jadi hal kecemasan memang kena tenang berfikir dan pantas bertindak. Perkara pertama rekod segala bukti dan buat laporan kepada pihak berwajib. 










Trauma Jadi Mangsa Pencuri – Hilang Sandal 
Ikutkan Kawasan rumah Diah ni nak masuk kena ada access card ada guard tapi kalau orang nak buat benda jahat macam-macam cara dia boleh cuba ye tak? 
Kongsi dalam blog supaya boleh jadi kenangan dan juga rujukan untuk sesiapa yang membaca. Kejadian berlaku sekitar jam 7.30 pagi sehingga 1.30 petang. 
Tak dapat nak agak bila berlaku sebab pagi tu anak sekolah, sempat tengok grill dan sandal masih ada. Bila buka pintu nak ambil anak sekolah petang tu sandal dah hilang. 
Pelik ingatkan kot terlupa letak dalam kereta. Lepas tu perasan dawai kami pasang dekat grill kena potong bentuk segi empat dekat bahagian bawah. 
Pasang Jaring Pagar Plastik tu sebab nak elak kucing liar masuk dan kencing dekat pintu. Dekat kawasan Diah ni pun ada monyet liar. 
Tapi kalau monyet, buat apa dia nak koyak dekat bahagian bawah. Kalau monyet yang koyak, mesti teruk sebab binatang mana tahu nak cermat. 
Terus telefon suami confirmkan dan ke pejabat pengurusan rumah. Buat laporan yang perlu. Tapi tak banyak sangat boleh di ambil Tindakan dan pejabat nasihatkan untuk buat laporan polis. 









Buat Laporan Polis Kes Kecurian
Maka kami gigih la ke Balai Polis berhampiran rumah. Eloknya pergi buat laporan ke Balai Polis ikut alamat kediaman lagi mudah kerja. 
Sampai balai kami ceritakan semua kejadian. Lancar je urusan. Tujuan buat laporan pun sebab nak jadikan rujukan pihak pengurusan rumah dan pihak berkenaan. 








Selesai buat laporan sekitar 6 petang, tunggu juga suami balik kerja. Pergi sama-sama senang sikit kerja. Buat pembakar semangat. 
Pernah buat report untuk kes Duit Hilang Dalam Akaun Bank
Balik dari Balai Polis kami singgah ke mall. Niat nak survey CCTV. Dah sampai masanya kena pasang CCTV dekat luar rumah. 
Kedai yang kami masuk dan CCTV yang kami berkenan kebanyakkan untuk indoor Sahaja. Kalau outdoor harga lebih mahal dan perlu drill pada dinding untuk elak kena curi. 










Panggilan Dari IPD Wangsamaju – Pegawai Penyiasat Jenayah
Dalam pukul Tujuh dapat panggilan dari IPD Wangsamaju katanya Sarjan XX nak jumpa berdasarkan report yang kami buat. 
Laju ya pihak Polis buat kerja. Cuma yang mencabarnya kami kena ke sana pukul 10 malam. Yeah pishang mat. Malam tu sejuk dan hujan pula tu. 
Dah macam dalam cerita drama ya bila jumpa Pegawai Penyiasat Bahagian Jenayah. Angkut semua anak-anak dan tunggu dalam kereta manakala kami suami isteri jumpa Pegawai. 








Kami sampai on time tapi tetap kena menunggu sebab ada kes juga sebelum tu. Gigih la menunggu. Bila giliran kami, jadi mula cerita dari awal. 
Kami nyatakan kerisauan kami takut pencuri buat hal lagi. Memang dijangka lah sandal tu mustahil la nak dapat semula. 
Tiada bukti, tiada saksi dan banyak lagi benda yang tak lengkap jadi mana boleh Polis ambil tindakan. Banyak kali Diah highlight dekat suami, kami buat laporan ni perlu ke? 
Semestinya perlu bila difikirkan dari aspek keselamatan. Kali ini jadi tiada yang serius, esok lusa kalau jadi lagi macamana? 
Pegawai Polis yang kami berurusan semua sangat membantu, mesra dan baik. Banyak juga soal jawab soalan dengan pegawai penyiasat. 
Diah tanya soalan untuk puaskan hati. Kalau fikir, bila kita buat laporan dan kita tak dapat pun semula barang kita lepas tu pencuri tak dapat ditangkap pun. 
Jadi apa perlunya buat laporan? Sebenarnya penting ya. Setiap tindakan, gerak kerja Polis ni memang lengkap dan ada strategi. 
Tidak boleh semberono bila nak buat tangkapan dan paling penting kena ada bukti kukuh baru boleh bertindak. 
Jadi apa akan berlaku kepada laporan Diah tadi? Dia akan jadi data dan dimasukkan ke dalam statistic Kawasan. 
Semakin banyak data diperoleh semakin banyak tindakan boleh diambil. Contohnya lebihkan buat rondaan di kawasan tinggi data pecah rumah, kecurian dan lain-lain. 
Kalau dulu ada maklumat macam ni memang budak yang langgar kereta kami dulu kena soal siasat dah. 










Doa Mohon Perlindungan Daripada Dimasuki Pencuri
Waktu dalam proses nak bertenang tu sempat google cari doa mohon perlindungan daripada dimasuki pencuri. Non stop juga pasang Yasin dan ayat Qursi bagi aman rumah. 
Lepas ni boleh amalkan doa yang Diah jumpa ni. 
Selepas kunci rumah dengan baik, letakkan tapak tangan kanan ke pintu atau dinding rumah dan bacalah ayat-ayat doa seperti berikut :
1) Mengucap dua kalimah syahadah (1x)
2) Berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW (3x)
3) Baca Ayatul Kursi (1x)
4) Baca Surah Yasin ayat ke-9 (1x)
“Wa ja’alna mim baini aidihim saddaw wamin kholfihim saddan fa aghsyaina hum fa hum laa yubsiruun”


Bermaksud: “Dan KAMI adakan di hadapan mereka dinding-dinding dan di belakang mereka dinding-dinding (pula), dan KAMI menutup mata mereka sehingga mereka tidak dapat melihat”.


5) Lafazkan “Bismillahitawakkaltu’Alallah”; “La haulawala khuwwata illabillah ‘ill ‘Aliyil ‘Aziim”


Semoga kita mendapat perlindungan Allah jua. Sumber dari Pusat Rawatan As-Syifa,An-Nur.


Boleh juga baca doa ini: 








Doa Memohon Perlindungan dari Orang Jahat


اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَلَّ أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّ أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عَلَىَّ


Bacaan latin: Allahumma inni a-'udzu bika an adhilla aw udholla, aw azilla aw uzalla, aw azhlima aw uzhlama, aw ajhala aw yujhala 'alayya.
Artinya: "Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu, janganlah sampai aku tersesat atau disesatkan (syaitan atau orang jahat), tergelincir atau digelincirkan orang lain, menganiaya atau dianiaya orang lain, dan berbuat bodoh atau dibodohi orang lain." (HR Abu Dawud dan At Tirmidzi).


Doa dah, usaha pun sudah jadi kita tawakal sajalah. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2024/01/trauma-jadi-mangsa-pencuri-di-rumah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Israel Roboh Rumah Palestine Pas Roboh Rumah Rakyat Sendiri

Israel Roboh Rumah Palestine Pas Roboh Rumah Rakyat Sendiri

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 107 hits
Mukhlis EddieNak Islam ke nak rumah kata Nik Amar apa2 tetap membangun isley bersama Yahudi roboh rumah palestinPAS roboh rumah anak kelatan
Shamsul Ghau Ghau Hilang 10 Tahun Demi Belajar Al Quran Duit Simpanan Rm300k Habis Diguna Amp Jual 2 Biji Rumah

Shamsul Ghau Ghau Hilang 10 Tahun Demi Belajar Al Quran Duit Simpanan Rm300k Habis Diguna Amp Jual 2 Biji Rumah

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 126 hits
Yang dahulu dikenali sebagai pelakon Shamsul Ghau Ghau memberitahu dia hilang daripada industri seni selama 10 tahun kerana mahu fokus kepada pengajian Al Quran untuk mendapatkan sijil bertauliah Lalui beberapa ujian sepanjang hilangkan dir...
Gempa M5 9 Di Lebak Rusak Enam Rumah Bpbd Banten Tidak Ada Korban

Gempa M5 9 Di Lebak Rusak Enam Rumah Bpbd Banten Tidak Ada Korban

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 70 hits
Gempa magnitudo 5 9 di kecamatan Bayah Kabupaten Lebak Banten Rabu pagi menyebabkan enam rumah warga rusak
Ular Masuk Dalam Rumah

Ular Masuk Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 76 hits
3 Januari 2024 RabuTengahari Masa kejadian dak Nuha nak keluar rumah pergi sekolah SRA terkejut nampak ada ular di ruang tamu Punya panik suara dak Nuha waktu dia call aku Aku Segera aku telefon nenek saudara dan jiran belakang rumah minta ...
43 Mangsa Banjir Di Johor

43 Mangsa Banjir Di Johor

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 145 hits
SERAMAI 43 mangsa banjir masih berlindung di sebuah pusat pemindahan sementara di Johor manakala PPS di Sarawak ditutup sepenuhnya setakat malam ini Berdasarkan laporan terkini Agensi Pengurusan Bencana Negara satu satunya PPS yang masih
Pendam Perasaan Boleh Sebabkan Keganasan Rumah Tangga

Pendam Perasaan Boleh Sebabkan Keganasan Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 94 hits
Profesor Dr Mohd Aziz daro fesor Jabatan Psikologi dan Kaunseling Universiti Pendidikan Sultan Idris berkata individu yang selalu memendam perasaan akan lebih mudah mengalami masalah psikologi dalaman yang boleh menyebabkan masalah keganasa...
Maling Bobol Rumah Mewah Di Makassar Saat Pemilik Liburan Ke Singapura Mobil Hingga Uang Raib

Maling Bobol Rumah Mewah Di Makassar Saat Pemilik Liburan Ke Singapura Mobil Hingga Uang Raib

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 96 hits
Maling Bobol Rumah Mewah di Makassar saat Pemilik Liburan ke Singapura Mobil hingga Uang Raib
Selamba Bawa Harimau Berjalan Keliling Rumah

Selamba Bawa Harimau Berjalan Keliling Rumah

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 74 hits
AgensiTANGKAP layar video kanak kanak berjalan dengan harimau di sebelahnya FOTO AgensiIslamabad Pempengaruh dari Lahore Pakistan Nouman Hassan menggemparkan laman sosial selepas memuat naik rakaman video seorang kanak kanak lelaki membawa ...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment