Pandang Pertama Vivo Tws Earphone Apple Airpods Versi Vivo


TWS atau nama lainnya True Wireless Stereo, adalah sistem untuk set fon telinga nirwayar sebenar. Jenama yang terawal hadir dengan set fon telinga TWS adalah Apple dengan AirPods. Sejak daripada itu, makin banyak pengeluar dari China hadir dengan produk yang serupa. Huawei sudah ada, Xiaomi juga sudah, kini giliran Vivo pula.

Hari ini di acara pelancaran Vivo NEX 3, Vivo turut melancarkan Vivo TWS Earphone. Ia adalah set fon telinga sebenar yang sangat mirip dengan Apple AirPods. Persoalannya, adakah ini satu klon atau mempunyai kelebihan tersendiri? Ini adalah artikel pandang pertama.
SpesifikasiVivo TWS Earphone ini dijana dengan cip audio Qualcomm QCC5126. Ia menyokong aptX HD, sela masa yang rendah dan 30% lebih jimat kuasa. Seperti kebanyakan set fon telinga nirwayar sebenar yang premium, sokongan kawalan gestur adalah wajib – jadi Vivo turut meletakkan sokongan itu pada aksesori audio ini.

Set fon telinga nirwayar sebenar Vivo ini turut menyokong seruan pembantu maya sentiasa aktif. Selain itu, teknologi Bluetooth yang digunakan adalah berasaskan Bluetooth 5.0 dan mempunyai sokongan ‘Fast Pair‘. Bateri pod pengecasan adalah 400mAh, fon telinga pula adalah 25mAh dan mampu bertahan selama 24 Jam.
Rekaan
Tidak dinafikan yang rekaannya adalah mirip dengan Apple AirPods. Tetapi rekaan yang Vivo gunakan mempunyai bucu yang lebih membulat pada pod pengecasannya. Pada bahagian hadapan pod pengecasan ini terdapat logo Vivo dan lampu LED untuk indikasi tambatan dan bateri. Di bahagian belakang pula adalah butang tetapan semula tambatan dan engsel bagi penutup. Pada bahagian atas terdapat penutup dengan kualiti dan pengalaman buka/tutup seakan Apple AirPods. Pada bahagian bawah pula, terdapat port USB-C untuk tujuan pengecasan.

Beralih pula kepada fon telinga itu sendiri. Saiznya amat kecil, tangkainya sama sahaja dengan Apple AirPods, tetapi pada bahagian pemacu audio – ia mempunyai rekaan yang lebih kemas dan lebih ketat di dalam telinga. Kekisi audio juga turut kelihatan dan sekilas pandang ia tetap mirip dengan produk Apple. Di bawahnya adalah sambungan magnetik untuk tujuan pengecasan melalui pod pengecasan.

Bahan binaan adalah plastik dengan kemasan yang sangat berkilat. Ia mudah memerangkap kotoran cap jari dan tidak hairan jika ianya mudah calar. Secara keseluruhan, rekaan dan saiznya adalah dalam kelas premium dan sungguh memudahkan pengguna untuk bawa ke mana sahaja.
Pengalaman PenggunaanDi acara pelancaran tadi, kami dapat mencubanya sebentar. Tambatan pada peranti NEX 3 adalah sangat pantas. Ia setaraf dengan Apple AirPods jika dipadankan dengan iPhone XS misal kata. Buka sahaja penutup, akan terpapar aksesori audio yang ingin ditambat dan sejurus selepas ditambat – peranti akan memaparkan status bateri bagi setiap fon telinga dan pod pengecasan.

Duka cita dimaklumkan yang ‘Fast Pair’ seakan penggunaan cip Apple W1 ini hanya disokong oleh peranti Vivo sahaja. Bagi peranti Android lain, ia perlu disambungkan melalui tetapan Bluetooth. Walau bagaimanapun, kepantasannya adalah dahsyat dan mengagumkan. Di dalam tetapan Bluetooth, selepas ia ditambat – jika pod pengecasan dibuka dan ditutup, ia juga mudah untuk ditambat dan tidak.
Sebelum kita bergerak ke kualiti audio, akan saya beritahu ciri menarik lain pada Vivo TWS Earphone ini. Pertama, ia mempunyai sokongan gestur yang sangat ringkas;
i) jeda/main muzik dan seru pembantu maya dengan tekan dua kali (mengelirukan dan hanya kadang-kadang sahaja berfugsi),
ii) matikan panggilan telefon dengan tekan beberapa saat dan
iii) gesek ke atas atau ke bawah untuk melaraskan aras suara.
Kualiti audio, disebabkan ia menggunakan cip Qualcomm QCC5126 – pengalaman pendengaran yang lebih mengasyikkan hanya disokong oleh peranti yang dijana dengan cip Snapdragon. Ini adalah kerana sokongan aptX HD sebenar hanya disokong oleh cip Qualcomm Snapdragon. Akan tetapi mungkin itu tidak penting pun, ini kerana kualiti audio adalah mirip dengan Apple AirPods versi klon.

Secara keseluruhan, ia mempunyai kualiti audio yang mengecewakan. Bass yang sangat flat dan tidak enak didengar, dentuman yang tidak mengasyikkan dan mendengar muzik adalah kurang memuaskan. Perkara baik pada Vivo TWS Earphone ini hanyalah fungsi ‘Fast Pair’, rekaan yang kelihatan premium, USB-C dan saiz yang kecil. Kemudian, kawalan gestur juga tidak banyak yang boleh dilakukan. Contohnya, tiada sokongan kawalan gestur untuk melangkau muzik atau kembali.
KesimpulanFungsi tambatan yang sangat pantas adalah satu perkara yang baik. Rekaan premium dan saiz kecil juga sudah bagus, tetapi kualiti audio yang ibarat menggunakan set fon telinga murah adalah satu perkara yang tidak enak. Vivo di sini jelas sekali ingin menjadi Apple dengan bergantung kepada pembantu maya ‘Jovi’ untuk tujuan kawalan tambahan. Harganya mencapai sekitar RM590 adalah harga yang sangat mahal.

Ia mungkin mahal kerana cip yang digunakan. Tetapi untuk siapakah set fon telinga nirwayar sebenar ini? Jika ia tiba ke pasaran Malaysia, sanggupkah anda menghabiskan wang mencapai hampir RM600? Pada kami, banyak sahaja pilihan lain yang lebih bagus. Malah ada juga Apple AirPods klon berharga sekitar RM300 yang mempunyai prestasi yang lebih mengasyikkan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2019/09/pandang-pertama-vivo-tws-earphone-apple.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pandang Pertama Vivo Nex 3 Adakah Ini Peranti Nirbingkai Penuh Sebenar

Pandang Pertama Vivo Nex 3 Adakah Ini Peranti Nirbingkai Penuh Sebenar

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 422 hits
Vivo NEX adalah peranti konsep daripada Vivo yang memperlihatkan rekaan skrin nirbingkai Ia langsung tidak mempunyai takuk atau skrin berkubang untuk kamera swafoto tetapi sebaliknya antara yang pertama menggunakan mekanisma pop naik Bermul...
Vivo Turut Melancarkan Set Fon Telinga Tws Tersendiri Vivo Tws Earphone

Vivo Turut Melancarkan Set Fon Telinga Tws Tersendiri Vivo Tws Earphone

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 208 hits
Trend set fon telinga nirwayar sebenar kini semakin menjadi jadi Lebih lebih lagi tahun ini sejak Xiaomi memperkenalkan siri AirDots mereka semakin banyak jenama hadir dengan produk yang hampir sama Kini giliran Vivo pula melancarkan produk...
Pandang Pertama Lg G8x Thinq

Pandang Pertama Lg G8x Thinq

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 253 hits
LG pada acara IFA 2019 ini telah hadir dengan telefon pintar terbaru mereka LG G8X ThinQ yang hadir dengan spesifikasi terkini dan menariknya dilengkapi dengan sokongan aksesori yang menawarkan ia skrin kedua sesuai untuk digunakan ketika b...
Pandang Pertama Nokia 7 2

Pandang Pertama Nokia 7 2

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 256 hits
HMD Global kini telah hadir dengan beberapa telefon baru dan salah satunya adalah Nokia 7 2 Ia hadir dengan rekaan yang elegan menyertakan tri kamera dibelakang dilengkapi teknologi ZEISS Optics selain dijana menggunakan sistem operasi Andr...
Pandang Pertama Asus Proart Studiobook One

Pandang Pertama Asus Proart Studiobook One

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 183 hits
Asus pada acara IFA 2019 telah pun memperlihatkan beberapa komputer riba baru termasuk salah satunya yang menawarkan pemprosesan grafik berkuasa iaitu Asus ProArt StudioBook One Pada video kali ini kami melihat secara ringkas berkenaan komp...
Pandang Pertama Sony Xperia 5

Pandang Pertama Sony Xperia 5

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 303 hits
Sony sebelum ini sedia hadir dengan beberapa peranti bersaiz padat yang menarik Pada IFA 2019 minggu ini mereka turut melancarkan Sony Xperia 5 yang mana hadir dengan penawaran lebih kurang Xperia 1 sebelum ini tetapi dengan saiz lebih mesr...
Pandang Pertama Samsung Galaxy Fold

Pandang Pertama Samsung Galaxy Fold

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 181 hits
Samsung kini telah pun melancarkan kembali telefon dengan skrin boleh lipat daripada mereka iaitu Samsung Galaxy Fold Ia hadir dengan rekaan skrin boleh lipat dan digunakan sebagai telefon atau dibuka dan digunakan sebagai sebuah tablet Pad...
Vivo Tws Earhone Fon Telinga Tanpa Wayar Dengan Ciri Menarik

Vivo Tws Earhone Fon Telinga Tanpa Wayar Dengan Ciri Menarik

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 409 hits
Reading Time 2 minutesAcara pelancaran siri Vivo NEX 3 hari ini turut diserikan lagi dengan pengumuman peranti baharu berupa fon telinga tanpa wayar True Wireless Stereo Hadir dengan reka bentuk seakan akan Apple Airpods fon telinga in
Apple Mula Menawarkan Applecare Untuk Fon Kepala Dan Airpods

Apple Mula Menawarkan Applecare Untuk Fon Kepala Dan Airpods

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 250 hits
Perkara pertama yang dilakukan sebilangan pengguna produk Apple ialah membeli pakej AppleCare yang memberikan pelindungan ke atas sebarang kerosakan yang berlaku sepanjang penggunaan Selama ini ia hanya ditawarkan kepada iPhone iPad Mac dan...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad