Panas Ustaz Zolkharnain Bagi Nasihat Percuma Pada Syeikh Zainal Asri


 



June 5, 2021 Baguslah tuan guru syeikh dah buat pusingan U dalam isu vaksin sehari dua yg lepas. Sebelum itu, dgn penuh konfiden, tuan guru syeikh kata, orang yg ambil vaksin akan mati selepas dua tahun.
Dlm penjelasan tuan guru syeikh, tuan guru syeikh bersandar kpd Imam Syafie yg memiliki qaul qadim di Iraq dan qaul jadid di Mesir. Tuan guru syeikh bagi contoh isu wudhuk, tidak batal sentuh isteri di Iraq tapi batal sentuh isteri di Mesir.
Tak apalah, itu perbincangan lain. Cuma bagi saya, kurang enak tuan guru syeikh mengambil Imam Syafie sebagai sandaran dalam isu menarik balik kenyataan berkaitan vaksin tu. Sama seperti sandarkan mekanik pulas skru kpd engineer yang mencipta enjin.
Imam Syafie berqaul qadim dengan dalil dan bukti yang kukuh. Bahkan qaulnya itu selari dgn qaul para fuqaha’ yg lain yg terus relevan sehingga kini. Dia tidak berqaul qadim secara sembrono tanpa sandaran.
Setakat yg saya tahu juga, qaul jadid bukan pembatal qaul qadim bahkan dlm sesetengah keadaan qaul qadim terus dipakai sesuai situasi dan realiti. Ringkasnya, bukan suka² Imam Syafie berqaul qadim sama seperti bukan suka² juga dia berqaul jadid.
Namun dalam isu vaksin ini, ketika tidak ada mana² pakar berkata pengambilnya akan mati dalam tempoh masa tertentu, tiba² tuan guru syeikh boleh berkata akan mati selepas dua tahun? Mana sandarannya? Mana bukti saintifiknya? Mana kajiannya?
Tuan guru syeikh sebenarnya main pakai hentam saja cakap begitu dlm isu vaksin ni. Jika tuan guru syeikh main pakai hentam saja, tak eloklah tuan guru syeikh nak samakan tindakan tuan guru syeikh dgn Imam Syafie. Perbuatan itu agak menjolok mata. Bahkan tak betul dgn disiplin berhujah.
Ka ada sebab lain tuan guru syeikh buat pusingan U? Saya tahu juga sikit² sebabnya. Sebab itu, pada hujung video tu tuan guru syeikh bukan main puji kerajaan PN. Puji melantun², mcm lantunan bola keranjang sebelum dibaling masuk gol.. he he. Tak apalah, itu hak tuan guru syeikh.
Cuma nasihat saya ialah, tuan guru syeikh tak perlu bercakaplah hal² yg di luar bidang tuan guru syeikh. Misalnya bidang sejarah dan bidang perubatan. Kalau tuan guru syeikh bercakap juga, nampak sangat melalut ke laut lepas.
Natijahnya, tuan guru syeikh terpaksa “jual” nama tokoh mujtahid umat ini untuk mengabsahkan tindakan tuan guru syeikh. Bukankah itu tindakan tidak beretika? Bahkan tidak berdisiplin bagi seorang “tuan guru syeikh” seperti tuan guru syeikh.
Nasihat saya sebagai sahabat lama, elok tuan guru syeikh bercakap dalam bidang tuan guru syeikh spt bidang tasawuf, bidang zikir² harian, baca hadith, itu lebih bagus drpd melalut dlm bidang lain ibarat wau kemetek putus ekor.
Semoga nasihat ini bermanfaat untuk saya dan tuan guru syeikh juga. Nanti ada peluang, saya cari jalan untuk berjumpa tuan guru syeikh. Bukan apa, nak minum kopi saja… Luv yu tuan guru syeikh.














Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/panas-ustaz-zolkharnain-bagi-nasihat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Syeikh Faisol Nasihat Ustazah Selebriti Tarik Balik Kenyataan Kontroversi Beliau

Video Syeikh Faisol Nasihat Ustazah Selebriti Tarik Balik Kenyataan Kontroversi Beliau

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 409 hits
May 24 2021 Bagus nasihat sheikh Faisol ni Seimbang dalam menasihati Ukhtina ustazah Asma Jasa ustazah banyak dalam dakwah cuma fikh dan fatwa bukan bidang beliau Beliau seorang yang ikhlas dalam dakwah cuma setiap bidang ada ahlinya Semoga...
Panas Zolkharnain Dedah Menteri Berbohong Mana Ada Minyak Masak Paket Berjenama Harga Murah

Panas Zolkharnain Dedah Menteri Berbohong Mana Ada Minyak Masak Paket Berjenama Harga Murah

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 208 hits
June 10 2021Sepanjang ingatan saya hampir setiap minggu pergi pasaraya beli barang dapur bersama isteri semenjak sekian lama tak sampai 5 kali saya jumpa minyak masak paket berjenama seperti dlm botol Kalau saya jumpa memang saya beli minya...
Ada Banyak Nasihat Tapi Pandai Pandailah

Ada Banyak Nasihat Tapi Pandai Pandailah

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 185 hits
Assalammualaikum wbtADA BANYAK NASIHAT TAPI PANDAI PANDAILAH Bukan mudah nak jumpa terus Selalu cuma jumpa dalam kumpulan sembang maya sahaja Kadang sembang di alam maya kencang bila jumpa kaku Ada yang dalaman maya beku Bila jumpa cair men...
Pong Pang Pong Pang Mufti Serba Tahu Lainnya Lari Masuk Kelambu Nak Nasihat Menteri Pertahanan Kah

Pong Pang Pong Pang Mufti Serba Tahu Lainnya Lari Masuk Kelambu Nak Nasihat Menteri Pertahanan Kah

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 161 hits
MOHD MUKHLIS MOHD SYARIFFHari tu berapi api mufti serba tahu cerita pasal Palestin Ini selambe aje pesawat Israel terbang di ruang udara Malaysia tak ada pun komen kata mereka semakin berani Menteri pengangkutan mana Menteri Pertahanan mana...
Jom Belajar Bahasa Mandarin Mudah Percuma Part 1

Jom Belajar Bahasa Mandarin Mudah Percuma Part 1

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 893 hits
Hai guys Nak belajar tak Bahasa Mandarin Kenapa Riss nak mengajar anda bertutur dalam Bahasa Mandarin bukan Bahasa Tamil Pertama Bahasa Mandarin merupakan Bahasa international selepas Bahasa Inggeris Selain itu Malaysia mempunyai pelbagai l...
Suntik Vaksin Covid 19 Dapat Hadiah Percuma Ganja

Suntik Vaksin Covid 19 Dapat Hadiah Percuma Ganja

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 341 hits
Suntik vaksin Covid 19 dapat hadiah percuma Ganja Assalamualaikum dan salam sejahtera Umum mengetahui kerajaan kini dalam proses pemberian vaksin kepada seluruh penduduk Malaysia bagi mewujudkan imuniti kelompok untuk melawan wabak yang kin...
Dah Hari Ke 7 Business Boot Camp 101 Percuma Datuk Wira Dr Azizan Osman

Dah Hari Ke 7 Business Boot Camp 101 Percuma Datuk Wira Dr Azizan Osman

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 526 hits
Dah Hari Ke 7 Business Boot Camp 101 Percuma Datuk Wira Dr Azizan Osman Allhamdulillah sedar tak sedar hari ni 7 Jun 2021 dah masuk hari ke 7 Boot Camp Percuma Datuk Wira Dr Azizan Osman Sejujurnya ini kali pertama saya join kelas DWDAO dan...
Wyndham Acmar Klang Buat Penghantaran Percuma

Wyndham Acmar Klang Buat Penghantaran Percuma

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 1371 hits
hai semua dah lama tak tulis pasal makan makan ni walaupun hakikatnya sepanjang pkp dah setahun duduk rumah makan tak berhenti hahaha sejak sejak tak dapat makan dekat kedai makan ni semua okay ke duduk rumah tak duduk rumah elok elok bagi ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid