Oooo Patutlah Pkr Kalah Disemua Kerusi



KUALA LUMPUR: Kekalahan Pakatan Harapan (PH) yang menyaksikan PKR tewas di semua kerusi dipertandingkan selain DAP kehilangan kubu kuatnya pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka didakwa kerana pecahan undi yang ‘diambil’ Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).
Bercakap kepada Utusan Malaysia, Pengarah Komunikasi PH, Fahmi Fadzil berkata, hal itu disebabkan Bersatu sebelum ini pernah bersama PH yang memenangkan mereka pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), namun, tindakan parti itu membentuk pakatan baharu dinamakan Perikatan Nasional (PN) menyebabkan pola undi sudah berpecah.
Bagaimanapun, Ahli Parlimen Lembah Pantai itu berkata, masih terlalu awal untuk PH menyimpulkan punca kekalahan pembangkang bagi merebut 28 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka dan ia akan diketahui selepas sesi bedah siasat dilakukan dalam masa terdekat.
“Ada banyak sudut yang perlu diambil kira untuk kita memahami apa yang berlaku selepas hari mengundi. Mungkin juga ada undi yang berpecah yang menyebabkan kemenangan tidak memihak pembangkang seperti di Pengkalan Batu. Kehadiran bekas penyandangnya, Datuk Norhizam Hassan Baktee (Bebas) juga telah mengambil undi yang sepatutnya pergi ke DAP,” katanya ketika dihubungi semalam.
Fahmi menafikan dakwaan kekalahan pembangkang mungkin didorong faktor penerimaan Datuk Seri Idris Haron (bekas ADUN UMNO) bertanding di DUN Asahan atas tiket PKR dan juga permeteraian perjanjian persefahaman (MoU) antara kerajaan dan pembangkang, sebelum ini.
“Ini tidak benar, boleh jadi disebabkan faktor jentera dan kekuatan parti antara kawasan bandar dan luar bandar. Apa yang perlu diperbaiki adalah gerak kerja kami kerana cara parti-parti berkempen secara maya pun salah satu punca mengapa sukar untuk kami memperkenalkan calon.
“Kempen digital di kawasan bandar memang berkesan, tetapi bukan di luar bandar kecuali pengundi yang mengundi di kawasan luar bandar ini tetapi bekerja di dalam bandar,” katanya.
Barisan Nasional (BN) membentuk kerajaan negeri Melaka mencatatkan kemenangan dengan majoriti dua pertiga menyaksikan UMNO menang 18 kerusi, diikuti MCA (2) dan MIC (1) manakala PH hanya menang lima kerusi iaitu DAP lima kerusi, Parti Amanah Negara (Amanah) (satu kerusi) dan PKR tewas semua kerusi.
PN-Bersatu pula hanya menang dua kerusi manakala Pas, Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) dan parti-parti politik bebas juga gagal merebut sebarang kerusi yang ditandingi.
Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Kebangsaan DAP, Ronnie Liu Tian Khiew berkata, pimpinan tertinggi PH diingatkan untuk tidak menuding jari kepada pihak lain dan mengakui kekhilafan sepanjang berkempen yang menyebabkan masih ramai pengundi terutama yang bukan Melayu didakwa enggan keluar mengundi.
ADUN Sungai Pelek itu antara lain mencadangkan supaya DAP tidak terlalu bergantung kepada sokongan orang Cina sahaja sebaliknya mementingkan semua kaum di negara ini jika mahu memenangi kerusi lebih banyak pada pilihan raya.
“DAP tidak boleh harapkan Cina sahaja, kena yakinkan bangsa-bangsa lain bahawa DAP boleh mewakili suara semua rakyat. Jangan pentingkan sentimen kecinaan lagi bagi mengelakkan salah faham terhadap DAP. Kita menang empat kerusi pun kerana bergantung dengan Cina, kalau tidak, kita takkan menang.
“Pembangkang juga mesti menjelaskan kepada rakyat punca kekalahan sama ada disebabkan pandemik Covid-19, pengundi sendiri kecewa dengan ahli politik, prestasi PH yang kurang memberangsangkan selama 22 bulan mentadbir atau faktor ‘Mahathir’,” katanya. – UTUSAN ONLINE
Kesimpulannya dari apa yang Fahmi Fadzil tu kata ialah PKR kalah kerana BERSATU keluar PH..
Mudah sekali dia letak punca kekalahan kepada pihak lain, sedangkan BERSATU pada dasarnya telah keluar dari PH hampir 20 bulan yang lalu.
Tidakkah mereka-mereka itu sedar akan berlaku peralihan undi keluar dari PH selari dengan keluarnya BERSATU dari PH?
Tapi.. apa Mereka telah lakukan untuk mengatasi perkara ini setelah BERSATU melangkah keluar dari PH?

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/11/oooo-patutlah-pkr-kalah-disemua-kerusi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Sarawak Pkr Dakwa Dap Tidak Telus Bincang Agihan Kerusi

Prn Sarawak Pkr Dakwa Dap Tidak Telus Bincang Agihan Kerusi

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 162 hits
PRN Sarawak PKR dakwa DAP tidak telus bincang agihan kerusi PKR Sarawak mendakwa rakan sekutunya DAP Sarawak enggan berunding secara terbuka dan telus sekurang kurangnya membabitkan tiga kerusi Dewan Undangan Negeri menjelang pilihan raya n...
Masa Depan Anwar Makin Malap Selepas Pkr Kalah Teruk Di Melaka

Masa Depan Anwar Makin Malap Selepas Pkr Kalah Teruk Di Melaka

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 267 hits
Kemelut yang dihadapi parti itu dalam PRN Melaka akan membawa kepada persoalan sukar berkenaan tokoh yang menjadi simbol penubuhannya Gesaan senyap supaya Presiden PKR Anwar Ibrahim yang merupakan pengerusi Pakatan Harapan diganti timbul ke...
Dap Perlu Kompromi Kerusi Pkr Boleh Menang

Dap Perlu Kompromi Kerusi Pkr Boleh Menang

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 193 hits
KEADILAN Sarawak menyeru DAP negeri itu kembali ke meja rundingan melakukan pembahagian kerusi sebelum hari penamaan calon Menurut KEADILAN Sarawak rundingan dan persetujuan yang diperolehi DAP negeri sebelum ini bersama Pengerusi Majlis Pi...
Prn Melaka Pkr Jangka Menang 6 Kerusi Dun

Prn Melaka Pkr Jangka Menang 6 Kerusi Dun

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 284 hits
Meskipun terdapat pelbagai tinjauan mengenai Pilihan Raya Negeri Melaka terutama gabungan manakah yang akan membentuk kerajaan namun KEADILAN menjangkakan parti itu akan menang di 6 kerusi DUN pada 20 November nanti Menurut Pengerusi Majlis...
Setelah Kalah Semua Kerusi Prn Melaka Pas Nak Kukuhkan Semula Kerjasama Dengan Umno Dalam Mn

Setelah Kalah Semua Kerusi Prn Melaka Pas Nak Kukuhkan Semula Kerjasama Dengan Umno Dalam Mn

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 205 hits
perakinsights com Pas mengakui akar umbi parti itu lebih ke arah bersama Muafakat Nasional dan usaha ke arah kerjasama bersama UMNO itu diharapkan dapat terus diperkukuh menje lang Pilihan Raya Umum Ke 15 Bercakap kepada Utusan Malaysia Mur...
20 000 Pengundi Ph Pada 2018 Tak Pulang Undi Punca Pkr Kalah Di Melaka Dakwa Maszlee

20 000 Pengundi Ph Pada 2018 Tak Pulang Undi Punca Pkr Kalah Di Melaka Dakwa Maszlee

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 187 hits
November 27 2021 Bekas Menteri Pendidikan Maszlee Malik mendakwa kekalahan PKR pada pilihan raya negeri Melaka disebabkan 20 000 pengundi Pakatan Harapan pada 2018 tidak pulang mengundi PETALING JAYA Bekas Menteri Pendidikan Maszlee Malik m...
Pkr Kalah Teruk Kerana Pengundi Tolak Empat Katak Kata Penganalisis

Pkr Kalah Teruk Kerana Pengundi Tolak Empat Katak Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 322 hits
Penganalisis berpendapat kekalahan teruk Pakatan Harapan itu natijah pengundi melihat gabungan berkenaan memberi tempat kepada politik katak yang mencetuskan pilihan raya negeri Melaka MELAKA TENGAH Kekalahan teruk Pakatan Harapan khususnya...
Pkr Terima Tamparan Hebat Tewas Semua Kerusi Ditandingi

Pkr Terima Tamparan Hebat Tewas Semua Kerusi Ditandingi

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 182 hits
PKR terima tamparan hebat tewas semua kerusi ditandingi MELAKA PKR menerima tamparan hebat apabila tewas semua kerusi ditandinginya pada Pilihan Raya Negeri Melaka walaupun meletakkan calon paling ramai berbanding sekutunya dalam Pakatan Ha...
Kalah Hangpa Salah Dia

Kalah Hangpa Salah Dia

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 153 hits
MOHD SHOUQI TAUPOIAnwar Juga Dipersalahkan Waktu Ada Kuasa Hampa Xpandang Langsung Kat Dia Bila Hilang Kuasa Pakat2 Nk Cari Salah Dia Lepas Tu Bila Nak Atoq Sesuatu Hampa Suruh Dia Bila Xberjaya Hampa Pakat Maki Dia Pula Cilakoyyy Betul Ham...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping