Oku Cacat Penglihatan Johan Qari Peringkat Kelantan


KOTA BHARU – Walaupun berstatus orang kurang upaya (OKU), namun ia tidak menjadi penghalang bagi Muhammad Qayyim Nizar Sarimi, 22, untuk berjaya bergelar johan qari Tilawah Al-Quran Peringkat Negeri Kelantan Tahun 1441H/2020M.
Muhammad Qayyim berkata, meskipun kurang penglihatan, namun beliau bersyukur dengan usaha dan persediaan dilakukan ternyata ianya membuahkan hasil apabila meraih gelaran johan qari peringkat negeri untuk kali ketiga.
“Saya sudah banyak menyertai majlis tilawah al-Quran dan ini kali ketiga saya berjaya diangkat sebagai johan qari di peringkat negeri ini selain pada tahun 2017 dan 2019,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Pengurniaan Hadiah Tilawah dan Menghafaz Al-Quran Peringkat Negeri Kelantan Tahun 1441H/2020M yang disempurnakan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob di Kompleks Islam Darulnaim, Kota Bharu malam tadi.
Berkongsi kejayaannya, beliau yang juga penuntut semester akhir Diploma Tahfiz di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (Kias) Nilam Puri berkata, sebagai persediaan, beliau meluangkan masa selama tiga jam bagi mempelajari ilmu taranum dan sebagainya sebanyak dua kali seminggu.
“Saya mendalami al-Quran dengan mendapat tunjuk ajar daripada beberapa bekas qari kebangsaan di negeri antaranya Rahim Ahmad dan Yahya Daud, malah ianya tidak sia-sia apabila ia membuahkan hasil walaupun keadaan saya sebegini,” katanya.
Terdahulu, Muhammad Qayyim dan Wan Sofea Aini Wan Mohd Zahidi masing-masing dinobatkan sebagai johan Qari dan Qariah tilawah peringkat negeri dengan membawa pulang wang tunai RM10,000 selain pakej ibadah umrah, plak dan sijil penyertaan.
Ahmad (kiri) menyampaikan hadiah johan qari kategori tilawah, Muhammad Qayyim Nizar pada Majlis Pengurniaan Hadiah Tilawah dan Menghafaz Al-Quran Peringkat Negeri Kelantan Tahun 1441H/2020M malam tadi. – Foto Bernama Kejayaan itu sekali gus melayakkan mereka mewakili negeri Kelantan pada Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan yang akan diadakan pada 13 hingga 21 Februari ini bertempat di International Convention Center Kota Kinabalu, Sabah.
Sementara itu, seorang tenaga pengajar, Wan Sofea Aini, 26, berkata, beliau tidak menjangkakan sama sekali akan dipilih sebagai johan qariah pada tahun ini memandangkan ianya persaingan sengit kerana peserta yang menyertai mempunyai kehebatan sendiri.
Katanya, beliau mula menyertai tilawah yang diadakan sejak tahun 2015 dan ini kali kedua beliau dinobatkan sebagai qariah selepas merangkul anugerah yang sama pada tahun 2016.
“Dengan pertandingan ini ianya menjadi landasan untuk saya menambah lebih banyak ilmu al-Quran selain memperbaiki mutu bacaan.
“Kejayaan ini didedikasikan untuk keluarga dan semua pihak yang banyak membantu dan insya-ALLAH saya akan melakukan yang terbaik di peringkat kebangsaan nanti,” katanya yang kini sedang menunggu kelahiran cahaya mata sulungnya.
Pada majlis sama, johan Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa Tahun 2017, Abdullah Fahmi Che Nor @ Shukeri turut menerima replika kunci rumah yang dianugerahkan oleh kerajaan negeri kepadanya.
The post OKU cacat penglihatan johan qari peringkat Kelantan appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/oku-cacat-penglihatan-johan-qari-peringkat-kelantan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhammad Umar Syazuli Dan Awatif Johan Tilawah Al Quran Peringkat Negeri Pulau Pinang 2020

Muhammad Umar Syazuli Dan Awatif Johan Tilawah Al Quran Peringkat Negeri Pulau Pinang 2020

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 446 hits
Muhammad Umar Syazuli Mohd Tahir dan Awatif Abd Majid masing masing dinobatkan johan Tilawah Al Quran Ke 63 Peringkat Negeri Pulau Pinang yang berlangsung dekat Dewan Millenium Kepala Batas di sini malam tadi Kemenangan tersebut melayakkan ...
Cacat Kedua Belah Tangan Lelaki Oku Ini Cekal Usahakan Ternakan Lembu

Cacat Kedua Belah Tangan Lelaki Oku Ini Cekal Usahakan Ternakan Lembu

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 404 hits
MACHANG Biarpun cacat kedua belah tangan sejak lahir namun ia tidak menjadi penghalang bagi Rahim Yusoff mengusahakan ternakan lembu untuk dijual kepada orang ramai bagi meraih pendapatan menampung keluarganya Rahim 54 berkata dia mula ment...
Ibu Bapa Cacat Penglihatan Mufti Tersentuh Bertentang Mata Dengan Adik Khairunnisa

Ibu Bapa Cacat Penglihatan Mufti Tersentuh Bertentang Mata Dengan Adik Khairunnisa

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 460 hits
Pada hari pertama pembukaan sekolah awal minggu lalu tular di media sosial gambar seorang murid perempuan memimpin tangan kedua dua ibu bapa sambil meronda kawasan sekolah Lebih menyayat hati rupa rupanya ibu bapanya ialah golongan OKU yang...
Jawapan Mb Kelantan Mengenai Isu Pembelian Mercedes

Jawapan Mb Kelantan Mengenai Isu Pembelian Mercedes

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 525 hits
Menurut Mohd Amar Abdullah semasa Kelantan di bawah pentadbiran Allahyarham Nik Abdul Aziz Nik Mat menteri besar negeri itu sudah menggunakan kereta jenama mewah berkenaan Katanya pada suatu ketika Nik Abdul Aziz pernah bercadang mahu menju...
Kerajaan Kelantan Boleh Kot Bantu Beli Kerusi Roda Kan

Kerajaan Kelantan Boleh Kot Bantu Beli Kerusi Roda Kan

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 258 hits
Nur Amni Zahra Khairul Azmi murid Tahun Satu Sekolah Kebangsaan Jeram adalah normal cuma mengalami masalah ukuran kaki tidak seimbang yang menyebabkannya kadang kala terpaksa merangkak untuk bergerak Saya terpaksa mendukungnya setiap hari u...
Kelantan Mb S Office Decries Slander Over Funding For Mercedes Purchase

Kelantan Mb S Office Decries Slander Over Funding For Mercedes Purchase

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 223 hits
The Kelantan Menteri Besar s Office has decried the suggestion it had used the federal government s special allocation to purchase luxury cars as a malicious slander This came after Kelantan Pakatan Harapan chairperson Husam Musa questioned...
Proses Tukar Kereta Mb Kelantan Sama Seperti Negeri Lain Tiada Isu Kata Takiyuddin

Proses Tukar Kereta Mb Kelantan Sama Seperti Negeri Lain Tiada Isu Kata Takiyuddin

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 322 hits
Isu pembelian kereta jenis Mercedes Benz untuk kegunaan menteri besar Kelantan tidak perlu diperbesar dan dijadikan modal politik kata Takiyuddin Hassan Setiausaha agung PAS itu berkata proses menukar kenderaan rasmi bagi kegunaan menteri b...
Kelantan Can Do Whatever They Want With Their Petroleum Royalties Dr M

Kelantan Can Do Whatever They Want With Their Petroleum Royalties Dr M

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 241 hits
Kelantan state government has the right to spend its oil royalty funds as they wish said Prime Minister Dr Mahathir Mohamad However Mahathir reminded the PAS led state administration that they would be punished by the people if they do not ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened