Normal Ke Jika Bayi Asyik Lena Mak Ayah Perlu Kejut Bayi Jika Ada 5 Tanda Ni


Saat melihat bayi tidur dengan lena dan nyenyak, hati ibu mula terasa cukup lega. Gembira akhirnya mereka dapat berehat dan mendapatkan rehat yang secukupnya. Pun begitu adakah baik jika bayi anda sentiasa tidur pada tempoh yang lama. Ada waktunya hati mula terasa risau kerana bayi tidur pada tempoh yang cukup lama.
Bayi baru lahir sememangnya memerlukan tidur yang banyak. Malahan ada yang menyatakan 2 hingga 3 bulan pertama bayi akan dipenuhi dengan perkembangan pesat, sebab itu mereka memerlukan tidur yang banyak. Melainkan si kecil tidak bangun langsung walaupun untuk menyusu, maka tiada apa yang perlu dibimbangkan.
Untuk minggu-minggu pertama, mengejutkan bayi untuk menyusukan bagi setiap 2 hingga 3 jam sekali dan si kecil mungkin akan kembali tidur selepas itu.

Umumnya, bayi yang baru dilahirkan akan tidur sekitar 14 hingga 18 jam sehari, secara purata. Bahkan ada bayi yang tidur lebih daripada itu dan hanya bangun untuk tempoh 30 minit atau kurang. Tidak kira malam atau siang. Jika si manja tidur terlalu lama pada waktu siang dan berjaga malam, ia mungkin kerana bayi anda masih keliru tentang siang dan malam.
 

Tidur 13 Hingga 15 Jam Sehari
Apabila bayi tidur untuk tempoh 13 hingga 15 jam sehari, ia dianggap sebagai tempoh normal. Ia biasanya bergantung kepada usia bayi anda.
Seorang bayi secara umumnya akan tidur 11 hingga 12 jam pada waktu malam dan 2 hingga 3 jam untuk tidur siang.
Ada juga sesetengah bayi yang tidur 12 jam pada waktu malam dan 4 jam pada waktu siang. Selalunya, keadaan ini tidak perlu dibimbangkan.
Tidak dinafikan, waktu tidur bayi itu kedengaran lama. Namun tempoh 12 jam tidur yang berkualiti bersama 2 jam tidur pada waktu siang adalah bagus.
Bahkan masih ada masa untuk si manja belajar berguling, merangkak, berjalan mahupun bercakap. Apa yang perlu anda lakukan adalah untuk memantau tingkah-laku mereka dan memastikan segalanya berjalan lancar.

Pantau Waktu Tidur Bayi
Jika bayi yang berusia 6 bulan masih tidur seperti bayi baru lahir dan sukar berjaga pada waktu siang untuk tempoh lebih sejam, dapatkan rundingan doktor. Jika keadaan ini berlaku, mungkin terdapat masalah kesihatan yang menyebabkan bayi tidur lama.
Ada 5 keadaan yang mungkin memerlukan anda untuk mengejutkan si kecil daripada tidur, seperti:
Untuk keselamatan
Jika bayi tidur dalam persekitaran berbahaya, adalah lebih baik untuk mengejutkan mereka. Keadaan paling selamat untuk bayi tidur adalah secara menelentang dan tanpa ada barang-barang di sekelilingnya.
Tidur siang lama
Tempoh tidur siang yang disarankan adalah tidak melebihi 3 jam sehari. Tetapi pastinya ada masa-masa tertentu si kecil akan tidur lebih lama daripada tempoh tersebut. Namun jika bayi asyik lama tidur siang, ia boleh menjejaskan waktu tidur bayi pada malamnya.

Keliru siang dan malam
Normal untuk si manja yang baru lahir keliru tentang waktu siang atau malam. Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna anda boleh membiarkan bayi tidur siang berterusan sehingga 8 jam. Nanti anda pula merungut kenapa bayi berjaga waktu malam!
Untuk membantu bayi mengenal waktu siang dan malam, bangunkan mereka pada waktu siang agar irama sirkadian – perubahan fizikal, mental dan tingkah-laku mengikut kitaran harian – dapat diselaraskan.

Berjaga malam
Jika anak anda mengalami masalah berjaga pada waktu malam atau insomnia, pastinya apa yang boleh dilakukan adalah membenarkan dia tidur pada keesokan paginya.
Tetapi sampai bila anda harus membiarkan kitaran seperti ini berlaku setiap hari? Maka anda perlu melakukan perubahan untuk mengatasi masalah berjaga malam ini.
Peralihan waktu tidur
Untuk mengatasi isu peralihan waktu tidur, maka wujud keperluan untuk mengejutkan si kecil daripada tidur siangnya. Situasi itu dalam membantu mengelakkan anak berdepan masalah tidur malam terlalu lewat.
Bayi sering tidur normalkah atau sebaliknya?

Apabila bayi membesar menjadi kanak-kanak, keperluan tidurnya akan berkurangan. Walau bagaimanapun, terdapat sesetengah kanak-kanak sudah terbiasa tidur siang untuk tempoh 3 jam dan masih boleh lena awal pada waktu malam.
Jadi bayi atau kanak-kanak yang kerap tidur, adalah 1 keadaan normal. Melainkan, jika aktiviti tidurnya itu membuatkan dia tiada masa untuk melakukan aktiviti kemahiran motor dan kognitif. Sekiranya itu keadaan yang baby anda alami, disarankan untuk mendapatkan rundingan dan nasihat doktor.
Sumber: Hellodoktor.com
The post Normal Ke Jika Bayi Asyik Lena? Mak Ayah Perlu Kejut Bayi Jika Ada 5 Tanda Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/normal-ke-jika-bayi-asyik-lena-mak-ayah-perlu-kejut-bayi-jika-ada-5-tanda-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menangis Tanda Bayi Berkomunikasi Dengan Mak Ayah Tapi Jangan Biarkan Lama Bahaya

Menangis Tanda Bayi Berkomunikasi Dengan Mak Ayah Tapi Jangan Biarkan Lama Bahaya

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 235 hits
Tangisan bayi selalu membuatkan kita mula panik Lebih lebih lagi bagi ibu bapa yang baru berpengalaman menjadi ibu dan ayah Tangisan bayi yang berpanjangan menjadi satu kerisauan Bayi menangis itu normal kerana ia merupakan satu satunya car...
Ini Kes Intususepsi Tanda Tanda Usus Terlipat Bahayakan Bayi Mak Ayah Kena Tahu

Ini Kes Intususepsi Tanda Tanda Usus Terlipat Bahayakan Bayi Mak Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 286 hits
Najis dan fizikal anak kecil boleh menjadi indikator tahap kesihatan mereka Malah adalanya di sebalik tanda fizikal yang dianggap biasa tersembunyi komplikasi serius dialami si anak Justeru ibu bapa perlu memberi perhatian terhadap segala p...
Bawa Teman Lelaki Jumpa Mak Ayah Pemuda Jadi Imam Untuk Keluarga Kekasih

Bawa Teman Lelaki Jumpa Mak Ayah Pemuda Jadi Imam Untuk Keluarga Kekasih

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 548 hits
Setiap pasangan yang bercinta pastinya mahu mengakhiri hubungan mereka dengan membina sebuah perkahwinan yang bahagia Sebelum melangkah ke peringkat seterusnya para pasangan kebiasaannya terlebih dahulu meminta restu daripada keluarga agar ...
Anak Millenial Fragile Macam Kaca Mudah Stress Ini Mungkin Penyebab Yang Mak Ayah Perlu Ambil Tahu

Anak Millenial Fragile Macam Kaca Mudah Stress Ini Mungkin Penyebab Yang Mak Ayah Perlu Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 319 hits
Membesarkan anak anak pada zaman sekarang bukan satu tugas yang mudah Pendedahan kepada teknologi dari awal usia membuatkan mereka kurang berekplorasi dengan alam selain emosi dikawal oleh gajet Selain itu aras akademik yang semakin tinggi ...
Bang Lelaki Lagi Tak Mengapa Allah Hadirkan 5 Hero Untuk Jadi Imam Usung Jenazah Mak Ayah Kelak

Bang Lelaki Lagi Tak Mengapa Allah Hadirkan 5 Hero Untuk Jadi Imam Usung Jenazah Mak Ayah Kelak

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 266 hits
Tak mengapa jika Allah kurniakan kesemuanya anak lelaki buat kita Jangan sesekali merasa sedih bila tidak hadiahkan seorang anak perempuan buat suami Anak lelaki kurniaan Allah cukup banyak kelebihannya malah mampu melindungi ibunya sampai ...
Anak Buat Kejutan Harijadi Untuk Mak Ayah Istimewa Rider Sebak Tolong Bacakan Kad Ucapan

Anak Buat Kejutan Harijadi Untuk Mak Ayah Istimewa Rider Sebak Tolong Bacakan Kad Ucapan

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 578 hits
Walau sebesar mana pun kebaikan yang kita lakukan tiada apa yang mampu membalas jasa ibu ayah yang telah bergolok gadai korbankan segalanya untuk kita Semuanya tidak setanding dengan pengorbanan mereka membesarkan kita sehingga kita hidup s...
Trackeasy Aplikasi Pembungkusan Pintar Pertama Malaysia Friso Gold Buat Mak Ayah Rasa Yakin

Trackeasy Aplikasi Pembungkusan Pintar Pertama Malaysia Friso Gold Buat Mak Ayah Rasa Yakin

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 269 hits
So apa nasihat solution terbaik yg Cikgu blh share kpd dua2 pihak iaitu murid parents cikgu Jika anda memilih susu Friso Gold anda tidak perlu khuatir kerana Aplikasi Pembungkusan Pintar yang dilancarkannya bakal memberi jawapan kepada semu...
Anak Buat Hal Jangan Terus Marah Sebenarnya Dia Frust Tak Cukup Perhatian Mak Ayah

Anak Buat Hal Jangan Terus Marah Sebenarnya Dia Frust Tak Cukup Perhatian Mak Ayah

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 297 hits
Seawal usia dua tahun anak anak sudah mula faham dengan persekitaran mereka Biasanya pada usia begini mereka banyak ragam dan kerap tantrum jika tidak dikawal Adalah normal untuk anak anak menjerit berkelakuan agresif meniru gaya dan sebaga...
Bukan Nak Jadi Sempurna Tapi Bab Didik Anak Anak Mak Ayah Jangan Mudah Melatah Mula Dari Awal Untuk Pelajaran Terbaik

Bukan Nak Jadi Sempurna Tapi Bab Didik Anak Anak Mak Ayah Jangan Mudah Melatah Mula Dari Awal Untuk Pelajaran Terbaik

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 356 hits
Menjadi ibu bapa bukan satu tugas yang mudah Bermula dari dalam kandungan seterusnya melahirkan dan membesarkan pelbagai cabaran dan dugaan perlu ditempuhi Bila dah ada anak setiap hari ada sahaja benda yang kita akan belajar dan itu semua ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja