No 1 Pasaran Rokok Seludup



Kuala Lumpur: Malaysia sekali lagi menjadi tajuk berita global yang negatif apabila firma peneraju kajian strategik pasaran Euromonitor International baru-baru ini meletakkan negara ini sebagai terbesar di dunia dari segi berleluasanya pasaran rokok seludup.
Ketika sesi perbincangan panel dikelolakan oleh New Straits Times, baru-baru ini, Ketua Kanan Penyelidikan Tembakau di Euromonitor International, Shane MacGuill berkata, rokok tidak sah di Malaysia adalah hampir 65 peratus atau dua per tiga daripada keseluruhan pasaran pada 2019.
“Tidak ada pasaran lain yang dapat menyaingi atau menghampiri Malaysia, kerana pasaran rokok seludup terbesar seterusnya ialah Brazil yang kami anggarkan kira-kira 50 peratus daripada pasaran,” kata MacGuill.
Beliau berkata, daripada ratusan pasaran diteliti Euromonitor International di seluruh dunia, hanya 10 pasaran memiliki tahap perdagangan rokok seludup melebihi 30 peratus.
Daripada 10 pasaran ini, Malaysia tertinggi dan kelapan terbesar di dunia dari segi jumlah rokok seludup.
“Dari segi mana kita hendak bahagikan carta atau statistik, adalah jelas wujud isu sangat besar di dalam pasaran tembakau Malaysia,” kata MacGuill.
MacGuill seorang daripada tiga panel multinasional pada Forum NST175 Insight bertema Pasaran Rokok Seludup: Pandangan Multinasional.
Perbincangan panel dihoskan oleh Pengarang Berita Kanan NST Faridul Anwar.
Dua lagi ahli panel ialah David Luna, bekas Diplomat AS dan bekas Pengerusi Pasukan Petugas Bagi Menangani Dagangan Haram di OECD (Organisasi Bagi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan) yang juga pakar di dalam jenayah kumpulan jenayah transnasional, rasuah, pengubahan wang haram dan pengedaran dadah dan Pankaj Kumar, kolumnis akhbar berpengaruh yang juga penganalisis ekonomi.
Mengulas mengenai masalah akut pasaran rokok seludup Malaysia, Luna berkata, isu berkenaan menyebabkan bahaya besar apabila ia mula bercantum dengan jenayah lain, sama ada penyeludupan manusia, narkotik atau hidupan liar, yang juga dilakukan oleh kumpulan jenayah terancang.
“Pasaran rokok seludup bukan sahaja menyebabkan kerajaan kehilangan hasil yang tinggi, tetapi juga menjejaskan kestabilan kepada pasaran (ekonomi) dan institusi kerajaan. Ia amat membimbangkan untuk melihat tahap penebusan jenayah sebegitu tinggi di Malaysia,” katanya.
Luna berkata, pasaran rokok seludup Malaysia turut membahayakan negara jiran Asean selain ekonomi APEC.
“Laporan menunjukkan sindiket jenayah Malaysia kini menerobos masuk ke pasaran Australia dan New Zealand kerana perbezaan harga (rokok).
“Oleh kerana Malaysia kini berperanan sebagai pengerusi dan tuan rumah APEC tahun ini, kerajaan Malaysia harus mengambil peranan peneraju memulakan kerjasama melangkaui sempadan bagi menangani masalah multinasional ini,” katanya.
Dari segi penyelesaian, semua anggota panel bersependapat bahawa aspek penguatkuasaan sahaja tidak memadai untuk menyelesaikan masalah berkenaan.
Pankaj berkata, pegawai penguatkuasaan Malaysia menunjukkan mereka memang berkebolehan dan berupaya menangkap penyeludup dan membawa mereka ke muka pengadilan. Tetapi katanya, ia bukan sekadar mengenai penyeludup, tetapi keseluruhan rantaian nilai rokok tidak sah.
Menurutnya, soal mampu dibeli adalah satu isu dan selepas kerajaan menaikkan duti eksais dengan begitu tinggi pada 2015, harga rokok sah meningkat 40 peratus kepada 42 peratus.
“Hari ini, kelompok perokok tertumpu kepada segmen berpendapatan rendah di dalam masyarakat termasuk berpendapatan gaji minimum. Jadi jika mereka merokok rokok sah pada purata 20 kotak sebulan, ia antara 15 peratus hingga 16 peratus daripada jumlah keseluruhan pendapatan mereka. Kos itu tinggi dan alternatif lebih murah tersedia ada,” katanya.
MacQuill bersetuju bahawa segmen berpendapatan rendah adalah mereka yang merokok dan juga pengguna produk pasaran gelap.
“Kita sekarang menyaksikan peningkatan sangat besar di dalam perdagangan rokok seludup pada tahun mendatang disebabkan impak ekonomi oleh Covid-19.
“Cara penyelesaian berbeza perlu diambil pada satu-satu masa, berbanding sekadar melihat kepada isu cukai atau penguatkuasaan secara berasingan,” katanya.-HM
Kantoi sembunyi rokok seludup dalam treler

The post No.1 pasaran rokok seludup appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/19/no-1-pasaran-rokok-seludup/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Sempat Edar Rokok Seludup

Tak Sempat Edar Rokok Seludup

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 217 hits
Essa Abu Yamin Batu Pahat Seorang lelaki dipercayai konco sindiket penyeludupan rokok tidak sempat mengedar bekalan ke kedai runcit apabila ditahan di Jalan Senggarang di sini hari ini Lelaki berusia 26 tahun itu ditahan anggota Batalion 5 ...
Haa Padan Muka Putus Stok Korang Di Batu Pahat Lelaki Bawa 695 Karton Rokok Seludup Ditahan

Haa Padan Muka Putus Stok Korang Di Batu Pahat Lelaki Bawa 695 Karton Rokok Seludup Ditahan

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 177 hits
Sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga Itulah yang berlaku pada seorang lelaki yang dipercayai merupakan konco sindiket penyeludupan rokok ditahan anggota Batalian 5 Pasukan Gerakan Am Simpang Renggam Lelaki berumur 25 ...
Trump Menjejaskan Pasaran Bahan Mentah Harga Minyak Meningkat Lebih Dari 2

Trump Menjejaskan Pasaran Bahan Mentah Harga Minyak Meningkat Lebih Dari 2

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 259 hits
Jumaat lalu berita mengenai Trump dijangkiti Coronavirus dikeluarkan Oleh kerana itu berlaku penurunan harga minyak yang cepat tetapi berubah kembali hari ini Pagi ini harga minyak meningkat lebih dari 2 Proses proses ini memberi kesan yang...
Kingston Memperkenalkan Storan Usb Datatraveler 70 Dan 80 Baru Di Pasaran Malaysia

Kingston Memperkenalkan Storan Usb Datatraveler 70 Dan 80 Baru Di Pasaran Malaysia

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 175 hits
Sejak ia mula diperkenalkan sekitar dua dekad yang lalu pemacu USB merupakan storan digital mudah alih yang boleh dibawa kemana mana dan memudahkan perkongsian fail diantara pengguna Kington jenama yang cukup terkenal untuk peranti dan komp...
Siri Cpu Amd Ryzen 5000 Diperkenalkan Bakal Tiba Di Pasaran Pada 5 November Kelak

Siri Cpu Amd Ryzen 5000 Diperkenalkan Bakal Tiba Di Pasaran Pada 5 November Kelak

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 215 hits
Siri CPU AMD Ryzen 5000 ataupun dengan nama nama lainnya AMD Zen 3 ataupun 8220 Vermeer 8221 telah akhirnya diumumkan oleh AMD sebentar tadi Dr Lisa Su CEO AMD telah memperkenalkan empat model CPU yang akan mula dijual di pasaran antarabang...
Dpr Siapa Sangka Rokok Dapat Melalap Habis Gedung Kejagung

Dpr Siapa Sangka Rokok Dapat Melalap Habis Gedung Kejagung

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 140 hits
Adies mengatakan kasus ini memberikan pembelajaran bahwa harus menjalankan standar operasional prosedur dalam bekerja Agar tidak terjadi hal yang tidak diinginkan
Polri Simpulkan Kebakaran Kejagung Akibat Rokok Setelah 4 Kali Rekonstruksi

Polri Simpulkan Kebakaran Kejagung Akibat Rokok Setelah 4 Kali Rekonstruksi

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 174 hits
Pemanggilan dan pemeriksaan terhadap mereka untuk mencari tahu apa yang mereka lakukan sebelum kebakaran Selain itu terhadap mereka masing masing tim penyidik gabungan juga menelisik mereka tengah bersama siapa
Arak Seludup Bernilai Hampir Rm300 Ribu Dirampas

Arak Seludup Bernilai Hampir Rm300 Ribu Dirampas

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 358 hits
ARAK SELUDUP BERNILAI HAMPIR RM300 RIBU DIRAMPAS JOHOR BAHRU Dua buah kereta yang berada dalam keadaan mencurigakan di Gelang Patah dekat sini mengundang syak anggota Pasukan Polis Marin Wilayah Dua yang sedang melakukan rondaan harian mala...
Ppm Wilayah 2 Rampas Arak Seludup Bernilai Rm628 433

Ppm Wilayah 2 Rampas Arak Seludup Bernilai Rm628 433

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 340 hits
PPM WILAYAH 2 RAMPAS ARAK SELUDUP BERNILAI RM628 433 JOHOR BAHRU Walaupun modus operandi sindiket penyeludupan minuman keras sentiasa berubah ubah namun Pasukan Polis Marin Wilayah 2 masih berjaya menghidu dan mematahkan kegiatan sindiket t...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah