Nilai Pahala Solat Subuh


SEDAR atau tidak, antara kesilapan sering dilakukan bagi pelaku ibadat pada malam hari ialah meninggalkan perkara yang diutamakan dalam syariat.

Ada yang berusaha bangun pada malam hari untuk beribadat seperti bersolat, berzikir, membaca al-Quran. Semua itu adalah amalan yang sangat terpuji dan dituntut agama.

 Bagaimanapun, jika tiada perancangan, kemungkinan ada yang tertinggal solat Subuh secara berjemaah dan lebih menyedihkan lagi meninggalkan terus solat fardu Subuh.

Itu antara kesilapan yang amat memalukan di sisi Allah SWT. Pahala solat fardu lebih besar seperti yang dijanjikan Allah SWT berdasarkan sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang solat Isyak berjemaah, maka dia seolah-olah bangun (bersolat) separuh daripada malam dan sesiapa yang solat subuh Subuh berjemaah, maka dia seolah-olah telah bangun bersolat sepanjang malam.” (Riwayat Muslim)

Hadis itu menerangkan keutamaan solat fardu secara berjemaah adalah lebih besar pahalanya terutama bagi solat Isyak dan Subuh.

Ia satu teguran kepada sesiapa yang meninggalkan solat berjemaah pada waktu Subuh khususnya kepada orang lelaki.

Maka timbul persoalan bagaimana dengan orang yang ‘sibuk’ mengerjakan solat malam, tetapi tertidur selepas itu malah meninggalkan solat Subuh?

Ada sebuah riwayat athar daripada sahabat: “Allah SWT tidak menerima amalan sunat sehinggalah dia menunaikan yang fardu.” (Riwayat al-Baihaqi)

Imam Ibnu Taimiyyah dalam mensyarahkan riwayat itu menyatakan, apa sahaja bentuk ibadat sunat yang dilakukan tidak akan diberikan pahala sehingga seseorang itu menunaikan ibadat fardunya. (Majmu’ Fatawa Syeikh al-Islam Ahmad bin Taimiyyah; Jilid 7, Ms: 491)

Hal itu dilihat sebagai ancaman dan teguran bagi jaguh ibadat malam berjaga-jaga supaya amalan yang dilakukannya secara bersusah-payah selama ini ditolak mentah-mentah oleh Allah SWT.
Namun, ia bukan penyebab atau alasan untuk melemahkan semangat seseorang yang melaksanakan ibadat malam.

Justeru, menunaikan setiap ibadat sama ada fardu atau sunat hendaklah disertakan dengan ilmu dan niat yang ikhlas di samping perancangan rapi sebelum melaksanakannya.

Ada kaedah dan cara menguruskannya. Bagi sesiapa yang baru berjinak-jinak untuk solat malam, maka boleh jadikan 45 minit atau 30 minit sebelum Subuh untuk melaksanakannya.
Sebaliknya, seseorang yang sudah menjadi rutin dan kebiasaan melakukan solat malam, terpulanglah baginya membahagikan malam sama ada tiga perempat, separuh ataupun sepertiga malam seperti yang dinyatakan daripada al-Quran.

Oleh itu, sempena Ramadan yang bakal tiba, jadikan ia sebagai satu latihan untuk mendidik jasmani dan rohani.

Selain itu, solat sunat sebelum fajar (Subuh) juga antara ibadat sunat yang Rasulullah SAW sangat menjaganya sepanjang hidup Baginda.

Dua rakaat solat itu sangat besar pahala dan fadilatnya di sisi Allah SWT. Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Dua rakaat sebelum fajar (solat sunat Subuh) lebih baik daripada dunia dan seisinya” (Riwayat Muslim)

Pada bulan Ramadan nanti, apabila seseorang sudah bangun untuk bersahur dan sambil menanti menjelangnya waktu Subuh, maka sediakan masa yang pendek sahaja untuk menunaikan ibadat itu.
Mudah-mudahan ibadat itu menjadi amalan tambahan yang boleh menampung kelompongan amalan fardu dan sangat rugi bagi yang meninggalkannya.  Selain itu, lebih baik jika dapat solat Subuh berjemaah di masjid.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://norainimemories.blogspot.com/2019/04/nilai-pahala-solat-subuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Subuh

Solat Subuh

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 3819 hits
A salam Ya Allah pilihlah kami utk solat subuh berjemaah Kata Hamka Jika Subuhnya senantiasa dipelihara Itu tanda akan Selamat dari neraka Jika Subuhnya tiada dia tinggal Allah melindunginya dari segala arah Jika Subuhnya didahului dengan S...
Rebah Selepas Solat Subuh

Rebah Selepas Solat Subuh

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 360 hits
Mohd Firdaus Ibrahim SAYA harap dua anak lelaki saya akan menyambung legasi arwah Kedua dua mereka kini sedang belajar hafazan al Quran di Maahad Tahfiz Imam Nawawi Perlis kata anak sulung pendakwah Datuk Seri Abu Hassan Din al Hafiz Mohamm...
Rebah Ketika Mahu Solat Subuh Abu Hassan Din Meninggal Dunia

Rebah Ketika Mahu Solat Subuh Abu Hassan Din Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 1007 hits
Pendakwah terkenal Datuk Seri Abu Hasan Din Al Hafiz meninggal dunia selepas dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur pagi ini Perkara ini disahkan pendakwah ustaz Nabil Ahmad menerusi akaun rasmi Facebook miliknya sebentar tadi Dato
Memakai Kasut Ketika Solat

Memakai Kasut Ketika Solat

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 478 hits
Soalan Bolehkah memakai kasut ketika solat Jawapan Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat kasut ditakrifkan sebagai alas kaki seperti sepatu selipar dan lain lain Di dalam sebuah hadis daripada Syaddad bin Aus R A Nabi SAW bersabda Berbezalah de...
Nak Solat Janganlah Menyusahkan Orang Berhenti Nak Solat Tapi Kena Halau Gadis Luah Kecewa

Nak Solat Janganlah Menyusahkan Orang Berhenti Nak Solat Tapi Kena Halau Gadis Luah Kecewa

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 702 hits
Nak Solat Janganlah Menyusahkan Orang Berhenti Nak Solat Tapi Kena Halau Gadis Luah Kecewa Selalunya orang orang masjid suka bila masjid dipenuhi dengan jemaah yang datang menunaikan solat di masjid berkenaan kerana ianya dapat mengimarahka...
Hukum Solat Tanpa Menutup Kepala Bagi Lelaki

Hukum Solat Tanpa Menutup Kepala Bagi Lelaki

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 420 hits
Soalan Benarkah solat tanpa memakai kopiah songkok atau serban itu makruh bagi orang lelaki Mohon penjelasan Jawapan Menurut hukum asal sah solat seorang lelaki yang tidak menutup kepalanya sebagaimana yang disebut oleh para ulama seperti I...
Saya Nak Tutup Pagar Dah Ni Nak Solat Janganlah Menyusahkan Orang

Saya Nak Tutup Pagar Dah Ni Nak Solat Janganlah Menyusahkan Orang

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 412 hits
The Reporter Husnudzon mungkin dia nak tengok Anugerah Meletop AME2019 demikian kata netizen mengulas mengenai thread viral yang mendakwa seorang lelaki menghalau anak anak muda yang bersolat di masjid Ramai netizen yang meluahkan rasa gera...
Panduan Solat Dhuha Yang Mudah Disertakan Doa

Panduan Solat Dhuha Yang Mudah Disertakan Doa

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 1575 hits
Berikut Adalah Panduan Solat Dhuha Yang Mudah Disertakan Doa Wajib Amalkan Awal Pagi Cara Mengerjakan Sholat Dhuha Sholat Dhuha merupakan Shalat Sunnah yg dikerjakan minimal dua Raka at dan bisa dikerjakan maksimal 12 Raka at yg masing masi...
Panduan Pentaksiran Amali Solat Tilawah Dan Hafazan Al Quran Kssm Pendidikan Islam Tingkatan 3

Panduan Pentaksiran Amali Solat Tilawah Dan Hafazan Al Quran Kssm Pendidikan Islam Tingkatan 3

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 1189 hits
Panduan Pentaksiran Amali Solat Tilawah dan Hafazan Al Quran KSSM Pendidikan Islam Tingkatan 3 Assalamualaikum dan selamat sejahtera warga SGO sekalian Pada kali ini perkongsian diteruskan lagi berkaitan panduan pelaksanaan tugasan projek y...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte